ریپورتاژ آگهی
دیدنی های صومعه سرا

دیدنی های صومعه سرا

صومعه سرا یكی از محبوب ترین جاذبه های استان گیلان است. این شهرستان زیبا در غربرشت واقع شده است و فاصله آن تا فومن تنها ۱۲ كیلومتر است
  • 1402/09/20
  • استان : گيلان
  • شهر : صومعه سرا
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های صومعه سرا

صومعه سرا یكی از محبوب ترین جاذبه های استان گیلان است. این شهرستان زیبا در غرب رشت واقع شده است و فاصله آن تا فومن تنها ۱۲ كیلومتر است.صومعه سرا در گذشته یكی از روستاهای بخش كسما و از توابع شهرستان فومن بشمار می‌رفت و نسبت به آبادی‌های اطراف خود از اهمیت كمتری برخوردار بوده است. لیكن امروزه به دلیل داشتن موقعیت بهتر از آبادیهای دیگر پیشی گرفته و به صورت مركز شهرستان از اعتبار برخوردار است. صومعه سرا شهر زیبائی است كه میان كشتزارها و باغهای وسیع قرار گرفته‌است. برنج و توتون از محصولات مهم صومعه سرا است و در كنار آن پرورش كرم ابریشم و چایكاری رواج زیادی دارد.در ادامه همراه ایران توریسم باشید تا با دیدنی های صومعه سرا بیشتر آشنا شوید.

مناره آجری گسكر

این مناره در بخش مركزی از توابع شهرستان صومعه سرا و در 36 كیلومتری غرب شهرستان رشت واقع شده،  مناره گسگر در سر راه یك جاده قدیمی معروف به شاه عباسی واقع شده است و یادآور مناره های عظیم سلجوقی در دیگر مناطق ایران می‌باشد، ارتفاع مناره 29 متر و قطر آن در پایه هفت متر و در بخش فوقانی 35/2 متر است و منار شكل مخروطی دارد.

یك ستون نگهدارنده در وسط به عنوان تكیه گاه به ابعاد 55×55 سانتیمتر به پلكان مارپیچ داخلی و جداره بیرونی منار ایستائی داده است. هیچ كتیبه ای كه تاریخ بنا و بانی آن را معرفی كند، وجود ندارد. منار با آجرهای مربع شكل به ابعاد 13×13 سانتیمتر و قطر شش سانتیمتر بنا شده و جز در قسمت فوقانی كه دو نوار آجركاری تزئینی آن را زینت داده در سایر قسمت ها كاملا ساده و بدون آلایش است.

-YXVYgxfFGa

محوطه تاریخی هفت دغنان

این محوطه در دهستان ضیابر و روستای بهمبراز صومعه سرا میباشد و طبق گفته ی باستان شناسان حداقل ۱۲۰۰ سال قدمت دارد.در سال 1382 بقایایی از یك گورستان دوره اسلامی را در آن شناسایی كرده و بی نظمی اجساد دفن شده جای این احتمال را میگذارد كه این افراد بر اثر یك حادثه یا واقعه ای همچون جنگ یا زلزله از دنیا رفته اند.

-cGC2CgjkR5

پل گازروبار

این پل تاریخی در دوره ی صفویه ساخته شد و به دستور حاج یوسف بلگوری در دوره قاجار باز سازی گردید. معماری پل گازروبار بدین شكل است كه دارای یك چشمه­ی اصلی در مركز و چهار چشمه­ی فرعی در دو طرف میباشد. پهنای چشمه­ی اصلی پل حدود ۱ متر، طول این پل ۵/۴۸ و عرض آن ۵/۴ متر و بر روی رودخانه­ ی گازربار قرار دارد. بنای این پل تماما  از آجر به ابعاد ۵× ۱۹× ۱۹ سانتی­متر است.

-RcKT8RfsE1

تالاب سیاه درویشان صومعه‌ سرا

تالاب سیاه درویشان بعنوان یكی از جاهای دیدنی صومعه سرا در شمال این شهر قرار گرفته و محصولات برنج، صیفی‌جات، مركبات و توتون در این منطقه توسط مردم تولید میگردد. اگر از دنیای حیوانات لذت میبرید ، شما میتوانید در این منطقه پرندگان بومی، مهاجر همچون كیلار، فیلوش، خوتكای پر سفید و معمولی و لك لك و انواع آبزیان را مشاهده كنید و به وجد بیایید. رودخانه های مهمی چون ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان به این تالاب میریزند و انرا بیش از پیش زیبا میكنند.

-K3N7FOtfxr

بقعه ی پیر موذنان، صوفیان ده

این مقبره متعلق است به پیر موذنان كه نام اصلی این عارف وارسته پیر محمد موذن یا پیر محمد موذنان است و از عرفای نیمه ی اول سده ی دهم هجری میباشد. ایشان در حدود سال ۹۳۹ ه.ق فوت كرده و  مقبره ی او از جمله زیارتگاه های مورد توجه مردم تولم میباشد.

-dwc9wY7lzt

پل كسما

این پل در سه كیلومتری كسما – از توابع صومعه سرا – و در مسیر راهی واقع است كه به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این راه از هشتپر به رشت منتهی می شد.ین پل 25 متر طول و 20/4 متر عرض دارد و ارتفاع دهنه های بزرگ آن از سطح اب به 5 متر می رسد. بنا دارای پنج دهانه كوچك و بزرگ آجری است كه یكی از طاق های اصلی آن فرو ریخته و پایه های آن دارای آب برهایی برای سهولت جریان رودخانه است.

-4VDu8rzvoZ

حمام كسماء

حمام قدیمی كسما با بافت سنتی و پیشینه تاریخی ۷۰ ساله خود ، یكی از بناهای تاریخی شهرستان صومعه سرا به شمار می رود كه در كنار راه جاده كنونی كسماء واقع شده است.این حمام دارای دو حوض آب سرد و گرم بوده است و آب آن نیز با آب رود و قنات تامین می شده است . در قسمت های مختلف حمام معمار با استفاده از پوشش گنبدی و عرقچینهای زیبا به مسقف كردن بنا همت گماشته است.متاسفانه این حمام به علت رعایت اصول بهداشتی تعطیل گردید و امروزه به صورت بنایی متروك و بلا استفاده باقی مانده است.

-4VDI0QP9YI

روستای صوفیانده

روستای صوفیانده معروف به روستای بدون بیكار ، از توابع بخش تولم شهرستان صومعه‌سرا است. صوفیانده به دلیل تولید فراوان توت‌فرنگی شهرت دارد و هر ساله جشنواره توت فرنگی در این روستا برگزار می‌شود.

-Nf1dH20dby

روستای تنیان

تنیان در ٢٠ كیلومتری شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد. این روستا در منطقه جنگلی و كوهستانی واقع شده و عبور رودخانه‌های زیبا از آن و وجود چشمه سرسبزی خاصی به تنیان بخشیده است.  در این روستا آبگیری در دل جنگلی بسیار زیبا وجود دارد. كمی بالاتر از آن هم می‌توانید از غار خونابكش بازدید كنید.

-DBvj2AGd3u

بازار هفتگی صومعه سرا

در بازار یكشنبه صومعه‌سرا، زنان روستایی از سویی فروشنده و از سوی دیگر خریدار هستند. آنان اضافه تولید برخی از فراورده‌ها مانند نیشكر، دوشاب، انواع سبزی‌ها، مرغ و تخم‌مرغ و فراورده‌های دامی را كه حاصل كار و فعالیت آنان است، در یكشنبه بازار به فروش می‌رسانند و عواید آن را در همان بازار به مصرف خرید لوازم ضروری زندگی به ویژه پوشاك می‌رسانند. یكی از بزرگ‌ترین امتیازات بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت‌هاست. این ویژگی به نحو مطلوب و چشمگیری در یكشنبه بازار صومعه‌سرا مشاهده می‌شود

 -C9KruzdeWg