ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ماكو

جاهای دیدنی ماكو

ماكو یكی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. این شهر در نزدیكی مرز ایران و تركیه قرار دارد. شهر ماكو در دره‌ای بنا شده كه رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌كند. قسمت جنوبی شهر در دامنه كوه سبد قرار گرفته و بخش شمالی در دامنه كوه قیه است.
  • 1403/01/03
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : ماکو
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان غربی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی ماكو

در این مطلب از وب سایت گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی ماكو ، شهر مرزی آذربایجان غربی آشنا خواهیم كرد. در ادامه مطلب همرا ما باشید.

ماكو یكی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. این شهر در نزدیكی مرز ایران و تركیه قرار دارد. شهر ماكو در دره‌ای بنا شده كه رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌كند. قسمت جنوبی شهر در دامنه كوه سبد قرار گرفته و بخش شمالی در دامنه كوه قیه است.

این شهر به دلیل آنكه در كنار مرز و گمرك بازرگان واقع شده‌است محل عبور مسافرینی است كه قصد دارند از طریق زمینی به كشور تركیه سفر كنند.منطقه آزاد ماكو با وسعت 500 هزار هكتار بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد دنیا بعد از شانگهای است. بیش از 300 اثر تاریخی ثبت شده و دهها اثر طبیعی، در كنار بازار مرزی،این منطقه را به یكی از مقاصد اصلی گردشگری در شمال غرب كشور تبدیل كرده است.

كلیسای مریم مقدس

كلیسای مریم مقدس یكی از كلیساهای تاریخی ایران است كه در فهرست جهانی یونسكو هم ثبت شده است. این كلیسا با اسم زور زور هم شناخته می‌شود و مثل كلیساهای تاریخی دیگر با سنگ‌های تراشیده‌شده ساخته شده و البته ظاهری ساده دارد. وقتی می‌خواستند سد بارون را احداث كنند احتمال داشت كه این كلیسا زیر آب برود. از آنجایی كه كلیسای زور زور یكی از بناهای باارزش تاریخی بود سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت كلیسا را به مكان امنی انتقال بدهد و به این ترتیب كلیسای میرم مقدس به تنها بنای تاریخی‌ای تبدیل شد كه در ایران جابه‌جا شده است.

جاهای دیدنی ماكو-mbpyNEfNlx

قره كلیسا (كلیسای تادئوس مقدس)

قدیمی‌ترین كلیسای ارامنه‌ی جهان، در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماكو و روستای قره‌كلیسا قرار گرفته است كه به قره‌كلیسا شهرت یافته است. در بین ارمنیان این عبادتگاه مذهبی به «تادئوس مقدس» شناخته می‌شود كه از قدمتی حدود ۱۷ قرن (گفته می‌شود كه در سال ۳۰۰ میلادی و پس از رسمی شدن دین مسیحیت، به دلیل زنده‌ نگاه داشتن یاد «طاطاووس مقدس» از مسیحیان مبارز در سال ۴۰ میلادی و دیگر مسیحیان كه در سال ۶۶ میلادی و به دستور پادشاه وقت ارامنه كشته شدند، قره‌كلیسا و كلیساهای دیگر احداث شده است)، برخوردار است.

جاهای دیدنی ماكو-R3FZPORJGr

عمارت كلاه فرنگی ماكو

در سمت شرقی خیابان اما در شهر ماكو عمارتی به نام كلاه فرنگی وجود دارد كه قدمت آن به اواخر حكومت قاجار بر می گردد و متعلق به علی قلی خان بیات ماكوئی می شود. گچبری، آینه‌ كاری و شیشه‌ های رنگی ارسی این بنای زیبا، شباهت بسیاری با تالار آینه در كاخ گلستان دارد. عمارت كلاه فرنگی یكی از جذاب ترین جاذبه های شهر ماكو به شمار می رود.

جاهای دیدنی ماكو-kmS9xAinqf

كاخ موزه باغچه جوق

كاخ موزه باغچه جوق یا كاخ سردار ماكو در جنوب‌شرقی روستای باغچه جوق و در شش كیلومتری ماكو و در دو كیلومتری غرب جاده اصلی بازرگان جای گرفته است. این كاخ باشكوه و مجلل به دستور «تیمور تیموری» ملقب به «اقبال‌السلطنه ماكوئی»، یكی از حكام مقتدر و یكی از سردارهای «مظفرالدین‌شاه» احداث شده است. معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی خصوصا معماری كشور روسیه در اواخر سده نوزدهم میلادی است.

جاهای دیدنی ماكو-jNGItcPzZy

كلیسای گئورگ مقدس ماكو

كلیسای گئورگ مقدس در نزدیكی روستای مرگن (مركان) بین ماكو و قره ضیا الدین، در جنوب شرقی روستای شوط در استان آذربایجان غربی واقع است. این كلیسا در قرن ۱۶ میلادی با سنگهای خوش تراش ساخته شده است. اطراف این كلیسا سنگ صلیبهای حجاری شده و قبرستان ارامنه گسترده است. كلیسا كه بنایی به سبك بازیلیك مستطیلی در جهت شرق به غرب است، دارای یك گنبد هشت وجهی است كه بر روی هر یك از وجوه ساق گنبد یك نورگیرتعبیه شده است، گنبد و سقف كلیسا بر روی چهار ستون با برش صلیبی شكل كه هر یك از ستونها در چهار جهت با قوسهایی با یكدیگر و با دیوارهای جانبی متصل میباشند تكیه دارد.

جاهای دیدنی ماكو-KmfjLGj4TS

قلعه قبان و بزرگ‌ترین كلاهك سنگی جهان

باستان‌شناس‌ها عمر این قلعه تاریخی را حدود ۶۰۰ سال تخمین زده‌اند و بناهای این منطقه را به دوران تیموریان نسبت داده‌اند. مساحت قلعه حدود ۲۵۰ هكتار است و شاه‌نشین، برج‌وبارو، زندان، حمام، انبار آذوقه و اتاق‌ها مشخص هستند و بعضی از دیوارها و اتاق‌های بنا به خاطر اینكه زیر چتر سنگی از برف و باران در امان بوده‌اند كاملا سالم مانده‌اند. در این قلعه تونل‌های مخفی‌ای وجود دارد كه به بالاترین قسمت‌های قلعه راه دارد و احتمالا برای فرار یا خروج اضطراری ساخته شده بودند.

جاهای دیدنی ماكو-DYb8X31JlN

دخمه سنگی فرهاد

دخمه سنگی فرهاد كه بام فرهاد نیز نامیده می‌شود در ۷ كیلومتری غرب شهر ماكو در نزدیكی روستای سنگر واقع شده است و از آثار مربوط به اقوام اورارتو (قرن هشتم پیش از میلاد) بوده است. دخمه فرهاد دو اتاق تو در تو است كه در دل كوه و درون صخره‌ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله‌ای سنگی به كوه متصل می‌شود. درِ ورودی آن ۱.۵*۲ متر و اتاق‌ها یكی ۳*۴ و دیگری ۲*۲ متر است كه با دری به یكدیگر متصل می‌شوند.داخل دخمه كاملاً تاریك است و هیچ منبع نوری وجود ندارد. در فصل تابستان اطراف دهانه دخمه فرهاد به وسیله برگ درختان مخفی شده و در صورت نداشتن راهنما، یافتن این مكان بسیار مشكل خواهد بود.

جاهای دیدنی ماكو-NYMiQ4Vhkf

پل قلعه جوق

پل قلعه جوق یكی از آثار ملی به ثبت رسیده در ایران است كه در جنوب ماكو بر روی رودخانه زنگمار قرار دارد. قدمت این پل زیبا به دوران صفویه می‌رسید و در گذشته ارتباط ساكنین قلعه جوق با ماكو را فراهم می‌ساخته است.

جاهای دیدنی ماكو-SPeK1nlr4w

منطقه حفاظت شده آغگل

منطقه آغگل طبیعتی زیبا و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی دارد. البته در سال‌های اخیر این گونه‌ها كم‌تر شده بودند و به همین دلیل این منطقه را شكار ممنوع اعلام كردند و برای احیای حیات جانوری چند رأس قوچ و میش از مناطق دیگر به این منطقه منتقل شدند و اگر به این ناحیه بروید شانس دیدنشان را خواهید داشت. چشمه‌های آب‌معدنی این منطقه‌ هم آهكی هستند و رسوبات آهكی‌شان را در كنار جاده می‌توانید ببینید و از منظره زیبایی كه درست كرده‌اند لذت ببرید.

جاهای دیدنی ماكو-q3RIY63ruy

روستای گردشگری رند

روستای رند در ۱۵ كیلومتری منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماكو قرار دارد. این روستا سرسبز در دامنه كوه قرار دارد و وجود چشمه های جوشان آب معدنی ، این روستا را در منطقه از شهرت فراوانی برخوردار ساخته است. احداث كاشانه مهمان برای مسافران و گردشگران ، احیاء آسیاب آبی روستای رند ، احداث خیابان قدم برای پیاده روی گردشگران ، احداث هتل های سنتی برای گردشگران ،احداث باغ پرندگان ، احداث غذاخوری هایی با غذاهای سنتی و بومی ، احداث پیست اسكی و صخره نوردی ، از جمله برنامه های سازمان منطقه آزاد ماكو برای این روستای سرسبز می باشد.

جاهای دیدنی ماكو-BGpMMW0rOW

دریاچه سد بارون

بزرگترین سد آذربایجان غربی در ۱۲ كیلومتری جنوب شهرستان ماكو دریاچه سد بارون است. دریاچه پشت این سد از منظره ی بی نظیری برخوردار است و بهترین گزینه برای ماهیگیری به شمار می رود. قرار گیری این سد در كنار كلیسای زور زور سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این دریاچه به این سمت بروند.

جاهای دیدنی ماكو-1rjbvzGqYt

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماكو

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماكو در پنج كیلومتری جاده ماكو به بازرگان در سمت چپ جاده قرار دارد. حدود پانصد باب مغازه با برندهای برتر تركیه، انواع مواد غذایی، پوشاك و لوازم خانگی در این بازار قرار دارد. قیمت مناسب اجناس این بازار نسبت به نقاط دیگر كشور، گردشگران زیادی را مجذوب می‌كند.

جاهای دیدنی ماكو-zowFun2vcd