ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه از زیباترین شهرهای ایران و در 35 كیلومتری رشت واقع است و فاصله آن تا شهر لاهیجان تنها 7 كیلومتر است. همچنین از شمال به بندر كیاشهر و به فاصلهٔ 17 كیلومتری قرار دارد.
  • 1402/09/21
  • استان : گيلان
  • شهر : آستانه اشرفيه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

در این مطلب از مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی آستانه اشرفیه در استان زیبای گیلان آشنا خواهیم كرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این شهر زیبا بیشتر آشنا شوید.

آستانه اشرفیه از زیباترین شهرهای ایران و در 35 كیلومتری رشت واقع است و فاصله آن تا شهر لاهیجان تنها 7 كیلومتر است. همچنین از شمال به بندر كیاشهر و به فاصلهٔ 17 كیلومتری قرار دارد. بادام زمینی، ابریشم، برنج، چای و حبوبات از مهم‌ترین محصولات آستانه هستند كه سه محصول بادام، ابریشم و برنج آستانه از شهرت جهانی برخوردار است و از مرغوبترین انواع آن است. منطقه سرسبز استانه اشرفیه پوشیده از سبزه، خزه، درختچه و درختان انبوه است و دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد.

پل خشتی نیاكو 

پل خشتی نیاكو كه قدمت آن به قرن هشتم هجری بر می‌گردد در گذشته بر سر راه رشت به لاهیجان در روستای نیاكو واقع شده بود. پل خشتی كه در اصطلاح محلّی «خشت پل» گفته می‌شود 50 متر طول و 5 متر و 80 سانتیمتر عرض دارد. در دو طرف پل جان پناهی به عرض 27 سانتی‌متر و ارتفاع 60 سانتی‌متر قرار دارد.سنگ‌فرش كف پل با 470 سانتی‌متر قطر استحكام بسیار زیادی دارد به طوری كه پس از سال‌ها عبور انسان‌ها و وسایل نقلیه قدیمی و جدید هنوز پا بر جاست. بلندی طاق اصلی پل خشتی نیاكو تا سطح آب ۶ متر است كه ۲ طاق كوچكتر در دو طرف این دهانه استحكام پل را بیشتر می‌كند.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-BkhsJELU58

آرامگاه دكتر محمد معین

استاد دكتر محمد معین یكی از سرشناس ترین چهره ها در مفاخر ایرانی و به خصوص از چهرهای اثرگذار در فرهنگ زبان فارسی است. استاد معین اولین فرد در كشور است كه موفق به اخذ درجه دكترا در زمینه فرهنگ و ادب پارسی شد.وی همچنین از هم دوره ای های مرحوم دهخدا نیز هست و بخشی از كار و مهارت خود را در كنار دهخدای ایران آموخت. دكتر معنی در سال ۱۳۵۰ چشم از جهان فروبست و آرامگاه وی در آستانه اشرفیه بنا شد. آرامگاه دكتر معین یكی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است كه بخصوص در بین فرهنگ دوستان طرفداران بسیاری دارد

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-8eECNfkQb5

پارك ساحلی آستانه اشرفیه 

پارك ساحلی آستانه اشرفیه یكی از پارك های منحصر به فردی است كه در كنار سفید رود بزرگ ساخته شده است. این مكان به دلیل امكاناتی كه داراست به یكی از مكان های دیدنی گردشگران گیلان و غیر گیلانی تبدیل شده است.از امكاناتی كه در این پارك وجود دارد میتوان به خیابان های سنگ فرش شده ، انواع رستوران های سنتی و سوئیت های اجاره ای ،مكان های مخصوصی برای كمپینگ و چادر زدن ، سرویس بهداشتی و نماز خانه و وسایل ورزشی همگانی و میز های پینگ پونگ اشاره كرد.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-85QhS45bSe

پارك جنگلی صفرا بسته

پارك جنگلی صفرا بسته دارای طبیعتی بكر و گونه های مختلف و متنوع گیاهی می باشد. این مكان تفرجگاه مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود. همچنین روستای صفرا بسته با یك هزار و ۲۵۸ نفر جمعیت دارای قدمت تاریخی ۱۵۰۰ ساله است.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-pqoF2itbez

امامزاده سید جلال الدین اشرف

آستانه‌ اشرفیه چهارمین شهر زیارتی ایران به‌ شمار می‌آید. نام قدیم این شهر كوچان بوده است كه به دلیل وجود مقبره «سیدجلال‌الدین اشرف (علیه‌السلام)» فرزند امام موسی كاظم (علیه‌السلام) به آستانه‌اشرفیه تغییر یافته است. آستانه اشرفیه یكی از مقصدهای زیارتی با جاذبه‌های زیبای طبیعی است.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-jSRaHj5onQ

اسكله ماهیگیری كیاشهر

اسكله ماهیگیری كیاشهراین اسكله در ساحل شمالغربی كیاشهر و در لابلای تالاب بوجاق قرار دارد در حاشیه آن اداره شیلات كیاشهر وسایرتأسیسات قرار دارند.این مكان شامل اداره تولید ماهیان خاویاری(صیدگاه شهداء ارژن) ، بندرماهیگیری متعلق به شیلات و احد حفاظت منابع آبزیان می باشد.اداره شیلات ساختمان تازه تأسیس است كه درحدود۱۵سال درطبقات بنا شده و در شرق اسكله واقع است.در غرب اسكله دهنه سفید رود قرار دارد.این مكان قدیمی ترین ایستگاه شیلات در گیلان بود.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-hYjnf8DjpJ

تالاب بوجاق

تالاب بوجاق در محدوده شهرستان آستانه اشرفیه در نزدیكی بندر كیاشهر تا زیباكنار واقع شده است كه تا چابكسر فاصله‌ای در حدود  80 كیلومتر دارد. این تالاب بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را شامل می‌شود. تمام پارك ملی بوجاق با عنوان تالاب كیاشهر در لیست تالاب‌های بین‌المللی كنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-lVxnYFkh1K

رودخانه سفید رود

رودخانه سفیدرود، جلگه گیلان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می كند. این رودخانه كه آن را سپیدرود و اسپیدرود هم گفته اند سالانه حدود 5953 مترمكعب آبدهی دارد و حوضه آبریز آن معادل 58 هزار كیلومترمربع است. عبور این رودخانه زیبا و خروشان از شهرستان جلگه ای آستانه اشرفیه با استمداد از هوای مطبوع استان گیلان جلوه هایی بكر و خدادادی از طبیعت گیلان را به وجود آورده است. ماهیگیری در حاشیه این رودخانه یكی از تفریحات مردم گیلان است تا ساعاتی خوش را در كنار طبیعت با تماشای امواج سفیدرود بگذرانند.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-5TMLi2Q9dc

بازار هفتگی

بازارهای هفتگی آستانه اشرفیه در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه تشكیل می‌شود و از بازارهای پررونق و درجه اول گیلان است. محصولات منطقه مخصوصاً برنج، كنف، ابریشم و بادام‌زمینی، توسط تولیدكنندگان یا خریداران عمده در بازارهای آستانه اشرفیه «از تولید به مصرف» محلی در بازار عرضه می‌شود و بدین ترتیب می‌توان گفت كه فروش تحقق پیدا می‌كند. معاملات برنج در این بازارها به طور دائم صورت می‌گیرد. اغلب فروشندگان از شرق گیلان به آستانه روی می‌آورند. در بازارهای دوشنبه و پنجشنبه كالاهای گوناگون صنایع دستی مخصوصاً ساخته‌های حصیری به فروش می‌رسد.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه-ZoPQOpfzOU