ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه

اصفهان شهری نیمه‌كویری در مناطق مركزی ایران است كه به اماكن تاریخی فوق‌العاده و دیدنی‌های جذاب بسیارش معروف است
  • 1403/01/06
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : اصفهان
تلفن : 66059000-021

اصفهان شهری نیمه‌كویری در مناطق مركزی ایران است كه به اماكن تاریخی فوق‌العاده و دیدنی‌های جذاب بسیارش معروف است. محال است از شهرهای بزرگ و دیدنی ایران صحبت كنیم و سخنی از شهر اصفهان به میان نیاید. اما جالب است بدانید كه جاهای دیدنی اطراف اصفهان نیز چیزی از جاهای دیدنی اصفهان كم ندارند و اطراف این شهر نیز اماكن دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد كه در این نوشته به شما معرفی خواهیم كرد.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-SEeHTOp3IN

چه جاهای دیدنی نزدیك اصفهان است؟

همان‌طور كه اشاره كردیم اصفهان اقلیمی نیمه‌كویری دارد؛ ولی در عین حال این شهر در دامنه كوه‌های زاگرس و در كنار زاینده‌رود نیز واقع شده كه از این كوه‌ها سرچشمه می‌گیرد و در انتها به باتلاق گاوخونی می‌ریزد. زاینده‌رود بزرگ‌ترین رود در فلات مركزی ایران است كه از میان این شهر می‌گذرد.
از سوی دیگر جنگل ناژوان كه از مناطق خوش آب‌وهوای حاشیه‌ی این رود است در اطراف شهر اصفهان قرار گرفته است. مجموع این شرایط اقلیمی باعث شده تا در اطراف شهر اصفهان دیدنی‌های طبیعی متنوعی همچون كوه كلاه قاضی، كوه صفه و همچنین چندین جنگل و روستا وجود داشته باشد.

معروف‎‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان كدامند؟

در اطراف اصفهان دیدنی‌های بسیاری وجود دارد كه هركدام زیبایی‌های منحصربه‌‌فرد خود را دارند، برخی از این دیدنی‌ها تاریخی و برخی طبیعی‌اند و بعضی برای یك گردش یك‌روزه یا كمپ مناسب‌ترند. در مجموع برخی از این دیدنی‌های اطراف اصفهان از باقی جاها معروف‌تر و محبوب‌ترند.

 

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-Ufhos4Oxe1

كوه صفه اصفهان

كوه صفه اصفهان، در سلسله كوه‌های زاگرس و در جنوبی‌ترین قسمت شهر اصفهان واقع شده است. این كوه با ارتفاع 2257 متر با عنوان بام اصفهان شناخته می‌شود و جاذبه‌های طبیعی بسیاری مانند غارها و چشمه‌های متنوعی را در خود جای داده است. دور نمای این كوه از شهر اصفهان قابل‌مشاهده است و با تله‌كابین یا مسیرهای كوهنوردی می‌توان از این كوه دیدن كرد. قلعه‌ی تاریخی مستحكمی در بالای قله‌ی كوه صفه قرار گرفته است و از فراز این كوه تپه‌های هزار دره با خاك سرخ‌رنگ و همچنین شاه‌كوه و دلیجان قابل مشاهده است.
كوه صفه مكان بسیار مناسبی برای كوهنوردی است، پس اگر به این منظور به این مكان گردشگری سر می‌زنید وسایل مناسب كوهنوردی را فراموش نكنید. گردشگران می‌توانند با ماشین شخصی خود به سمت كوه صفه بروند و ماشین خود را نیز در پاركینگ مجموعه پارك كنند و یا به وسیله‌ی متروی اصفهان در ایستگاه مترو دفاع مقدس از قطار پیاده شده و فاصله‌ی 3 كیلومتری تا این كوه را طی كنند.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و پاییز
راه دسترسی: استان اصفهان، اصفهان، بلوار شهدای صفه
فاصله تا اصفهان: 9 كیلومتر فاصله (20 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و كفش مناسب برای كوهنوردی

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-pwhVKqBNbZ

قنات دوطبقه مون در اردستان

قنات دوطبقه مون یكی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نزدیك اصفهان است كه در یكی از محله‌های شهرستان اردستان قرار گرفته است. این قنات عجیب تنها قنات دوطبقه در دنیاست كه قدمت آن به 800 سال پیش باز می‌گردد. قنات دو ظبقه مون كه هم به ثبت ملی و هم به ثبت جهانی رسیده است دارای مهندسی عجیبی است، به صورتی كه آب طبقه‌ی زیرین آن گرم‌تر و آب طبقه‌ی رویی شیرین‌تر، سبك‌تر و خنك‌تر است و آب این دوطبقه با هم مخلوط نمی‌شود.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-KHfZyLBDA0
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل زمستان
راه دسترسی: استان اصفهان، اردستان، خیابان شهید فائق، مقابل اداره ثبت اسناد، قنات دوطبقه مون
فاصله تا اصفهان: 134 كیلومتر فاصله (1 ساعت و 45 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس گرم، كفش مناسب

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-pfLDgfkvo9

دهكده تفریحی زاینده رود اصفهان

دهكده تفریحی زاینده رود از دیدنیهای اطراف اصفهان است كه در چادگان قرار دارد. این مركز گردشگری در كنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد قرار گرفته است. این محله‌ی سرسبز و خوش آب‌وهوا دارای 245 هكتار فضای سبز، چشم‌اندازی فوق‌العاده و امكانات گردشگری متنوعی مانند باشگاه سواركاری، اسكله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر برای گردشگران است و برای یك سفر یك روزه اطراف اصفهان بسیار مناسب است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: اصفهان، چادگان، دهكده تفریحی دریاچه زاینده رود
فاصله تا اصفهان: 130 كیلومتر فاصله (1 ساعت و 50 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم موردنیاز برای پیك‌نیك، كفش و لباس مناسب

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-se8zAzBTyI

دشت لاله های واژگون گلستان كوه خوانسار

در كویر مركزی ایران و در نزدیكی شهر خوانسار، منطقه‌ای با اقلیم كوهستانی به نام گلستانكوه قرار دارد. این منطقه‌ی شگفت‌انگیز و رؤیایی دارای جاذبه‌هایی همچون دشت لاله های واژگون گلستان، چشمه‌های پرآب، گیاهان دارویی متنوع مانند كنگر، مرزنجوش، آویشن، تره و پیاز كوهی است كه توجه تمام علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جلب می‌كند.

امكانات رفاهی متنوعی مانند هتل 5 ستاره، رستوران‌ها و فودكورت، كاروانسرای سنتی، ویلاهای استیجاری، پارك آبی، استخر، سونا، جكوزی، تله‌كابین، بازی‌های كابلی و تفریحی، پارك تفریحی نیز در این دهكده گردشگری گلستانكوه قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار (از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد)
راه دسترسی: استان اصفهان، ۱۵ كیلومتری خوانسار، گلستانكوه
فاصله تا اصفهان: ۱۶۵ كیلومتر (دو ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لوازم موردنیاز برای پیك‌نیك، كفش و لباس مناسب

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-fM8ALylp0w

كویر مرنجاب؛ مكانی عالی برای كمپینگ

كویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است و از توابع كاشان است. این كویر بسیار زیبا با آسمان پرستاره‌اش در فصل سرد سال یكی از بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان است. در این كویر می‌توانید از تفریحاتی مانند مثل شترسواری، موتور چهارچرخ و آفرود، رصد ستارگان در شب، عكاسی و كویرنوردی لذت ببرید و در صورت تمایل در اقامتگاهی سنتی در دل كویر كه در دوره‌ی صفویه كاروانسرا بوده است، اقامت كنید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-jXcmMiCzgC
دیدنی‌های مختلفی در این كویر وجود دارد كه از آن‌ها می‌توان به چاه كنجه، جزیره سرگردان، چاه هندوانه، چاه دست كند، قلعه كرشاهی، كوه یخاب اشاره كرد. این كویر با وجود تمام این جذابیت‌های طبیعی و گردشگری یك مكان گردشگری عالی برای یك سفر یك‌روزه در اطراف اصفهان است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی دوم سال (فصل پاییز)
راه دسترسی: استان اصفهان، شهر كاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، كویر مرنجاب
فاصله تا اصفهان: 233 كیلومتر (2 ساعت و 45 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: تجهیزات لازم برای كویرگردی، دوربین عكاسی، لباس مناسب برای باران‌های كویری، عینك آفتابی، كرم ضدآفتاب، كلاه آفتاب‌گیر

دیدنی های اطراف اصفهان برای دوست‌داران طبیعت

اگر به عنوان یك فرد علاقه‌مند به طبیعت بخواهیم بدانیم اطراف اصفهان كجا بریم كه از طبیعت بكر و زیبا لذت ببریم و خاطره‌ای به یادماندنی از سفر به اصفهان برایمان باقی بماند بهتر است جاذبه‌هایی كه در ادامه معرفی می‌شود را به خاطر بسپاریم.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-RfWHqD8Dwu

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان اصفهان

این كه در مجاورت كویر این‌همه آبشار و جنگل وجود داشته‌ باشد شگفت‌انگیز است! یكی از این شگفتی‌ها آبشار آب ملخ سمیرم یا همان تخت سلیمان است. آبشار آب‌ملخ یكی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است دارای طبیعتی فوق‌العاده زیبا و فضایی آرامش‌بخش در مجاورت با كوه‌های دنا و رودخانه‌ی ماربر است. این آبشار زیبا و درعین‌حال خطرناك، به‌این‌علت آب ملخ نامیده می‌شود كه آب آن دارای تركیبات معدنی خاصی است كه باعث نابودی ملخ‌ها می‌شود و مانند یك آفت‌كش طبیعی عمل می‌كند.
برای رسیدن به این آبشار زیبا باید پس از رسیدن به روستای آب ملخ، حدود یك ساعت پیاده‌روی كنید. در بالای این آبشار چشمه‌ای جوشان قرار دارد و در پشت این آبشار پرتگاهی قرار گرفته كه علت خطرناك بودن این آبشار نیز همین پرتگاه است. آبشار آب ملخ به خاطر تخته‌سنگ بزرگی كه به‌صورت طبیعی همچون پلی دو طرف رودخانه را به یكدیگر متصل می‌كند، به تخت سلیمان نیز معروف است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال
راه دسترسی: استان اصفهان، ۶۰ كیلومتری سمیرم، روستای آب ملخ، آبشار آب ملخ
فاصله تا اصفهان: 220 كیلومتر (3 ساعت و 10 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب، كفش مناسب، وسایل كوهنوردی

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-DzbG9cuUUF

آبشار نیاسر

از دیگر دیدنی های اطراف اصفهان می‌توان به آبشار نیاسر اشاره كرد. این جاذبه‌ی گردشگری پرطرف‌دار یكی از سرسبزترین جاذبه‌های اطراف اصفهان است كه از چشمه‌ای به نام تالار یا اسكندریه جاری می‌شود كه در بالای آبشار و در كنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد. در بدنه‌ی این آبشار به دلیل عبور آب از فراز سنگ‌های آهكی و رسوبی در گذر زمان استالاكتیت‌ها و استالاگمیت‌هایی ایجاد شده كه به زیبایی منظره‌ی آبشار نیاسر افزوده است.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال (فصل تابستان)
راه دسترسی: اصفهان، نیاسر، محله سركمر، آبشار نیاسر
فاصله تا اصفهان: 233 كیلومتر (2 ساعت و 44 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب و گرم، كفش مناسب

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-l5bGQsqJw4

آبشار سمیرم


آبشار سمیرم یكی از جاهای دیدنی سمیرم در نزدیكی اصفهان است كه به عنوان عروس زاگرس نیز شناخته می‌شود و در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. در بالای این آبشار رودخانه‌ای قرار دارد كه آب این آبشار از این رودخانه تأمین می‌شود و در پایین آبشار نیز حوضچه‌ای بزرگ و زیبا قرار دارد كه برای گردش كردن بسیار مناسب است. دیوار صخره‌ای روبروی آبشار دارای یك آبچكان طبیعی است كه با وجود خزه‌های زیبا بسیار دیدنی است. در اطراف این آبشار امكاناتی همچون بازارچه‌ای كوچك، رستوران، سفره‌خانه و سرویس بهداشتی نیز قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: نیمه‌ی اول سال (فصل بهار)
راه دسترسی: استان اصفهان، پنج كیلومتری شرق سمیرم، آبشار سمیرم
فاصله تا اصفهان: 174 كیلومتر (2 ساعت و 20 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس مناسب و گرم، كفش مناسب

جاهای دیدنی اطراف اصفهان- بهترین مكان ها برای تفریح یك روزه-XfseFbnhaM

روستای هونجان

روستای هونجان، روستایی بكر با آب‌وهوایی خنك و مطبوع در اطراف اصفهان است كه زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی خوش‌آب‌وهوا دارد. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به زر چشمه با آبی زلالی كه از دل سنگ‌های سفید بیرون می‌آید و همچنین به چشمه‌ی آب معدنی آبكا، بقایای قلعه غازیان، چشمه ماش و كوچه‌باغ‌های باصفای آن اشاره نمود. روستای هونجان آسمانی صاف دارد و به همین دلیل یك مكان مناسب برای رصد ستارگان در دل شب است.
طبیعت فوق‌العاده و ییلاقی روستای هونجان در دل كوه‌های زاگرس، چشمه‌های جوشان، تفرجگاه زرچشمه، اماكن تاریخی ارزشمند روستا و آسمان پاك آن باعث شده تا این روستا اهمیت ویژه‌ای برای گردشگران داشته باشد و تجربة سفر به آن برای همة مسافران تجربه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب باشد.
بهترین زمان بازدید از جاذبه: فصل بهار و تابستان
راه دسترسی: استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بخش مركزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان
فاصله تا اصفهان: 141 كیلومتر (1 ساعت و 40 دقیقه رانندگی)
چه چیزهایی با خودمان ببریم: لباس و كفش مناسب، وسایل موردنیاز برای پیك‌نیك، وسایل موردنیاز برای كوهنوردی

كلام آخر

دیدنی‌های اصفهان تنها منحصر به زیبایی‌های شهر اصفهان نمی‌شوند و در اطراف این شهر زیبا نیز، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری از روستاها گرفته تا جنگل، كویر و اماكن تاریخی وجود دارد. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید و جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان برایتان كمی تكراری شده است به شما پیشنهاد می‌كنیم از دیدنی های اطراف این شهر دیدن كنید.