ریپورتاژ آگهی
دیدنی های پارسیان

دیدنی های پارسیان

پارسیان (Parsian) شهری در استان هرمزگان و مركز شهرستان پارسیان است. پارسیان جاذبه‌های طبیعی كم‌نظیری دارد. سفال‌ها و كوزه‌های یافت شده در این منطقه، قدمت پارسیان را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند
  • 1402/11/14
  • استان : هرمزگان
  • شهر : پارسیان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان هرمزگان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های پارسیان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسمدیدنی های پارسیان را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی پارسیان در استان هرمزگان در ادامه با ما همراه باشید.

استان هرمزگان نام یكی از استان‌های جنوبی ایران است كه در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار كیلومتر مربع (كمابیش اندازه كشور گرجستان) مساحت دارد كه از این نظر هشتمین استان كشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ كیلومتر در برگرفته‌ است. به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد.

پارسیان (Parsian) شهری در استان هرمزگان و مركز شهرستان پارسیان است. پارسیان جاذبه‌های طبیعی كم‌نظیری دارد. سفال‌ها و كوزه‌های یافت شده در این منطقه، قدمت پارسیان را بیش از ۱۴۰۰ سال تخمین می‌زنند. در ابتدا این منطقه به نام گاوبندی شناخته می‌شد، اما از سال ۱۳۸۶ به پارسیان تغییر نام داد. سواحل ماسه‌ای درخشان تنها گوشه‌ای از اعجاز طبیعی و دیدنی‌های پارسیان هرمزگان هستند. پارسیان دریا، كوه و دشت را در كنار هم دارد. این منطقه مملو از چشمه‌های پر آب و جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان‌های زیبا است. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر بیشتر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی پارسیان

سواحل پارسیان

یكی از قسمت‌های جذاب سفر به پارسیان، تفریح در سواحل زیبای خلیج‌فارس است. اگر در امتداد یك جاده ساحلی در امتداد سواحل جنوبی كشور حركت كنید، در هر قسمتی از آن می‌توانید سواحل بكری را بیابید كه برای چند ساعت درون آن به استراحت و لذت بردن از خلیج‌فارس بپردازید. سواحل از جاهای دیدنی پارسیان هستند كه از این امر مستثنی نیستند.

دیدنی های پارسیان-SlZpZ2sSKe

كوشكنار

كوشكنار از توابع شهر و از دیدنی های شهرستان پارسیان است. آب‌و‌هوای این منطقه گرم  و فقط در زمستان‌ها به مدت كوتاهی معتدل است. بندر تبن كه ساحلی بسیار زیبا دارد مخصوص ماهیگیری است و بندر بدو برای تفریح مورد استفاده گردشگران است. آلاچیق، زمین بازی كودكان، رستوران و مسجد از امكانات رفاهی ساحل بدویند.

دیدنی های پارسیان-S2PUn6SYk0

شهر دشتی

با گذشتن از كوشكنار به شهر «دشتی» می‌رسید. در كوه‌های دشتی در جنوب شهر، بلندترین قله به ارتفاع ۴۰ متر، محل «كلات سرخ»، از قلعه‌های جنگی پیش از ظهور اسلام در گذشته بوده است. ساحل زیبای دستیر از دیگر جاذبه‌های این شهر است كه محل تخم‌گذاری لاك‌پشت‌‌هاست.

دیدنی های پارسیان-S7R0pWslTa

جاده ساحلی بستانو

در ادامه مسیر به‌ سمت شرق از بندر بستانو تا بندر مقام، جاده‌ای رویایی با سواحلی بكر و دست‌ نیافتنی پیش روی شما است. از عمر جاده بستانو ۲۰ سال می‌گذرد. در مسیر این جاده ابتدا به روستای «زیارت» می‌رسید. «پیر زیارت» نام محلی در این روستای بندری است كه مردم محلی برای دعا و زیارت به آنجا می‌روند. روستای بعدی «مغدان» نام دارد كه تپه‌های شنی آن معروف هستند. گشتی در ساحل و پیاده‌روی با پای پیاده روی شن‌های ساحلی خالی از لطف نیست. در ادامه مسیر سواحل صخره‌ای و زیبای «نیرم» پیش روی شما قرار دارد.

دیدنی های پارسیان-LM8cKZoCEX

ساحل مكسر

در نزدیكی بندر مقام یكی از جذاب‌ترین سواحل هرمزگان انتظارتان را می‌كشد. «ساحل مكسر» اعجاز طبیعت در تلاقی كوهستان و دریا را به رخ می‌كشد. نفوذ سالیان متمادی آب دریا در دل كوهستان‌های بلند، تندیس‌هایی با عظمت خلق كرده‌اند. از تماشای زیبایی‌های این كرانه ساحلی سیر نخواهید شد. در انتهای جاده بستانو به بندر مقام می‌رسید. بندر مقام مسیر دسترسی به جزیره مرجانی لاوان و جزیره خالی از سكنه «شیدور» است.

دیدنی های پارسیان-nTDdLxbXX7

آبشار و چشمه بوچیر

چشمه بوچیر از مكان‌های بكر و دیدنی های شهرستان پارسیان است كه در روستایی با همین نام قرار دارد. بوچیر چشمه‌ای بسیار عمیق است كه در دره‌هایی با عمق ۵۰ متر قرار گرفته. برای عبور از دره‌ها باید شنا كنید یا از جلیقه نجات و قایق‌ بادی استفاده كنید. آبشار و قندیل‌هایی كه در نزدیكی چشمه است زیبایی منطقه را بیش از پیش كرده‌اند.

دیدنی های پارسیان-YPtA3PNZfh

تنگه شوتاریكو و چشمه اودبه

در مسیر رفتن به روستای بهده، در ۱۷ كیلومتری شرق پارسیان و در شمال روستای چكچك، می‌توانید كوه‌های مرتفع و مشرف به تنگه شوتاریكو را ببینید كه زیبایی خیره‌كننده و پستی و بلندی‌های گوناگون و باشكوهی را در اختیار دارند. این مسیر كه در تنگه و رودخانه‌ی درون آن جای گرفته، می‌تواند یك ماه عسل برای صخره‌نوردان و سنگ‌نوردان عاشق طبیعت به شمار برود. پس از گذر از این مسیر به یك دوراهی می‌رسید كه مسیر رفتن به تنگه شوتاریكو و چشمه اودبه را نمایان می‌كند. تنگه شوتاریكو در سمت راست قرار دارد و مسیر سمت چپ هم شما را به چشمه اودبه خواهد رساند.

دیدنی های پارسیان-umXilOyLt1

روستای بهده

پارسیان دارای روستاهای زیبای بسیاری بوده و یكی از آن‌ها روستای بهده است كه از دیدنی های شهرستان پارسیان به شمار می‌رود. این روستا در دهستان مهرگان قرار دارد و با توجه به سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیتی برابر با ۱۴۳۶ نفر را دارا است. این روستا در ۳۸ كیلومتری پارسیان جای گرفته و پر از جاذبه‌های طبیعی است. یكی از این دیدنی‌های طبیعی، غار گیری كنار بوده كه در شمال روستای بهده و ۴۰ كیلومتری پارسیان جا خوش كرده است. گفته می‌شود پیشینه‌ی آن به كم‌وبیش ۱۰۰۰ سال گذشته برمی‌گردد و به‌دست ساكنان كهن این منطقه ساخته شده است.

دیدنی های پارسیان-dPTYtb4LMK

غار گِری كُنار

غار گِری كُنار یك غار یا به تعبیر بهتر تونلی دست‌ساخته توسط بومی‌های ساكن روستای بهده شهرستان پارسیان است كه امروزه به‌عنوان یك اثر تاریخی و گردشگری در لیست جاهای دیدنی پارسیان قرار دارد. این غار در منابع گوناگون به اسم «غار گیری كنار» و «غار بهده» معرفی شده است. بااین‌حال در زبان شیرینی ساكنین این منطقه به دره، تنگه یا مناطقی از كوهستان كه شمایلی نزدیك به آن‌ها دارند، «گِری» گفته می‌شود. «كُنار» نیز نام یك درخت مختص مناطق جنوبی است كه بیشتر مردم آن را بیشتر با محصولی كه از برگ آن گرفته می‌شود یعنی «صدر» می‌شناسند.

دیدنی های پارسیان-ACknHkf6c9

گود كناردان

شهرستان پارسیان در دل خود باغات و نخلستان‌های زیبایی دارد كه به سبب سرسبزی و محصولات فراوانشان همیشه برای برپایی یك پیك‌نیك در دل طبیعت گزینه‌های خوبی هستند. بااین‌حال در فصل زمستان كه درواقع فصل بهار پارسیان و جنوب كشور است، آن‌قدر چشم‌اندازهای زیبا در این شهرستان زیاد می‌شود كه در هر دشت و صحرای آن می‌توانید یك پیك‌نیك جذاب برپا كنید. یكی از موردعلاقه‌ترین جاهای دیدنی پارسیان در این زمینه، منطقه گود كناردان آن است. گود كناردان از آن دست جاهایی است كه به سبب طبیعت زیبا همیشه میزبان خانواده‌های بسیار زیادی از ساحل‌نشینان است.

دیدنی های پارسیان-WSAn5j062S