ریپورتاژ آگهی
سرگنجشكی تهران

سرگنجشكی تهران

سر گنجشكی تهرانی یكی از غذاهای محلی استان تهران است. مواد اولیه: گوشت چرخ كرده و سیب زمینی و گوجه فرنگی هر كدام ۵۰۰ گرم پیاز بزرگ دو عدد سیر یك حبه برنج یك قاشق غذاخوری آب نیم لیتر
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

سر گنجشكی تهرانی یكی از غذاهای محلی استان تهران است.
مواد اولیه:

گوشت چرخ كرده و سیب زمینی و گوجه فرنگی هر كدام ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ دو عدد
سیر یك حبه
برنج یك قاشق غذاخوری
آب نیم لیتر
پیاز داغ دو قاشق غذاخوری
نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار كافی

طرز تهیه:

ابتدا گوشت چرخ كرده را با پیاز ریز رنده شده مخلوط می‌كنیم. برنج را كه از قبل خیس كرده‌ایم آسیاب كرده و به این مواد اضافه می‌نماییم. یك سیب‌زمینی متوسط را چرخ كرده به این مواد می‌افزاییم. نمك، فلفل و زردچوبه زده و آنقدر ورز می‌دهیم تا دیگر مواد به دستمان نچسبد. سپس سیب‌زمینی‌ها را به صورت مكعب‌های سه سانتی‌متری خرد كرده. پیازداغ را داخل قابلمه ریخته، آب، نمك و زردچوبه همراه را هم اضافه می‌كنیم. گوجه‌فرنگی‌ها را پوست گرفته و پوره كرده داخل قابلمه می‌ریزیم. پس از این‌كه چند جوش زد گلوله‌های كوچك از مواد گوشت برداشته به اندازه سرگنجشك به قابلمه اضافه می‌نماییم. سیب‌زمینی‌های خرد شده را هم افزوده سیر و روغن هم می‌ریزیم. در ظرف را می‌ببندیم تا به مدت ۴۵ دقیقه بجوشد، غذای ما آماده است.

نكته:

استفاده از سیب‌زمینی چرخ شده و برنج آسیاب شده در مواد گوشت به خاطر پف كردن كله گنجشكی‌ها پس از پختن است. به جای گوجه‌فرنگی می‌توانید از دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی استفاده كنید.

 

سرگنجشكی تهران-DZJn8tFXWt