ریپورتاژ آگهی
شهر كوار

شهر كوار

كوار زمرد فارس به معن سبد بزرگی كه در آن میوه بریزند می باشد. كوار در روز گاران قدیم منطقه ای سر سبز و آباد بوده كه درختان میوه و گل های مختلف در آن می روییده است
  • 1400/11/13
  • استان : فارس
  • شهر : كوار
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهرستان كوار به سرعت در حا توسعه و گسترش است و در ۴۵ كیلومتری جنوب غربی شیرازقرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

كوار زمرد فارس به معن سبد بزرگی كه در آن میوه بریزند می باشد. كوار در روز گاران قدیم منطقه ای سر سبز و آباد بوده كه درختان میوه و گل های مختلف در آن می روییده است،به طوری كه باسبد،میوه های آن را به جاهای مختلف می برده اند.به همین دلیل آن را كوار نامیده اند.شهرستان كوار به سرعت در حا توسعه و گسترش است و در ۴۵ كیلومتری جنوب غربی شیرازقرار گرفته است.این شهرستان از شمال با شهرستان شیراز و از شرق با شهرستان سروستان و از جنوب با شهرستان جهرم و از غرب با فیروزآباد هم مرز می باشد.شهرستان كوار در موقعیت ۱۱ درجه و ۲۹ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۲ درجه و ۵۲ دقیقه طول جغرافیایی شرقی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است.

شهرستان كوار با مساحتی بیش از ۱۶۵۰ كیلومتر مربع،دارای ۳ دهستان فرمشكان،طسوج و اكبراباد بوده و جمعاً شامل ۴۴ روستا می باشد. جمعیت كل كوار بیش از ۱۰۴۰۰۰ نفر بوه كه تعداد ۷۳ هزار نفر در روستاها و ۳۱ هزار نفر در شهر كوار زندگ می كنند.

محصولات كشاورزی این شهرستان عبارتند از: گندم جو ،پیاز،ذرت ،برنج،نخود و عدس و محصولات باغی آن شامل هلو،زردآلو،انگور،سیب،گرو و انجیر می باشد.این شهرستان نقش عمده ای در تولید شیر و فراورده های لبنی و گوشت دارد.به طوری كه روزانه حدود ۱۲۰ تن شیر تولید تحویل مراكز جمع آوری شیر شده و از آنجا نیز تحویل كارخانه های شیر و تولید فراورده های لبنی موجود در منطقه كه در حال حاضر ۳ كارخانه در این منطقه وجود دارد می شود.فراورده های تولید شده در این منطقه در سرتاسر استان توزیع می شود.

هم اكنون كوار دارای ۳ مركز آموزش و پرورش عالی شامل دانشگاه آزاد اسلامی،علمی كاربردی و دانشگاه پیام نور می باشد و دانشجویان در رشته های مختلف از نقاط گوناگون استان در این دانشگاه ها مشغول تحصیل می باشند.

كوار با داشتن ۹۶ كوره آجر پزی و تولید ۷۶۸۰ تن آجر در هر روز مقام اول استان را دراختیار دارد.

سد تاریخی بند بهمن در فاصله ۱۰ كیلومتری كوار قرار دارد. این بند با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال از آن زمان تا كنون آب مصرفی كشاورزی قسمت عمده‌ای از دشت كوار را تامین كرده است.

اكبرآباد كه در ۱۰ كیلومتری كوار بین شیراز و جهرم قرار دارد یكی از بزرگ‌ترین روستاهای كوار می‌باشد. روستای نوروزان یكی از روستاهای قدیمی این بخش است كه آثار و تپه‌ها قدیمی فراوانی در آن به چشم می‌خورد. قلعه قدیمی این روستا كه هنوز قسمت‌های زیادی از برج و باروهای آن موجود می‌باشد قلعه بسیار بزرگ و زیبایی بوده است. این قلعه دارای دو دروازه اصلی و هفت برج و باروی بلند بوده كه یك دروازه و قسمت‌هایی از برج و باروی آن باقی است. تا حدود سه دهه پیش این قلعه بصورت كامل حفظ شده بود.

شهر كوار-Py6CJDb5k9

شهر كوار-AL3j8xatPp