ریپورتاژ آگهی
سرخرود

سرخرود

سرخرود از شهرهای نوار ساحلی استان مازندران می باشد كه در شرق به شهر فریدونكنار و در غرب به شهر محمود آباد مرتبط می باشد . فاصله خیابان اصلی شهر فقط چند صد متری با دریا فاصله دارد لذا یك شهر كوچك زیبای توریستی است.
  • 1400/11/13
  • استان : مازندران
  • شهر : سرخرود
  • دسته : شهر-استان
آدرس : سرخرود از شهرهای نوار ساحلی استان مازندران می باشد كه در شرق به شهر فریدونكنار و در غرب به شهر محمود آباد مرتبط می باشد .
تلفن : 66059000-021

سرخرود از شهرهای نوار ساحلی استان مازندران می باشد كه در شرق به شهر فریدونكنار و در غرب به شهر محمود آباد مرتبط می باشد . فاصله خیابان اصلی شهر فقط چند صد متری با دریا فاصله دارد لذا یك شهر كوچك زیبای توریستی است.

این شهر در فصل زمستان میزبان گروه های زیادی از قوهای مهاجر سیبری “قوهای فریادكش ” یا آواز خوان ” می باشد .امسال ششمین سالی است كه این پرندگان به این منطقه مهاجرت می كنند كه تعدادشان امسال بیشتر بوده و محیط زیست حدود ۹۰۰۰ قطعه برآورد كرده است.
این پرندگان همه ساله در بخش مشخصی از منطقه سرخرود در شالیزارهای پر از آب اتراق و زمستان گذرانی می كنند .كه تعداد آنها بالغ بر چندین هزار می باشد كه سازمان محترم محیط زیست با دایر كردن پست و استقرار مامور از آنها حفاظت می كند.

با توجه به انبوه زیاد پرندگان ، ماموران با كمك مردم و بازدید كنندكان تغذیه آنها را به عهده دارند.

روزانه افراد زیادی دانه های ذرت بدست برای دیدن این پرندگان زیبا و تغذیه آنها به محل استقرارشان میروند.

همانطوری كه از تابلوی راهنما مشخص است با فاصله ۵۰۰ متری از مركز شهر مستقر می باشند و در آسمان شهر دسته ای از پرندگان در حال پرواز را می بینید.

به واسطه سرما و برف و یخ در سیبری روسیه در فصل زمستان و عدم مواد غذایی كافی ،این پرندگان مسیر مهاجرت به سمت مناطق گرمسیری را انتخاب می كنند.

قوهای فریادكش ،گونه ای از قو می باشد كه در نیمكره شمالی زندگی می كند.این پرنده شباهت زیادی به قوهای گنگ و كوچك دارد .جثه این قو از قوهای كوچك بزركتر است و نوكش بیشتر زرد است تا سیاه در صورتی كه در قوهای كوچك برعكس می باشد.

این پرندگان در منطق نزدیك به قطب شمال در سه قاره آسیا ،اروپا و آمریكای شمالی زندگی و تخم گذاری می كنند.

قوی فریادكش در ظاهر همانند قوی كوچك است، ولی دارای جثه‌ای بزرگترمی باشد. طول بدن این قو میان ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتی‌متر است و طول بال‌های باز شده آن به ۲۰۵ تا ۲۷۵ سانتی‌متر می‌رسد. وزن این پرنده در حالت كلی از ۷٫۴ كیلوگرم تا ۱۴ كیلوگرم تغییر می‌كند؛ این میزان به صورت میانگین در نرها ۹٫۸ تا ۱۱٫۴ است و برای ماده‌ها ۸٫۲ تا ۹٫۲ كیلوگرم. این پرنده یكی از سنگین‌وزن‌ترین پرندگان پروازی به شمار می‌رود.

نوك این پرنده به شكل زاویه مثلثاتی است و بخش زرد رنگ آن نمودارتر از بخش سیاه اش می باشد. چنین ویژگی‌ای می‌تواند معیاری برای تشخیص این قو از قوی كوچك باشد چرا كه قوهای كوچك دارای بخش سیاه‌رنگ بزرگتری در منقارشان هستند تا بخش زرد رنگ.

قوهای فریادكش فضای زیادی برای زندگی می‌طلبند؛ به ویژه هنگامی كه در حال رشد هستند چرا كه در این هنگام پاها توانایی نگه داشتن وزن بدنشان برای مدت زمان طولانی را ندارند. این قو بیشتر وقت خود را به شنا كردن می‌پردازد و از علف‌های زیر آب تغذیه می‌كند.

قوی فریادكش در مناطق شمالی قاره‌های اروپا و آسیا (در روسیه) زندگی و تخم‌گذاری می‌كند.

سرخرود-KvrlpjhOV3

سرخرود-vGwvt3V28E

سرخرود-6fTFeNhFzr

سرخرود-hhUIl1i9wr

سرخرود-rdR9QAEpx6