ریپورتاژ آگهی
مناطق دیدنی پارس آباد

مناطق دیدنی پارس آباد

پارس آباد یكی از شهرهای استان اردبیل می باشد و دومین شهر پرجمعیت این استان است. پارس آباد در شمالی ترین نقطه ایران و هم مرز با آذربایجان است.
  • 1402/10/25
  • استان : اردبيل
  • شهر : پارس آباد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

پارس آباد یكی از شهرهای استان اردبیل می باشد و دومین شهر پرجمعیت این استان است. پارس آباد در شمالی ترین نقطه ایران و هم مرز با آذربایجان است.این شهر دارای دشت های سرسبز و زیبا می باشد و جاذبه های زیبای آن همه ساله مسافران زیادی را به خود جذب می كند در ادامه همراه با ایران توریسم شوید تا درباره مناطق دیدنی پارس آباد بیشتر بخوانید.

قلعه اولتان

این قلعه نظامی قدیمی كه در كنار رود ارس و فاصله ۳ كیلومتری شهر واقع شده است بسیار بزرگ و باشكوه بوده به طوری كه چیزی در حدود ۳۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد اما متأسفانه امروز بخش بسیار ناچیزی از آن باقی مانده است.

مناطق دیدنی پارس آباد-tqLuZvO5pY

 

مناطق دیدنی پارس آباد-XmHD3F8bXF

ساحل ارس یكی از جاهای دیدنی پارس آباد

حاشیه و ساحل رودخانه مرزی ارس یكی از جاذبه‌های طبیعی و مناطق دیدنی پارس آباد است. این رود از نظر اقتصادی و كشاورزی در این منطقه اهمیت زیادی دارد. كناره‌ی رود ارس و جنگل‌های اطرافش یكی از مناسب‌ترین تفرجگاه‌های طبیعی منطقه است. جزیره‌های كوچكی كه در مسیر رودخانه قرار دارند زیستگاه مناسبی برای پرندگان بومی و مهاجرند. همچنین در نزدیكی رودخانه آثار باستانی زیادی مانند تپه نادری، كه محل تاج‌گذاری نادرشاه افشار است، و قلعه تاریخی اولتان وجود دارد. جاذبه طبیعی تالاب تپراق‌ كندی هم در اطراف رودخانه زیبای ارس قرار دارد.

مناطق دیدنی پارس آباد-qYF6ZLLKc7

دشت مغان

دَشت مُغان نام جلگه‌ای در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران است. مغان در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر واقع شده است و قسمت عمده آن در جمهوری آذربایجان و بخشی نیز در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران قرار دارد.

مناطق دیدنی پارس آباد-d884IN3lPx

 

مناطق دیدنی پارس آباد-RIlP6tVfTH

تپه نادری

تپه نادری آخرین اثر ثبت شده در دوران پهلوی است كه گفته می‌شود، نادرشاه افشار به سربازان دستور داد تا با مشت‌های خود تپه‌ای بسازند تا بتواند بر بلندای آن برای سربازان سخنرانی كند. بیشتر سفال‌های كشف شده از تپه نادری بدون لعاب، ساده و متعلق به دوران اسلامی است. این تپه تاریخی در ۳ كیلومتری جاده اردبیل به تبریز قرار دارد و از مناطق دیدنی پارس آباد است.

 مناطق دیدنی پارس آباد-DSqbYG7fHc

 

مناطق دیدنی پارس آباد-SUA2cn00hJ

تالاب تپراق كندی از مناطق دیدنی پارس آباد

تالاب تپراق كندی(مغان) در زمستان پرندگان مهاجر به آن رو آورده و زیستگاه پرندگان و جانوران و گیاهان نیز است هم‌چنین یك جاذبه‌ی طبیعی برای منطقه بحساب می‌آید. از این‌رو شایسته است سازمان محیط زیست منطقه، اقدامات حفاظتی مناسب(پرندگان از قبیل قو، اردك و غیر ….) را انجام داده و بیش از پیش از این گونه منحصر به فرد مراقبت كرده تا نسل آن در آینده از بین نرود.

مناطق دیدنی پارس آباد-BsOb5TTQgb

 مناطق دیدنی پارس آباد-tG1JcgqY2F

 

برج سنگی قارلو جا

این برج در روستای قشلاق قارلوجا در كنار رود ارس واقع در مسیر راه خمارلو-اصلان دوز قرار گرفته و از یك بنای كوتاه هشت ضلعی تشكیل شده است.این بنا منسوب به قرن هفتم و هشتم هجری قمری است كه در دوره صفویه تعمیراتی در آن به عمل آمده است.دیوار ها و گنبد های بنا تمامی از سنگ های تراش معمولی ساخته شده و زیر آن نیز سردابه ای وجود دارد كه احتمالا مدفن یكی از بزرگان ایلخانان مغول است.اضلاع برج ۱/۷۵ متر و از بلندی آن حدود ۵ متر باقی مانده است این برج از مناطق دیدنی پارس آباد است.

 مناطق دیدنی پارس آباد-7pYIRSQDQR

روستای گردشگری اولتان

در حاشیه جنوبی رودخانه ارس و فاصله ۱۵ كیلومتری مركز شهر یك روستا گردشگری به نام اولتان وجود دارد كه دارای محوطه‌های باستانی و ساحل زیبای رودخانه ارس است.

صنایع دستی

فرش بافی مهم‌ترین صنایع دستی پارس آباد منطقه است. عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می‌كنند كه نقش و نگارهای زیبای روی بدنه آن‌ها بیش تراز طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آن‌ها الهام گرفته‌است.

 مناطق دیدنی پارس آباد-VSjxEfuGZY

دریاچه شهرك شهید غفاری

یكی از جاذبه های این شهر دریاچه شهرك شهید غفاری است. این دریاچه یكی از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود و سالانه دهها هزار نفر از دوستداران طبیعت از این دریاچه و جنگلها و مناظر و چشم اندازهای باصفا و سرسبز پیرامون آن دیدن می كنند.

این دریاچه در كنار شهرك شهید آیت الله غفاری و مجتمع بزرگ كشت و صنعت مغان در ۲۳ كیلومتری جنوب غربی شهر پارس آباد و كنار روستای اروج كندی قرار دارد و مساحت آن ۱۴۰ هكتار است.

در امتداد این دریاچه “چهل پله” قرار دارد كه با طبیعت جنگلی آن به جرات می توان گفت در تمام فصول پذیرای هزاران نفر از گردشگران و اهالی منطقه می باشد كه با توسعه پارك جنگلی و احداث مجتمع رفاهی و تفریحی در حاشیه این منطقه می توان پای مسافران و گردشگران زیادی را به این مكان باز كرد.

 مناطق دیدنی پارس آباد-xhqwI7Rx56



مناطق دیدنی پارس آباد-aBnNEqQrkI