ریپورتاژ آگهی
جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران

آمل جزو شهر های كهن ایران و در واقع پایتخت برنج ایران به شمار می رود. آمل را شهر تاریخ و فلسفه و علم می نامند شهری كه اولین شهر علویان به شمار می رفته است
  • 1402/09/28
  • استان : مازندران
  • شهر : آمل
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان مازندران
تلفن : 66059000-021

دیدنی های آمل

آمل جزو شهر های كهن ایران و در واقع پایتخت برنج ایران به شمار می رود. آمل را شهر تاریخ و فلسفه و علم می نامند شهری كه اولین شهر علویان به شمار می رفته است و دروازه ورود به سرزمین های سرسبز شمالی ایران است. شهرستان آمل در 76 متری از سطح دریا قرار گرفته است و با ساری مركز استان مازندران 70 كیلومتر فاصله دارد. در سمت شمال شرقی تهران و به فاصله 180 كیلومتری از ان واقع شده است . آمل جمعیتی در حدود 401.639  نفر دارد و در گذشته با نام های همرو ، آمارد ، مرداد ، آمو و آمله شناخته می شده است.از محصولات آمل اگر بخواهیم نام ببریم می توان به دانه های روغنی كلزا ، برنج ، گل و گیاه وسبزیجات اشاره كرد. در ادامه همراه ایران توریسم باشید تا با جاهای دیدنی آمل بیشتر آشنا شوید.

عمارت مقبره میربزرگ

سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ، از بزرگان سادات مرعشی و مؤسس دودمان مرعشیان تبرستان بود. وی از نوادگان شخصی به نام علی‌المرعش می‌باشد كه شجره‌اش با چهار نسل به زین‌العابدین می‌رسد. مقبره تاریخی میر بزرگ یكی از مهمترین بناهای تاریخی مازندران است كه در عهد سلطنت شاه عباس صفوی ساخته شده  است و در مركز بافت قدیم شهر آمل در سبزه میدان و مجاور مصلای بزرگ قرار دارد. این ساختمان از لحاظ ویژگی‌های معماری، سردرها، گنبد، كتیبه ها، كاشی كاری كم نظیر است.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-zkT1FfuDts

برج هشتل آمل

برج هشتل مجموعه عظیم پنج برج آرامگاهی است كه در ۵ كیلومتری شرق آمل از جاده بابل، در روستای هشتل واقع شده است. این برج ها یكی از خاص ترین مكان های تاریخی هستند كه به شكل مثلث كنار هم چیده شده اند. بزرگترین برج آن مربوط به یكی از سرداران میرقوام الدین مرعشی، سر سلسله مرعشیان است. شهرت این سردار به دلیل مقاومتی ست كه در زمان حمله تیمور از خود نشان داد. سردار سپاه میر قوام الدین جان خود را برای حفاطت مردمش در مقابل حمله چنگیز از دست داده است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است كه مسجدی متصل به آن است و ایوانی در جلوی مسجد ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-jE6XnkTDmo

موزه تاریخ آمل

موزه تاریخ آمل ساختمانی سه طبقه است كه در ابتدا برای اداره مالیه یا همان دارایی ساخته شد. در سال ۱۳۸۷ بعد از انتقال اداره دارایی به ساختمان جدید، ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و تبدیل به موزه شد.حالا این موزه آثاری از دوران قاجاری و پهلوی را به نمایش گذاشته است. سكه‌هایی از دوران‌های باستان مثل ساسانی و سلوكی در موزه وجود دارد. تعداد آثار قرار گرفته در موزه زیاد نیست. گلیم و جاجیم‌، نامه‌های اداری حكومت قاجار به حاكمان محلی، سلاح‌های قدیمی و ظروف سفالین از آثار جالب موجود در موزه تاریخ آمل هستند

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-4lACHHgzYq

آتشكده آمل

از جاذبه های قدیمی شهر آمل میتوان به آتشكده اشاره كرد. از ویژگیهای خاص این آتشكده این است كه طبق كاوش باستان شناسان، بزرگترین آتشكده سده نهم محسوب میشود. برای دیدن این بنای تاریخی باید به محله قدیمی عوام كوی بروید.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-CCeVbyobKR

حمام شاه عباسی آمل

حمام شاه عباسی با معماری دوره قاجاریه، از آثار تاریخی شهرستان آمل به شمار می رود. حمام شاه عباسی مربوط به سدهٔ ۹ ه.ق است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای آب گرم واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۴۹ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آب ورودی به حمام شاه عباسی از آبگرم طبیعی دامنه های رشته كوه البرز سرچشمه می گیرد.

حمام شاه عباسی با گنبدی خزانه ای و دارای دو ورودی جداگانه برای مردان و زنان است.حمام موقوفه شاه عباسی كه با گذشت سالها از زمان تاسیس آن به خاطر اینكه در درمان بسیاری از بیماریهای پوستی، رماتیسم مفصلی، بیماریهای اعصاب و خشكی مفاصل كاربرد دارد، در روستای آب گرم لاریجان همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-LRuDRpvUvh

جنگل بلیران

اگر از جاده‌ی قدیم بابل به آمل بروید، در چند كیلومتری آمل جاده‌ای به سمت جنگل و كوه می‌رود و پیچی كه می‌خورد، زیبایی تازه‌ای پیدا می‌شود و هر پیچی آدمی را وارد دنیای دیگر می‌كند. یك سو كوه هست و جنگل، دیگر سو شالیزار مزارع و باغات كه چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. در انتهای جاده به روستای زیبای به لیران می‌رسیم. این روستای زیبا كه در دل جنگل محصور است، تا آمل پانزده كیلومتر فاصله دارد. روستای بلیران از شمال به روستای كم دره از جنوب به جنگل‌های سرفراز شمال و كوه چلاواز شرق به جنگل‌های سرسبز و انبوه و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و كوه متصل شده است

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-hzqhnNPioV

جنگل الیمستان آمل

جنگل الیمستان، جنگل بكری‌ست كه در كیلومتر ۲۰ جاده هراز به آن می‌رسید. الیما اسم گیاهی‌ست شبیه پیازچه كه در كنار جوی آب می روید و به صورت خوراكی در خورشت از آن استفاده می‌شود و فصل روییدنش اردیبهشت است. مسیر رسیدن به این جنگل پرپیچ و خم است و دشت‌های پرگل و خود جنگل كه مه‌ای بیشتر وقت‌ها آن را گرفته، از جاذبه‌های الیمستان به حساب می‌آید.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-9H6R7kotVW

پارك میرزا كوچك خان جنگلی

این پارك جنگلی با داشتن وسعتی بالغ بر ۴۴۰ هكتار به عنوان یكی از پارك‌های نمونه جنگلی گردشگری ایران به شمار می‌آید همچنین وجود رودخانه هراز كه از ضلع شرقی این پارك جنگلی می‌گذرد زیبایی این پارك را دو چندان كرده است، «پارك میرزا كوچك خان» به عنوان دومین پارك جنگلی بزرگ استان مازندران شناخته می‌شود و به عنوان یكی از بزرگ‌ترین پارك‌های طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-A1AG97d5Kz

پارك جنگلی هلومسر

پارك جنگلی هلومسر آمل در ابتدای ورودی جاده آمل به امام زاده عبدالله واقع شده است. پارك جنگلی هلومسر آمل با ۶۷ هكتار وسعت یكی از بزرگ ترین پارك های تفریحی و گردشگری مازندران است. ایجاد امكانات تفریحی و رفاهی در این پارك در قالب چند مرحله در حال اجرا است. مرحله نخست این پارك ۶۷ هكتاری در قالب ۲۷ هكتار با ایجاد سرویس های بهداشتی، نصب آلاچیق ها، سطل های جمع آوری زباله، كافی شاپ، نمازخانه و وسایل بازی كودكان رونق گرفت. پارك جنگلی هلومسر آمل به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-m3UkpmESan

پارك دهكده طلایی

این پارك كه عنوان زیباترین بوستان های كل كشور را به خود اختصاص داده است در واقع از پارك های داخل شهری می باشد و بزرگترین پارك استان مازندران به حساب می آید .

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-vlJnSZUH3R

دریاچه‌ی ساهون

ریاچه ساهون در دامنه های جنوب غربی قلعه دماوند، نزدیك روستای نوا از توابع شهرستان آمل قرار گرفته است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا بیش از ۳۰۰۰ متر است. در گذشته بیش از ۱۰۰۰ هكتار وسعت داشته و تا نیم قرن پیش پر از آب بوده كه به مرور زمان بر اثر دخالتهای انسان حجم آب آن كم شده است و در حال حاضر به صورت مردابی در آمده است.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-eQUEY3dBcA

دریاچه دوخواهر آمل

با شروع فصل گرما و آب شدن برف‌های رشته‌كوه‌های البرز دریاچه دوخواهران با آبی سرد میزبان مسافران این منطقه است.  دریاچه در قلب البرز با دورنمایی از قله دماوند بسیار تماشایی است. قله دوخواهران در نزدیكی دریاچه برای كوه‌پیمایی بسیار مناسب است و همچنین برای اتومبیل مسیر همواری دارد. رودخانه سه سنگ و تپه ماهور در نزدیكی این دریاچه هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-wzl1nzeFDO

غارهای دستكند آمل

در منطقه كافركلی، در طول دره هراز از آبادی اسك تا روستای پنجاب به طول ۴۲ كیلومتر در ارتفاعات مشرف به دره و همچنین در چند دره فرعی نزدیك ۲۵۰ اتاق دست كند در دل صخره قرار دارند. این مجموعه در نوع خود از لحاظ تمركز در یك منطقه، در ایران منحصر به فرد است. این غارها جهت زندگی موقت یا دائم و یا به صورت یك مجموعه تدافعی و دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-oXgVNqiwxW

پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه در دوران سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مركز شهر آمل در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث شده است كه بخش شرقی و غربی شهر را به هم متصل می كند. این پل به نیت دوازده معصوم(ع)دارای 12 طاق و دهنه است

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-uiuVlIbMOQ

آبشار شاهاندشت

آبشار در استان مازندران در روستای شاهاندشت در ۶۵ كیلو متری شهر آمل قرار دارد برای رسیدن به این آبشار باید از پل روستا حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی همراه با شیب تند روستا را طی كردو از كوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا رد می شوید كه بهتر است از مسیر جنوبی روستاكه در انتها به پایین آبشار می رسد بروید چون می توانید در ان جا چادر هم بزنید. این آبشار بسیار پر آب و دائمی و بزرگ است آبشار شا هاندشت به صورت دو پله ای بوده كه گیاهان آبزی و خزه هادر میان دیوارهای آن می بینیدكه زیبای آبشار را چند برابر كرده است.

جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-lTdDRAcfrk

آبگرم استراباكو

آبگرم معدنی استراباكو در جاده هراز، تقریبا ۱۱۰ كیلومتری تهران، ۵۵ كیلومتری آمل، منطقه لاریجان، نزدیك روستای بایجان، مقابل تونل قدیمی رضاشاهی، در محلی به نام قلابن قرار دارد. آبگرم معدنی استراباكو با ۴ چشمه با فواصل كم است كه از دل كوه می‌جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می ریزد.

در محل چشمه قلابن (استراباكو) فردی نزدیك به ۱۶۰ سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث كرده‌اند كه امروزه نیز توسط نواده‌گانش اداره می‌شود و در تابستان با مبلغی كم میزبان اهالى محل و توریست هایى معدود قرار مى گیرد. مسیر دسترسی اش پلی قدیمی بر آبی خروشان هراز، و ۵ دقیقه پیاده روی در راهی مالرو زیر صخره‌های البرز سترگ در خنكای سایه درختان وحشی با سمفونی دلنشین پرندگان و آوای رود است.

 جاذبه های دیدنی آمل ، مازندران-YUfxYLBFSU