ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان

سفر به آستارا،‌ شمالی‌ترین شهر استان گیلان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان شما را با جنبه‌ی دیگری از سفر به شهرهای شمالی آشنا می‌كند. این‌بار كمی از دریا و حال‌وهوای دریایی فاصله بگیرید و با نگاه سفری تجاری به این شهر سفر كنید
  • 1402/09/19
  • استان : گيلان
  • شهر : آستارا
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان

سفر به آستارا،‌ شمالی‌ترین شهر استان گیلان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان شما را با جنبه‌ی دیگری از سفر به شهرهای شمالی آشنا می‌كند. این‌بار كمی از دریا و حال‌وهوای دریایی فاصله بگیرید و با نگاه سفری تجاری به این شهر سفر كنید. اگر چه آستارا هم از مجاورت با دریای خزر و زیبایی‌هایی دریایی بی‌نصیب نمانده و می‌توان با یك تیر دو نشان زد. پس باید جاهای دیدنی آستارا را بهتر بشناسیم.

اما به‌خاطر هم‌مرز بودن یا كشورهای همسایه شمالی  و بندر تجاری برای ارتباطات اقتصادی، كالاهای روسی و صادراتی در این شهر مرزی بسیار زیاد است. مردم این شهر به كارهای بازرگانی و باغداری، گمركی به‌خصوص پوشاك مشغول‌اند. قبل از دور‌ه قاجاریه تمام منطقه‌ی ‌آستارا در خاك ایران قرار داشت.

همان‌طور كه در روایات و اسناد تاریخی نوشته شده است، بر اساس عهدنامه‌ی تركمان‌چای بخشی از آستارا به نام آستاراچای به دولت روسیه واگذار شد و رودخانه‌ای كه از این منطقه بود مرز بین دو كشور ایران و روسیه شد. این مطلب از ایران توریسم قرار است به شما بگوید آستارا كجاست و راهنمای شما برای سفر و دیدن جاهای دیدنی آستارا ، شهر بام‌های سفالین ایران باشد. همراه ما بمانید.

جاهای دیدنی آستارا شهری با بام‌های سفالی

آستارا همیشه یكی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین شهرهای شمالی در تاریخ ایران بوده است. خانه‌هایی با سقف‌های سفالی و كوچه‌‌‌ها و فضاهای زیبا و خوش‌آب‌ورنگی كه تا همیشه در یاد و ذهن هر مسافر و رهگذری باقی خواهد ماند. اما فقط زیبایی چیزی نیست كه بخواهد باعث شود آستارا در ذهن شما همیشه ماندگار شود.

معماری خانه‌های این شهر و مصالح و ابزاری كه برای آنها به‌كار برده شده است مثل سقف‌های سفالی، باعث شده فضای خانه در روزهای شرجی و گرم تابستان بسیار خنك و مطلوب باشد.

اگر مسافر آستارا شدید مطمئن باشید فقط دیدن جاهای دیدنی آستارا شما را جلب و راضی نخواهد كرد، بلكه فضای شهری و آب‌وهوای خوش آن در پاییز و بهار هم بسیار خاطره‌انگیز است. آستارا می‌تواند بهترین مقصد شما برای سفر باشد، برای كسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی جاهای دیدنی آستارا در ادامه همراه ما باشید.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-pN8KAbzrKJ

تالاب بین‌المللی استیل

اولین جایی كه در میان دیدنی‌های شهر آستارا توجه هر مسافر و گردشگری را جلب می‌كند، تالاب بین‌المللی استیل است. چهار كیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده آستارا به تالش می‌توانید تالاب بین‌المللی استیل را ببینید.

این تالاب یكی از زیبا‌ترین و مهم‌ترین مناطق اكوتوریستی استان گیلان است كه چشم‌اندازهای متنوع و بی‌نظیر آن زیبایی‌های دوچندانی دارد. یكی از شگفتی‌های این تالاب قرار گرفتن ریشه درختان در آب است و باعث شده همواره درختان این منطقه در پهنای تالاب حركت كنند و جابه‌جا شوند.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-NHninFD8qm

روستای دربند

عد از تالاب استیل، در سمت جنوب غربی آستارا یكی دیگر از دیدنی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد استان گیلان قرار دارد كه تحسین و حیرت‌تان را به دنبال خواهد داشت. روستای دربند آستارا جزء‌ زیباترین روستاهای گیلان و حتی ایران است. بهشتی سبز و دیدنی كه به‌خاطر همسایگی با تالاب استیل و كوه‌پایه‌های سبز رشته‌كوه البرز، طبیعتی مثال‌زدنی در میان جاهای دیدنی آستارا دارد.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-qXEwpWc9Sq

گردنه‌ حیران

شاید تا به حال نام گردنه‌ی حیران و وصف زیبایی‌های و شگفتی‌های این منطقه به‌گوش‌تان خورده باشد. گردنه‌ی حیران بهشتی زمینی است كه نهر شیرین آق چای (در زبان آذری چای به معنی رود است) یا رود آستارا از داخل آن عبور می‌كند. در این منطقه از هر طرف كه بروید، چشمان‌تان جز زیبایی، طراوت و سرسبزی نخواهد دید.

گردنه ی حیران یكی از جاذبه‌های محبوبی است كه گردشگران و طبیعت‌گردان عاشق را به خود جذب و همه‌ را سرخوش زیبایی و طبیعت بكر خود می‌كند. درخت‌‌های درهم تنیده، جنگل‌های سبز، ابرهای پنبه‌ای نزدیك به زمین و فرشی رنگارنگ از شكوفه‌های رنگین این گردنه تنها بخشی از زیبایی‌های گردنه‌ حیران و جاهای دیدنی آستارا است.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-VGF2ccg41l

پارك جنگلی بی‌بی‌یانلو

آستارا آن‌قدر جنگل و فضاهای سبز دارد كه از دیدن این شهر هیچ‌وقت پشیمان نخواهید شد اما هر كدام از این مناطق سبز و جنگل‌‌های وسیع ویژگی خاص خود را دارند كه نمی‌توان دیدن یكی از آنها را جایگزین دیگر جاهای دیدنی آستارا كرد. جنگل بی بی یانلو هم یكی از همین مناطق است.

انبوه درختان راش، ‌بلوط، توسكا، افرا، گیلاس، فندق، گردو و ممرز پوشش گیاهی این جنگل را تشكیل می‌دهد و جنگلی از خانواده‌ی درخت‌های هیركانی است. اگر برای كمپ یك روزه در جنگل راهی این مسیر بشوید، هر امكانات رفاهی و مورد نیازی كه باید یك پارك جنگلی داشته باشد در این جنگل پیدا خواهید كرد.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-6tGm85GTPX

قله اسپیناس

آستارا را جنگل‌ها و روستاهای متعدد شناختیم از رودها و نهرهای آن گفتیم، بیایید گشت‌وگذار در این نگین زمردی را با صحبت از كوه‌ها و قله‌‌های معروف‌اش ادامه دهیم. قله اسپیناس جایی است كه آبشار لاتون از آن سرچشمه می‌گیرد و بین آبشار لاتون و تالاب استیل قرار گرفته است.

اگر در برنامه‌ی سفر خود كوه‌نوردی دارید و با تجهیزات كامل و كافی برای یك كوه‌نوردی دوهزارمتری آماده‌اید، پس مقصد شما قله اسپیناس خواهد بود. رفتن به نوك قله این فرصت را به‌شما می‌دهد تا زیبا‌ترین چشم‌انداز گیلان را زیر پای خود داشته باشید و حتی شاهد تابلوی رنگین خلقت و طبیعت زیبای پوشش گیاهی این قله در فصل‌ها و موقعیت‌های مختلف باشید.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-6D1LXx01r2

آستارا چای

آستارا چای همان‌جایی است كه شما را از دنیایی به دنیای دیگر می‌برد. مرز دریایی ایران و آذربایجان كه محل زیست ماهی‌های سفید و آزاد است. اگر سررشته‌ای از ماهیگیری داشته باشید و در فصل‌های مناسب به این منطقه سفر كنید، می‌توانید ماهیگیری كنید، كنار رود بنشینید و با خوردن ماهی‌های كبابی تازه و دودی دلی از عزا در بیاورید.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-k5EVcbM3KJ

آبشار لاتون

همان‌طور كه پیش از این برای شما گفتیم، آبشار لاتون از قله اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و با ارتفاع ۱۰۵ متر، ‌جزء بلندترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است. برای دیدن این آبشار را  ۱۵ كیلومتر در سمت جنوب آستارا حركت كنید تا به روستای كوته كومه در لیست جاهای دیدنی لوندویل برسید. این روستا هم یك منطقه‌ی توریستی است كه در آن استراحت‌گاه و امكاناتی برای مسافران آماده شده.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-w6DjNKcQsc

تله كابین و سورتمه حیران

سفر به طبیعت و دل جنگل‌های انبوه  همیشه جذابیت و زیبایی‌ های خاص خود را دارد و به‌خصوص اگر این زیبایی را بر فراز بلندی و از یك تله كابین ببینید. تله كابین و سورتمه حیران در جاده‌ی آستارا به اردبیل با یك هزار و ۵۰۰ متر طول و ارتفاع یك هزار و ۷۳۰ متر از سطح دریا ساخته شده. امكانات رفاهی و تفریحی دیگری در این منطقه قرار دارد كه برای مسافران و بازدیدكنندگان در نظر گرفته شده و یكی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آستارا است.

مسیر این تله‌كابین از بالای جنگل‌های سبز و رنگین آستارا می‌گذرد و شما را به جنگل فندقلو می‌برد كه در آنجا هم امكانات رفاهی متنوعی در نظر گرفته شده است. علاوه بر تله‌كابین، بزرگ‌ترین سورتمه ریلی ایران هم در منطقه گردشگری حیران قرار دارد.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-nsDuiDcvJc

ساحل صدف

سفر به آستارا را با صحبت از جاهای دیدنی آن مثل كوه، جنگل و روستاهای مختلف شروع كردیم اما مگر می‌شود مسافر شهرهای شمالی ایران بود و به دیدن دریا نرفت؟! توصیه می‌كنیم وقتی مسافر آستارا شدید دیدن ساحل صدف را فراموش نكنید.

ساحل صدف یكی از تمیز‌ترین و پاكیزه‌ترین جاهای دیدنی آستارا است كه از نظر امكانات و امنیت كم‌رقیب است و بهترین یاد و خاطره‌ را برای شما از دیدن غروب طلایی و درخشان آفتاب به جا می‌گذارد.

برعكس بسیاری از سواحل شمالی،‌ آب ساحل صدف آستارا بسیار تمیز است و در آن پلاژ‌ها و اتاق‌هایی برای استراحت و شنا به گردشگران سرویس می‌دهند. همچنین امكان نصب و برپایی چادر هم نكته‌ی مثبت این ساحل است.

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-DrWo17cRQS

پناهگاه حیات وحش لوندویل

اجازه بدهید سیر و سیاحت در آستارا را با صحبت از یكی از جاهای دیدنی لوندویل به پایان برسانیم و آن هم جایی نیست جزء پناهگاه حیات وحش لوندویل. این منطقه در سال ۱۳۵۲ در لیست مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست ثبت شد و یكی از زیست‌گاه‌های مهم حیات وحش است

جاهای دیدنی آستارا ؛ زیبایی‌های شمالی‌ترین شهر گیلان-E1QZwxcYge