ریپورتاژ آگهی
دیدنی های قائمشهر

دیدنی های قائمشهر

قائم‌شهر یكی از شهرستان‌های استان مازندران است كه در ناحیهٔ البرز مركزی این استان قرار گرفته است. شهرستان قائم‌شهر از سمت شمال و شمال غرب به شهرستان جویبار و شهرستان بابلسر و دریای مازندران (دریای خزر)، از سمت جنوب به شهرستان سوادكوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود می شود
  • 1402/09/29
  • استان : مازندران
  • شهر : قائم شهر
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان مازندران
تلفن : 66059000-021

دیدنی های قائمشهر

قائم‌شهر یكی از شهرستان‌های استان مازندران است كه در ناحیهٔ البرز مركزی این استان قرار گرفته است. شهرستان قائم‌شهر از سمت شمال و شمال غرب به شهرستان جویبار و شهرستان بابلسر و دریای مازندران (دریای خزر)، از سمت جنوب به شهرستان سوادكوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود می شود. شهرستان قائم شهر به لحاظ دارا بودن تپه‌ها و مجموعه‌های باستانی و تاریخی از ارزش تاریخی فراوانی برخوردار است. در ادامه همراه ایران توریسم باشید تا با بهترین جاهای دیدنی قائمشهر بیشتر آشنا شوید.

تپه باستانی گردكوه

تپه گردكوه سه تپه بزرگ باستانی در روستای جمنان است كه عمر آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. داستان‌های زیادی از این‌ تپه‌ها و نقش‌شان در حمله اعراب نقل می‌شود. برای مثال تپه بلند آن مثل یك دژ نظامی بوده كه از قائم شهر محافظت می‌كرده‌است. در این تپه حتی اشیایی مربوط به دوره ساسانی و اشكانی هم پیدا شده است. بعضی از مردم از دیگر تپه‌های قدیمی این شهر هم دیدن می‌كنند. مثلا در تپه طالقانی كه یك اسكلت سگ ۳هزار‌ساله كشف شده كه به نظر باستان‌شناسان احتمالا این سگ از حرمت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

-Jvx1JJa4EH

پل بالا تجن

این پل از آثار تاریخی و مكان های دیدنی قائمشهر است و در زمان قاجاریه تأسیس شده است این پل در مركز روستای استرآباد قام شهر واقع شده است و به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

-PTDh30Ozc7

آببندان ساروكلا قائمشهر

آببندان ساروكلا منطقه ای سرسبز و دیدنی همراه با دریاچه مصنوعی آببندون/آببندان یكی از جاذبه‌ها و مناطق طبیعی و گردشگری قائمشهر است و با وسعتی ۱۰هزار متری در ضلع شرقی روستا كوهساران قرار دارد.در كنار آبگیر مزارع شالیزار و چمنزارها به اضافهٔ باغ‌های مركبات كه از میوه‌های بومی استان مازندران به شمار می آید به وفور مشاهده می‌شود.

-cMTkD9etCd

سد زمزم

سد زمزم (سد برنجستانك) سدی از نوع خاكی با هسته رسی واقع در هشت كیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانك در حریم منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس است. طول این سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاعش از كف پی ۳۲ متر بوده و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ متر مكعب می‌باشد. این سد به منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در مواقع كم‌آبی برای تامین آب در ۱۱۲۰ هكتار از اراضی كشاورزی و شالیزارهای پایین‌دست سد، احداث گردیده‌ است. فضای جنگلی و قرار گرفتن سد زمزم یا همان سد برنجستانك فضای زیبایی را برای گردشگران فراهم آورده است. كه می تواند فضای شاد و نابی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد كند.

دیدنی های قائمشهر-xTyrPquh07

جنگل كوتنا قائمشهر

جنگل كوتنا در روستای زیبایی به همین نام به معنی «كوه تنها»، در جنوب‌شرقی شهر قائم‌شهر قرار گرفته است. جاده رسیدن به این جنگل از دشت‌ها و شالیزارهای زیبا و دلنوازی برخوردار بوده كه زیبایی‌های آن را دو چندان كرده است. همچنین وجود رودخانه‌ای كه از میان این جنگل كم‌نظیر می‌گذرد، نظر هر طبیعت‌گردی را به این فضای جنگلی اسرارآمیز جلب می‌كند.

دیدنی های قائمشهر-AXJAbCxzKY

تالاب كرچنگ

روستای كرچنگ در قائم‌شهر بسیار زیبا و دیدنی است. در این روستا تالابی با همین نام در دل جنگل قرار دارد كه دارای منظره‌ای تماشایی است. وجود درختان در تالاب و تماشای جانوران در آب از ویژگی‌های این مكان طبیعی و زیباست. تالاب كرچنگ از جمله مكان‌های دیدنی است كه به دلیل زیبایی محیط و هوایی مساعد گرد‌شگران بسیاری را به خود جذب می‌كند.

دیدنی های قائمشهر-Vyj0nLMElk

خیبوس، جنگلی حفاظت شده قائمشهر

این منطقه در سال 1378 به عنوان یكی از مناطق چهارگانه­ی حفاظت محیط زیست كشور اعلام شد. جنگل­های هیركانی و توده­های شمشاد  در این منطقه از علل اهمیت آن هستند. غیر از این درختانی همچون ممرز، راش، ملچ، انجیلی و توسكا نیز در این بخش وجود دارند. همچنین حیواناتی چون پلنگ، توكای گلو سیاه، توكای پشت بلوطی و مرال نیز در این منطقه زیست می­كنند كه حفاظت از آن­ها لازم است.

دیدنی های قائمشهر-wtZohEMrKk

چشمه آب معدنی هزارون قائمشهر

چشمه هزارون در روستای واسكس قائمشهر و در مجاورت امامزاده زكریا خودنمائی می كند به عبارتی یك جاده فرعی از مسیر اصلی تهران ـ شمال منشعب شده و به طرف شرق امتداد یافتع و پس از حدود یك و نیم كیلومتر به روستای واسكس قائم شهر می‌رسد. چشمه هزارون با مقدار آب یك و نیم لیتر در ثانیه در مجاورت امامزاده زكریا خودنمائی می كند. وجود یك آبشار كوچك، درختان بلند قدیمی، از جاذبه‌های مهم قائمشهر است كه بویژه در فصل تابستان پذیرای خیل عظیم علاقمندان به طبیعت و آرامش و گردشگران فراوانی است. آب این چشمه به لحاظ وجود مواد معدنی برای درمان بیماریهای پوستی و امراض استخوانی مفید می‌باشد و بنا به اعتقاد بومیان، آب آن شفادهنده است.

 دیدنی های قائمشهر-SWVZMN0xg6

پارك جنگلی تلار

این پارك در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی در ورودی غربی قائم شهر در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائم شهر به بابل كه برروی رود تلار ساخته شده به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد می یابد. در طی مسیر نیز مناظر طبیعی زیبائی وجود دارد كه مهمترین آن یك دریاچه زیبا در حاشیه جاده میباشد . پارك جنگلی تلار با وسعت فراوان درختان قدیمی و آرامشی دل انگیز پذیرای گردشگران است.

دیدنی های قائمشهر-esHok3LTiH

مقبره سید ابوصالح قائمشهر

مقبره سید ابوصالح، یكی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر قائم‌شهر است. این مقبره، بنایی آجری و چهارگوشه است كه نمای بیرونی آن دارای تزییناتی از نقش‌های هندسی و سروهای تجریدی از گچ است. درب ورودی مقبره سید ابوصالح نیز كنده‌كاری شده و روی آن حدیثی به همراه نام بانی و نجار آن نگاشته شده است. در وسط این مقبره صندوق و ضریح چوبی وجود دارد كه متعلق به سال ۱۳۲۴ هجری قمری است و كتیبه آن با خط نسخ نوشته شده و شامل تعدادی آیات قرآنی، شعر، حدیث و همینطور نام بانی این صندوق كه نیز می‌شود.

دیدنی های قائمشهر-jFRbnTdP4S