ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان

در منطقه‌ی آذربایجان، در استان اردبیل شهر تاریخی مشگین شهر واقع شده كه عمر آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد. جاهای دیدنی مشگین شهر در شمال غربی كشور، با جاذبه‌های تاریخی و منظره‌های بكر طبیعت، گردشگران را به سمت خود می‌كشاند.
  • 1402/10/23
  • استان : اردبيل
  • شهر : مشکين شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان

در منطقه‌ی آذربایجان، در استان اردبیل شهر تاریخی مشگین شهر واقع شده كه عمر آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد. جاهای دیدنی مشگین شهر در شمال غربی كشور، با جاذبه‌های تاریخی و منظره‌های بكر طبیعت، گردشگران را به سمت خود می‌كشاند. تاریخ باستانی این شهر در تغییرات نام آن هم مشهود است و بسیاری نام قدیمی و اصیل آن را «خیاو» یا «خیوو» می‌دانند. در دوره‌هایی از تاریخ اسلام این شهر به میمند معروف بوده و دوره‌های سلجوقیان و اتابكان آن را با نام وراوی می‌شناخته‌اند.در زمان حمله آلپ ارسلان به گرجستان این شهر به نام یكی از اسیران مسلمان، یعنی بیشكین شهرت یافت و بعدها در اثر تغییرات آوایی محلی به مشگین تبدیل و در نهایت در دوره‌ی رضا شاه، نام مشگین شهر برای آن تثبیت شد. برای رفتن به دل این شهر با ایران توریسم همراه شوید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-70sOeYZBQg

منطقه گردشگری كپز ، طبیعتی خواستنی در جاهای دیدنی مشگین شهر

از طبیعت‌های ناب در بین جاهای دیدنی مشگین شهر ، منطقه گردشگری كپز است كه در فاصله ۲۰ كیومتری از آن، در مسیر مشگین به اردبیل وجود دارد. چیزی كه این منطقه را خواستنی و جذاب می‌كند، آب‌وهوای معتدل و بهاری آن است كه نفس كشیدن را لذت‌بخش می‌كند.

اگر كمی مه هم در هوا جریان داشته باشد، منظره‌ای دلفریب و درعین حال هوایی با اكسیژن خالص منتظرتان است. این منطقه با صخره‌های عظیم و با شكوهی مزین شده كه زیبایی آن را دو چندان و خاصیت بكر بودن طبیعتش را ملموس‌تر كرده است. در بافت گیاهی كپز باغ‌های میوه‌های جذابی همچون زالزالك و تمشك وجود دارد و در بین حیواناتی كه این ناحیه‌ی سرسبز را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب كرده‌اند، خرس و روباه هم پیدا می‌شود.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-bG4dj9NwcJ

پل معلق مشگین شهر ، آدرنالین خالص بر فراز طبیعت

بر فراز پارك جنگلی مشگین، با منظره‌ای از دره‌ای سرسبز و رو به قله‌ی زیبای سبلان، طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه، دلهره‌ی شیرینی را به آدمی منتقل می‌كند، به نحوی كه گردش آدرنالین را در رگ‌های خود حس می‌كنید. این پل در ارتفاع ۸۰ متری روی رودخانه خیاوچایی با عرض ۲ متر و طول ۳۶۵ متر بنا شده است.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-G65qOuaP01

گذر از این پل هیجان بالایی دارد و در قسمتی كه سطح آن شیشه‌ای می‌شود، این هیجان به اوج خود می‌رسد. اما اگر می‌خواهید شور و ذوق‌تان به اوج خود برسد، حتماً زیپ لاین را كه در فاصله‌ی كمی از پل قرار دارد، تجربه كنید. زیپ لاین برای حركت در بین دو كوه، به‌وسیله‌ی كابلی محكم و آویزان شدن به آن با وسایلی مجهز، برفراز دره‌ای عظیم طراحی شده است.ایده‌ی ساخت این پل معلق، متعلق به مهندس گنجعلی بیگ است و شباهت جالبی به پل كاپیلانوی ونكوور در كانادا دارد. پل معلق از ناب‌ترین و پرطرفادارترین جاهای دیدنی مشگین شهر است كه در منطقه‌ی گردشگری خیاو تاگیردولی واقع شده و امكانات بی‌نظیر سرگرم كننده‌ای همچون آب سواری و دوچرخه سواری در این مجموعه قرار دارد. این مجموعه گردشگری به نور سبلان هم معروف است.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-bcc9D4ToZ8

آرامگاه شیخ حیدر ، برجی بر آمده از دل تاریخ

این آرامگاه به شیخ حیدر، در واقع به پدر شاه اسماعیل اول نسبت داده می‌شود. گفته می‌شود كه این بنا در قرن ۷ و ۸ هجری ساخته شده و در دوران صفوی كامل و تزیین شده است. ارتفاع این برج آجری ۱۸ متر است و فضای داخلی‌اش برخلاف نمای مدور بیرونی‌اش، به شكل یك ۱۲ ضلعی در دو طبقه طراحی شده است.  در نمای بیرونی بقعه شیخ حیدر، كاشی‌هایی فیروزه‌ای زیبایی به كاربرده شده كه در كنار آیات قرآنی به كاربرده شده در نما، جذابیت برج را كامل كرده است. این آرامگاه تاریخی در خیابان باهنر شمالی شهر جا خوش كرده و از جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-UvoRIQyr28

كهنه قلعه مشگین شهر ، تاریخی از ساسانیان بر فراز تپه

در میان جاهای دیدنی مشگین شهر جاذبه‌‎ای از تاریخ ساسانیان وجود دارد كه هنوز هم زیبایی تاریخی آن دیدنی است. كهنه قلعه مشگین شهر ، بنایی باستانی است و با دیوارهای خشتی روی تپه‌ای بلند خودنمایی می‌كند. این دژ در بخش ورودی مشگین شهر واقع شده و ویژگی معماری آن كنگره، برج‎‌‌های كوچك و پلان ذوزنقه‌ای غیر منظم است. این بنا از ملات گچ و آهك، خشت و سنگ ساخته شده است و همچون دیگر دژهای تاریخی شكوه چشمگیری دارد. در فاصله‌ی ۱۵۰ متری قلعه یك سنگ نبشته ساسانی هم یافت شده كه اطلاعاتی تاریخی در مورد بنا می‌دهد.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-Q6FS8LjXVq

آبشار گورگور خیاوچای ، عروس دامنه‌های سبلان

جایی در چند كیلومتری جنوب مشگین شهر، روستایی به نام موییل وجود دارد كه در جنوب این روستا یكی از دیدنی‌ترین آبشارهای اردبیل، در پناه سبلان افسانه‌ای جا خوش كرده است. آبشار گورگور خیاوچای زیبایی سبلان را به ارث برده و جریان زلال آن از ارتفاعی ۱۲ متری به دریاچه‌ای ۲۰۰ متری می‌پیوندد. حس و حال‌تان در این منطقه فراموش نشدنی خواهد بود و روح‌تان تازه می‌شود. تركیب بی‌نظیری از بوی خوش طبیعت، صدای آب و قدوقامت الماسی آب زیر نور خورشید، یك تصویر فوق‌العاده در ذهن‌تان می‌سازد. سبلان پر از زیبایی‌های طبیعی فراوانی همچون آب گرم و پیست اسكی است كه باعث محبوبیتش در مقاصد گردشگری شده و این آبشار و منطقه‌ی گردشگری پیرامونش، از دیگر جذابیت‌های این كوهستان خوش قدوقامت و سر به فلك كشیده است.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-FB8dsc3lza

پارك جنگلی مشگین شهر ، رنگ بازی دلفریب طبیعت

در بین جاهای دیدنی استان اردبیل همیشه می‌شود طبیعتی خاص پیدا كرد كه با وقت گذرانی در آن حسابی حال‌وهوای آدمی نو می‌شود. یكی از این جاذبه‌های خوش‌ رنگ‌ولعاب، پارك جنگلی مشگین شهر است كه در حوالی رودخانه خیاو چایی سبز شده است. این نقطه به دلیل نزدیكی به شهر و همچنین وجود امكانات سرگرم كننده‌ای مثل شهربازی، اسكیت و… ، پاتوق گردشگران مشگین شهر است و همیشه پر رونق است. در ورودی جاده‌ی اردبیل به مشگین شهر، مسیر ورودی این پارك واقع شده كه تا انتهای میدان سبلان ادامه می‌یابد. در سفر به مشگین شهر حتماً سری به این پارك بزنید و جریان پر شور زندگی را از نو تجربه كنید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-VaqnUb37lk

قلعه قهقهه

مشگین شهر یكی از جاهای تاریخی و باستانی استان اردبیل محسوب می‌شود. این شهر قدمت تاریخی بسیاری دارد و یكی از شهرهای اصیل به حساب می‌آید. از‌این‌رو همان طور كه می‌دانید، جاهای دیدنی تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند. قلعه قهقهه یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی حدود ۶هزار سال قدمت دارد. یعنی حتی حدود ۳،۵۰۰ سال پیش از دولت هخامنشیان نیز در این منطقه تمدن وجود داشته است.

همین مسئله توجه بسیاری از باستان‌شناسان و كارشناسان تاریخی سراسر دنیا را به خود جلب كرده است. قلعه قهقهه كه به قلعه قاه قاه قالاسی نیز شهرت دارد، در ۸۵ كیولمتری شمال‌شرق مشگین شهر واقع شده است. دسترسی به این قلعه كمی دشوار خواهد بود؛ اما با تماشای دیدن این قلعه تاریخی و مناظر اطراف آن، خستگی از تنتان بیرون می‌رود. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و متأسفانه بخش‌های بسیاری از آن آسیب دیده است. آثار بسیاری از این قلعه كشف شده كه در موزه ایران باستان از آن‌ها نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-IIiF5Xw10A

شهر یئری

همان طور كه اشاره كردیم، مشگین شهر یكی از باستانی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. در هر گوشه از این شهر می‌توانید شاهد یك جاذبه تاریخی بسیار زیبا و باشكوه باشید. شهر یئری یكی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. این شهر در فاصله ۳۱ كیلومتری شرق مشگین شهر و كنار رود زیبای قره سو واقع شده است. این شهر تاریخی حدود ۴۰۰هكتار وسعت دارد و از سه بخش مختلف تشكیل می‌شود. بخش دژ نظامی، بخش قوشا تپه و بخش معبد سه بخش اصلی این شهر هستند.

بد نیست بدانید قدمت این شهر به سال ۱۴۵۰ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. یعنی یئری حدود ۳،۵۰۰ سال قدمت دارد. وجود منابع آب كافی و شرایط استراتژیك مطلوب باعث شده تا در این منطقه شاهد حضور تمدن‌های مختلف در ادوار متفاوت باشیم. بد نیست بدانید تا كنون حدود ۴۵۰ گور در این محل شناسایی شده‌اند. سنگ گورهای این شهر باستانی به نوبه خود یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یئری محسوب می‌شوند. بر اساس روایات مختلف تاریخی، یئری یكی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران در آن دوران بوده است. بازدید این شهر به‌معنای آشنایی با تمدن بزرگ ایرانیان پیش از دوران هخامنشیان است.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-3LQgS01fOf

شیروان دره‌ سی

مشگین شهر به حدی زیباست كه هر گوشه از آن شما را به شكلی خاص شگفت‌زده خواهد كرد. شاید از این جمله كلیشه‌ای كه درباره هر جاذبه می‌گویم خسته شده باشید؛ اما واقعاً شیروان دره سی یكی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. اگر از مسافران این شهر سؤال كنید، قطعاً آن‌ها نیز قادر به انتخاب بهترین جاذبه دیدنی این شهر نخواهند بود. دره شیروان مكانی بسیار شگفت‌انگیز است. این دره در منطقه ساوالان قرار دارد. درباره این دره جا دارد تا یك مقاله بسیار طولانی نوشت؛ اما در این مقاله باید به توصیفی مختلف بسنده كنیم.

این دره در فاصله ۲۰ كیلومتری جنوب‌شرق مشگین شهر و در دامنه كوه معروف سبلان قرار دارد. این منطقه دره یك پكیج كامل از بیشتر جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود! شهر باستانی یئری، جهن دره، پل معلق، انواع چشمه‌های آب گرم و رودهای متعدد در نزدیكی همین دره قرار دارند. قدم زدن و گشت‌و‌گذار در این دره به‌خاطر شیب حاده و تند، كمی دشوار است؛ اما باور كنید آنقدر محو زیبایی‌های طبیعی خواهید شد كه سختی مسیر را فراموش خواهید كرد. اگر زمان كمی برای سفر به مشگین شهر دارید، بازدید از شیروان دره سی را می‌توانید به‌عنوان یك پكیج فشرده انتخاب كنید. به این طریق در كمترین زمان ممكن می‌توانید از بیشترین جاهای دیدنی مشگین شهر دیدن كنید!

 جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-P9RbKBWw5y

جهنم دره

یا تا كنون كسی از شما به حالت توهین و دعوا پرسیده كه «كدام جهنم دره‌ای بودی؟!» خب فقط به تصویر بالا نگاه كنید. نام این مكان جهنم دره است! پس اگر كسی از شما چنین سوالی كرد، دیگر ناراحت نشوید! این در حقیقت انگار یك آرزوی خوب برای شما محسوب می‌شود! جهنم دره یكی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر و تمام ایران محسوب می‌شود. این دره تماشایی در فاصله ۳۵ كیلومتری مشگین شهر واقع شده است. جهنم دره در بین مناطق ییلاقی قارا یاتاغ جا خوش كرده است و دور تا دور آن را مناظر كوهستانی احاطه كرده است.

این دره یكی از سردترین بخش‌های ایران به حساب می‌آید و اصلاً هیچ ارتباطی به «جهنم» ندارد! شاید به همین خاطر تصور كنید كه بازدید از این دره زیبا و تماشایی فقط در فصل تابستان مناسب است؛ اما باید بدانید كه چهره این دره در فصل زمستان به حدی زیبا می‌شود كه نمی‌توانید چشم از آن بردارید. برای آنكه زیبایی واقعی جهنم دره را درك كنید، باید حتماً در هر ۴ فصل سال، سری به این دره زیبا و تماشایی بزنید.

 جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-5btbGPHmjV

چشمه آبگرم قوتورسویی

چشمه‌های آبگرم با كمك گرمای مركز زمین گرم می‌شوند. همچنین به‌دلیل آنكه از نواحی خاصی عبور می‌كنند، دارای املاح معدنی بسیار منحصر‌به‌فرد و فراوانی هستند. حتی برخی از چشمه‌های زیرزمینی، دارای رنگی مایل به شیری و كرم هستند. گرمای طبیعی آب و املاحی كه در آن وجود دارند، برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و دردهای مفاصل و استخوانی بسیار مناسب است. در حقیقت حضور در این چشمه‌های آبگرم، توسط پزشكان حاذق نیز توصیه می‌شود.

در بین چشمه‌های مختلف مشگین شهر، چشمه آبگرم قوتورسویی از شهرت بیشتری برخوردار است. این چشمه در دامنه سرسبز سبلان و ۲۵ كیلومتری جنوب لاهرود و ۴۸ كیلومتری جنوب مشگین شهر جا خوش كرده است. این آب در مقایسه با سایر چشمه‌های آب گرم، گوگرد بیشتری دارد. به همین خاطر برای درمان انواع امراض پوستی نیز مناسب خواهد بود. منطقه‌‌ای كه این چشمه در آن قرار دارد، یكی از مناطق سرد اردبیل به حساب می‌آید. با وجود این بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند زمستان به این چشمه مراجعه كنند. تصور كنید درون یك استخر آب گرم طبیعی حضور دارید و نسیم كوهستان به شما می‌وزد و می‌توانید از تماشای مناظر برفی زیبا لذت ببرید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-yTyKoh7Gzp

چشمه آبگرم قینرجه

آب گرم قینرجه یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب می‌شود. این چشمه آبگرم در مقایسه با بسیاری از چشمه‌های آبگرم دیگر، دارای امكانات بهداشتی‌تر و نسبتاً لوكس است. شاید افرادی كه به بهداشت فردی خیلی اهمیت می‌دهند، ظاهر امكانات چشمه‌های گرم را مطلوب ندانند؛ اما چشمه آبگرم قینرجه مشگین شهر، دارای امكانات نسبتاً لوكس و كاملاً بهداشتی است.

استخر چشمه آبگرم قینرجه یا همان مجتمع آبدرمانی آبفار قینجره، یك سالن استخر سرپوشیده كاملاً شیك و با امكانات رفاهی و خدماتی كامل است. این استخر در دو سانس مخصوص آقایان و خانم‌ها فعالیت می‌كند و به تمامی امكانات مجهز شده است. سونا، جكوزی، رختكن و حوضچه مخصوص آبدرمانی جزء امكانات این مجموعه به حساب می‌آید. تصور كنید كه حتی آب جكوزی نیز از آب چشمه آبگرم قینرجه تأمین می‌شود .با خروج از این حوضچه، باید با تمام مشكلات پوستی، عفونت، دردهای استخوانی و دردهای مفصلی خود خداحافظی كنید.

همچنین لازم به ذكر است در نزدیكی این چشمه آبگرم، انواع امكانات رفاهی، خدماتی و اقامتی همانند اقامتگاه سنتی، چایخانه، بوفه و غیره نیز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. در نزدیكی این چشمه به حدی جاهای دیدنی متعدد طبیعی وجود دارد كه بهتر است چند روزی در اقامتگاه‌های سنتی نزدیك این چشمه اقامت كنید و هر روز از یك جای دید دیدن فرمایید. به این طریق می‌توانید هم با دردهای مفصلی خود خداحافظی كنید و هم روحتان را آرامش دهید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-rheb3N4PEv

دریاچه‌ قله‌ سبلان

تقریباً همه ما ایرانیان و بسیاری از گردشگران خارجی نیز قله سبلان ایران را می‌شناسند. قله سبلان با ۴،۸۱۱ متر ارتفاع، یكی از بلندترین و مهم‌ترین قله‌های ایران به حساب می‌آید. دامنه این كوه پوشیده از گیاهان دارویی مختلف است و به همین خاطر عسل مخصوص سبلان شهرت بسیاری دارد. حال قصد داریم به شما بگوییم كه زیبایی سبلان فقط به دامنه‌های سرسبز یا قله پوشیده از برف آن نیست. بلكه در بالای این كاه، دقیقاً در دهانه آتشفشانی سبلان، یك دریاچه آب بیضی شكل با دیواره‌های عظیم سنگی وجود دارد.

این دریاچه در تمامی ایال سال پوشیده از برف است و روی آن یخ ضخیمی وجود دارد. برای تماشای این دریاچه، باید صعودی جانانه را تجربه كنید. صعود به این قلعه سه مسیر مختلف دارد. مسیر جنوبی صعود، سخت‌ترین مسیر صعود محسوب می‌شود. با وجود این اگر اهل ورزش كوهنوردی هستید، بهتر است تماشای این دریاچه بكر و یخی را از دست ندهید. این دریاچه ۱۴۰ متر طول و ۸۰ متر عرض دارد و ارتفاع سطح آب تا پایین لبه جنوبی، به ۲۵ متر می‌رسد. اگر مسیر شمال‌شرقی را برای صعود انتخاب كنید، می‌توانید از آبگرم شابیل نیز دیدن كنید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-N2eP8SmPGb

غارهای بینه‌ لر

غارهای بینه لر یكی از بهترین جاهای دیدنی مشگین شهر برای ورزشكاران و افرادی است كه به‌دنبال فتح غارهای جدید هستند. مجموعه غارهای بینه لر در ۶ كیلومتری مسیر شهر لاهرود به‌سمت آبگرم شابیل و در حاشیه رودخانه معروف قره سو قرار دارد. این مجموعه غارها از داخل به هم راه دارند و پیوسته هستند. بد نیست بدانید برخی از این غارها دو طبقه و یا حتی سه طبقه نیز هستند. البته برخی از این طبقات به‌خاطر عوامل طبیعی مختلف، اسیب دیده‌اند. برای دسترسی به این غارها، باید مسیری با شیب نسبتاً تند را پشت سر بگذارید. البته ورزشكارانی كه می‌خواهند مهارت و آمادگی جسمانی خود را به چالش بكشند، از این چالش لذت خواهند برد. البته فراموش نكنید كه بازدید از غار را حتماً باید به‌صورت گروهی و همراه افرادی انجام دهید كه تجربه كافی در غارنوردی دارند.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-c5tXRZLPFR

دریاچه طاووس گولی

همه ما طاووس را به زیبایی می‌شناسیم. زمانی كه صحبت از اوج زیبایی می‌شود، همه ما طاووس را مثال می‌زنیم. حال تصور كنید در میان تمام جاهای دیدنی و زیبای مشگین شهر كه هر كدام یك تابلوی نقاشی محسوب می‌شوند، به این دریاچه نام طاووس داده‌اند. دریاچه طاووس در بین جاهای دیدنی مشگین شهر، همانند نگینی درخشان، می‌درخشد. این دریاچه در نزدیكی روستای جعفرآباد واقع شده است. این دریاچه یكی از بكرترین دریاچه های ایران به حساب می‌آید.

در این دریاچه می‌توانید تفریحات متعدد همانند پیاده‌روی، كوهنوردی، ماهیگیری یا حتی آبتنی را تجربه كنید. دریاچه طاووس در مناطق كوهستانی و دامنه كوه سبلان قرار دارد. به همین خاطر برای دسترسی به آن باید مسیری با شیب تند را پشت سر بگذارید؛ اما به محض آنكه چشمتان به جمال این دریاچه روشن شود، تمام سختی راه را فراموش خواهید كرد. بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان، حداقل یك دو شب را كنار این دریاچه بكر و در همسایگی پرندگان كوچك، اقامت می‌كنند. اقامت در كنار این دریاچه، روح شما را چند سال جوان‌تر می‌كند!

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-RLbVB0Xa8c

رودخانه قره‌ سو

هر كس عاشق بخش خاصی از طبیعت است. برخی مناطق كوهستانی را ترجیح می‌دهند، برخی عاشق بوی طبیعت و خاك هستند، برخی دیوانه‌وار سكوت كویر را ترجیح می‌دهند در حالی كه برخی دیگر عاشق سرسبزی جنگل هستند. در این میان برخی افراد عاشق آب هستند. آن‌ها همراه مقصدی را انتخاب می‌كنند كه رودخانه، دریاچه یا حداقل یك چشمه داشته باشد! رودخانه قره سو یكی از زیباترین رودهای ایران به حساب می‌آید. این رود به رو مرزی ارس در نهایت می‌ریزد. قره سو از به هم پیوستن دو شاخه مهم كه از دامنه‌های شمال غربی كوهستان تالش و دامنه‌های شمال‌شرقی كوهستان بزغوش سرچشمه می‌گیرند، تشكیل می‌شود. قره سو از اردبیل و دشت مغان عبور می‌كند و در مسیر خود فقط سرسبزی و زندگی به جای می‌گذارد. اگر به‌دنبال مكانی عالی برای كمپ طبیعت‌گردی هستید، كنار رودخانه قره سو بهترین مكان محسوب می‌شود

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-LxJIFOEw3F

چشمه آبگرم موئیل

چشمه آبگرم موئیل یكی دیگر از چشمه‌های آبگرم معدنی مشگین شهر است. این چشمه در ردیف آب‌های معدنی بیكربناته كلسیك گرم و كلروسولفاته محسوب می‌شود. این چشمه آبگرم در ۱۲ كیلومتری مشگین شهر قرار دارد و دارای ۸ دهنه در ارتفاع ۲،۳۰۰ متری از سطح دریا است. درجه اسیدی این چشمه ۵ و درمانی آن به ۴۵ درجه می‌رسد. حضور در این چشمه آبگرم، باعث آرامش اعصاب و كاهش دردهای مفصلی و استخوانی می‌شود. این چشمه آبگرم دارای چند استخر جداگانه سنتی مردانه و زنانه است.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-6iPtxcNx5A

رودخانه خیاو

در بخش‌های قبلی، رودخانه زیبای قره سو را به شما عزیزان معرفی كردیم. روخانه خیاو، خیاوچای یا همان خیاوچای یكی از سرشاخه‌‌های بسیار مهم رودخانه قره سو محسوب می‌شود. این رودخانه یكی دیگر از جاهای دیدنی مشگین شهر به حساب می‌آید. رودخانه خیاو طول بسیاری دارد؛ اما زمانی كه از میان دره موئیل می‌گذرد، زیبایی آن دوچندان می‌شوید. همچنین بعد بازدید از این رودخانه، می‌توانید یك تیر و دو نشان بزنید و به چشمه آبگرم موئیل نیر مراجعه كنید. بد نیست بدانید این رودخانه یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های ماهی قزل آلای خال قرمز در استان اردبیل محسوب می‌شود. پس حتماً چوب ماهیگیری همراه بیاورید تا متوجه طعم قزل آلای پرورشی و آزاد شوید.

جاهای دیدنی مشگین شهر ، نمایی باستانی در طبیعت ناب آذربایجان-hdIrkMHUiA