ریپورتاژ آگهی
كرهرود

كرهرود

كَرَهْرود شهری است در بخش مركزی شهرستان اراك استان مركزی ایران.
  • 1400/11/13
  • استان : مرکزي
  • شهر : كرهرود
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : این ده با دو ده دیگر به‏نام سنجان و فیجان متصل به یكدیگر و هر سه به نام سه ده پیوسته به شهر فعلی اراك و در طرف جنوب آن واقع است
تلفن : 66059000-021

كَرَهْرود شهری است در بخش مركزی شهرستان اراك استان مركزی ایران.
این ده با دو ده دیگر به‏نام سنجان و فیجان متصل به یكدیگر و هر سه به نام سه ده پیوسته به شهر فعلی اراك و در طرف جنوب آن واقع است – قریه كرهرود از قرای قدیمی و گاهی هم جنبه شهری داشته‌است . فضلا و دانشمندان زیادی به این شهرك منتسب بوده‏اند و در این اواخر هم مردانی فاضل در مهد تربیت‏خود پرورانده و آنان هم بر حسب موقعیت زمان، خدمتی به این آب و خاك كرده‏اند.

وجه تسمیه
كرهرود اسم بوده از برای رودی كه از كرج سابق می‏گذشته و اكنون هم آن رود به نام رودخانه آستانه كه لغت دوم كرج است معروف می‏باشد و رودخانه كرهرود هم از ناحیه قره كهریز یعنی سرزمین كرج سابق منشا می‏گیرد آن را كرهرود یعنی رود كرج خوانده‏اند و ده واقع در كنار آن رود را هم كرهرود نامیده‏اند.

در لغت نامه دهخدا در باره این شهر آمده قصبه‌ای است میان اصفهان و همدان و ظاهراًكرج ابودلف همین قصبه‌است.مغولان آن را تركان موران گویند.

در نواحی كره رود آن دو لشكر (لشكر ملك ارسلان عزالدین قیماز والی اصفهان و حسام الدین اینانج حاكم ری ) به یكدیگر رسیدند و مانند بحر اخضر در جوش و خروش آمدند.چون از قنقر اولانك بگذشت و به كره رود رسید كه مغول تركان موران گویند…

این شهر كه در گذشته كرج نام داشته مركز حكومت آل ابی دلف بوده و ساخت آن را به ابودلف نسبت می‌دهند.

 

 

كرهرود-XmH3P0W2An