ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری بندر تركمن

جاذبه های گردشگری بندر تركمن

بندر تركمن بندر مشهوری در كناره دریای خزر است كه بیشتر آن را با اسب های قبراق، تالاب های چشم نواز و لباس های زیبای مردمان سخاوتمندش می شناسیم.
  • 1402/10/12
  • استان : گلستان
  • شهر : بندر ترکمن
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

بندر تركمن بندر مشهوری در كناره دریای خزر است كه بیشتر آن را با اسب های قبراق، تالاب های چشم نواز و لباس های زیبای مردمان سخاوتمندش می شناسیم. این بندر در غرب استان گلستان واقع شده و بندری جدیدالتأسیس است. رضاشاه در سال ۱۳۰۶ به جهت اهداف نظامی و استراتژیك آن را بنیان گذاشت و حتی راه آهن سراسری را نیز از آن عبور داد. پس زیاد به دنبال جاذبه های تاریخی در شهر نمی‌گردیم و در عوض به سراغ روستاها، تالاب ها و سواحل زیبای آن خواهیم رفت. با ایران توریسم همراه باشید تا جاهای دیدنی بندر تركمن را بیشتر بشناسیم.جاده فیروزكوه، مسیر راه آهن تهران-گرگان یا جاده شهمیرزاد به ساری. برای رسیدن به بندر تركمن چه از راه جاده سفر كنید چه از مسیر ریلی، با زیبایی های بی بدیلی مواجه می شوید كه بدون شك سفرتان را خاطره انگیز می كند. بندر تركمن شهری تاریخی نیست اما از نخستین شهرهای ایران است كه راه آهن به خود دیده و از طریق كشتیرانی با سرزمین های همسایه اش مراوده داشته است. شاید برایتان جالب باشد كه بندر تركمن جزء نخستین شهرهای ایران است كه با همكاری مهندسین و معماران ایرانی و بلژیكی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن بسیار منظم است.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-jSaHfHfCia

اسكله تفریحی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندر تركمن

از جالب ترین جاهای دیدنی بندر تركمن اسكله تفریحی آن است. دریای خزر، و اسكله توریستی بندر تركمن در غرب شهر واقع شده، جایی كه می‌توان سوار قایق های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی در آن را گشت. دوشنبه بازار بندر تركمن بهشت مسافران عاشق صنایع دستی است. انواع صنایع دستی تركمنی شامل پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمتی مناسب در این بازار به فروش می رسند. بهتر است موقع عصر از اسكله دیدن كنید تا غروب تماشایی آن را از دست ندهید.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-9CRLu3RSwo

خلیج گرگان

سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچ‌گاه دوره یخبندان ندارند، از این رو قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. وجود خلیج گرگان با طولی به اندازه ۵/۶ كیلومتر در كناره دریای خزر از مهم‌ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری در بندر تركمن است.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-XE0ulL2rQn

روستای قره‌سو از توابع بندر تركمن یكی از زیباترین مناطق ساحلی شهرستان است. این روستا توسط رودخانه ای زیبا به دو بخش تركمن نشین و فارس نشین تقسیم شده است.

 جاذبه های گردشگری بندر تركمن-J8IGbFATX1

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در غرب بندر تركمن بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در دریای خزر است كه در شبه‌جزیره میانكاله واقع‌ شده است. درگذشته آشوراده از سه جزیره تقریبن به‌هم‌پیوسته تشكیل می‌شده كه دو جزیره كوچك و انتهایی آن در طول قرن‌ها به زیر آب رفته‌اند و این جزیره زیبا و پر از آرامش این روزها ساكنی جز صیادان و كارمندان شیلات ندارد. اما بشنوید از خاویار آشوراده كه از معروف ترین و مرغوب ترین خاویارهای دنیاست. بی جهت نیست كه چهل درصد خاویار كشور در این جزیره تولید می شود و بندر تركمن را پایتخت خاویار می نامند.

 جاذبه های گردشگری بندر تركمن-NoMXexBtl6

سواحل قابل شنای جزیره آشوراده برای آقایان و طرح سالمسازی برای خانم ها آشوراده را به مقصدی ایده آل برای علاقمندان به ساحل و شنا تبدیل می كند. می توانید از بندر تركمن با قایق موتوری ظرف مدت زمان ده دقیقه به آشوراده برسید و از زیبایی‌های بی نظیر و آرامش مثال‌زدنی اش لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-JQTOf1wqtR

تالاب گمیشان ؛ همسایه صحرا و بیابان

بندر تركمن با وجود مجاورتش با دریا از نظر اقلیمی در منطقه آب و هوایی نیمه خشك و معتدل قرار می گیرد و این به دلیل همسایگی اش با تركمن صحرا و بیابان‌های جنوبی تركمنستان است. این اقلیم خاص باعث شده تا بندر تركمن میزبان تالاب های مهم و شناخته شده ای در سطح بین المللی باشد. تالاب هایی كه هرساله میزبان هزاران پرنده مهاجری هستند كه زمستان های خود را با آسودگی و فراخ بال در آن سپری می كنند.

یكی از این تالاب های زیبا، تالاب گمیشان در شرق دریای خزر و غرب دشت گمیشان است است كه ضلع شمالی آن به مرز ایران و تركمنستان رسیده و حدود هفت كیلومتر از آن نیز در خاك كشور تركمنستان امتداد دارد.
پرندگان این تالاب عمدتا مهاجر هستند و با سرد شدن هوا در بخش‌های روسیه به این تالاب می‌آیند. این پرندگان معمولا از آبان ماه وارد ایران می‌شوند و تا اوایل فروردین در این تالاب می‌مانند. این تالاب بین‌المللی سالانه میزبان بیش از ۲۲ گونه پرنده از قبیل: فلامینگو، عقاب شاهی، قو، مرغابی سر حنایی، لك لك، پلیكان، چكاوك، غاز خاكستری و پرستوی دریایی است.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-9w03B2YEWl

تالاب صوفیكم ؛ شكار ممنون

از جاده آق قلا كه به سمت مرز اینچه برون حركت كنیم، تالاب شكار ممنوع صوفیكم بندر تركمن آغاز می شود. این تالاب زیستگاه برخی گونه‌های نادر جهان وحش از جمله روباه تركمن و كوچك‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار كوتوله است. ضمن آن كه این منطقه و زیستگاه‌های اطراف آن یكی از محل‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجری است كه هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت جهان به این تالاب روی می‌آورند. این تالاب از جاهای دیدنی بندرتركمن است كه نقش مهمی در زیستگاه پرندگان این منطقه را بازی می‌كند.

اهمیت این تالاب از زیست پرنده‌های حمایت شده و در معرض خطری مانند اردك سرسفید و عقاب دریایی دم سفید هویدا می‌شود. در فصل مهاجرت، گونه‌های منحصربه فرد و نادر از جمله عقاب دریایی دم سفید و اردك سرسفید از كشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، تركمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌آیند تا زمستان خود را در تالاب های زیبای اطراف خلیج گرگان سپری كنند.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-mkTOM2XJ1f

روستای قره قاشلی ؛ مسابقات اسب دوانی

حتمن از نژاد اصیل اسب های تركمن شنیده اید. استان گلستان مهد اسب دوانی و پرورش اسب در كشور است و در این میان بندر تركمن در كنار شهرستان گنبد جایگاه ویژه ای دارد. روستای قره قاشلی كه در ده كیلومتری شرق بندر تركمن و در میانه جاده بندر تركمن به گرگان قرار گرفته هر ساله میزبان مسابقات اسب دوانی ملی و بین المللی است كه به كورس بهاره بندر تركمن شهرت یافته است. این روستا از جاهای دیدنی بندر تركمن است كه باید حتما دید.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-PsqAIO7cdt

این منطقه در فصل بهار علاقه مندان اسب دوانی را از اقصا نقاط كشور به خود جلب كرده و اوج هیجان را در قالب رقابت هایی نفس گیر میزبانی می كند. روستای قره قاشلی از اطراف با روستاهای دیگری نظیر پنج پیكر، قره تپه، ایوان آباد و اراضی كشاورزی مهتر كلاته همسایه است كه بازدید از آن ها برای دوستداران طبیعت بكر، پر از لحظه های به یاد ماندنی خواهد بود.

جاذبه های گردشگری بندر تركمن-Hc6uO5UmZG