ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز

خلخال شهر كوهستانی اردبیل است كه زیبایی‌های طبیعی‌اش در میان گردشگران حرفه‌ای معروف است. این شهر در جنوبی‌ترین بخش استان اردبیل قرار دارد و همسایه‌ی زنجان به حساب می‌آید.
  • 1402/10/24
  • استان : اردبيل
  • شهر : خلخال
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

ایران را كشور چهارفصل می‌دانند. زیرا هر گوشه از آن می‌توانید آب و هوایی متفاوتی را تجربه كنید. خلخال یكی از شهرهای مهم و توریستی در استان اردبیل است كه طبیعت آن، چهار فصل را به زیبایی تمام تجربه می‌كند. اگر دیدن تپه‌های سبز و بی كران شما را به وجد می‌آورد، خلخال می‌تواند مقصد مناسبی برای گشت و گذار شما باشد. ایران توریسم همراه شماست تا جاهای دیدنی خلخال را بیشتر بشناسید.

خلخال شهر كوهستانی اردبیل است كه زیبایی‌های طبیعی‌اش در میان گردشگران حرفه‌ای معروف است.  این شهر در جنوبی‌ترین بخش استان اردبیل قرار دارد و همسایه‌ی زنجان به حساب می‌آید. به دلیل این موقعیت جغرافیایی هم آب و هوای منحصر به فردی دارد و هم فرهنگی میانه از استان اردبیل و استان زنجان را می‌توانید در آن ببینید. به همین دلیل بازدید از این شهر شما را با فرهنگ جدید و متنوعی آشنا می‌كند.

بازدید از رویایی‌ترین طبیعت ایران

از تعریف جاهای دیدنی خلخال همین بس كه ۸۵ درصد از سهم جنگل استان اردبیل را در خود جای داده است. دیدن همین بخش از شهر كافی است تا تجربه‌ای سبز از خلخال داشته باشید. اما دیدنی‌های این شهر تنها به جنگل‌ها محدود نمی‌شوند. پیمودن هر قدم در این بخش از استان اردبیل با دیدن جاذبه‌ای همراه است و همین عامل آن را به یك شهر توریستی و شگفت انگیز تبدیل كرده است.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-PfjVMNjh7l

جاده گردشگری اسالم به خلخال

خلخال از شرق با استان گیلان هم مرز است. عجیب نیست كه طبیعت در میان این دو مرز به زیبایی خود را به نمایش گذاشته است. جاده اسالم به خلخال تنها یك راه ارتباطی میان دو شهر نیست. از ابتدای مسیر تا انتهای آن مسیری سبز و زیبا در انتظار شماست. این مسیر ۷۰ كیلومتری جاذبه‌ای است كه بسیاری از گردشگران برای دیدن آن به خلخال سفر می‌كنند. اگر در زمان سفر به این جاده فرصت كافی داشتید، راه‌های فرعی را پیش بگیرید تا دشت‌های سراسر گل كه دیدن آن به رویا شبیه است را ببینید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-apYChg4h22

دریاچه نئور ، وسیع‌ترین دریاچه اردبیل

نئور دریاچه‌ای مرزی میان دو استان اردبیل و گیلان است كه می‌توان آن را بهشت جاهای دیدنی اردبیل خواند. اگر هوس دیدن دریاچه‌ی طبیعی وسیع ، كمپینگ ، ماهیگیری و عكاسی در طبیعت بكر آن را دارید، این دریاچه بهترین پیشنهاد سفری به شماست. فاصله‌ی این منطقه با شهر خلخال حدود ۹۰ كیلومتر است. با این وجود خلخال را بدون دیدن دریاچه نئور ترك نكنید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-6vCALQLlpr

نئور در حقیقت از دو دریاچه به وسعت ۴۰ هكتار تشكیل شده است. اما در فصل بهار و با سرریز شدن آب رودها به آن، این دو دریاچه به هم می‌پیوندند و تصویری بكر از آن را به نمایش می‌گذارند. علاوه‌بر آن در فصل تابستان می‌توانید در دامنه‌های اطراف دریاچه، زندگی عشایری را ببینید و از جنب و جوش زیبای كوچ نشینان منطقه لذت ببرید. به دلیل اكوسیستم منحصر به فرد، این منطقه چند سالی است كه تحت حفاظت سازمان محیط زیست درآمده است.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-IL2hOOxk7G

منطقه ازناو ، دهكده‌ی گردشگری خلخال

طبیعت زیبای ازناو در سال‌های اخیر باعث شد تا منطقه‌ایی تفریحی برای استراحت مسافران، تفریح گردشگران و تفرج اهالی شهر در نظر گرفته شود. منطقه گردشگری ازناو از جاهای دیدنی خلخال است كه تلفیقی از چشم انداز كوه، جنگل و رودخانه را به شما ارائه می‌دهد. ازناو دارای امكاناتی مانند رستوران، آلاچیق، زمین بازی و باغ‌های زیبا برای كمپینگ است. شرایط زیستی مناسب در این منطقه باعث شده تا پرندگان مهاجر بسیاری را در اطراف دریاچه ازناو ببینید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-ZXAQgMlK34

رودخانه قزل اوزن ، رودخانه پر آب اردبیل

اردبیل به دلیل داشتن كوهستان‌های بسیار، رودهای زیادی دارد. اما مهم‌ترین و پر آب‌ترین رود منطقه، رودخانه قزل اوزن است. بیشترین مصرف آب رودخانه برای كشاورزی منطقه است. حجم آب رودخانه در فصل زمستان، بهار و اوایل تابستان در بالاترین سطح خود است. پیك نیك در كنار این رودخانه را فراموش نكنید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-KRcvkbSDJG

تفرجگاه اندبیل ، تپه‌های سبز رویایی

برای دیدن بهشت شهرستان خلخال لازم نیست از مركز شهر خیلی دور شوید. تفرجگاه اندبیل در ۵ كیلومتری شرقی شهر قرار گرفته و در شمار بكرترین جاهای دیدنی خلخال است. به محض رسیدن به انتهای جاده، تپه‌های سبز و رویایی پیش چشمان شما نمایان می‌شود. این تپه در هر فصلی از سال می‌تواند زیبایی خود را به رخ بكشد؛ بهار با سبزی بی كران ، تابستان با میوه‌های جنگلی و منحصر به فرد ، پاییز با رقص رنگ‌ها و برگ‌ها و زمستان با سفیدی یك‌دست برف.

در حوالی این منطقه روستای اندبیل قرار گرفته كه در سال‌های اخیر به عنوان منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری شناخته شده است. با مردم مهمان نواز روستا معاشرت كنید و از خرید محصولات روستایی آن‌ها لذت ببرید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-Xx6aIjjHhR

آبگرم كوثر ، تفریح با رنگ سلامتی

ممكن نیست به اردبیل سفر كنید و هوس آب‌تنی در آبگرم‌های این منطقه به سرتان نزند. هرچند سرعین را مركز مهم آبگرم اردبیل می‌دانند، اما شهرهای دیگر استان نیز از این نعمت بی بهره نیستند. آبگرم كوثر در ۲۲ كیلومتری شمال شهر خلخال پذیرای گردشگران است. این آبگرم خاصیت درمانی بسیاری دارد و می‌تواند لحظات تفریحی منحصر به فردی برایتان بسازد.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-S3sLbapz2r

آبشار نوده

طبیعت خلخال را می‌توان بهشت واقعی دانست. در این منطقه، جاذبه‌هایی تماشایی بسیاری وجود دارد. جاذبه‌هایی كه با تماشای آن تصور نمی‌كنید كه در بیداری به سر می‌برید. آبشار نوده یكی از آبشارهای كمتر شناخته‌شده ایران به حساب می‌آید. این آبشار در ۴ كیلومتری شرق روستایی با همین نام واقع شده است. روستای نوده از توابع خورش رستم است. اگر به‌دنبال حضور در خانه‌های روستایی و تجربه بوم‌گردی هستید، حضور در روستای نوده می‌تواند برای شما بهترین انتخاب باشد. آب آبشار نوده از دامنه جنوبی كوه آق داغ سرچشمه می‌گیرد. این آبشار حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. پس می‌توان آن را در دسته آبشارهای بزرگ و جاهای دیدنی مهم خلخال قرار دارد. برای بازدید از این آبشار باید كمی پیاده‌روی به جان بخرید. البته مسیر پیاده‌روی خیلی دشوار نیست. افرادی با استقامت بدنی متوسط از پس این مسیر بر می‌آیند.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-mSY6TUSUKZ

روستای گردشگری برندق

روستاهای متعددی در ایران برای تجربه گردشگری و بوم‌گردی وجود دارند. برخی از این روستاها بیشتر به مكانی برای ویلاسازی تبدیل شده‌اند. این در حالی است كه بسیاری از روستاها هنوز هم بافت سنتی خود را حفظ كرده‌اند. روستای برندق یكی از جاهای دیدنی خلخال به حساب می‌آید. این روستا در بخش خورش رستم قرار دارد. دورتادور این روستا را درختان بلندقامت تبریزی و كوه‌هایی مرتفع فرا گرفته است. این روستا آب‌وهوای كوهستانی و نسبتاً سردی دارد. به همین خاطر در شش ماه اول سال می‌توانید چند روزی از شر گرمای هوا به برندق پناه بیاورید. این روستا جزء روستاهای تاریخی نیز به حساب می‌آید. در این روستا می‌توانید شاهد خانه‌های قدیمی و ابنیه تاریخی متعدد باشید. همچنین با اقامت در خانه‌های روستایی، می‌توانید سفر بوم‌گردی را تجربه كنید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-RNYnTaNlyH

آبشار نره‌ گر

آبشار نره گر یكی دیگر از زیبایی‌های خلخال است. این آبشار در ۳۰ كیلومتری جنوب‌شرق شهرستان خلخال قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید حدود ۴۰ دقیقه از خلخال دور شوید. این آبشار در ارتفاع ۱،۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در نزدیكی این آبشار می‌توانید شاهد چمنزارهای سرسبز، مراتع زیبا و گل‌های رنگارنگ باشید. هرچه به مناطق كوهستانی نزدیك‌تر می‌شوید، شاهد درختان بلوط، گردو و بادام وحشی خواهید بود . این آبشار در منطقه‌ای بكر و دست‌نخورده جا خوش كرده است. پس اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید از حیوانات مختلف نیز دیدن كنید. این آبشار از آب‌شدن برف‌های زمستانی تأمین می‌شود. پس فقط ۶ ماه اول سال را برای بازدید این ابشار در نظر بگیرید. در ضمن به یاد داشته باشید برای تماشای این جواهر زیبا، باید حدود ۲ كیلومتر در طبیعت پیاده‌روی كنید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-iYHcMcS3yg

ییلاق دشته

منطقه ییلاقی دشته همانجایی است كه با تماشای آن احساس می‌كنید به تصاویر تبلیغاتی روی پوسترها نگاه می‌كنید. این ییلاق دارای دشت‌هایی سرسبز و مراتعی بسیار وسیع است. تا چشم كار می‌كند در این منطقه سرسبزی دیده می‌شود. در میان دشت‌های وسیع و زیبا، شاهد چند خانه كوچك روستایی خواهید بود. این منطقه ییلاقی یكی از دست‌نخورده‌ترین بخش‌های طبیعت خلخال به حساب می‌آید. اگر به پیاده‌روی در طبیعت علاقه‌مند هستید، می‌توانید ساعت‌ها با پای برهنه بر روی چمنزارها قدم بزنید. همچنین برای چشیدن طعم واقعی سفر، می‌توانید در خانه‌های روستایی ییلاق دشته چند روزی اقامت كنید. هزینه اقامت در خانه‌های روستایی چندان نیست. پس می‌توانید چند روزی از پاكی هوا و زیبایی طبیعت در این منطقه لذت ببرید. به یاد داشته باشید این منطقه زمستان‌های بسیار سردی را تجربه می‌كند. پس فقط ۶ ماه اول سال را برای بازدید خود انتخاب نمایید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-tXOFVTJ0ZB

قلعه خشتی گیلوان

قلعه خشتی گیلوان یكی از قدیمی‌ترین قلعه‌های خشتی ایران به حساب می‌آید. این قلعه در ۶۵ كیلومتری جنوب خلخال و ۴۵ كیلومتری رشت قرار دارد. بد نیست بدانید قدمت این قلعه خشتی، به دوران اوج ایران، یعنی هخامنشیان باز می‌گردد. در آن دوران این قلعه در زمینی به مساحت ۶ هكتار قرار داشت. متأسفانه امروز این قلعه آسیب بسیاری را متحمل شده است. به همین خاطر در زمینی وسیع، می‌توانید شاهد تكه‌های مختلف این قلعه باشید. به‌عنوان مثال شاید فاصله دو برج خشتی این قلعه با هم حدود ۱ كیلومتر باشد. به‌سختی می‌توان محدوده قدیمی قلعه را شناسایی كرد؛ اما هنوز هم بازدید از آن خالی از لطف نیست. همچنین باید گفت كه این قلعه در میان طبیعی بكر و دست‌نخورده جا خوش كرده است. پس می‌توانید یك تیر و دو نشان بزنید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-2QR28GWnv4

روستای گردشگری لرد

آیا به تماشای تصاویر مناظر طبیعت علاقه دارید؟ آیا جزء افرادی هستید كه عكس طبیعت را به‌عنوان پس‌زمینه موبایل و كامپیوتر خود انتخاب می‌كنید؟ خب باید بدانید تصویری كه در بالا شاهد آن هستید، یك تصویر واقعی از فصل بهار در روستای گردشگری لرد است. این روستا یكی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی خلخال به حساب می‌آید. در فصل بهار و اردیبهشت ماه، دشت‌های اطراف این روستا میزبان هزاران هزار گل‌های لاله وحشی هستند. این گل‌ها عمر بسیار كوتاهی دارند. پس نهایتاً تا حدود ۲۰ روز می‌توانید از این زیبایی بكر طبیعت لذت ببرید. این روستا در فاصله ۳۲ كیلومتری از مركز شهرستان خلخال قرار دارد. در این روستا می‌توانید از هر نوع جاذبه طبیعی كه انتظارش را دارید، دیدن كنید. روستای گردشگری لرد حس طبیعت‌دوستی شما را به‌صورت كامل ارضاء می‌كند. همچنین امكان اقامت در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی لرد وجود دارد.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-mIlCeOYcXn

قله آق داغ

قله آق داغ یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خلخال محسوب می‌شود. این قلعه با ۳،۳۰۰ متر ارتفاع، دومین كوه بلند تمام بخش‌های استان اردبیل محسوب می‌شود. دامنه‌های این كوه پوشیده از گل‌های خودرو، آویشن‌های كوهی و ریحان‌های وحشی است. زمانی كه بر فراز این قلعه بایستید، خلخال و مناطق اطراف آن را زیر پاهای خود خواهید دید. در این كوهستانی می‌توانید علاوه بر كوهپیمایی و لذت‌بردن از مناظر طبیعی، سری به امامزاده سلطان سید محمود نیز بزنید. بد نیست بدانید حضور این امامزاده در قله آق داغ باعث شده تا برخی این قله را به نام امامزادا داغی هم بشناسند. در مسیر دسترسی به این قلعه می‌توانید از چشمه‌ای جاری نیز دیدن كنید. این چشمه یكی از بهترین آب‌های معدنی ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید آب این چشمه باعث هضم بهتر غذا و تقویت سیستم گوارش می‌شود.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-HqLoXbZDGb

پل معلق پیرتقی

چقدر به تجربه هیجان علاقه‌مند هستید؟ آیا دوست دارید كه آدرنالین در خون شما جریان پیدا كند؟ خب پس بهتر است سری به پل معلق پیرتقی بزنید. این پل در شهر هشتجین، بین تونل ۹ و ۱۰ قرار دارد. این پل معلق قدیمی و چوبی از یك دره بزرگ عبور می‌كند. این پل حدود ۱۶۵ متر طول دارد. از میان این دره، رودی خروشان عبور می‌كند. ارتفاع این پل از سطح رودخانه حدود ۶۵ متر است. اگر از ارتفاع زیاد هراس دارید، بهتر است قید بازدید از این پل را بزنید. این پل فاقد هرگونه پایه است. به همین خاطر حتی با جریان باد نیز تكان می‌خورد. این پل چوبی فقط برای حفظ تعادل خود، از دو سری طناب كنفی ساده استفاده می‌كند. پس بهتر است در مواقعی كه باد شدید جریان دارد، اصلاً  از این پل عبور نكنید. پل معلق پیرتقی یكی از معروف‌ترین پل‌های معلق ایران محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-aEI2uAfdGg

گورستان تاریخی شمس‌ آباد

در محدوده خلخال علاوه بر جاهای دیدنی طبیعی، آثار تاریخی متعددی نیز وجود دارد. شاید بیشتر ما آثار تاریخی را به قلعه‌های قدیمی و برج‌های بلندقامت بشناسیم؛ اما بازدید از گروستان‌های تاریخی نیز می‌توان بسیار هیجان‌انگیز باشد. در نزدیكی شهر خلخال و در دل روستایی با نام شمس آباد، یكی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران قرار دارد. قدمت این گورستان به حدود ۱،۳۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در حقیقت این گورستان را می‌توان جزء اولین گورستان‌های مسلمانان در ایران دانست.  در این گورستان سه مقبره بسیار قدیمی وجود دارد. بر روی این مقبره‌ها یك سنگ‌نبشته به زبان كوفی وجود دارد. بر اساس همین سنگ‌نبشته قدمت گورستان را به حدود ۱،۳۰۰ سال پیش نسبت دادند. مردم محلی بر این باور هستند اگر سر قوچی را كه بر روی یكی از این مقبره‌ها قرار دارد را در رودخانه بشویید، باران می‌بارد. این مسئله بیار اسرارآمیز و مرموز است.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-XWFFboK2g0

پل تاریخی پردیس

در نزدیكی خلخال، آثار تاریخی متعدد متعلق به ادوار مختلف كشف شده است. برخی از این آثار به دوران هخامنشی و برخی دیگر به دوران اسلام تعلق دارند. پل تاریخی پردیس یكی دیگر از جاهای دیدنی خلخال است. این پل در بخش فیروزآباد و نزدیكی روستایی با نام پردیسان قرار دارد. قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد. این پل بر روی رودخانه قزل اوزون قرار داشت.

متأسفانه امروز فقط بخشی از این پل سالم باقی مانده است. برای ساخت این پل از تخته‌سنگ، ساروج و ملات استفاده شده است. هنوز هم دلیل نابودی این پل معلوم نیست؛ اما به احتمال بسیار، این پل در اثر طغیان رودخانه نابود شده است. این پل در مناظر طبیعی بسیار زیبا جا خوش كرده است. پس می‌توانید یك تیر و دو نشان بزنید و از هر دو لذت ببرید. برای دسترسی به این پل باید از روستای پردیسان، خودتان را به افشار پائینی برسانید. برای یافتن مكان دقیق پل، بهتر است از مردم محلی كمك بگیرید.

جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-tCk91D5zeu

سوغات خوش آب و رنگ خلخال

پس از بازدید از جاهای دیدنی خلخال، دست خالی از سفر بازنگردید. از شمال تا جنوب اردبیل سوغات متفاوت و طبیعی را می‌توانید خریداری كنید. خلخال هم از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین محصول این شهر عسل طبیعی است كه به دلیل دشت‌های گل منطقه، طعم بی نظیری دارد.

هنگام قدم زدن در شهر زیبای خلخال باغ‌های گردوی وسیعی را در منطقه خواهید دید. این چشم انداز به شما ثابت می‌كند كه هرگز نباید از گردوی خلخال به سادگی بگذرید.

محصولاتی مانند جوراب و شال پشمی ، قالیچه و گلیم از صنایع دستی منطقه است كه رنگ روستا را به شما هدیه می‌دهد.

 جاهای دیدنی خلخال ، گشت و گذار در مسیر سبز-L6ZeRjZw3x