ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی

علی آباد كتول یكی از جاهای دیدنی شمال ایران است. علی آباد مركز شهرستانی با همین نام، واقع در استان سرسبز گلستان است. آب‌وهوای این شهرستان در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر ایران، به‌مراتب بهتر است.
  • 1402/10/14
  • استان : گلستان
  • شهر : علی آباد كتول
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

آشنایی با جاهای دیدنی علی آباد كتول

علی آباد كتول یكی از جاهای دیدنی شمال ایران است. علی آباد مركز شهرستانی با همین نام، واقع در استان سرسبز گلستان است. آب‌وهوای این شهرستان در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر ایران، به‌مراتب بهتر است. در این شهرستان می‌توانیم شاهد جاذبه‌های دیدنی طبیعی اعم از آبشارها، مناطق كوهستانی و چشمه‌های جوشان باشیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام جاهای دیدنی علی آباد كتول آشنا كنیم. پس با ما همراه باشید.

آبشار كبودوال

آبشار كبودوال یكی از مدعیان اساسی زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان، این آبشار را به‌عنوان زیباترین آبشار ایران می‌شناسند. البته زمانی كه چشمتان به جمال این آبشار ۱،۷۸۰ متری روشن شود، شما مهر تاییدی بر این ادعا خواهید زد. این آبشار یكی از زیباترین جاهای دیدنی علی آباد كتول محسوب می‌شود. آبشار كبودوال، تنها آبشار خزه‌ای در ایران است. این آبشار از سقوط آزاد تماشایی رودخانه زرین گل به وجود می‌آید.

آب این رودخانه خروشان نیز از چشمه‌هایی كه در ارتفاعات واقع شده‌اند، سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار عظیم و باابهت، از فراز كوه‌ها به پایین می‌ریزد و دریاچه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد. آب این دریاچه به زلالی اشك چشم است و از دور كمی سبز‌رنگ دیده می‌شود. شنا و آب‌تنی در این حوضچه، یكی از مهم‌ترین تفریحاتی است كه می‌توانید در كبودوال تجربه كنید.

آبشار كبودوال در مسیر سقوط خود، رطوبت هوا را به‌مراتب افزایش می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا بر روی تمام سنگ‌های اطراف آبشار، خزه بسته شود. این خزه‌ها در تمامی فصل‌های سال دیده می‌شوند. حضور این خزه‌ها در كنار پوشش گیاهی سرسبز منطقه و آب زلال و صدای شرشر آبشار، تركیبی وصف‌نشدنی را به وجود می‌آورد. برای دسترسی به این آبشار، باید خودتان را به جنوب علی آباد كتول و پارك كبودوال برسانید. دسترسی به این پارك نسبتاً ساده است. البته باید كمی پیاده‌روی رد طبیعت را به جان بخرید. در نزدیكی آبشار كبودوال، انواع امكانات رفاهی و خدماتی نیز تعبیه شده است.

 جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-rkAdtdeO90

آبشار چلی

در دل شهرستان علی آباد كتول، روستایی با نام چلی وجود دارد. با كمی ماجراجویی می‌توانید خودتان را به این روستا برسانید. این روستا به دو بخش بالا ده و پایین ده یا همان سفلی و علیا تقسیم می‌شود. آبشار چلی، در اطراف روستای چلی سفلی واقع شده است. این آبشار یكی دیگر از آبشارهای زیبای ایران محسوب می‌شود. آبشار چلی را می‌توان یكی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی علی آباد كتول دانست. ارتفاع این آبشار ۶۰ متر است و حدود ۱،۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

این آبشار تا روستای چلی حدود ۱ كیلومتر فاصله دارد. این یعنی باید ۱ كیلومتر پیاده‌روی در دل جنگل و شیب ملایم را به جان بخرید. دسترسی به این آبشار نسبتآً ساده است. مسیر پیاده‌روی شیب تندی ندارد و می‌توانید حین قدم‌زدن در طبیعت، از مناظر بی‌بدیل لذت ببرید.

این آبشار از دل كوهستانی سنگی با فشار به بیرون پرتاب می‌شود. به همین خاطر آب آبشار چلی سفید رنگ است. این آب فشار بسیاری دارد. در زیر این آبشار، حوضچه‌ای نسبتاً كوچك به وجود آمده است. اگر می‌خواهید تمام خستگی و فشار زندگی را از خاطر خود پاك كنید، بهتر است كمی زیر فشار آب سرد آبشار چلی بایستید. محققان ثابت كرده‌اند كه این كار كمك بسیاری به آرامش اعصاب بدن می‌كند و برای سلامتی مفید است.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-jZcaYYvV4a

آبشار آلامن

علی آباد كتول را با نام «سرزمین آبشارهای رؤیایی» نیز می‌شناسند. در این شهرستان شما می‌توانید شاهد آبشارهایی متعدد باشید. آبشار آلامن یا همان اوترنه، یكی دیگر از جاهای دیدن علی آباد كتول محسوب می‌شود . این آبشار در غرب روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید از دل جنگل كبودوال عبور كنید. این آبشار حدود ۷ متر ارتفاع دارد و از دل صخره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد.

آبشار آلامن ظاهری بسیار زیبا و تماشایی دارد. این آبشار از دور در بین درختان سرسبز مخفی نگه داشته شده است. فقط همینطور كه به آن نزدیك می‌شوید، از صدای شرشر آب و برخورد قطرات آب به روی صورت خود، متوجه نزدیكی به این آبشار می‌شوید. آبشار آلامن یكی از محبوب‌ترین آبشارهای ایران در بین ورزشكاران است.

افرادی كه به صخره‌نوردی علاقه‌مند هستند، مهارت خودشان را در صعود بر فراز این آبشار به چالش می‌كشند. صعود بر فراز این آبشار می‌تواند بسیار دشوار باشد. لازم به ذكر است بر روی سنگ‌های اطراف آبشار معمولاً خزه بسته است. به همین خاطر سنگ‌ها لغزنده هستند و احتمال سقوط را افزایش می‌دهند. پس اگر شما نیز قصد صعود به این آبشار را دارید، حتماً لوازم و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-NzLJvKFDob

پارك جنگلی كبودوال

پارك جنگلی كبودوال همان مكانی است كه باید از آن برای دسترسی به آبشار زیبای كبودوال عبور كنید. پس اگر قصد بازدید از آبشار كبودوال را دارید، خواسته یا ناخواسته از این پارك جنگلی تماشایی نیز عبور خواهید كرد. این پارك جنگلی در ۳ كیلومتری جنوب علی آباد كتول واقع شده است.

در حقیقت می‌توان این پارك جنگلی را یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی علی آباد كتول دانست. این پارك جنگلی رؤیایی، ۲،۳۰۰ متر طول و ۷۶۰ متر عرض دارد. مساحت كل این جنگل به حدود ۱۰۹ هكتار می‌رسد. برای دسترسی به این پارك جنگلی تماشایی، باید از كمربندی شهر علی آباد كتول به‌سمت دانشگاه آزاد بروید. در طول مسیر با تابلوهای راهنما، وارد مسیر منتهی به جنگل خواهید شد.

جنگل‌نوردی و پیاده‌روی در این پارك جنگلی می‌تواند یكی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات شما در سفر به علی آباد كتول باشد. برای دسترسی به آبشار كبودوال، باید حدود ۲۰ دقیقه در این جنگل پیاده‌روی كنید. البته می‌توانید ساعت‌ها با پای پیاده از بخش‌های مختلف این پارك جنگلی زیبا دیدن كنید. پوشش گیاهی پارك جنگلی كبودوال، بسیار انبوه و سرسبز است. وجود چشمه‌های آب متعدد و رودهای جاری، رطوبت هوای منطقه را افزایش داده است.

به همین خاطر بر روی سنگ‌ها درختان می‌توانید شاهد حضور خزه‌های سرسبز باشید. در این پارك جنگلی انواع امكانات رفاهی، خدماتی و تفریحی برای مسافران تعبیه شده است. همچنین از نظر حضور حیوانات درنده این جنگل، یك پارك جنگلی امن برای تفریحات خانوادگی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-iXW5uCe3hZ

دریاچه سد زرین گل

زرین گل نام یكی از رودخانه‌های مهم استان گلستان است. این رودخانه به نوبه خود یكی از جاهای دیدنی علی آباد كتول محسوب می‌شود. رود زرین گل، از چشمه‌های حاضر در مناطق كوهستانی نزدیك به علی آباد كتول جان می‌گیرد. این رودخانه در مسیر خود، آبشار زیبای كبودوال را به طبیعت هدیه می‌دهد.

در نهایت مسیر خود را به‌سمت جنوب ادامه می‌دهد. در مسیر این رودخانه، سدی خاكی نصب شده است. این سد را برای تأمین آب شرب و كشاورزی مردم منطقه به وجود آورده‌اند. این سد علاوه‌بر تأمین آب منطقه، منظره‌ای زیبا را نیز به وجود آورده است. در حقیقت این سد خاكی، اكوسیستمی خاص را در منطقه به وجود آورده. در این منطقه پرندگان بسیاری مشغول زندگی هستند. پس اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، می‌توانید سری به این سد بزنید.

سد دریاچه زرین گل یا همان سد كبودوال، حدود ۱۷ میلیون مترمكعب حجم دارد. برای دسترسی به این سد، باید به ۱٫۵ كیلومتری جنوب علی آباد كتول بروید. این سد در بخش میانی جاده علی آباد كتول به آبشار كبودوال قرار دارد.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-7uH3FRwqIZ

تپه باستانی چینو

تپه باستانی چینو یكی از جاهای دیدنی كمتر شناخته‌شده علی آباد كتول محسوب می‌شود. این تپه در ۱۶ كیلومتری جنوب‌شرق علی آباد كتول واقع شده است. این تپه باستانی و سرسبز حدود ۳ هكتار وسعت دارد. شاید برای شما این سؤال به وجود آمده باشد كه چرا این تپه را یك تپه باستانی می‌دانند؟ در حقیقت طی حفاری‌های انجام شده در منطقه، آثاری به دست آمد كه قدمت این تپه را به بیش از ۷هزار سال قبل نسبت می‌دهد.

این یعنی می‌توان این منطقه را یكی از قدیمی‌ترین مناطق مسكونی در ایران دانست. حتی آثاری از سكونت انسان متعلق به دوران اشكانی و ساسانی نیز در این منطقه یافت شده است.

بر اساس یافته‌های اخیر، گویا یك قلعه قدیمی در این منطقه قرار داشته. هنوز هم اطلاعات خاصی درباره افرادی كه در این منطقه زندگی می‌كردند، در دست نیست؛ اما این منطقه از نظر تاریخی و طبیعی یكی از جاهای دیدنی مهم علی آباد كتول محسوب می‌شود. زمانی كه از تصاویر ماهواره‌ای به این تپه نگاه كنید، متوجه می‌شوید كه انگار این تپه از بخش‌های دیگر روستای چینو مرتفع‌تر و متفاوت‌تر است. همین مسئله این جاذبه را به یك جاذبه منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌كند.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-Fz89MJerMZ

موزه تاریخ طبیعی كبودوال

موزی تاریخ طبیعی كبودوال یكی از جاهای دیدنی علی آباد كتول است كه حتماً باید از آن بازدید كنید. این موزه در سال ۱۳۸۲ در شهرستان علی آباد كتول افتتاح شد. هدف از ساخت این موزه، آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان به تاریخ طبیعی، با طبیعت این منطقه بود. در این موزه از ۶ دیوارما استفاده شده است. این دیوارما‌ها، انواع زیستگاه‌های خشكی، آبی، كوهستانی، استپی و تالابی را به نمایش می‌گذارند.

همچنین این موزه شامل دو غرفه پرندگان، دو غرفه هرباریوم شامل نمونه‌های گیاهی، دو غرفه حشرات، یك غرفه پستانداران، یك غرفه كانی‌ها، یك غرفه صدها و یك غرفه خزندگان است. لازم به ذكر است كه این موزه تاریخ طبیعی در دل جنگل كبودوال قرار دارد. به همین خاطر برای بازدید از آن لازم نیست مسیری جداگانه را پشت سر بگذارید. می‌توانید بازدید از جنگل كبودوال، آبشار كبودوال و موزه تاریخ طبیعی را در برنامه یك روز بگنجانید. به این ترتیب می‌توانید یك تیر و چند نشان را به‌صورت همزمان بزنید.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-f4LIULjzpZ

موزه مردم شناسی علی آباد كتول

همان طور كه در بخش‌های قبلی اشاره كردیم، بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، قدمت این منطقه به حدود ۷هزار سال قبل باز می‌گردد. این یعنی حتی پیش از دوران هخامنشیان، تمدنی در این منطقه جریان داشته. پس می‌توان گفت كه فرهنگ این منطقه، فرهنگی بسیار غنی و باستانی است.

به همین خاطر در سال ۱۳۸۷، برای اولین بار موزه مردم‌شناسی شهرستان علی آباد كتول در خانه‌ای با مساحت ۴۰۰ مترمربع بنا شد. در این موزه مردم‌شناسی می‌توانید با فرهنگ مردم بومی منطقه بیشتر آشنا شوید.

این موزه شامل بخش‌های متفاوت و متنوعی است. در بخش پوشاك می‌توانید از پیش‌جامه، پوشش زنان كتولی، جلیقه، كلاه شهری، شال پشمی، روسری، ته سری چارقد، پیراهن، تن‌پوش مردان كتولی، ساق‌بند و سایر البسه مخصوص مردم بومی كتول را مشاهده كنید. در بخشی دیگر آثار هنری مردم علی آباد كتول به چشم می‌خورد.

در بخشی دیگر مراسم، سنت‌ها و آیین‌های مردم منطقه و همچنین سنت‌های ازدواج در علی آباد به نمایش گذاشته شده است. برای نمایش تمامی این‌ها از مجسمه‌های مومی باكیفیت استفاده كرده‌اند. بازدید از این موزه می‌تواند برای گردشگران جذابیت بسیاری داشته باشد.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-AHea8aC7TE

سایت پروازی ریگ چشمه

منطقه علی آباد كتول منطقه‌ای بكر، طبیعی و بسیار تماشایی است. گشت‌وگذار در جنگل كبودوال تا تماشای آبشارهای مختلف می‌تواند بسیار جذاب باشد؛ اما در سایت پروازی ریگ چشمه شما می‌توانید حس پرواز را تجربه كنید. تصور كنید همراه با پاراگلایدر و تاپ‌لند، تا ارتفاع حدود ۸۰۰ متری اوج بگیرید. باد لای موهای شما می‌وزد. خنكی هوا را احساس می‌كنید. كمی ترس وجودتان را فرا می‌گیرد و چشمان خود را برای چند لحظه می‌بندید؛ اما كنجكاوی به شما اجازه نمی‌دهد چشمان خو درا بسته نگه دارید. هیجان سر تا پای شما جریان پیدا می‌كند. از دیدن مناظر طبیعی سیر نمی‌شوید. انگار كه از اینجا به خداوند نیز نزدیك‌تر هستید.

این سایت پروازی یكی از جاهای دیدنی علی آباد كتول محسوب می‌شود و در روستایی با نام ریگ چشمه قرار دارد. در انتهای مسیر پرواز، از پارك جنگلی تنگه چهل چای عبور خواهید كرد.

لحظاتی كه در حال پرواز هستید را تا آخر عمر فراموش نخواهید كرد. این تجربه یكی از منحصر‌به‌فردترین تجربیات است كه می‌توانید در طول زندگی خود داشته باشید. البته لازم به ذكر است كه پرواز در روزهای بارانی و طوفانی انجام نمی‌شود.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-uJJfUyjDKZ

شغال تپه

شغال تپه آخرین مورد در لیست جاهای دیدنی علی آباد كتول است كه به شما معرفی می‌كنیم. این تپه در ۲۰۰ متری جنوب‌غرب میدان مركزی شهرستان علی آباد كتول واقع شده است. در حقیقت این تپه قدیمی‌ترین یادگار حضور بشر در این شهر به شمار می‌آید. این تپه ظاهری بیضی‌شكل دارد. این ناحیه با ۶۰ متر طول و ۵۰ متر عرض، دارای مساحتی بالغ بر ۳هزار مترمربع است. ارتفاع این تپه به حدود ۴ متر می‌رسد. بر روی این تپه، اثاری سفالینه قرمز ‌رنگ، سفال مخصوص پخت و پز، سفالینه‌های لعبادار و انواع وسایل زندگی متعلق به دوران ساسانی كشف شده است.

همچنین برخی از آثار كشف‌شده، به دوران اسلام تعلق دارند. این یعنی از دوران ساسانی تا دوران اسلامی، این منطقه محل سكونت اقوام ایرانی و قومی متمدن بوده است. این تپه یكی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. بازدید از این تپه می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

جاهای دیدنی علی آباد كتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی-ytsifwUlwo