ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ

شمال ایران همیشه یكی از مقاصد پرطرفدار برای مسافران و گردشگران است. زیبایی‌های این مناطق آن‌قدر زیاد و متنوع است كه دیدن آنها حتی سالی یك‌ بار هم برای همه‌ی مشتاقان سفر و عاشقان طبیعت جزء واجبات محسوب می‌شود.
  • 1402/09/23
  • استان : گيلان
  • شهر : فومن
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ

شمال ایران همیشه یكی از مقاصد پرطرفدار برای مسافران و گردشگران است. زیبایی‌های این مناطق آن‌قدر زیاد و متنوع است كه دیدن آنها حتی سالی یك‌ بار هم برای همه‌ی مشتاقان سفر و عاشقان طبیعت جزء واجبات محسوب می‌شود. برخلاف تصور بیشتر افراد سفرهای شمالی فقط محدود به دیدن دریا نیست اگر چه یكی از بخش‌های جدانشدنی سفر به شمال دیدن دریا و لذت‌بردن از عظمت و زیبایی آن است اما اگر این‌ بار عازم شهرهای شمالی بودید، تجربه دیدن جاهای دیدنی فومن و صومعه سرا را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.شهری خاص و سرسبز كه بدون‌ شك خاطره‌ای شگفت‌انگیز از سفر برای شما به‌جا خواهد گذاشت. این مطلب از ایران توریسم ما تلاش‌ كرده‌ایم تا جاهای دیدنی فومن را به شما معرفی كنیم و راهنمایی برای سفر به این شهر دراختیارتان بگذاریم.

فومن در كجا قرار گرفته است؟

شهرستان فومن كه یكی از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است. نرسیده به جاده رشت، فرعی سمت چپ جاده، شما را به فومن، شهر مجسمه‌های رنگین و متنوع می‌رساند. شاید پیش از این نام فومن را در كنار كلوچه‌‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه‌ی شمالی شنیده باشید؛ اما این بار قرار است گشتی در میان طبیعت بكر این شهرستان بزنیم و از جاهای دیدنی فومن و تاریخچه‌ی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله‌ی آن صحبت كنیم. علاوه بر این ویژگی‌ها فاصله فومن تا دریا آن‌قدر نزدیك و مناسب است كه شما را از دیدن دریا هم محروم نخواهد كرد.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-a4eCWbGRkl

پارك فومن

فومن را به‌خاطر مجسمه‌های زیبا و متعددی است كه در پارك‌ها و جاهای مختلف این شهر به چشم می‌خورد به نام شهر مجسمه‌ها می‌شناسند. بیشتر خیابان‌ها، میادین و پارك‌های این شهر مجسمه‌های زیادی دارند كه توجه هر مسافر و گردشگری را به‌خود جلب می‌كند.

مركز شهر فومن و میدان معروف چهاردختران یكی از همین پارك‌های مشهور فومن است كه مجسمه‌های رنگارنگ و متنوعی در آن كارگذاشته شده و جزء دیدنی‌‌‌های جذاب و خاص این شهر به‌حساب می‌آیند.

این مجسمه‌ها زنان گیلانی با لباس‌های سنتی، كودكان مشغول بازی و میوه‌ها و پرنده‌هایی هستند كه در محوطه‌ی پارك شهر ساخته شده‌اند. یكی دیگر از جالب‌ترین مجسمه‌های فومن مجسمه‌ی آناهیتا، ایزدبانوی آب‌ در كنار میدان ولی‌عصر، روبه‌روی شهرداری فومن است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-lq889iZbMc

جاده سراوان – فومن

وقتی وارد جاده‌ی فومن – سراوان شوید اولین چیزی كه توجه و حیرت شما را برخواهد انگیخت درخت‌های سربه‌فلك كشیده و تنومند این جاده است. درخت‌های عظیم و سبز این مسیر زیبایی و رویایی بودن این جاده را دوچندان كرده. اگر در ساعات اولیه‌ی روز مسافر این جاده باشیدمه‌ صبح‌گاهی و بی‌نظیر آن عیش‌تان را كامل خواهد كرد.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-NwnJqro51Z

قلعه رودخان

قلعه رودخان در ۲۰ كیلومتری فومن نشانه‌ای از مقاومت و قدرت است. این قلعه در طول تاریخ تنها قلعه‌ای است كه در زمانی ساسانیان،‌ هنگامی‌كه منطقه‌ی مسكونی بوده و گروه‌های نظامی و محافظتی در آن حضور داشته‌اند، هیچ دشمنی نتوانسته سد آن را بشكند و وارد این قله شود.

همین ماجرا مهم‌ترین اتفاقی است كه باعث شهرت این قلعه‌ی باستانی شده. قلعه رودخان در كنار رودی به نام دژ رودگان ساخته شده. نام این مجموعه‌ هم از همین رود گرفته شده اما در گذر زمان نام دژ رودگان به نام قلعه‌ رودخان تغییر پیدا كرده است.

سردخانه، زندان، آب‌انبار، حوض، آبریزگاه، چندین‌ اتاق دید‌بانی، واحدهای مسكونی، دو ارگ و قورخانه بخش‌های اصلی این قلعه است و پیش از این، محلی برای سكونت حاكم وقت و خانواده‌ی او بوده.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-B3FWU4gxS5

ماسوله

ماسوله شهر تاریخی و مشهور فومن است كه به‌خاطر طبیعت شگفت‌انگیز و معماری شهری خاصی كه دارد بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته. جاده‌ای كه از رشت و فومن به ماسوله می‌رسد خودش به تنهایی جاده‌ای رویایی و چشم‌نوازی است كه هر چهار فصل آن دیدنی است. بقعه امام‌زاده عون‌ بن علی، ماسوله رودخان، موزه‌های ماسوله و آبشار ماسوله در كنار خانه‌‌‌های قدیمی و زیبایی كه دارد جزء‌ دیدنی‌های این شهر است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-tcC6mJ07QS

ییلاق زودل‌سر

كمی بالاتر از روستای زودل فومن ییلاقی قرار گرفته كه در مسیر قله معروف تراشوم واقع شده است. این ییلاق هرجمعه میزبان تعداد زیادی كوهنورد و طبیعت‌گرد است كه برای دیدن طبیعت بكر آن و صعود به قله‌ معروف تراشوم از آن عبور می‌كنند و دقایق و ساعاتی را در طبیعت زیبا‌ و حیرت‌انگیز آن می‌گذارنند.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-L4md1Knh6f

روستای فوشه

روستای فوشه در ۲۲ كیلومتری جنوب غرب شهرستان فومن و نزدیك قلعه رودخان قرار گرفته است. ویژگی منحصر‌به‌فرد و خاص این روستا باعث شده جزء جاهای دیدنی فومن باشد. همچنین محصور شدن این روستا  از غرب، جنوب و جنوب غرب به مناطق كوهستانی چشم‌اندازهای زیبایی را به‌وجود آورده است.

پوشش گیاهی متنوع و درختانی مثل توسكا، افرا، برگ، راش، رخمندی و راش طبیعی طبیعت روح‌نواز و سبزی را برای ساكنین و بازدیدكنندگان این منطقه ایجاد كرده كه دیدن آنها خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-HuIBC3G2tG

غار خون فوشه

غاری قدیمی و كهن با قدمت سه هزارساله در فاصله ۱۵ كیلومتری روستای فوشه و نزدیك قلعه رودخان قرار دارد. این غار كه از نوع ریزشی است یكی از جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند فومن و استان گیلان محسوب می‌شود و به‌خاطر هویت تاریخی و زیست‌محیطی كه دارد بسیار مهم و شناخته ‌شده است.

داخل غار چند دالان بزرگ در جهت‌‌های مختلف وجود دارد و هر كدام به راه‌های و قسمت‌های دیگری ارتباط دارند. سفال‌های شكسته، خفاش و بقایای باقی‌مانده از دوران‌ حیات این غار و فضای طبیعی و ویژه‌ای كه بر اثر هوازدگی فیزیكی و شیمیایی در این غار دیده می‌شود ویژگی‌های خاص و مهم غار خون فوشه فومن است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-inXgDC9dYQ

منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی

سال ۱۳۷۸ این منطقه توسط سازمان محیط زیست در لیست مناطق حفاظت‌شده و مهمی ثبت شد. منطقه گشت رودخان با رودهای فراوان و اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب جزء بخش‌های مهم استان گیلان است. وجود نمونه‌ای كامل از جنگل‌های كم‌نظیر هیركانی در جلگه این منطقه تا مراتع ییلاقی و باغ‌های زیبای چای، دیگر ویژگی منطقه‌ی مهم گشت رودخان و سیاه مزگی است.

اگر به هوای طی كردن مسیر فاصله فومن تا دریا و دیدن مناطق ساحلی و زیبای آن به این منطقه می‌آیید، دیدن از محیط زیست طبیعی گشت رودخان به هیچ‌وجه از قلم نیندازید.  گونه‌‌های جانوری این منطقه شامل مرال شوكا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سیاه‌گوش، تشی، گوركن، قرقاول و ابیا است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-lwdX2yU6UN

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه هم یكی دیگر از جاهای دیدنی فومن است كه گردشگران و بازدیدكنندگان زیادی را به‌خود جذب می‌كند. نوشیدن آب این چشمه به‌خاطر بی‌كربنات زیادی كه دارد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، مثل بیماری گوارشی بسیار مفید است.

چشمه زمزمه در لیست جاهای دیدنی فومن قرار دارد كه به‌خاطر نزدیكی با معدن آهن و رنگ نارنجی خود،‌ طعمی تلخ و نامطلوب دارد اما ساكنین محلی معتقدند فواید درمانی آب چشمه بسیار زیاد است و آن را با شكر مخلوط می‌كنند و برای درمان بیماری‌‌های ریوی و گوارشی از آن استفاده می‌كنند.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-JVfkf9HNUH

بقعه سبز قبا

قعه سبز قبا از اماكن مذهبی و مقدس شهرستان  فومن است كه در روستای شنبه‌بازار قرار دارد. حضور پیكر مطهر چند تن از شهدای دفاع مقدس باعث شده تا ارج و قرب این مكان مقدس برای محلیان و گردشگران بیشتر شود و علت حضور گردشگران و مسافران در این منطقه باشد.

درخت آقادار یا درخت مزار هم در نزدیكی بقعه سبز قبا درختی است كه طبق باور قدیمی مردم محلی بسیار مهم است. مردم قدیمی این منطقه پارچه سبز رنگی را به‌نیت حاجت روا شدن به این درخت وصل می‌كردند.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-xbUgzDBVaA

آبشار لار چشمه

آبشار لارچشمه سر راه جاده‌ی فومن به ماسوله واقع شده. هم می‌توان از مسیر فومن به آن رسید و هم وقتی برای دیدن جاهای دیدنی ماسال و ماسوله به این مناطق می‌روید، سری به آبشار لار چشمه هم بزنید. محیط بكر و زیبای آن محل مناسبی برای طبیعت‌گردی، عكاسی و ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی است.

مسافران و گردشگرانی كه برای دیدن این آبشار و مناطق به محل لار چشمه می‌آیند می‌توانند از رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌های محلی كه در نزدیكی آبشار وجود دارد استفاده كنند.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-bm3fLgYZw9

رودخانه پلنگ‌ ور

رودخانه پلنگ‌ور از كوه‌های تالش و قسمت جنوب ده آلیان می‌آید و مزارع و زمین‌های كشاورزی روستاهای اطراف از جمله روستای سه سار را آبیاری می‌كنند. محیط طبیعی و زیبایی كه به‌خاطر عبور این رودخانه ایجاد شده یكی از مناطق سرسبز و جذاب برای تفرج و استراحت است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-SZFYxl35RU

ماسال

ماسال یكی از جاهای دیدنی فومن و صومعه سرا است. كناره‌‌ها و اطراف كوه تالش شهری كوچك و با موقعیت جلگه‌ای قرار دارد كه به نام ماسال شناخته می‌شود. ماسال در ۵۰ كیلومتری شمال غرب رشت و ۲۰ كیلومتری غرب فومن و صومعه‌سرا قرار گرفته است.

ماسال در گذشته بخشی از تالش بود اما سال ۱۳۷۶ از این منطقه جدا و مستقل شد و امروز دو بخش مركزی، شازند مرند و چهار دهستان دارد. اگر قصد دارید برای ماندن در یك اقامت‌گاه محلی و سنتی به فومن و شمال سفر كنید در این مناطق می‌توانید اقامت‌گاه و هتل‌های محلی مناسب و زیبایی پیدا كنید.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-9TbUELcmE3

ییلاق آندره

همان‌طور كه روستاهای سرسبز و زیبا از بخش‌های گردشگری و مهم فومن هستند، ییلاق‌ها هم جزء‌ مناطق پرطرفداری است كه گردشگران برای دیدن آنها عازم سفر و جاده می‌شوند. ییلاق آندره در مسیر جاده ماسوله به خلخال در بخش سردار جنگل فومن طبیعتی خارق‌العاده و به‌یادماندنی دارد كه برای شما خاطرات خوش و ماندگاری به‌جا خواهد گذاشت.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-Is80EZJC7u

طبیعت ماكلوان

ماكلوان كه در زبان تالشی به نام ماكلان شناخته می‌شوند شهری كم جمعیت در مسیر جاده جاهای دیدنی فومن و ماسوله است. دو بخش ماكلوان بالا و پایین، قسمت‌های اصلی این روستا را تشكیل می‌دهند كه طبیعتی زیبا و مثال‌زدنی دارند. پراكندگی خانه‌ها در كنار باغ‌ها و مزارع چای و شالیزارهای آن‌قدر زیاد است كه چشم‌انداز وسیع و سبز ایجاد كرده و منظره‌ای زیبا برای گشت‌وگذار و عكاسی است.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-R1VyEFUbEj

گسكره

گسكره در نه كیلومتری جاده ماسوله با آب‌وهوایی كوهستانی یكی از قدیمی‌ترین روستاهای استان گیلان و مناطق كوهستانی این منطقه است. این منطقه‌ هم به‌خاطر تلفیقی از طبیعت سبز و كوهستانی كه دارد بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-rO8qOneg82

رستوران خاله خاور

شكم‌گردی در سفر یكی از بخش‌های جدانشدنی و مهم است. تجربه‌ و چشیدن طعم‌های جدید و محلی لذت سفر را دوچندان می‌كند؛ در سفر به فومن می‌توانید به رستوران خاور خانم یا خاله خاور كه رستوران بسیار معروفی است بروید و غذاهای سنتی شمالی را مثل میرزاقاسمی، مرغ شكم‌پر و كباب ترش میل كنید.

جاهای دیدنی فومن ، شهری نشسته در دل تاریخ-H2kKxAk4TC