ریپورتاژ آگهی
آشتیان

آشتیان

آشتیان از شهرهای تاریخی ایران است چنان كه نام این شهر كه در واقع تغییر یافته آتشدان است در زمان زرتشتیان و ایران باستان نامگذاری شده‌است.
  • 1400/11/13
  • استان : مرکزي
  • شهر : آشتيان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : آشتیان یكی از شهرهای استان مركزی در ایران است. این شهر همچنین مركز شهرستان آشتیان است.
تلفن : 66059000-021

آشتیان یكی از شهرهای استان مركزی در ایران است. این شهر همچنین مركز شهرستان آشتیان است. آشتیان از شهرهای تاریخی ایران است چنان كه نام این شهر كه در واقع تغییر یافته آتشدان است در زمان زرتشتیان و ایران باستان نامگذاری شده‌است. این شهر در موقعیت جفرافیایی به طول ۳۴ و عرض ۳۳ قرار دارد.

جمعیت شناسی
جمعیت این شهر در سال ۱۳۷۵، ۸,۰۰۰ نفر گزارش شد. اما اكنون جمعیت آن گسترش یافته ‌است. عمده دلیل این افزایش جمعیت سیر جمعیت دانشجویان از سرتاسر كشور به دانشگاه آزاد این شهر است.

نام
شهر آشتیان در آغاز ابرشتگان و بعد ابرشتجان نام داشته. همین نام بعدها به صورت آشتیان درآمده‌است.نام ناحیه‌ای كه آشتیان در آن قرار دارد در قدیم وَرَه (وَرَّه) بوده است.

جغرافیا
شهر آشتیان در منطقه‌ای سردسیر در حاشیه كوههای اراك و مشرف به ارتفاعات زاگرس از طرف غرب واقع گشته و به همین خاطر دارای آب و هوای نسبتاً سرد و كوهستانی در زمستان است و در تابستان ییلاق خوبی برای گردشگران است. یكی از روستاهای آن به نام آهو بوده كه ییلاق آشتیان می‌باشد.
آب آشامیدنی شهرستان آشتیان سالهای زیادی از مسائل مهم و بغرنج شهرستان آشتیان به حساب می‌آمد كه در سالهای اخیر برطرف شد.

جمعیت : ۱۰۴۰۵

 

آشتیان-1mIT8mUpUB

آشتیان-hhbbTRl01E

آشتیان-9f8fts4D3W