ریپورتاژ آگهی
خمین

خمین

این شهر در زمان‌های گذشته بخشی از محدوده تیمره بالا در منطقه كهستان (جبال) به شمار می‌رفت و از كانون‌های مزداپرستی بود.
  • 1400/11/13
  • استان : مرکزي
  • شهر : خمين
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خُمِیْن یكی از شهرهای استان مركزی است كه در جنوب این استان و مجاورت شهرهای اراك، محلات، گلپایگان، و الیگودرز واقع شده‌است.
تلفن : 66059000-021

خُمِیْن یكی از شهرهای استان مركزی است كه در جنوب این استان و مجاورت شهرهای اراك، محلات، گلپایگان، و الیگودرز واقع شده‌است. این شهر در زمان‌های گذشته بخشی از محدوده تیمره بالا در منطقه كهستان (جبال) به شمار می‌رفت و از كانون‌های مزداپرستی بود.

جمعیت شهرستان خمین در سال ۱۳۷۰ هجری خورشیدی برابر با ۱۲۱,۸۰۱ نفر سرشماری شده‌است. ضریب رشد سالانه جمعیت شهرستان در طی سال‌های (۷۰- ۶۵) ۱,۷۸ درصد بوده‌است.
این شهر زادگاه روح‌الله موسوی خمینی، رهبر انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران است.
از مكان‌های دیدنی خمین می‌توان به پارك جنگلی و كوه بوجه اشاره كرد. پیشه اكثر مردم خمین كشاورزی و دامپروری است. از محصولات خمین لوبیا، عسل ، انگور ، لبنیات و خشكبار را می‌توان نام برد.

از اماكن زیارتی آن امامزاده اهل ابن علی در ۲۰ كیلومتری خمین_اراك می‌باشد. همچنین از روستاهای مهم این شهرستان می‌توان به ریحان، شهابیه، فرنق و قورچی باشی اشاره نمود.

ریشه نام

خُمین را برخی عربی‌شده هُمایون می‌دانند. بر پایه اسطوره‌های ایرانی این شهر به دست همای دختر بهمن ساخته شد. برخی نیز آن را برگرفته از اسم «خمیهن» كه لغتی زرتشتی است می‌دانند.

 

خمین-RrYfoJ3DsQ