ریپورتاژ آگهی
زاهد شهر

زاهد شهر

زاهدشهر یكی از شهرهای استان فارس و مركز بخش شیبكوه از توابع شهرستان فسا است.فاصله این شهر با مركز شهرستان ۲۵ كیلومتر و با شیراز ۱۷۰ كیلومتر می‌باشد این شهر مسیر ارتباطی فسا به جهرم می‌باشد.
  • 1400/11/13
  • استان : فارس
  • شهر : زاهد شهر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : زاهدشهر یكی از شهرهای استان فارس و مركز بخش شیبكوه از توابع شهرستان فسا است
تلفن : 66059000-021

زاهدشهر یكی از شهرهای استان فارس و مركز بخش شیبكوه از توابع شهرستان فسا است.فاصله این شهر با مركز شهرستان ۲۵ كیلومتر و با شیراز ۱۷۰ كیلومتر می‌باشد این شهر مسیر ارتباطی فسا به جهرم می‌باشد.

این شهر با جمعیت ۲۰٬۰۰۰ نفر از نقاط باپیشینه كهن و فرهنگی استان فارس است. دارای آب وهوای نسبتاً خشك است ومحصولات آن گندم جو پنبه خربزه هندوانه ذرت كلزا می‌باشد.

زاهدشهر در گذشته زاهدان نام داشت و در سال ۱۳۶۸ با تأسیس شهرداری در این شهر به زاهدشهر تغییر نام داد.

طبق برخی شنیده‌ها قدمت این شهر برطبق اثارموجودازجمله وجودچندتپه ماهوربه هزاره سوم باز می‌گردد آن زمان كه قبل از بنای شهر كنونی تیران نام داشت و به همین دلیل گویش زبان فارسی این شهر به فارسی تیرانی مشهور است. كه منطقه‌ای حاصلخیز بود و كشاورزی در آن رونق داشته است.ازبناهای مشهوراین شهرمیتوان به قلعه ای درشرق بنام قلعه ی ملك ابادوهمچنین وجودآبراه كشاورزی مربوط به عهدهخامنشیان درغرب شهربنام جوی حقو اشاره كردكه ارتفاع آن حدود دو مترازسطح می باشد.

از جمله دلایل نام زاهدشهر یا همان زاهدان بر این شهر وجود بقعه امامزاده زاهد از نوادگان امام موسی كاظم بوده است می‌باشد.مساجد زیادی در این شهر وجود دارد كه قدیمی‌ترین مسجد این شهر مسجد جامع می باشد.هسته مركزی شهر كنونی محلی به نام سر تل بوده است كه هم اكنون تخریب شده است . از محلات این شهر می توان به محله قبله، محله باغ، لب خندق،محله بالا و پائین اشاره نمود. خیابان امام، خیابان امام حسین، خیابان مطهری و خیابان دانشگاه جزو خیابانهای اصلی این شهر هستند. هم‌اكنون نیز این شهر دارای دانشگاه آزاد و پیام نور می باشد. از آثار دیدنی و تاریخی این شهر می توان به بقعه امامزاده زاهد در مدخل ورودی شهر كه یك شیر سنگی تاریخی در داخل بارگاه آن واقع است ،چله خانه،كنار كوشك، تلی موسوم به تل قلات و دیر واقع در آن، رودخانه خشك و دامنه‌های كوه درز و ساواتی و بقایای سرتل و بقایای قلعه‌های قدیمی اشاره نمود.اهمیت علم در دوه های گذشته و معاصر این شهر به خاطر وجود تعداد زیادی افراد تحصیلكره در رشته های مختلف خصوصاً پزشكی نمایان است.پزشكان زیادی از این شهر به جامعه پزشكی معرفی شده اندكه حدوصدوچهل پزشك گواهی براین ادعاست. همچنین جایگاه ادب و شعر در فرهنگ عامه و افراد علاقه‌مند به حوزه ی ادبیات هم رنگ ادبی به نام زاهدشهر بخشیده است كه از دیرباز به شهر علم و ادب مشهور بوده است. از ویژگی های مردم این شهر میتوان به مهمان نوازی و ملی گرایی و سخت كوش بودن مردان و زنان اشاره كرد.

 



زاهد شهر-jWC8iDBJcP

زاهد شهر-f4la346xAE