ریپورتاژ آگهی
مناطق گردشگری بیله سوار

مناطق گردشگری بیله سوار

شهر بیله سوار در جنوب رود ارس یكی از شهرهای استان اردبیل و در شمال شرقی آن می باشد.این شهر دارای قدمتی ۶۰۰۰ ساله می باشد و با وجود آن كه یكی از شهرهای مرزی مهم كشور می باشد اما به دلیل عدم معرفی جاذبه های توریستی آن ناشناخته مانده است.شهر بیله سوار در جنوب رود ارس یكی از شهرهای استان اردبیل و در شمال شرقی آن می باشد.این شهر دارای قدمتی ۶۰۰۰ ساله می باشد و با وجود آن كه یكی از شهرهای مرزی مهم كشور می باشد اما به دلیل عدم معرفی جاذبه های توریستی آن ناشناخته مانده است.
  • 1402/10/27
  • استان : اردبيل
  • شهر : بيله سوار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

شهر بیله سوار در جنوب رود ارس یكی از شهرهای استان اردبیل و در شمال شرقی آن می باشد.این شهر دارای قدمتی ۶۰۰۰ ساله می باشد و با وجود آن كه یكی از شهرهای مرزی مهم كشور می باشد اما به دلیل عدم معرفی جاذبه های توریستی آن ناشناخته مانده است.اگر قصد سفر به استان اردبیل را دارید دیدنی های بیله سوار را از دست ندهید در ادامه همراه با ایران توریسم شوید تا با مناطق گردشگری بیله سوار بیشتر آشنا شوید.

مناطق گردشگری بیله سوار

بازارچه مرزی بیله‌سوار

بازارچه مرزی و بازار گمرك شهر بیله‌سوار بیش از ۲۰۰ سال است كه فعالیت دارد و یكی از پر‌بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری و بین‌المللی استان اردبیل است. گمرك بیله‌سوار بین ایران و كشور آذربایجان مشترك و به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است. در بازارچه مرزی اجناس به قیمت مناسبی به فروش می‌رسند. كت و شلوار مردانه، لباس زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی در این بازارها فروش بیشتری دارند.

مناطق گردشگری بیله سوار-MDvY3GiSle

محوطه باستانی شورگل

شورگل روستایی است كه در استان اردبیل، شهرستان بیله سوار، بخش قشلاق دشت، دهستان قشلاق جنوبی قرار دارد و محوطه باستانی شورگل در جنوب شرقی روستای شورگل قرار دارد و از مناطق گردشگری بیله سوار است.

در محوطه تاریخی شور گول كاروانسرایی قدیمی وجود دارد. كاروانسرای شاه عباسی مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۹۹۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مناطق گردشگری بیله سوار-cNuelsaflc

قیز قالاسی (قلعه دختر)؛ یادگار ساسانیان

از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان قیزقالا سی “قلعه دختر” در كنار رودخانه برزند در ۱۷ كیلومتری شمال شهر گرمی است كه سبك و نام بنا و قدمت آنرا به دوران اشكانی و ساسانی منسوب می دانند. بر اساس بررسی های انجام شده و سفال های بدست آمده ساخت این قلعه به دوره ساسانی و اوایل اسلام تا سده های پنجم هجری می رسد. نقشه این قلعه مستطیلی شكل بوده و در آن برج و باروی نسبتا بزرگی با استفاده از ملات های آهكی و ساروج ساخته شده است این قلعه از مناطق گردشگری بیله سوار است.

مناطق گردشگری بیله سوار-YF2swv2WqQ

بالهارود و یا بلغارچای

از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان رودخانه بالهارود است كه از كوههای لنگان و خروسلو سرچشمه می گیرد و به چاله محمود آباد می ریزد و با جاری شدن آب رودخانه نبض حیات در بیله سوار به تپش در می آید .

مناطق گردشگری بیله سوار-XkzVIgRMED

مدرسه امام خمینی از مناطق گردشگری بیله سوار

در دوران سلطنت محمدعلی شاه و احمدشاه، از این مدرسه كه یك بنای خشتی بوده به عنوان مكتب استفاده می شده و توسط آخوند ملاجواد به بچه های بیله سوارقرآن و سایر علوم تدریس می گردید.در اواخر سلطنت احمدشاه مدرسه خشتی قدیمی تخریب و مدرسه موجود با معماری یاور ماكوئی كه از مرزبانان منطقه بوده است، این مدرسه بنام مدرسه پهلوی ، سالها طالبان علم و دانش بیله سوار و نواحی اطراف آنرا به خود جذب كرده و عطش آنان را سیراب نموده است مدرسه پهلوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه آمام خمینی تغییر نام یافته و خوشبختانه ساختمان قدیمی این مدرسه هنوز هم سالم مانده و امروز عنوان قدیمی ترین بنای آموزشی استان اردبیل و منطقه مغان را یدك می كشد و جزوء آثار تاریخی و دیدنی شهر می باشد.

مناطق گردشگری بیله سوار-ct95c6XsKF

مزار شهدای گمنام جنگ ایران و روس

هجوم و حمله قوم “اوغور” و تغییر دین مردم، تشكیل قشون قزلباش از عشایر شاهسون توسط شاهان صفوی، حملات روس‌ها و جنگ‌های ایران و روسیه در زمان فتحعلی‌شاه، اشغال آذربایجان توسط روس‌ها و حوادث قتل و عام دموكراتها كه اكنون مزار دو تن از آنها در “خان بابا كندی” می‌‌باشد، در جنگ جهانی اول و دوم از اتفاقات مهم تاریخی در بیله‌سوار بوده‌است.این مزار از مناطق گردشگری بیله سوار می باشد.

مناطق گردشگری بیله سوار-33aHTWEFPG

پارك جنگلی “تپه نرگس”؛ كشتزار دانه های روغنی

توانمندی گردشگری بیله سوار تنها به آثار تاریخی محدود نبوده و به دلیل اقلیم جغرافیایی منحصر به فرد این شهرستان از پوشش گیاهی قابل توجهی نیز برخوردار است.

بطوریكه پارك جنگلی “تپه نرگس” در داخل شهر از دیدنیهای قابل توجه این شهرستان بوده و علاوه بر این كشتزارهای دانه های روغنی و غلات و جنگلهای شركت پارس در ۲۰ كیلومتری بیله سوار نیز چشم مراجعان را نوازش می كند.

مناطق گردشگری بیله سوار-uXjJn9kUW8

تالاب شورگل مغان

تالاب شور گول یا شورگل مغان در ۳ كیلومتری جنوب غربی شهرستان بیله سوار مغان قرار دارد و در بهار، زیستگاه پرندگان مهاجر است.

تالاب شور گولوی موغان یكی از جاذبه های طبیعی نا شناخته این منطقه است كه به خصوص در فصل بهار و تابستان افراد زیادی را جهت تفریح به سمت خود می كشد.این تالاب از مناطق گردشگری بیله سوار است.

مناطق گردشگری بیله سوار-9KM3P8BHQ5