ریپورتاژ آگهی
یتیمك بوشهری

یتیمك بوشهری

یتیمك یك غذای بوشهری است كه شاید به نوعی معادل یتیمچه معروفی باشد كه در تمام نقاط كشور پخته می‌شود. این غذا گوشت ندارد و سرخ كرده
  • 1400/11/13
  • استان : بوشهر
  • شهر : بندر بوشهر
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یتیمك یك غذای بوشهری است كه شاید به نوعی معادل یتیمچه معروفی باشد كه در تمام نقاط كشور پخته می‌شود. این غذا گوشت ندارد و سرخ كرده نیست و به همین دلیل می‌توان آن را در دسته غذاهای سالم و رژیمی جا داد. ضمن این كه یتیمك به دلیل داشتن لوبیا، پروتئین خوبی دارد و استفاده از بادمجان در تركیبش، آن را لذیذ و خوش طعم كرده است.

مواد لازم:

بادمجان ۴عدد
پیاز یك عدد
لوبیا چشم بلبلی یك پیمانه
آب تمبر هندی نصف لیوان
نمك، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
آب یك لیوان
روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

لوبیا چشم بلبلی را بپزید. در حین پخت دو بار آب آن را عوض كنید تا خاصیت نفاخ بودن حبوبات از آن گرفته شود. حالا در یك تابه، پیاز را خرد كرده و حرارت دهید تا وقتی كه سبك شود. در این زمان بادمجان‌ها را پوست كنده و در آب نمك بگذارید تا تلخی آن از بین برود. سپس آنها را شسته و به صورت مكعبی خرد كنید. بادمجان را به پیازداغ اضافه كنید و به آن نمك، فلفل، زردچوبه بزنید. اجازه دهید بادمجان‌ها كمی در روغن تفت بخورند. سپس یك لیوان آب به مواد اضافه كرده و به مدت نیم ساعت حرارت دهید تا بادمجان‌ها نرم شوند. نصف یك بسته كوچك تمبر هندی را در نصف لیوان آب خیس كنید و بعد از نیم ساعت از صافی رد كنید. لوبیا چشم بلبلی را روی بادمجان‌ها ریخته و آب تمبر هندی را هم اضافه كنید. دقت كنید كه چون تمبر هندی شور است، در اضافه كردن نمك غذا كمی احتیاط به خرج دهید. ترجیحا نمك را در آخر پخت اضافه كنید. اگر ذائقه تان می‌پذیرد، غذا را تند كنید. این غذا در اصل باید تند و پرادویه باشد. بعد از آن كه تمبر هندی به خورد مواد رفت و آب غذا كشیده شد، آن را در ظرف ریخته و با سبزیجات تازه تزئین كنید.

 

یتیمك بوشهری-2fwH6xZb2A