ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی تنكابن

مكان های دیدنی تنكابن

شهرستان تنكابن یكی از زیباترین شهرهای استان مازندران است كه در سراسر ایران و جهان آن را به سرزمینی با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و رویایی‌ترین مقصد گردشگری در شمال كشور می‌دانند.
  • 1402/10/06
  • استان : مازندران
  • شهر : تنکابن
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان مازندران
تلفن : 66059000-021

مكان های دیدنی تنكابن

شهرستان تنكابن یكی از زیباترین شهرهای استان مازندران است كه در سراسر ایران و جهان آن را به سرزمینی با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و رویایی‌ترین مقصد گردشگری در شمال كشور می‌دانند..و بزرگترین شهر غرب استان مازندران محسوب می‌گردد.مردم این شهر به فارسی و گویشهای مازندرانی و گیلكی سخن می‌گویند.تنكابن مركز منطقه محال ثلاث تنكابن در دوران قاجاریه بوده كه در دوران پهلوی به نام شهسوار تغییر نام پیدا كرد و پس از انقلاب اسلامی دوباره با نام تنكابن شناخته می‌شود. در دوران صفویه به نام فیض خوانده می‌شده و پیش از آن به نام «دیلم خاصه» شناخته می‌شده است.در سفر به این شهر خاطره انگیز و جاذبه های گردشگری رویایی با ما همراه باشید.

در مورد شهرت این شهرستان به «تنكابن» روایات متعددی وجود دارد. در كتاب سفرنامه‌ی مازندران و استرآباد كه به تالیف «ظهیرالدین مرعشی» درآمده است، پسوند بُن را به معنای پایین بیان كرده است. بنابراین با استناد به این كتاب، تنكابن به معنای «زیر تنكا» یا «پایین تنكا» است.

برخی دیگر معتقدند كه «تنكابن» یا «تنك آب بن» به محلی گفته می‌شود كه جلگه‌ی ساحلی دریای كاسپین تنك یا اندك و كم می‌شود. در واقع «تنك آب بن» به «تنكابن» تغییر یافته است. جالب است بدانید كه برخی دیگر از فلاسفه معتقدند كه به دلیل وجود تابستان‌های شرجی كه تحمل آن برای گردشگران و مسافران و حتی ساكنین این منطقه از كشور، بسیار طاقت‌فرسا و سخت است، و همچنین زمستان‌های سرد، این منطقه به «تنكابن» یعنی كاهنده‌ی جسم و تن كه نشان‌دهنده‌ی سختی از «تن كاه بن» به «تنكابن» تغییر یافته، شهرت یافته است. «شهسوار»، «دیلم خاصه»، «رسولی محله» و «فیض» از نام‌هایی است كه در گذشته در مورد این شهرستان به كار برده می‌شد. این شهرستان، هم بواسطه‌ی تاریخ كهن و هم به دلیل طبیعتی زیبا و فوق‌العاده یكی از زیباترین مقاصد گردشگری در استان مازندران و كشور است كه سالانه میزبان جمع زیادی از مسافران و توریست‌های بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

مكان های دیدنی تنكابن-TN16MhPgWC

 

غار آبی دانیال

در ۳۰ كیلومتری از شرق شهرستان تنكابن، پدیده‌ای طبیعی و بسیار زیبا قرار دارد كه به «غار آبی دانیال» شهرت یافته است. این جاذبه‌ی زیبای گردشگری كه پس از غار «قوری قلعه» واقع در پاوه‌ی كرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران است، در «سلمانشهر» و در ارتفاعاتی كه به این منطقه‌ی زیبا مشرف است، واقع شده و می‌توان شباهت‌های بسیاری در این غار با غار شگفت‌انگیز «علیصدر» در استان همدان یافت.
آهك‌های آویزان شده از سقف غار آبی دانیال، قدمتی بالغ بر چند میلیون سال دارد.

درون غار می‌توان شاهد جریان آبی گوارا بود كه همانند دمای خود غار، بسیار سرد است. درون غار، منظره‌ای بسیار دیدنی را می‌توان مشاهده كرد كه بواسطه‌ی مواد آهكی آویزان شده از سقف، بوجود آمده است. پدیده‌ای بسیار زیبا كه به نظر می‌رسد زمان ایجاد هر سانتیمتر از آن حدود ۱۰۰ سال به طول انجامیده است، نظر گردشگران را به محض ورود به خود جلب می‌كند.

 مكان های دیدنی تنكابن-oMOL2Kdtig

پارك ملی خشكه داران

در ۳۰ كیلومتری محور تنكابن به چالوس، در فاصله‌ی بین نشتارود و عباس‌آباد، منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار دیدنی قرار دارد كه فاصله‌ی آن با دریا تنها ۱۲۰ متر است. این منطقه‌ی حفاظت شده كه به «پارك ملی خشكه داران» شهرت دارد، عنوان یگانه جنگل جلگه‌ای شمال ایران را به خود اختصاص داده است. جنگلی كاملا بكر كه می‌توان آن را آخرین بازمانده از اكوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال كشور معرفی كرد كه دارای وسعتی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع است. در این منطقه می‌توان گونه‌های مختلفی از جانوران و گیاهان را مشاهده كرد. گیاهانی مانند توسكا از نوع كرك، انار، ممرز، بلوط، خرمندی، لرگ، ازگیل جنگلی و … و نیز گونه‌هایی از حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوك، گربه وحشی و همچنین پرندگانی مانند خاكستری، قره، غاز، مرغابی، اگوت بزرگ و كوچك و دار غاز باكلان، از جمله جاندارانی هستند كه این منطقه را به عنوان زیستگاه خود برگزیدند. جالب است بدانید كه در حاشیه‌ی این پارك زیبا می‌توان موزه‌ی تاریخی طبیعی را مشاهده كرد كه نمونه‌ای جالب از مجموعه‌ی تاكسیدرمی از حیوانات وحشی در شمال ایران را برای گردشگران و محققان به نمایش گذاشته است.

 مكان های دیدنی تنكابن-w95gnUXRgs

جنگل دو هزار تنكابن

یكی از زیباترین و فوقالعاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی در شهرستان تنكابن، «جنگل دوهزار» این شهرستان است كه قطعا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر را در آن مشاهده كرد. منطقه‌ای كوهستانی با چمنزارها، دره‌ی سرسبز و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، امروزه به یكی از مقاصد گردشگری در كشور تبدیل شده است. همچنین برخورداری این ناحیه از اقلیم و آب و هوایی مناسب، باعث ایجاد مجموعه‌ی زیستی و طبیعی بی‌نظیری همچون جنگل‌ها، مراتع، یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و قله‌های مرتفع شده است. و اما رودخانه‌ی خروشان دو هزار كه از ارتفاعات الموت استان قزوین و تخت سلیمان سرچشمه گرفته است، منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب را بوجود آورده است كه از دلایل اصلی حضور گردشگران در این منطقه از ایران، محسوب می‌شود.

 مكان های دیدنی تنكابن-fMdq0u9ZAE

چشمه آبگرم فلكده

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنكابن استان مازندران، پدیده‌ی طبیعی با خاصیت درمانی است كه به «چشمه آبگرم فلكده» شهرت یافته است. این جاذبه‌ی ارزشمند طبیعی در منطقه‌ای به همین نام و در دل جنگل‌های دوهزار شهرستان تنكابن قرار دارد. منطقه‌ی فلكده، به دلیل همین چشمه آبگرم كه در دل جنگل و از زیر كلاهك صخره‌ای بیرون می‌تراود، شهرت قابل توجهی را كسب كرده است.
عدم وجود گوگرد و خاصیت شرب بودن آبگرم فلكده، از ویژگی‌های بارز این پدیده‌ی طبیعی است.

منظره‌ای كه آبگرم از آن عبور می‌كند بسیار زیبا و تماشایی است كه از جنگل سرسبز و باشكوه درختان كاج و سرو، تشكیل شده است. از ویژگی‌های این پدیده‌ی طبیعی، نداشتن گوگرد و شرب بودن آن است كه با آب‌تنی در آن می‌توان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، نتیجه‌ی مناسبی را شاهد بود.

 مكان های دیدنی تنكابن-Attdjg2gcK

روستای قلعه گردن تنكابن

از دیگر جاذبه‌های محبوب و دوست‌داشتنی شهرستان تنكابن، روستایی است بسیار زیبا، با اقلیمی مطبوع، طبیعتی بكر و فوق‌العاده و دیدنی‌های مجذوب‌كننده كه قطعا گزینه‌ای مناسب برای مسافرت در ایام مختلف سال بویژه فصل بهار است. زیبایی روستای قلعه‌گردن تنكابن به اندازه‌ای است كه لقب بهشت كوچك شمال ایران را از آن خود كرده است. منطقه‌ای بكر و مسحوركننده با منظره‌ای بسیار دیدنی و فوق‌العاده كه به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی‌های شمال را در خود گنجانده است.

 مكان های دیدنی تنكابن-fCgojedU5d

پارك جنگلی چالدره تنكابن

پاركی زیبا با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد در ۱۸ كیلومتری جاده تنكابن به جنگل دوهزار استان مازندران قرار دارد كه به «پارك جنگلی چالدره» شهرت یافته است. این ناحیه از شمال كشور دارای مساحتی بالغ بر ۹۴ هكتار است و در نقطه‌ی اتصال دو رود دوهزار و سه‌هزار قرار گرفته است. در واقع چالدره، دره‌ای است عمیق و سرسبز كه می‌توان با حضور در آن آرامشی وصف‌ناشدنی را تجربه كرد. به همین دلیل این پارك به چالدره شهرت یافته است. حضور انبوهی از درختان افرا و توسكا در كنار بوته‌های سرخس كه در وسعت زیادی از منطقه به چشم می‌خورد و نیز كلبه‌های جنگلی با نمایی كاملا سنتی در كنار تسهیلات امروزی، بر زیبایی این منطقه افزوده است.

 مكان های دیدنی تنكابن-kUtm1sJlli

آبشار سنگ بن چشمه تنكابن

در منطقه‌ای مملو از درختان زیبا و سرسبز توسكا، افرا و بلوط، در جنوب غربی شهرستان تنكابن، در مسیر رودخانه‌ی دوهزار و كمی بعد از هلوكه و روستای عسل محله، یكی از زیباترین پدیده‌های طبیعی استان مازندران به چشم می‌خورد كه از آن به نام «آبشار سنگ بن چشمه» تنكابن یاد می‌شود. آبشاری كه با حضور در منطقه‌ای مملو از چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌كننده، ناحیه‌ای بكر و دست‌نخورده و قرار گیری در مجاورت جنگل سوته‌چال، به یكی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در استان مازندران تبدیل شده است. بازدید از این منطقه بسیار جالب و سرشار از لحظاتی به یادماندنی خواهد بود.

 مكان های دیدنی تنكابن-L3QCuYckCr

پل چشمه كیله تنكابن

یكی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنكابن، پلی است قدیمی كه پروسه‌ی ساخت آن در سال ۱۳۰۹ شمسی با طراحی مهندسین كشورهای روسیه و آلمان شروع و تا سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به اتمام رسید. این سازه‌ی ایران كهن دارای قدمتی برابر با دوران پهلوی اول است و به عنوان یكی از زیباترین پل‌های تاریخی كشور و نمادی از شهرستان تنكابن شناخته می‌شود. این پل قدیمی، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. اثری كه دارای طولی بالغ بر ۱۱۲ متر، عرضی حدود ۷ متر و ارتفاعی نزدیك به ۵ متر است و امروزه به یكی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان تنكابن تبدیل شده است.

در شهرستان زیبای تنكابن، آثار تاریخی ارزشمند و دیدنی‌های طبیعی بسیاری وجود دارد كه می‌توان به قله سیالان، آبشار فرهاد جوی، دشت دریاسر، شهر ساحلی نشتارود، عمارت شهرداری تنكابن، محوطه كورسر، محوطه گورستانی جارمت، بنای سنگی كوره سر، پل فلزی ولی آباد، پل قلعه گردن، حمام مَكرود، مسجد امیراسعد، خانه حاج خلیلی، روستای زیبای مازوبن، مرداب نشتارود و … اشاره كرد.

 مكان های دیدنی تنكابن-vqxizLp2Cv