ریپورتاژ آگهی
شهر عمادده

شهر عمادده

شهر عمادده از توابع بخش صحرای باغ در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس در ایران واقع شده‌است. این شهر در « بخش صحرای باغ » آخرین مرز لارستان واستان فارس به استان هرمزگان است. عمادده تنها شهر صحرای باغ می‌باشد.
  • 1400/11/13
  • استان : فارس
  • شهر : لارستان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهر عمادده از توابع بخش صحرای باغ در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس در ایران واقع شده‌است
تلفن : 66059000-021

شهر عمادده از توابع بخش صحرای باغ در شهرستان لارستان در جنوب استان فارس در ایران واقع شده‌است. این شهر در « بخش صحرای باغ » آخرین مرز لارستان واستان فارس به استان هرمزگان است. عمادده تنها شهر صحرای باغ می‌باشد.

جمعیت

جمعیتش در حدود ۵٫۰۰۰ نفر می‌باشد. البته در اطراف عمادده چند روستای كوچك وجود دارد كه تعداد جمعیت آنها در حدود ۱۰۰۰ نفر می‌رسد.

پیشینهٔ تاریخی
در دوران بسیار دور نام این روستا «آستاس» بوده‌است. در قرن هفتم هجری قمری یكی از علماء شریعت بنام «عماد انصاری» ملقب به (عماد الدین) در این روستا «استاس» سكنا می‌شود، بعد از مرگ او شهر از «آستاس» به «عمادده» تغییر نام می‌یابد. به روایتی دیگر چون این روستا از روستاههای دیگر بزرگ‌تر بوده آن را پایه و ستون كه در عربی به آن عماد گویند. به گویش محلی این شهر «مَیده» نامیده می‌شود، برخی كه از نژاد عرب هستند كه روستارا «سَیــِدَه» نام گذاری كرده‌اند. شهر عمادده كنونی بر روی انقاض ده تاریخی آستاس بنا شده‌است. اكنون نیز در نزدیكی این شهر، روستای كوچكی با همین نام (استاس) همچنان پا برجاست.

بناهای تاریخی
از بناهای تاریخی كه در شهر عمادده بر جای مانده‌است، می‌توان از بارگاه سید ابوالفضل شاه سیف الله قتّال از بزرگان قرن هفتم هجری، غاری باستانی متعلق به دوره زرتشتیان مشهور به نام بنوو نام برد و همچنین قلعه قلات و سنگ نوشته‌هایی كه گویا از مقابر قدیمی به دست آمده‌است، نام برد. همچنین آرامگاه سید محمد عمر سیف الله القتال در این روستا واقع است.

روستاهای اطراف
روستاهای كوچكی نیز در اطراف عمادده وجود دارد كه عبارت‌اند از: حسین آباد، حاجی آباد، بنو، تل كشی، چاه ریگی، آبكوهی، بند و بست، استاس و… شهر عمادده در ۱۹ كیلومتری روستای باغ و در ۱۸ كیلومتری مغرب روستای كارگاه واقع شده‌است و در زیر كوه گاوبست قرار دارد.

شهر عمادده-MueCKhAgAH

شهر عمادده-qx3yrPa8A0

شهر عمادده-ge5Mepgfje