ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان

شهرستان مرودشت، از جمله شهر‌های استان فارس است كه در فاصله ۴۰‌كیلومتری جنوب شهر شیراز قرار دارد. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه باستانی پاسارگاد و تخت جمشید اشاره كرد.
  • 1402/11/17
  • استان : فارس
  • شهر : مرودشت
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

شهرستان مرودشت، از جمله شهر‌های استان فارس است كه در فاصله ۴۰‌كیلومتری جنوب شهر شیراز قرار دارد. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه باستانی پاسارگاد و تخت جمشید اشاره كرد. آثار تاریخی به‌جا‌مانده در شهرستان مرودشت جلوه‌گر تاریخ سلسله‌های باعظمت و باشكوه ایران باستان، یعنی هخامنشیان و ساسانیان هستند و با بازدید از آن‌ها می‌توانید به ایران باستان سفر كرده و از تماشای شكوه ایران باستان غرق شگفتی و افتخار شوید. جاهای دیدنی مرودشت بسیارند و عمر سفر كوتاه. به همین سبب در این مطلب بر آن شده‌ایم تا به معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بپردازیم. از‌این‌رو چنانچه قصد سفر به شهرستان مرودشت را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا شوید. 

مجموعه پاسارگاد | از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت 

اولین جاذبه‌ای كه در معرفی جاهای دیدنی مرودشت قصد معرفی آن را داریم، مجموعه پاسارگاد است. قدمت این منطقه باستانی به پیش از دوره هخامنشیان بازمی‌گردد. این منطقه به لطف وجود كوه‌های متعدد پیرامون دشت وسیع مرغاب، تنگ بلاغی به‌عنوان مسیری كوتاه برای دسترسی به منطقه كمین و عبور رود پلوار از میان آن، به عنوان تنها رود دائمی منطقه، در طول تاریخ همواره مورد توجه اقوام مختلف بوده است. این مجموعه شامل آرامگاه كوروش، كاخ‌های هخامنشی، باغ‌های اطراف آن و آثاری از دوران اسلامی می‌شود. از جمله جاذبه‌های دیدنی مجموعه پاسارگاد می‌توان به آرامگاه كوروش كبیر، كاروانسرای مظفری پاسارگاد شیراز، مسجد اتابكی، كاخ اختصاصی پاسارگاد، كاخ بارعام، كاخ دروازه، برج سنگی، تل تخت یا مدار سلیمان، مجموعه باغ شاهی، آب‌نما‌های باغ شاهی، كوشك‌های باغ شاهی، پل پاسارگاد، محوطه مقدس پاسارگاد شیراز، تنگ بلاغی، چندین نقش برجسته تاریخی نظیر نقش انسان بالدار و… اشاره كرد.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-IYcgGLb6Mq

تخت جمشید | از ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی مرودشت 

در معرفی جاهای دیدنی مرودشت نام تخت جمشید را نباید از قلم انداخت. تخت جمشید كه مردم جهان آن را با نام پرسپولیس می‌شناسند، نمادی ارزشمند از شكوه و عظمت ایران باستان است. بسیاری این اثر را به‌عنوان یكی از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن ایران در جهان می‌دانند. قدمت تخت جمشید به ۲۵۰۰ سال پیش و دوران حكومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. چیزی كه نظر گردشگران و باستان‌شناسان سراسر جهان را به‌سوی تخت جمشید جلب می‌كند، تنها قدمت تاریخی آن نیست. كتیبه‌ها و آثار كشف‌شده در این منطقه نشانگر پیشرفتگی تمدن در ایران باستان هستند و همین امر سبب شده تا تخت جمشید به‌عنوان اثری ارزشمند و شگفت‌انگیز در جهان مورد توجه قرار گیرد. معماری این اثر نیز بسیار حیرت‌انگیر است. به‌طوری كه طراحی داخلی تخت جمشید، حتی در مقایسه با معیارهای مهندسی و معماری امروزی نیز بسیار پیشرفته بوده و در تقسیم‌بندی‌های داخلی آن نظم و طراحی مدرنی به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-wlgdpX0OgY

آرامگاه كوروش كبیر | از ارزشمند‌ترین آثار باستانی در ایران 

مقبره كوروش كبیر، واقع در مجموعه پاسارگاد، از ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی مرودشت است. این مقبره به یكی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی در جهان كه تمدنی بزرگ را به جهان عرضه كرده و در طول پادشاهی خود سیاست‌های بشر‌دوستانه را در پیش گرفته، تعلق دارد. همین امر سبب شده تا آرامگاه كوروش كبیر، اهمیت و شهرت بسیار در جهان داشته باشد؛ به‌طوری كه سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان، برای بازدید از این مقبره به ایران سفر می‌كنند. قدمت این اثر به سال‌های ۵۳۰ تا ۵۴۰ پیش از میلاد مسیح باز‌می‌گردد. چنانچه در‌خصوص معماری مقبره كوروش بپرسید، باید بگوییم كه بنای آرامگاه كوروش كبیر از جنس سنگ‌های آهكی بوده و روی سكو‌هایی سنگی استوار شده است. چیزی كه معماری این بنا را منحصر‌به‌فرد می‌كند، این است كه در ساخت آن از هیچ ملاطی استفاده نكرده‌اند.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-eXXXqpiu0t

مجموعه تاریخی نقش رجب | از با‌شكوه‌ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت 

مگر می‌شود از جاهای دیدنی مرودشت سخن گفت و حرفی از مجموعه تاریخی نقش رجب به میان نیاورد؟ این مجموعه جزو مهم‌ترین و با‌شكوه‌ترین آثار باستانی و فرهنگی استان فارس شمرده می‌شود. مجموعه تاریخی نقش رجب در نزدیكی تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد. قدمت این اثر به دوران حكومت ساسانیان، آخرین سلسله شاهنشاهی ایران پیش از اسلام، باز‌می‌گردد. این مجموعه متشكل از چهار سنگ‌نگاره عظیم و پر‌شكوه است كه حجاری‌های آن هر چشمی را به خود خیره می‌كند. روی این سنگ‌نگاره‌های هنرمندانه و شگفت‌انگیز، سه مجلس از مراسم‌های تاج‌گذاری شاهان ساسانی به تصویر كشیده شده است. در‌نهایت گفتنی است كه نام مجموعه تاریخی نقش رجب در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-EY2ykqFc7Z

نقش رستم | از اصلی‌ترین مراكز باستانی به‌جا‌مانده از دوران حكومت هخامنشیان 

از اصلی‌ترین مراكز باستانی به‌جا‌مانده از دوران حكومت هخامنشیان كه در نزدیكی شهرستان مرودشت قرار دارد، نقش رستم است. در این منطقه علاوه‌بر آثار به‌یاد‌گار‌مانده از دوران حكومت هخامنشیان، آثاری دیگر كه به دوره‌های تاریخی دیگر تعلق دارند نیز به چشم می‌خورد. بر‌اساس افسانه‌ای قدیمی، محل قرار‌گیری نقش رستم، ر‌واقع جایی است كه رستم و اسفندیار با هم رو‌به‌رو شده‌اند. به همین دلیل است كه این اثر را نقش رستم نامیده‌اند. علاوه‌بر آن در نقش برجسته‌های منطقه نقش رستم، تصویر شخصی با هیبت پهلوانی به چشم می‌خورد كه بسیاری آن را به رستم، قهرمان افسانه‌ای شاهنامه،  نسبت می‌دهند. ویژگی كه نقش رستم را در مقایسه با سایر جاذبه‌های تاریخی استان فارس منحصر‌به‌فرد می‌كند، قرار‌گیری آثاری از ۳ دوره تاریخی برجسته شامل دوره‌های تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان، در آن است.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-NFZ49PBTRl

شهر تاریخی استخر | شهری كه قدمت آن به دوران حكومت هخامنشیان باز‌می‌گردد

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت می‌توان به شهر تاریخی استخر اشاره كرد. این شهر در زمان حكومت هخامنشیان و تا پایان دوره حكومت ساسانیان، جزو شهر‌های با‌شكوه و مهم ایران باستان بود. متأسفانه امروزه تنها ویرانه‌ای ز این شهر باقی مانده است. از آثار به‌جا‌مانده در ویرانه‌های شهر تاریخی استخر می‌توان به دروازه سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی اشاره كرد كه به‌لحاظ تاریخی ارزش بسیاری دارند. چنانچه درخصوص علت ویرانی این شهر بپرسید، باید بگوییم كه ب حمله اعراب به ایران، شهر پر‌شكوه استخر تحت تصرف اعراب قرار گرفت. در ادامه اعراب با قتل عام مردم ایران، شهر تاریخی استخر را نیز نابود كردند. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-3bqdNrtmIZ

مقبره كمبوجیه (زندان سلیمان) | از آثار تاریخی شاخص و جاهای دیدنی مرودشت 

در معرفی آثار تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت نام مقبره كمبوجیه را نباید از قلم انداخت. مقبره كمبوجیه كه با نم زندان سلیمان نیز شناخته می‌شود، از جمله آثار باستانی شاخصیست كه از دوران حكومت هخامنشیان در ایران به یادگار مانده است. این مقبره در زمان خود به‌عنوان شاهكاری معماری در ایران و جهان شناخته می‌شد. متأسفانه اكنون تنها یك دیوار با سنگ‌های سفید، شبیه به سنگ مرمر، با حفره‌هایی شبیه به پنجره از این مقبره تاریخی بر جای مانده است. در‌نهایت لازم است اشاره كنیم كه نام این اثر ارزشمند در در فهرست میراث جهانی یونسكو به نام بنای زندان می‌درخشد. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-h2NMjGo1O1

قلعه استخر | از آثار ارزشمند و جاهای دیدنی مرودشت 

از دیگر آثار تاریخی به‌جا‌مانده از دوران حكومت ساسانیان در استان فارس می‌توان به قلعه استخر اشاره كرد. چنانچه در میان جاهای دیدنی مرودشت به‌دنبال جاذبه‌ای تاریخی هستید كه در منطقه‌ای خاص واقع شده و در كنار لذت بردن از كشف آثار تاریخی از چشم‌انداز‌های اطراف آن لذت ببرید، پیشنهاد می‌كنیم در سفر به مرودشت، بازدید از قلعه استخر را از دست ندهید. ین قلعه تاریخی روی كوهی مرتفع با همین نام جای گرفته و از سطح دشت حدود ۴۰۰ متر ارتفاع دارد. قدمت قلعه استخر به دوران حكومت ساسانیان و سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام باز‌می‌گردد. این قلعه مشهور‌ترین قلعه در میان قلعه سه‌گنبدان است. در‌نهایت لازم است اشاره كنیم كه نام این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ به‌‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-uQgeVqCoRB

غار اشكفت گاوی | از ارزشمند‌ترین آثار باستانی واقع در استان فارس 

در معرفی جاهای دیدنی مرودشت نام غار اشكفت گاوی را نباید از قلم انداخت. این اثر كه در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، جزو ارزشمند‌ترین آثار تاریخی استان فارس شمرده می‌شود. غار اشكفت گاوی دوران پیش از تاریخ ایران باستان است. یافته‌های باستانی كشف‌شده در این غار بی‌نظیر و شگفت‌انگیزند. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به تدفین انسانی متعلق به انسان هوشمند (هوموساپینس)، ابزارهای سنگی و ابزار استخوانی اشاره كرد. به‌علاوه در این غار تعدادی استخوان كشف شده است كه اكنون در موزه‌ای در آمریكا از آن نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-sXuSJ1HFbM

پل خان | یادگاری از دوران حكومت صفویان در ایران 

مگر می‌شود از آثار تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت سخن گفت و حرفی از پل خان به میان نیاورد؟ قدمت این اثر به دوران حكومت صفویان در ایران باز‌می‌گردد. پل خان روی رود كر قرار دارد و توسط شخصی به‌نام امام قلی خان بنا شده است. ین پل تاریخی ۱۰۱ متر طول و ۵ متر عرض دارد. در بخش میانی پل برآمدگی وجود دارد كه عرض آن به ۵.۷ متر می‌رسد. به‌علاوه پل خان دارای ۵ دهنه بوده و ارتفاع آن تا محلی كه آب می‌ریزد ۱۳ متر است. پل خان دارای طاقی از جنس آجر بوده و پایه‌های سنگی از جنس ملاتی قدیمی به‌نام نانك دارد. در‌نهایت گفتنی است كه نام این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۱ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-EwwWrQcEel

روستای بند امیر و پل بند امیر | یادگاری از دوران حكومت ساسانیان در مرودشت 

از جمله مقاصد محبوب در میان جاهای دیدنی مرودشت، روستای بندر امیر و پل بند امیر است. این پل در روستایی هم‌نام با خود در جنوب خاوری جلگه مرودشت قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر پل بند امیر روی رود كر بنا شده و قدمت آن به زمان آل بویه (عضدالدوله) در قرن چهارم هجری باز می‌گردد. در ساخت این پل از پایه‌هایی از سنگ آهك و آجر و ملاتی از جنس ساروج ساخته شده است. همچنین از بست‌های آهنی در محل اتصالات سنگ‌ها استفاده كرده‌اند. چنانچه می‌خواهید ضمن بازدید از اثری تاریخی از طبیعتی دلنشین لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما بازدید از پل بند امیر در روستای بند امیر است. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-z44B02THdh

امامزاده ایوب نبی مرودشت | تجربه سیاحت و زیارت 

چنانچه در میان جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت به‌دنبال جاذبه‌ای هستید كه ارزش معنوی و مذهبی نیز داشته باشد، پیشنهاد ما به شما بازدید امامزاده ایوب نبی خواهد بود. این امامزاده در ۱‌كیلومتری جنوب روستای چمنی رامجرد، واقع در ۳۰‌كیلومتری مرودشت قرار دارد. امامزاده ایوب نبی در میان مردم روستای چمنی ارزش معنوی زیادی دارد و مردم این روستا احترام بسیاری برای آن قائلند. در این امامزاده چشمه‌ای می‌جوشد كه به اعتقاد مردم روستای چمنی، آب آن شفا‌خش است و خاصیت درمانی دارد. بنای زیبای امامزاده ایوب نبی مرودشت در میان فضایی سر‌سبز و زیبا جای خوش كرده و در محوطه آن سكو‌هایی برای استراحت مسافران تعبیه شده است؛ از‌این‌رو این امامزاده را می‌توان به‌عنوان تفرجگاهی زیارتی معرفی كرد.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-e5RPhCoGwv

بهشت گمشده یا تنگ بستانك | از مسحور‌كننده‌ترین جاهای دیدنی مرودشت 

تا‌كنون بیشتر جاذبه‌های گردشگری كه در این مطلب معرفی كردیم، جاذبه‌های تاریخی بودند. اكنون زمان آن رسیده تا به معرفی یكی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی در میان جاهای دیدنی مرودشت بپردازیم. جاذبه‌ای كه قصد معرفی آن را داریم، تنگ بستانك نام دارد كه به بهشت گمشده معروف است. حقا كه بهشت گمشده نامی برازنده برای آن است. این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوه، آبشار‌های خروشان، مناظر خیره‌كننده، دریاچه‌ای وسیع و زیبا موسوم به سد درودزن در مسیر آبشار‌ها، درختان بلوط سر‌به‌فلك‌كشیده، خانه‌های روستایی با معماری منحصر‌به‌فرد و شالیزار‌های با‌صفا بوده و به همین دلیل است كه آن را بهشت گمشده نامیده‌اند. چنانچه قصد بازدید از تنگ بستانك را دارید، پیشنهاد می‌كنیم اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد را برای بازدید از آن انتخاب كنید. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-ovAznfYrXr

آبشار دشتك | از دلربا‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی مرودشت 

از دیگر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و جاهای دیدنی مرودشت می‌توان به آبشار دشتك اشاره كرد. آبشار دشتك در منطقه‌ای با همین نام، واقع در روستای ابرج، با زیبایی چشم‌گیری كه دارد، خود‌نمایی می‌كند. زیبایی و شكوه این آبشار هركسی را شیفته و مبهوت خود می‌كند. آبشار دشتك توسط درختان سر‌به‌فلك‌كشیده، تنومند و كهن گردو احاطه شده و منظره‌ای خیره‌كننده را ایجاد كرده‌اند. چنانچه به قصد بازدید از آبشار دشتك به روستای ابرج سفر كردید، پیشنهاد می‌كنیم از گشت‌و‌گذار در این روستای زیبا غافل نشوید؛ چرا‌كه این روستا با خانه‌هایی با معماری خاص و صدها هكتار باغ انگور و گردو، مقصدی بی‌نظیر برای گذران اوقاتی دلپذیر شمرده می‌شود. از دیگر جاذبه‌های روستای ابرج می‌توان به درخت چنار ۴ هزار‌ساله، چشمه‌های آب معدنی، آبگرمی با آبی شفا‌بخش برای درمان بیماری‌ها، چندین چشمه جوشان، آسیاب قدیمی، راه‌پله‌ای با ۱۲۰۰ پله سنگی و امامزاده فخرالدین اشاره كرد. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-U2sU4Fyoza

سد درودزن | قدیمی‌ترین سد خاورمیانه 

در میان جاهای دیدنی مرودشت، سد درودزن از آن دست جاذبه‌هایی است كه با بازدید از آن می‌توانید با یك تیر دو نشان بزنید؛ چرا‌كه این شد هم به‌عنوان جاذبه‌ای طبیعی و هم به‌عنوان جاذبه‌ای تاریخی شناخته می‌شود. این سد در فاصله ۵۰‌كیلومتری از شهرستان مرودشت قرار دارد. قدمت بنای اولیه سد درودزن به دوران حكومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. این اثر جزو شاهكار‌های معماری ایران باستان شمرده می‌شود. جالب است بدانید كه سد درودزن دارای عنوان قدیمی‌ترین سد خاورمیانه است. با بازدید از این سد می‌توانید از مناظر خیره‌كننده در اطراف دریاچه نیز لذت برده و اوقات پر‌آرامش و لذت‌بخشی را تجربه كنید.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-ESYfhT4XAU

تفرجگاه تیره باغ |‌ مقصدی پر‌آرامش با مناظری خیره‌كننده 

مگر می‌شود از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و جاهای دیدنی مرودشت سخن گفت و حرفی از تفرجگاه تیره باغ به میان نیاورد؟‌ چنانچه در میان جاذبه‌های دیدنی این شهرستان به‌دنبال طبیعتی با‌صفا برای لذت بردن از هوای خنك، آرامش طبیعت و مناظر خیره‌كننده می‌گردید، تفرجگاه تیره باغ مقصدی بی‌نظیر برای شما خواهد بود. تفرجگاه تیره باغ دارای طبیعتی سر‌سبز و مسحور‌كنننده و چندین چشمه و رود است. این تفرجگاه در روستای كنداز بخش درودزن، واقع در نزدیكی شهرستان مرودشت استان فارس قرار دارد. این منطقه پوشش گیاهی غنی دارد و همین امر سبب شده تفرجگاه تیره باغ طبیعتی منحصر‌به‌فرد و دلربا داشته باشد. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-dGhMqgeGRR

تنگ خشك | از دلپذیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی مرودشت 

از دیگر تفرجگاه‌های با‌صفا و مسحور‌كننده شهرستان مرودشت، می‌توان به تنگ خشك اشاره كرد. تنگ خشك مقصدی بی‌نظیر برای افرادی است كه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستند و در میان جاهای دیدنی مرودشت به‌دنبال جایی برای آشنایی با طبیعت منظقه و لذت بردن از حضور در مكانی دور از فضای شهری می‌گردند. این تفرجگاه در روستای سیوند، واقع در بخش سیدان شهرستان مرودشت قرار دارد و با پوشش جنگلی بی‌نظیر و آبشار‌های زیبا، عاشقان طبیعت را به‌سوی خود می‌كشاند

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-8qdBDdCOeA

قصر قلات | مقصدی كه بازدید از آن هم فال است و هم تماشا 

مگر می‌شود از جاهای دیدنی مرودشت سخن گفت و حرفی از قصر قلات به میان نیاورد؟ قصر قلات كه به قره قلات نیز شهرت دارد، مقصدی جذاب برای گردشگران است؛‌ چرا‌كه قصر قلات هم به‌لحاظ تاریخی از ارزش بسیاری برخوردار است و هم به‌عنوان تفرجگاهی جذاب مقصدی محبوب برای گذران اوقاتی خوش شمرده می‌شود. قدمت این جاذبه دوران حكومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. در این تفرجگاه استخری وجود دارد كه آب زلال و گوارای آن از چشمه‌ای تأمین می‌شود كه هزاران سال است از دل كوه می‌جوشد و هیچگاه متوقف نشده است. در‌نهایت گفتنی است كه نام قصر قلات در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-mMWmexVH3r

كاخ تچر | از قدیمی‌ترین و سالم‌ترین كاخ‌های تخت جمشید 

در معرفی جاهای دیدنی مرودشت نام كاخ تچر را نباید از قلم انداخت. كاخ تچر را می‌توان به‌عنوان قدیمی‌ترین و سالم‌ترین كاخ‌های تخت جمشید معرفی كرد. كاخ تچر كه به كاخ تچرا نیز معروف است در زمان حكومت هخامنشیان  در ایران، كاخ اختصاصی داریوش بزرگ بوده است. این كاخ در جهت جنوب ساخته شده و در جنوب تخت جمشید قرار دارد. از بارز‌ترین ویژگی‌های كاخ تچر می‌توان به سنگ‌های خاكستری سیقل‌خورده در نمای بیرونی آن اشاره كرد. همان طور كه گفتیم كاخ تچر متعلق به داریوش بزرگ هخامنشی بوده و ساخت آن را نیز در زمان حكومت وی آغاز كردند؛‌ اما تنها بخش كوچكی از آن در زمان حكومت داریوش بزرگ تكمیل شد. در‌نهایت در سال ۴۸۶ قبل از میلاد،  خشایار شاه، پسر و جانشین داریوش یكم هخامنشی، بنای كاخ تچر را تكمیل كرد. جالب است بدانید كه در گذشته كاخ تچر محلی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم آیینی بود. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-YmXU8ZkIWg

كاروانسرای قوام آباد | از ارزشمند‌ترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت 

از دیگر جاهای دیدنی شهرستان مرودشت كه ارزش بازدید دارند، می‌توان به كاروانسرای قوام آباد اشاره كرد. كاروانسرای قوام آباد كه در گذشته با نام كاروانسرای شاه عباس سیوند شناخته می‌شد، در روستایی با همین نام، واقع در نزدیكی شهرستان مرودشت قرار دارد. قدمت این كاروانسرا به دوران حكومت قاجاریان در ایران باز‌می‌گردد. كاروانسرای قوام آباد در دوران صفویه و به دستور شخصی به‌نام قوام الملك محمدرضا خان در كنار شهر قدیم سیوند و در شاه‌راه اصلی ساخته شد. مساحت این كاروانسرا ۴۰۳۸ مترمربع است و پلانی چهار‌ایوانی دارد. در ساخت بنای كاروانسرای قوام آباد از مصالحی نظیر سنگ، آجر و ساروج استفاده شده است. این كاروانسرا دارای ۱۲ دروازه ورودی بزرگ با چهار‌چوب‌های سنگی است كه ارتفاع هر‌كدام از آن‌ها به بیش از ۴ متر می‌رسد. در‌نهایت گفتنی است كه نام كاروانسرای قوام آباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-YzXwJ1twWz

تل باكون |‌ محوطه‌ای متعلق به دوران ماقبل تاریخ 

مگر می‌شود به معرفی جاهای دیدنی مرودشت پرداخت و حرفی از تل باكون به میان نیاورد؟ تل باكون از جمله جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و جاهای دیدنی مرودشت است كه قدمت آن به دوران ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. جالب است بدانید با‌توجه به آثار كشف‌شده در این منطقه و بررسی قدمت آن‌ها برآورد می‌شود كه منطقه تل باكون در سال‌های ۴۰۰۰ تا ۳۵۰۰ پیش از میلاد مسیح، محل زندگی انسان‌ها بوده است. از آثار كشف‌شده در این منطقه می‌توان به ظرف‌ها و سازه‌های سفالی با نقوش زیبا اشاره كرد. همچنین در این منطقه صلیب شكسته‌ای كشف شده كه گفته می‌شود در گذشته متعلق به دین‌های آریایی بوده است. در‌نهایت لازم است اشاره كنیم كه نام منطقه به دلیل ارزش تاریخی بالایی كه دارد، در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۸۹ به ثبت رسید. 

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-inB1kNRChQ

آرامگاه داریوش اول | از جذاب‌ترین مقاصد تاریخی و جاهای دیدنی مرودشت 

آخرین جاذبه‌ای كه در معرفی جاهای دیدنی مرودشت قصد معرفی آن را داریم، آرامگاه داریوش اول است. این آرامگاه در ارتفاه ۲۶‌متری از سطح زمین، دامنه كوه حاجی آباد و در محوطه نقش رستم مرودشت قرار دارد. جالب است بدانید با‌وجود اینكه این آرامگاه منسوی به داریوش اول است، اما آرامگاه‌های خانوادگی دیگر پادشاهان هخامنشی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورند. این آرامگاه تاریخی شبیه به یك صلیب است كه ۴ شاخه مساوی دارد و طرح آن روی صخره‌ای به ارتفاع ۶۰ متر حجاری شده است. قدمت آرامگاه داریوش اول به سال ۵۱۷ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. جالب است بدانید كه آرامگاه داریوش بزرگ به دستور خودش ساخته شده و ساخت آن پیش از مرگش به پایان رسید. در‌نهایت داریوش اول، پادشگاه بزرگ هخامنشی پس از مرگش در مقبره‌ای كه به دست خودش ساخته شده بود، دفن شد.

جاهای دیدنی مرودشت | لذت تماشای شكوه و عظمت ایران باستان-hZyCNkfSpF