ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی بستك

جاهای دیدنی بستك

شهرستان بستك (Bastak) یكی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بستك مركز این شهرستان است. بستك از شمال به شهرستان لارستان، از جنوب به شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، از غرب به شهرستان لامرد و از شرق به بندر خمیر محدود می‌شود.
  • 1402/11/12
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بستک
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان هرمزگان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی بستك

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی بستك را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی بستك در استان هرمزگان در ادامه با ما همراه باشید.

استان هرمزگان نام یكی از استان‌های جنوبی ایران است كه در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار كیلومتر مربع (كمابیش اندازه كشور گرجستان) مساحت دارد كه از این نظر هشتمین استان كشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ كیلومتر در برگرفته‌ است. به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد.

شهرستان بستك (Bastak) یكی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بستك مركز این شهرستان است. بستك از شمال به شهرستان لارستان، از جنوب به شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، از غرب به شهرستان لامرد و از شرق به بندر خمیر محدود می‌شود. شهرستان بستك به علت نزدیكی به خلیج فارس و نزدیكی به منطقه حاره و داشتن موقعیت كوهستانی، دارای ویژگی‌های اقلیمی مخصوص به خود است. با توجه به موقعیت منطقه دارای آب و هوای گرم و خشك در تابستان، و سرد و خشك در زمستان است. این شهرستان دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. در ادامه مهمترین دیدنی های بستك را به شما معرفی می كنیم.

جاذبه های دیدنی بستك

كریكی بستك

كریكی نام مكانی زیبا از توابع بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یكی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مكان جای گاه و تفریحگاه حاكمان بستك و جهانگیریه بوده‌ است، آثار كاخ سلطنی مشهور به «بنگله كریكی» و تفریحگاه حاكم پرقدرت بستك وجهانگیریه محمد تقی خان مشهور « صولت الملك» هنوز در آن مكان باقی‌مانده كه حكایت از دوران باشكوهٔ آن زمان می‌دارد.

جاهای دیدنی بستك-im6THHZFm8

مسجد جامع بستك

مسجد جامع بستك كه یكی از جاذبه های این شهر است، از معماری منحصر به فرد و قابل توجهی برخوردار است. بر سطح داخلی و بیرونی دیواره مسجد در قسمت بالایی دیوارها تزییناتی بكار رفته كه این تزیینات بیشتر طرحهای هندسی وگل و بوته می باشد.

جاهای دیدنی بستك-1eB0TQt4FI

حمام خان

حمام خان در ابتدای خیابان پاسداران بستك قرار دارد و از آثار دوره قاجاریه است كه به دستور صولت الملك بستكی و توسط معماران چیره دست و محلی بستك و با نظارت معماری شیرازی ساخته شده است. این حمام 14 گنبد كوچك و بزرگ دارد كه خطوط گرداگرد جداره داخلی گنبد و خطوط بدنه آن نشانه ای از ذوق و سلیقه معماران آن است. ویژگی جالب این حمام، تعبیه مسیر آب در جداره دیوارهای داخلی است.

جاهای دیدنی بستك-WcgDivdYIW

آبگرم طبیعی تدرویه

ﺁﺑﮕﺮﻡ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﺗﺪﺭﻭﯾﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻢ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺁﻥ، ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯼ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﯾﻦ ﺁﺑﮕﺮﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﻭ ﭼﺸﻤﻪ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺁﺏ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﻍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺳﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﺭﺩ ﺣﻮﺿﭽﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺎبل اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

جاهای دیدنی بستك-T7evbkZqiG

روستای پلكانی كنچی

ﮐُﻨﭽﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ پلكانی با كوچه هایی تنگ و پیچ در پیچ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ ﮔﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻨﭽﯽ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻗﺼﯽ ﺷﺮﻕ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ . ﭼﺸﻤﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﻣﻦ ۴۰۰ ﮐﯿﻠﻮ ﺑﺬﺭ ﺍﻓﮑﻦ ﺩﺭﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۲۰۰۰ ﺍﺻﻠﻪ ﻧﺨﻞ ﻧﯿﺰ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﻭﯼ ﺗﭙﻬﺎﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺗﭙﻪ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﮐﺸﺘﺰﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﺍﺯ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

جاهای دیدنی بستك-96MqrpZ92P

قنات پاراو كوخرد

قنات پاراو كوخرد نام دو رشته قنات‌ باستانی در بخش كوخرد، شهرستان بستك است. هرچند این قنات‌ها سال‌های زیادی بلااستفاده باقی مانده‌اند؛ اما بقایایی از كانال و چاه آن‌ها را همچنان می‌توان دید. سرچشمه‌ این دو رشته قنات‌ زیر كوه ناخ قرار دارد و بقایای آب‌انبارهای وابسته به آن‌ها كه از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند، باقی مانده است. آب شیرین یكی از این دو قنات را در حوضچه‌هایی ساروجی جمع‌آوری می‌كردند و به‌وسیله‌ی سازه‌ای سنگی به نام ترنه، از عرض رودخانه‌ مهران كه آب آن شور است، عبور می‌دادند.

جاهای دیدنی بستك-QEN3ujQSrc

آرامگاه علمای كوخرد

آرامگاه علمای كوخرد یا دوگنبدان كوخرد از مكان‌های زیارتی بخشی به همین نام در شهرستان بستك استان هرمزگان است كه در جنوب جاده بستك به بندر لنگه قرار دارد. آرامگاه علمای كوخرد در میان گورستان دهستان كوخرد و در ۱۰۰۰ متری غرب دهستان كوخرد واقع شده‌است.این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یكی از آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی كشور با نام «مجموعهٔ دو گنبدان» به ثبت رسیده‌است. بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال‌های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ ه‍.ق ساخته شده‌است. مجموعهٔ دو گنبدان كوخرد در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ خورشیدی به ثبت رسیده‌ است.

جاهای دیدنی بستك-FZ43GTzKOI

كاروانسرای نیمه

كاروانسرای نیمه آثاری تاریخی و باستانی در سر راه ارتباطی شهرستان لار، شهرستان بستك به شهرستان بندر لنگه واقع شده‌ است. این بنا به صورت چهار ایوانی و چهارگنبدی بوده و از معماری متقارنی برخوردار است، شواهد نشان می‌دهد كه تمامی مصالح به كار برده شده برای احداث بنا از مناطق اطراف جمع آوری شده‌است. كاربرد سنگ به عنوان ماده اصلی با ملات ویژه موجب استحكام بنا در طول قرن‌های متمادی در برابر حوادث طبیعی پابرجا مانده‌است.

جاهای دیدنی بستك-wgbvpg3oxy

قلعه خان

این بنا از مكان های دیدنی بستك در دوره قاجاریه به دستور محمد رضا خان سطوت الممالك حاكم جهانگیریه و بنادر و جزایر ساخته شده است كه قدمت آن به 110 سال قبل می رسد و محل زندگی حاكمان بستك كه شامل دو بخش حكومتی و خصوصی بوده است. مجموعا این بنا بیش از 150 اتاق و 4500 مترمربع زیر بنا در سه طبقه بوده كه شامل حجره و تالار و دو اتاق ایینه كاری شده بوده است. همجواری این بنا با كاربری های متنوع و مكمل اثار ثبت شده در محله ی خوانین قرار دارد كه این بنا را ارزشمند تر ساخته است.

جاهای دیدنی بستك-ZbRptJmwuO

خانه بنی عباس بستك

خانه بنی عباس واقع در شهر بستك در بخش مركزی شهرستان بستك در غرب استان هرمزگان، یكی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. خانه بنی عباسی در قسمت شرقی شهر بستك جنب حمام خانی واقع شده‌است. این ساختمان در حدود ۱۱۰ _ ۱۰۰ سال قبل توسط بزرگان بستكی (حاكمان وقت) ساخته شده‌است، ومعماران سازندهٔ بنا، معماران بستكی بوده أند. این خانه در اصل سه طبقه بوده كه طبقات فوقانی آن بر أثر زلزله خراب گشته‌است. بنا در حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ أتاق داشته و از سه قسمت مجزا از هم تشكیل می‌شد كه هر قسمت دارای حیاط و متعلقات كامل بود.

جاهای دیدنی بستك-egkfKBikKM

آرامگاه شیخ راشد مدنی

آرامگاه شیخ راشد مدنی یكی از دیدنی های تاریخی ستك است. بنای آرامگاه در سال 1263 ه.ق توسط مصطفی خان (فایز بستكی) حاكم بستك ساخته شد. این بنا در تاریخ 1381 ه.ش به ثبت آثار ملی رسیده است.

جاهای دیدنی بستك-WL0ojBOnu0

بازار بستك

بازار بستك كه به مجموعه ی بازار بستك معروف است. كه شامل سه بازار قدیمی است كه با یكدیگر در ارتباط است. قدمت این مجموعه به دوران قاجار می‌رسد. دو بازار آن به شكل مستطیلی بوده كه شامل حجره هایی در دو طرف آن است، كه كنار هر حجره سكویی برای نشستن وجود دارد. بازار سوم مربع شكل است كه در سال 1295 هجری قمری به دست استاد حاج عبدالله مینایی معروف به «حاجی اوستا» بنا شده است و دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

جاهای دیدنی بستك-7AXxHHNoHp

مدرسه مصطفویه

مدرسه مصطفویه بستك، یكی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.ساخت مدرسه مصطفویه كه یكی از قدیمی‌ترین مدارس ایران به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۰۲ خورشیدی شروع شده و در سال ۱۳۰۴ پایان یافته‌است.این مدرسه كه در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستك قرار دارد، از زمان ساخت تاكنون پیوسته مورد استفاده قرارگرفته و چندین نسل به‌طور متوالی در آن تحصیل كرده‌اند. طی این سال‌ها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی بدان افزوده شده‌ است.

جاهای دیدنی بستك-I1Ie3TVYF0