ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی فسا

جاهای دیدنی فسا

فسا (Fasa) یكی از شهرهای زیبای استان فارس است كه از شمال به شیراز، از غرب به جهرم، از جنوب شرقی به داراب و از شمال شرقی به شهرستان نی ریز می‌ رسد. فاصله ی آن تا شیراز 135 كیلومتر است.
  • 1402/11/21
  • استان : فارس
  • شهر : فسا
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی فسا را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیرازاست. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان شهر فسا می باشد كه قدمت آن به ۷۵۰۰ سال پیش یعنی عصر هخامنشیان بر می گردد.

فسا (Fasa) یكی از شهرهای زیبای استان فارس است كه از شمال به شیراز، از غرب به جهرم، از جنوب شرقی به داراب و از شمال شرقی به شهرستان نیریز می‌ رسد. فاصله ی آن تا شیراز 135 كیلومتر است. فسا در جنوب شرقی استان فارس و در منطقه ‌ای نسبتا كوهستانی واقع شده است و بیشتر شهرستان ‌ها و روستاهای آن در مناطق مرتفع قرار دارند. در ادامه با جاذبه های دیدنی فسا بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های فسا

منطقه حفاظت شده میان جنگل

منطقه ی میان جنگل منطقه ای بكر و زیبا و حفاظت شده در 90 كیلومتری جاده ی شیراز-فسا در شمال غربی شهرستان فساست. این منطقه به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود. قسمت غربی پر از كوه و كوهپایه و قسمت شرقی پر از تپه و تپه ماهور و دشت های نسبتا كوچك است. دو رشته كوه اصلی این منطقه كوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ متر و كوه نظرآباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متر است. در انتهای جنوبی كوه نظرآباد رشته كوه دیگری به نام كوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق كشیده شده و نقطه اتصالی بین انتهای كوه نظرآباد و میان جنگل است. حد فاصل این ۳ رشته كوه را دره ای شامل می شود كه به دره ی قشقه (لای تاریك) مشهور است. منطقه ی میان جنگل فسا منطقه ای كوهستانی است و آب و هوایی از نوع سرد نیمه خشك دارد.

جاهای دیدنی فسا-gitpxWbNOF

گردشگاه چهل چشمه

چهل چشمه نام یكی از تفرجگاه های اهالی شهر فسا است. این تفرجگاه قدیمی در دامنه كوه مشهور تودج قرار دارد. اهالی فسا در روز طبیعت و یا در ایام تعطیلات نوروز همواره سری به این تفرجگاه زیبا میزنند. خشكسالی ها و حفر چاه های متعدد سبب شده بود این چشمه نیز به سان اغلب چشمه سارهای استان فارس خشك شود اما بارندگی های اخیر سبب جوشش دوبار این چشمه شده است. آب این چشمه روزگاری آنقدر زیاد بوده است كه بسیاری برای شنا به چهل چشمه می رفتند. در اطراف چشمه نیز گیاهان خودروی فراوانی به چشم می خورد. كوه تودج نیز خود یكی از زیباترین ارتفاعات شهر فسا است. در این ارتفاعات شما می توانید انواع درختان بادام كوهی، پسته كوهی، ارژن، بنه، ارس و انواع گیاهان دارویی همچون آویش و جاشیر را پیدا كنید.

جاهای دیدنی فسا-DF3iuE8Oi2

تل ضحاك 

تل خاكی مشهور به تل ضحاك در 3 كیلومتری جنوب فسا واقع شده است. طبق بررسی كارشناسان اروپایی، آثار به دست آمده از تل ضحاك متعلق به دوران ما قبل تاریخ تا قرن 4 هجری قمری است. از تل ضحاك لوازم زندگی بعد از اسلام نیز كشف شده كه بیانگر آبادی و رونق آن تا دوران حكمای عباسی است. این تل حدود 25 متر ارتفاع دارد كه اطراف آن خندق، سفال و آجر وجود دارد. این بنا در سال 1310 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی فسا-ocxXItAhsk

آتشكده قمپ 

آتشكده قمپ از آثار دوران ساسانی فسا است كه در 20 كیلومتری شمال آن واقع شده است. احداث بنای آن را به پارس (پسر طهمورث) نسبت می­‌دهند و احتمالاً  آتشكده و بناهایی در آنجا وجود داشته كه هم اینك قسمتی از بقایای سنگ چین آن در كنار آبگیری زیبا دیده می‌­شود. این اثر در تاریخ 12 اسفند 1315 با شماره ثبت 264 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در كنار آتشكده آثاری از یك شهر ساسانی دیده می‌شود، از جمله سنگ سلمان كه دروازه ورودی یك بنا بوده است. مصالح به كار رفته در ساخت این بنا ساروج و سنگ لاشه می‌باشد.

جاهای دیدنی فسا-4qlge5HfV4

آستان شاهزاده قاسم 

شاهزاده قاسم از نوادگان حضرت عقیل، برادر حضرت علی و از طرف جد مادری نیز باز به حضرت علی (ع) می رسد. آرامگاه ایشان در میدان شاهزاده قاسم، در مركز شهر فسا مكانی فرهنگی و مذهبی برای دوستداران اهل بیت (ع) است. این مكان دارای بخش هایی مانند كتابخانه و دارالقرآن و دفتر فرهنگی است و برنامه های هفتگی دعای ندبه، مراسم تلاوت با حضور قاریان برجسته فسا و سخنرانی امام جماعت و مراسمات جشن و عزاداری و دعا در آن برگزار می شود.

جاهای دیدنی فسا-pk2E4Jun9H

مسجد جامع فسا

مسجد جامع فسا كه در خیابان امام خمینی، پشت بانك مركزی، در كوچه ی مسجد جامع واقع شده است مربوط به دوران قاجاریه می باشد و با قدمتی در حدود 800 سال به عنوان یك اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است. این مسجد دور از راسته بازار و در كنار گورستان فسا قرار گرفته و امروزه تنها بخشی كه از آن به جای مانده بقایای شبستانش می باشد.

جاهای دیدنی فسا-rJ05yOFzV4

امامزاده حسن

امامزاده حسن فسا كه از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است، در مركز شهر فسا، فلكه امام‌زاده حسن یا همان فلكه فیروزامراد شهر فسا واقع شده است. ساختمان این امامزاده نوساز می‌باشد و دارای زیربنای ۴۰۰ متر مربع است، همچنین در میان این بنا ضریح فلزی سفید و طلایی قرار دارد كه در چهار جهت آن شاه‌نشین قرار گرفته است. این امامزاده برای مردم این شهر از اهمیت خاصی برخوردار است و همین باعث شده كه در ضلع سمت راست ورودی حیاط این امامزاده ۳۰۰ شهید جنگ تحمیلی را به خاك بسپارند.

جاهای دیدنی فسا-2ah8ifpZI8

مقبره سید شمس الدین 

سید شمس الدین یكی از امامزاده‌های مقدس در استان فارس است كه مقبره اش بر سر راه داراب با یك گنبد فیروزه ای‌ رنگ قابل رویت است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در طول سالیان دراز چندین بار مرمت و بازسازی شده تا به شكل امروزی درآمده است.

جاهای دیدنی فسا-Hv4vRQksCs

رصدخانه فسا

آسمان فسا یكی از بهترین آسمان ها برای رصد كهكشان راه‌ شیری و ستارگان است. به همین خاطر رصدخانه ی شهرداری فسا این امكان را برای مردم فراهم كرده است. این رصدخانه در واقع مكان مناسبی برای مشاهده ی آسمان و اجرام آسمانی است و می تواند مناظر زیبایی از آسمان را در مقابل چشمانتان به نمایش بگذارد.

جاهای دیدنی فسا-7L4FudBVRv