ریپورتاژ آگهی
فرمهین

فرمهین

فَرمَهین یكی از شهرهای استان مركزی در ایران است. این شهر در شهرستان تفرش جای گرفته‌است.
  • 1400/11/13
  • استان : مرکزي
  • شهر : فرمیهن
  • دسته : شهر-استان
آدرس : این شهر در ۴۵ كیلومتری شمال مركز استان یعنی شهر اراك و نیز در ۴۵ كیلومتری جنوب مركز شهرستان (تفرش) جای گرفته‌است.
تلفن : 66059000-021

فَرمَهین یكی از شهرهای استان مركزی در ایران است. این شهر در شهرستان تفرش جای گرفته‌است.

جغرافیا
این شهر در ۴۵ كیلومتری شمال مركز استان یعنی شهر اراك و نیز در ۴۵ كیلومتری جنوب مركز شهرستان (تفرش) جای گرفته‌است. این شهر مركز بخش فراهان (زادگاه بزرگانی همچون امیركبیر و قائم مقام فراهانی)است. شهر فرمهین از تركیب دو پارچه روستای قدیمی و چند شهرك اقماری تشكیل شده‌است. این دو روستا شامل فرمهین و شاه‌آباد بوده‌است كه به دلیل نزدیكی به همدیگر مرز بین آنها را نمی‌توان شناخت. خود این بخش اكنون شامل دو بخش دیگر می‌باشد: بافت قدیم و بافت جدید. بافت قدیم شامل ساختمانهای كاه‌گلی است كه در حال تخریب هستند و بافت جدید كه در حال ساخت و ظهور ساختمانهای جدید است.

جمعیت‌شناسی
فرمهین دارای چندین طایفه اصلی و خانواده‌های مهاجر است كه از روستاها وشهرهای همجوار به این شهر مهاجرت كرده‌اند. طوایف اصیل فرمهین از این قرارند:

اولاد عابدین (احتمالا بزرگ‌ترین طایفه)
اولاد رحیم (بیشتر دارای نام خانوادگی رحیمی)
اولاد مومن (دارای نام خانوادگی مومنی هستند)
اولاد كربلایی حسین
اولاد طالب
دیگر اقشار مقیم شهر فرمهین كه بیشتر مهاجر هستند و از روستاهای اطراف این شهر كوچیده‌اند. در سالهای اخیر با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی (در سال ۱۳۷۶) و شهرك صنعتی فراهان (در ۵ كیلومتری شمال شهر) این شهر پیشرفت بیشتری داشته‌است.

 

 

فرمهین-30e72TPxUg