ریپورتاژ آگهی
ته چین گرمساری

ته چین گرمساری

ته چین گرمساری یكی از غذاهای محلی استان سمنان است. چلو گوشت، یكی از قدیمی ترین غذاهای اعیانی مناطق مركزی ایران است. غذایی چرب و پركالری و البته همچنان گران كه گرمساری‌ها به آن ته چین هم می‌گویند
  • 1400/11/13
  • استان : سمنان
  • شهر : گرمسار
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ته چین گرمساری یكی از غذاهای محلی استان سمنان است. چلو گوشت، یكی از قدیمی ترین غذاهای اعیانی مناطق مركزی ایران است. غذایی چرب و پركالری و البته همچنان گران كه گرمساری‌ها به آن ته چین هم می‌گویند. این غذا در گرمسار و ورامین یكی از نذری‌های معروف است. هرچند شام عروسی هم می‌شود.

مواد لازم:

برنج: ۶ پیمانه
گوشت: نیم كیلو راسته گوسفندی
دمبه: ۵۰ گرم
سیب زمینی: ۲ عدد
اسفناج: ۱۰۰ گرم
سیر: ۲ حبه
نمك، ادویه

روش تهیه:

برنج را خیس كنید و پس از نیم ساعت روی اجاق قرار دهید تا به جوش بیاید. اسفناج را در یك ظرف بگذارید و زیر آبكشی قرار دهید كه می‌خواهید پلو را در آن آبكشی كنید. اسفناج با آب برنج كمی نرم می‌شود.

یك سیب زمینی را ورقه‌ای كنید و ته قابلمه بگذارید. كمی زعفران دم كرده رویش بریزید. سپس یك لایه نه چندان ضخیم از برنج (حدود پنج شش سانتی‌متر) روی سیب زمینی‌ها بریزید. سراغ گوشت بروید. آنها را روی پلو بگذارید دنبه و سیر را هم میان گوشت‌ها قرار دهید. سپس بقیه برنج را روی آن بریزید.

چلو كه تمام شد، سیب زمینی دیگر را به سه چهار تكه متوسط بدل كنید و در یك سوی برنج، اسفناج را در سوی دیگر و یك تكه دمبه را میان برنج قرار دهید. آب روغن فراموش نشود.

برنج كه دم داد، در قابلمه را بگذارید، شعله را كم كنید و دو و نیم تا سه ساعت صبر كنید چون گوشت خام و سیب زمینی باید با حرارت درون پلو پخته شوند و البته دمبه‌ها باید آب شوند. پس از این مدت غذای شما آماده است.

مهم: گوشت این غذا باید حتما گوسفندی باشد. چون گوشت گوساله، میان برنج، سیاه می‌شود. همچنین اگر گوشت دنده را انتخاب كنید، غذای لذیذتری می‌خورید.

نكته: در نذری و یا برای میهمانی‌های بزرگ، از زیر و رو به غذا حرارت می‌دهند. ضمن اینكه از مرغ هم می‌توانید برای ته چین گرمساری استفاده كنید.

 

ته چین گرمساری-VTVm8S1R96