ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی

مینودشت نام شهری زیبا با طبیعی بكر و دوست‌داشتنی است. این شهر در استان گلستان قرار دارد. در این شهر كوچك می‌توانید شاهد مناظر طبیعی تماشایی و فراموش‌نشدنی باشید. مینودشت یكی از شهرهای قدیمی ایران است
  • 1402/10/18
  • استان : گلستان
  • شهر : مينو دشت
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی

مینودشت نام شهری زیبا با طبیعی بكر و دوست‌داشتنی است. این شهر در استان گلستان قرار دارد. در این شهر كوچك می‌توانید شاهد مناظر طبیعی تماشایی و فراموش‌نشدنی باشید. مینودشت یكی از شهرهای قدیمی ایران است. این شهر را در گذشته با نام كبودجامه می‌شناختند. به همین خاطر می‌توانیم شاهد جاهای تاریخی و طبیعی در كنار هم باشیم. امروز با ما در ایران توریسم همراه شوید تا جاهای دیدنی مینودشت را بهتر بشناسید. سفر به مینودشت بی‌تردید یكی از بهترین سفرهای زندگی شما خواهد بود.

تپه باستانی بازگیر

تپه باستانی بازگیر در جنوب‌شرقی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به حاشیه ضلع غربی رودخانه معروف تركولو برسانید. این تپه باستانی فقط حدود ۲ كیلومتر از مینودشت فاصله دارد. پس در سفر به مینودشت، می‌توانید سری به این تپه باستانی نیز بزنید. این تپه باستانی در سال ۱۳۷۹، داخل فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است بدانید از حفاری‌های انجام‌شده در این تپه باستانی، بیش از ۷۰۰ شی مسی متعلق به دوران مفرغ یافت شده است. این یعنی قدمت این تپه حداقل به حدود ۳هزار سال می‌رسد. همچنین آثاری متعلق به دوران پس از اسلام نیز در این تپه یافت شده است. این نشان می‌دهد كه حدود ۲هزار سال در این منطقه تمدن وجود داشته است. شرایط مناسب زندگی از نظر آب‌وهوا و زمین حاصلخیز باعث به‌وجود‌آمدن تمدن در این منطقه شده است.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-igcgu4Hesc

شهر تاریخی دشت حلقه

روستای دشت حلقه كه برخی دیگر آن را با نام دشت قلعه نیز می‌شناسند، یكی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این دشت در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. در این دشت، یك شهر تاریخی ۸ضلعی نامنظم به چشم می‌خورد. دو حصار بزرگ داخلی و خارجی، این شهر را محدود كرده‌اند. قدمت این شهر باستانی بر اساس نظر كارشناسان، به دوران اشكانی باز می‌گردد.

گویا طی حفاری‌های انجام‌شده، سفالینه‌هایی قرمزرنگ را در این منطقه یافته‌اند. سفال‌های ساده قرمزرنگ، بر دوره تاریخی اشكانی دلالت دارند. از دوره ساسانی به بعد، كوزه‌ها و سفالینه‌ها دارای لعاب‌های رنگارنگ بودند. پس حداقل می‌توان گفت كه قدمت این شهر به دوران پس از مفرق و پیش از سامانی باز می‌گردد. این یعنی شهر تاریخی دشت حلقه، حداقل حدود ۲هزار سال قدمت دارد. در بین دو حصار بیرونی و داخلی این شهر تاریخی، خندقی به عرق ۵۳ متر وجود دارد. در برخی نقاط، عرض این خندق به حدود ۶۰ متر نیز می‌رسد. به احتمال فراوان، این شهر تاریخی رونق بسیاری در گذشته داشته است.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-nKbQF7GqbN

قلعه سلیمان بوقه

قلعه سلیمان بوقه یكی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی مینودشت است. این قلعه در فاصله حدود ۳ كیلومتری شرق روستای ترسه قرار واقع شده است. قلعه سلیمان بوقه، بر روی كوهستانی جنگلی قرار دارد كه ارتفاع آن به حدود ۲هزار متر از سطح دریا می‌رسد. نام این كوهستان، بوقوتو است و برای دسترسی به قلعه سلیمان بوقه، باید از میان این جنگل عبور كنید. این كوهستان، كوهستانی سنگی و صخره‌ای است و پرتگاه‌هایی بسیار بلند و عمیق دارد. به همین خاطر می‌توان گفت كه دسترسی به این قلعه تاریخی اصلاً  كار ساده‌ای نیست. ما به شما دوستان توصیه می‌كنیم در صورتی كه آمادگی جسمانی كافی دارید، عازم این سفر شوید.

قلعه سلیمان بوقه در این كوهستان مرتفع و صعب‌العبور قرار گرفته تا از گزند دشمنان در امان باشد. بر اساس نظر كارشناسان باستان‌شناسی، از این قلعه در دوران مختلف استفاده شده است. گویا این قلعه در دوران پس از اسلام، سلجوقیان و ایلخانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه امروزه فقط بخش شمالی این قلعه قابل بازدید است. بخش‌های دیگر آن آسیب فراوانی دیده‌اند. در حفاری‌های انجام‌شده از محوطه قلعه، انواع قطعات سفال، شیشه، سنگ، فلز و البته استخوان‌های انسان به دست آمده است. بازدید از این قلعه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-SEL3GaBGwx

تپه پل مینودشت

تپه پل مینودشت یكی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این تپه را با نام «تپه آقا جلال» نیز می‌شناسند. این تپه تاریخی در سال شمالی رودخانه‌ای با نام چل چای قرار دارد. رودخانه چهل چای به نوبه خود یكی از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. در طول مسیر دسترسی به این تپه، از رودخانه چهل چای نیز عبور خواهید كرد. بر اساس حفاری‌های انجام‌شده و آثار به دست آمده، قدمت این تپه به دوران اشكانی و ساسانی باز می‌گردد. این تپه از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. به همین خاطر می‌توانید نام آن را در فهرست آثار ملی نیز مشاهده كنید. لازم به ذكر است در طول مسیر دسترسی به این تپه، از زیباترین مناظر طبیعی مینودشت نیز دیدن خواهید كرد. به همین خاطر یك تیر و دو نشان را خواهید زد.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-zmDdEKKh4T

سایت پروازی ترسه

مینودشت از نظر جاهای دیدنی طبیعی، یك منطقه بكر  و بی‌نظیر است. دسترسی به تمام بخش‌های مختلف طبیعی این شهرستان، می‌تواند كار دشواری باشد. بی‌تردید برای آن كه در میان این طبیعت بكر قدم بزنید، باید انرژی بسیاری صرف كنید. خوب چرا به جای این كار پرواز نمی‌كنید؟ سایت پروازی ترسه به گردشگران اجازه می‌دهد تا در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین، شاهد مناظر خیره‌كننده مینودشت باشید. این سایت پروازی، یكی از قدرتمند‌ترین سایت‌های ترمیك است و دیواره‌ای با قابلیت پرواز دارد. همچنین مسابقات ملی پاراگلایدر نیز در همین سایت پروازی برگزار می‌شود. این سایت پروازی در روستایی با نام روستای ترسه قرار دارد.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-6uECcdhXGF

چراغ تپه

چراغ تپه یكی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است كه برای پرواز نیز از آن استفاده می‌كنند. چراغ تپه در فاصله ۳ كیلومتری جنوب‌شرق مینودشت واقع شده است. این منطقه بافتی طبیعی و جنگلی دارد. این منطقه بسیار مورد توجه گردشگران و مخصوصاً ورزشكاران قرار گرفته است. پیاده‌روی، كوهنوردی، صخره‌نوردی و البته پروازی با پاراگلایدر، جزء ورزش‌های محبوبی هستند كه می‌توانید در این منطقه تجربه كنید. چراغ تپه یك منطقه كوهستانی است. به همین خاطر هوا در شش ماه دوم سال بسیار سرد می‌شود.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-rUZaHDgi0T

آبشار لولوم

در منطقه مینودشت می‌توانیم شاهد چشمه‌های جوشان، رودهای جاری و آبشارهای خروشان باشیم. آبشار لولوم یكی از دیدنی‌ترین آبشارهای مینودشت است. این آبشار در ببخش مركزی شهرستان مینودشت و نزدیكی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید از كنار شهرك صنعتی مینودشت عبور كنید. این آبشار در حاشیه جاده بین المللی تهران – مشهد واقع شده است. دسترسی به انی آبشار دشوار نیست. با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به آبشار لولوم برسانید. البته لازم به ذكر است كه این آبشار از دو آبشار مختلف تشكیل شده است. آبشار اول ارتفاع بیشتری در مقایسه با آبشار اول دارد. البته برای دسترسی به آبشار دوم، باید كوهپیمایی در مسیر شیبدار را به جان بخرید.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-fY1ZBg7ex0

پارك جنگلی باقرآباد

پارك جنگلی باقرآباد یكی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است. این پارك جنگلی، در فاصله ۱۲ كیلومتری مینودشت و نزدیكی روستای باقرآباد واقع شده است. پارك جنگلی باقرآباد جزء جاهای دیدنی كمتر شناخته‌شده استان گلستان و شهرستان مینودشت محسوب می‌شود. به همین خاطر تردد كمی در این پارك صورت می‌گیرد. همین مسئله باعث شده تا این پارك جنگلی هنوز بكر و دست‌نخورده باقی بماند. از میان این جنگل زیبا، رودخانه‌ای باصفا عبور می‌كند. پوشش انبوه درختان، اجازه ورود نور خورشید به داخل جنگل را نمی‌دهند. نور از لابه‌لای شاخ و برگ درختان به‌سختی عبور می‌كند و مناظری وصف‌نشدنی را به وجود می‌آورد. پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر آزادانه در این زندگی مشغول گذران زندگی خود هستند. خبری از زباله یا سر و صدا در این جنگل نیست. پس می‌توان گفت هر آنچه كه برای آرامش نیاز دارید، در این پارك مهیا است.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-evX1a91U7T

روستای قلعه قافه

بسیاری از روستاهای ایران، یك جاذبه گردشگری بسیار مهم هستند. متأسفانه سیستم گردشگری ایران، از پتانسیل بالای این روستاها غافل مانده است. روستای قلعه فاقه یكی از روستاهای كوهستانی واقع در شهرستان مینودشت است. این روستا شامل سه بخش علیا، سفلا و ده نو می‌شود. در این روستا به روش‌های مختلف می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

در وهله اول باید بدانید روستای قلعه قافه یكی از روستاهای بكر و تاریخی ایران است. در این روستا خبری از زندگی شلوغی شهری نیست. هوا همانند روز اول خلقت زمین، پاك و آسمان آبی است. مردم به همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت اطراف خود دست پیدا كرده‌اند. اهالی روستا در خانه‌های سنتی با بافت قدیمی زندگی می‌كنند. بیشتر مردم، مایحتاج زندگی‌شان را خودشان تأمین می‌كنند. چند روز اقامت در این روستا می‌تواند روحیه شما را از تشویش و اضطراب تهی كند.

در نزدیكی این روستا، آبشارهای خروشان، رودهای جار، چشمه‌های جوشان، جنگل‌های انبوه، زیارتگاه‌های باصفا و مناظر طبیعی بی‌بدیل متعددی نیز وجود دارد. مردم این روستا به شغل باغداری مشغول هستند. پس می‌توانید سری به باغات آن‌ها بزنید و مقداری میوه تازه ارگانیك نیز خریداری كنید. اگر به كوهنوردی علاقه‌مند باشید، ارتفاعات اطراف می‌توانند گزینه مناسبی برای به چالش كشیدن مهارت‌هایتان باشند.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-8TTSTveYcd

آبشار حسینا

همان طور كه اشاره كردیم، در منطقه مینودشت آبشارهای متعددی وجود دارند. در هر قسمت این منطقه، می‌توانید شاهد یك آبشار زیبا باشید. آبشار حسینا یكی از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیكی روستایی با همین نام قرار دارد. جالب است بدانید اكثر آبشارها و كلاً جاهای دیدنی مینودشت، كمتر شناخته‌شده هستند. به همین خاطر، خبری از شلوغی و تردد در این منطقه نیست. بلندی این آبشار به حدود ۲۵ متر می‌رسد. همچنین در نزدیكی آبشار، چند غار آهكی به چشم می‌خورد. اگر اهل ماجراجویی هستید و مهارت كوهنوردی دارید، می‌توانید خودتان را به داخل این غارهای آهكی بكشانید. در اطراف آبشار حسینا، مناظر طبیعی خیره‌كننده و تماشایی انتظار شما را می‌كشند.

جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی-wbAS59gwvN