ریپورتاژ آگهی
خَلیل‌شهر

خَلیل‌شهر

خَلیل‌شهر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر، در بخش مركزی شهرستان بهشهر قرار دارد. جمعیت خلیل‌شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۰٫۱۲۶ نفر گزارش شده‌است .
  • 1400/11/13
  • استان : مازندران
  • شهر : بهشهر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خَلیل‌شهر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر، در بخش مركزی شهرستان بهشهر قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

خَلیل‌شهر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر، در بخش مركزی شهرستان بهشهر قرار دارد.

جمعیت خلیل‌شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۰٫۱۲۶ نفر گزارش شده‌است .

جمعیت خلیل‌شهر را در سال ۱۳۸۹ خورشیدی ۱۸۰۰۰ نفر و وسعت محدوده و حریم شهر برابر ۱۵۰۰ هكتار ذكر كرده‌اند.

این شهر پیش از این از روستایی به نام خلیل‌محله از توابع دهستان‌های پنج‌هزاره مرتبط با بخش گلوگاه بوده‌است. خلیل‌شهر، شهر نوبنیادی است كه از تجمیع روستاهای ملامحله، گته‌زمین، رباط، مالیكلا، كشیرخیل، عموزادمحله، علمدارمحله، ركاوند، و كلاك به‌وجود آمده‌است. مركز خلیل‌شهر بین محله رباط و علمدارمحله‌است. شهر نوبنیاد خلیل‌شهر به عنوان چهل وهشتمین شهر مازندران معرفی شد.

خلیل‌شهر در ۲۰ كیلومتری غرب گلوگاه و در جنوب راه آسفالت بهشهر- گلوگاه واقع شده‌است. این شهر كوچك در دامنه كوه جهان مورا قرار دارد. خلیج گرگان در شمال و جنگل انبوه دامنه شمالی كوه جهان مورا در پیرامون آن جای دارد. شاخه‌های رودخانه كلاك (سفیدرود) زمین‌های این آبادی‌ها را قطع نموده و دره بسیار عمیقی در برخی نقاط تشكیل داده‌است.
امكانات و دیدنی‌ها

كشت و كار در پیرامون خلیل‌شهر شامل درختان انار و هلو و انواع نارنگی، درختان صنعتی مانند صنوبر و اوكالیپتوس، و كشتزارهای توت فرنگی و تمشك می‌شود.

یك چشمه بنام سید علی چشمه در ۶ كیلومتر جنوب شرقی داخل جنگل لوله‌كشی شده و ۹ روستا (عموزادمحله، گته‌زمین، مالیكلا، ملامحله،رباط،كرمانی محله) از این لوله‌كشی استفاده می‌كنندو كشیرخیل از چشمه دیگری استفاده می كند.

از اماكن تفریحی شهر می‌توان به پارك جنگلی سرخ‌اوو دریای خلیلشهر و امامزاده یوسفو امام زاده حسن رضا و از اماكن ورزشی آن می‌توان به باشگاه كشتی كشیرخیل،باشگاه كوثر(فوتسال،كونگفو،ووشو،كیوكوشین)رباط،باشگاه مالیكلا و باشگاه ركاوند و باشگاه پوریای ولی اشاره كرد. مراكز آموزشی آن دانشگاه پیام نور یك دبیرستان پسرانه و یك دبیرستان دخترانه، چهار مدرسه راهنمایی و چهار مدرسه ابتدایی هستند.

 

خَلیل‌شهر-fVFoShocZA



خَلیل‌شهر-PLlyaHfDCw