ریپورتاژ آگهی
جغور بغور

جغور بغور

چغور پغور یا جغور بغور غذای محلی استان زنجان است. جَغور بَغور غذایی است كه از دل و جگر و قلوه گوسفند به‌علاوه آب و روغن و افزودنی‌های
  • 1400/11/13
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

چغور پغور یا جغور بغور غذای محلی استان زنجان است. جَغور بَغور غذایی است كه از دل و جگر و قلوه گوسفند به‌علاوه آب و روغن و افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. در زنجان و آذربایجان به آن جئز بئز و در شیراز گاهی توتُوِی (توتابه​ای) می‌گویند. این غذا در بیشتر شهرهای استان گیلان با نام واویشكا شناخته می‌شود. جغور بغور در اسكاتلند غذای مشابهی وجود دارد به نام هَگیس كه خوراك ملی اسكاتلند به‌شمار می‌آید.

مواد اولیه:

جگرسیاه گوسفند یك عدد
جگر سفید گوسفند دو عدد
پیاز چهار عدد
روغن برای سرخ‌كردن و زردچوبه به میزان لازم
آب یك لیوان
سیب‌زمینی سرخ‌كرده نگینی‌شده ۳۰۰ گرم
نمك و فلفل به میزان لازم
رب گوجه‌فرنگی یك قاشق غذاخوری
رب انار یا آبلیمو به میزان لازم

طرزتهیه:

پیاز را به شكل خلال خرد كرده با روغن سرخ كنید تا طلایی رنگ شود. جگر سفید را شسته ریز خرد كرده داخل پیاز ریخته، حرارت را ملایم كرده، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا آب جگر تبخیر شود. بعد زردچوبه را اضافه كرده تفت دهید و یك لیوان آب اضافه كنید. در ظرف را گذاشته تا جگر در ظرف در بسته با حرارت ملایم بپزد. جگر سفید دیرپز است در صورتی كه آب آن تبخیر شد و نپخت مقداری آب اضافه كنید. باید بعد از پخته شدن دو تا سه قاشق آب داشته باشد.

پوست جگر سیاه را گرفته و ریز خرد كرده ضمن خرد كردن رگ و ریشه آن را جدا نموده و داخل جگر سفید پخته بریزید و هم بزنید. بعد از چند جوش نمك، فلفل و رب گوجه‌فرنگی و در صورت تمایل نصف قاشق غذاخوری رب انار یا آبلیمو را اضافه كرده چند دقیقه بگذارید با هم بجوشد و سس آن غلیظ شود.

نكته:

۱. این خوراك را می‌توان به تنهایی با جگر سفید تهیه كرد كه با صرفه‌تر است در این صورت سه عدد جگر سفید را به طریق فوق طبخ كنید.

۲. می‌توانید سیب‌زمینی سرخ‌شده را نیز در لحظات آخر به این غذا اضافه كنید كه به این طریق هم غذایی بسیار لذیذ می‌باشد.

مواد لازم برای ۵ تا ۶ نفر:

جگر سفید) شش (گوسفند= ۱عدد
جگر سیاه گوسفند=۱ عدد
دل گوسفند=۱ عدد
قلوه گوسفند=۲ عدد
پیاز متوسط=۴ تا ۵ عدد (در حدود پانصد گرم(#روغن (یك لیوان معمولی سرخالی) = ۱۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی = ۱ قاشق غذاخوری
نمك و فلفل=بقدر كافی

 

جغور بغور-KqRanlMeWD