ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست

جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست

در نوار شمالی ایران و نزدیكی شهر رشت یكی از زیباترین بندرهای ایران یعنی بندر انزلی جا خوش كرده است. بندری كه از قدیم‌الایام از مهم‌ترین بنادر ایران و البته پر از جاذبه‌های دیدنی است
  • 1402/09/14
  • استان : گيلان
  • شهر : بندر انزلی
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گیلان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی انزلی را می‌شناسید؟ اروپای شمال ایران اینجاست

در نوار شمالی ایران و نزدیكی شهر رشت یكی از زیباترین بندرهای ایران یعنی بندر انزلی جا خوش كرده است. بندری كه از قدیم‌الایام از مهم‌ترین بنادر ایران و البته پر از جاذبه‌های دیدنی است. جاهای دیدنی بندر انزلی كه در گذشته به نام بندر پهلوی شناخته می‌شد، حقیقتاً آنقدر زیاد است  كه در یك سفر كوتاه نمی‌توانید همه آن‌ها را ببینید.

جاذبه‌های تفریحی، طبیعی، تاریخی و البته مراكز خرید كه به هر قصدی به آنجا سفر كنید، شما را دست پر بر می‌گرداند. پس برویم و گشتی در گوشه‌وكنار بندر انزلی بزنیم تا با اروپای شمال ایران بیشتر آشنا شویم.

بندر انزلی كجاست؟

بندر انزلی در استان گیلان و نزدیكی شهر رشت قرار دارد. بندری كه به‌صورت طولی در امتداد دریای خزر قرار دارد. در قسمت جنوب هم به صومعه‌سرا و رشت می‌رسد. در بخش غربی خود هم همسایه رضوانشهر است.

جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-ybiGUnJYuK

جاهای دیدنی طبیعی بندر انزلی

طبیعت سبز و زیبای بندر انزلی با وجود دریا و البته تالاب باعث شده كه این شهر دیدنی‌های زیادی را در دل خود جا داده باشد. بندری كه در قدم به قدم آن می‌توانید یكی از شگفتی‌های طبیعت را ببینید. پس با هم سری به جاهای دیدنی انزلی می‌زنیم تا با جاذبه‌های مختلف، دسترسی، ساعت و هزینه بازدید آشنا شویم.

جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-TFtfYBi6XV

تالاب انزلی

اگر به انزلی بیایید و تالاب را نبینید، قطعاً چیزی از زیبایی و شكوه این بندر ندیده‌اید. تالاب انزلی كه از نظر محیط زیستی اهمیت خیلی زیادی دارد، زیستگاه پرندگان، حیوانات آبزی مثل انواع ماهی‌ها و همین‌طور گیاهان آبی است. جایی كه می‌توانید برای ماهیگیری و پرنده‌نگری هم روی آن حساب كنید.

این تالاب همچنین دارای چند جزیره و شبه جزیره و همچنین مناطق حفاظت شده است كه با قایق‌سواری در آن می‌توانید آن‌ها را ببینید. تالاب انزلی در فصل بهار و تابستان مهمان نیلوفرهای آبی می‌شود كه زیبایی‌های آن را چندین برابر می‌كند.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-DsN2Pavetz

موج شكن انزلی

كاربرد اصلی موج‌شكن‌ها در بنادر جلوگیری از آسیب به قایق‌ها و كشتی‌هایی است كه در بندر پهلو می‌گیرند. انزلی هم یكی از این موج‌شكن‌ها را دارد كه حالا كاربری خود را مثل گذشته ندارد و بیشتر جنبه تفریحی پیدا كرده است. جایی كه می‌توانید به تماشای آبی دریا بنشینید و عكس خوبی در آنجا بگیرید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-TRIREUu2Ex

پل غازیان

پل غازیان از مهم‌ترین پل‌های تاریخی ایران است كه در زمان خود در شمار مدرن‌ترین پل‌ها بوده است. طول پل ۲۱۰ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاعی برابر با ۸۵/۶ متر دارد. پل غازیان دارای ۵ دهانه مختلف است كه یكی از آن‌ها ۲۵ متر طول دارد و در گذشته متحرك بوده است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-7zLDub1XaF

روستای اشپلا

روستای اشپلا در نزدیكی تالاب انزلی قرار دارد. روستایی خوش آب و هوا كه دارای بركه و محل بزرگی است كه در گذشته استخر پرورش ماهی بوده است. این روستا پاتوق افراد محلی برای پیك نیك‌های آخر هفته و همچنین ماهیگیری است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-gX0kzhofGB

پناهگاه حیات وحش سرخانكل

پناهگاه حیات‌وحش سرخانكل بخشی از تالاب انزلی است كه در زمان بازدید تالاب، از اینجا هم دیدن خواهید كرد. این منطقه تقریباً وسط تالاب است و در فصل بهار و تابستان برای دیدن نیلوفرهای آبی باید از این مسیر بگذرید. پناهگاه سرخانكل كه از جاهای دیدنی انزلی به شمار می‌رود، زیستگاه پرندگان و ماهیان مختلف است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-YS3vn16drU

پارك جنگلی بندر انزلی

پارك جنگلی یكی از جاهای دیدنی انزلی است كه با امكانات تفریحی مختلف مثل پیاده‌روی , دوچرخه‌سواری , جت اسكی و… می‌توانید در برنامه سفر خود قرار دهید. این پارك همچنین دارای امكانات رفاهی مختلف است كه برای سفر با خانواده هم  می‌توانید روی آن حساب كنید. در ورودی پارك هم غرفه‌های صنایع‌دستی وجود دارد كه برای خرید سوغاتی مناسب هستند.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-NV8WumjpvJ

ساحل انزلی

ساحل بندر انزلی یكی از زیباترین و البته طولانی‌ترین سواحل دریای خزر است. ضمن اینكه قدیمی‌ترین ساحل احیا شده هم به‌شمار می‌رود. جایی كه علاوه‌بر تماشای دریا می‌توانید انواع ورزش‌های آبی را در آن تجربه كنید. همچنین رفت و آمد كشتی‌های مختلف كه در اسكله پهلو می‌گیرند را ببینید. در امتداد ساحل هم یك بلوار ساحلی وجود دارد كه اولین پارك اروپایی به سبك نوین هم شناخته می‌شود.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-DGkDN3LGS1

جاهای تفریحی و گردشگری انزلی

گشت و گذار در بندر انزلی به چند جاذبه طبیعی ختم نمی‌شود. در واقع اگر بخواهید این شهر زیبا و تمام عیار را ببینید چند روزی به زمان نیاز خواهید داشت. در بین جاهای دیدنی انزلی باید سری هم به جاهای تفریحی و گردشگری آن بزنیم تا سفر خود را در این بندر شمالی جذاب‌تر كنیم. در واقع بندر انزلی به دلیل اینكه منطقه آزاد است امكانات تفریحی زیادی دارد.

مجموعه مارینا كاسپین

مارینا سنتر كاسپین در بندر انزلی اولین مارینای شمال كشور همچنین حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین آن‌هاست. مارینا در واقع یك مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی برای نگهداری قایق‌ها در محیطی امن است. ضمن اینكه انواع ورزش و تفریحات آبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

این مجموعه در كنار سرویس‌دهی به شناورها دارای امكانات رفاهی و خدماتی مثل فروش تخصصی شناورهای تفریحی، انواع رستوران، كافی‌شاپ و استراحتگاه‌های ساحلی، فروشگاه لوازم و تجهیزات دریایی، كلوپ تفریحات دریایی، مدرسه بادبانی و… است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-arzuuf17N9

آكواریوم انزلی

یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی انزلی آكواریوم آن است. این جاذبه دیدنی با ۴۰ متر تونل زیر آب دارای ۴۰ آكواریوم مختلف است كه بزرگ‌ترین و كامل‌ترین آكواریوم مصنوعی در ایران هم به شمار می‌رود. این مجموعه كه در دو طبقه ساخته شده دارای بیش از  ۲۰۰ گونه مختلف آبزیان، بیش از ۵۰۰۰ هزار خزنده، آبزی و پرنده است.

از دیگر امكانات این مجموعه می‌توان به شهربازی سرپوشیده گیم لند با بازی‌های مدرن، لونا پارك و بولینگ اشاره كرد. رستوران و كافی‌شاپ گرندشف هم از دیگر بخش‌های آن هستند.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-xXQggcfxVU

كلبه وحشت انزلی

در یكی از روستاهای نزدیك به انزلی به اسم هفت دغنان یك عمارت قدیمی وجود دارد كه متعلق به یكی از ثروتمندان منطقه به نام عزت الملوك ساسانی بوده است.

افسانه‌های زیادی در مورد كلبه وحشت انزلی وجود دارد اما كسی اطلاعی ندارد كه این كلبه دقیقاً كجاست و برخی عقیده‌ دارند كه این عمارت قدیمی همان كلبه وحشت است كه در سال‌های اخیر هم به دلیل مرمت نشدن و عدم رسیدگی در حال تخریب است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-eSOUOl6qT9

حافظیه بندر انزلی

از دیگر جاهای دیدنی انزلی حافظیه است كه در نگاه اول شاید تصور كنید كه شمایلی از حافظیه شیراز را به عنوان یكی از المان‌های فرهنگی و تاریخی در این منطقه بازسازی كرده‌اند.

در حالی كه این بنا در سال ۱۳۱۱ به كوشش شهرداری بندر انزلی و توسط مهندسان آلمانی، با كاربری ترنم موسیقی ساخته شد. این در حالی است كه ساخت بنای حافظیه شیراز دو سال بعد آغاز شد و در معماری آن از ترنم موسیقی انزلی الهام گرفته شده است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-BhfE8nwSbI

دهكده ساحلی بندر انزلی

مجموعه‌ی كه به عنوان دهكده ساحلی بندر انزلی شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین باغ شهر ایران است. شهركی كه در سال ۱۳۴۸ ساخته شده و از لحاظ فضای سبز بسیار غنی است تا جایی كه بعد از گذشت بیش از نیم‌قرن هنوز هم زیباترین شهرك در شمال كشور است.

دهكده ساحلی بندر انزلی دارای ویلاهای مختلف و همچنین امكانات رفاهی و خدماتی مختلف مثل رستوران، فروشگاه، پارك، مسجد، پلاژ شنای آقایان و خانم‌ها، زمین‌های ورزشی، ویلاهای ساحلی، آلاچیق و… است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-2KWRrQGeWX

بلوار ساحلی بندر انزلی

لوار ساحلی بندر انزلی به‌عنوان یكی از قدیمی‌ترین و مدرن‌ترین بلوارهای ایران به سبك اروپایی ساخته شده است. این بلوار چشم‌انداز به دریای خزر از یك سو و تالاب انزلی از سوی دیگر یكی از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی انزلی است كه در سفر به این شهر حتماً باید سری به آنجا بزنید.

از جمله زیبایی‌هایی بلوار ساحلی می‌توان به مجسمه شیر، پلكان‌ها، آلاچیق و حوضچه‌هایی با فواره‌های بلند كه در میان درختان كاج و مركبات قرار دارند و همچنین درختچه‌های تزئینی، شمشادهای سرسبز و گل‌ها و سبزه‌ها و سایر المان‌ها اشاره كرد.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-Z5jnJBx1Mu

كشتی تفریحی میرزا كوچك خان

یكی از جاذبه‌های خاص و منحصربه‌فرد در انزلی، تجربه كشتی تفریحی است. كشتی تفریحی میرزا كوچك خان در سال ۱۹۷۱ در ۵ طبقه با امكانات كامل و در حد یك هتل ۵ ستاره ساخته شد.

این كشتی ژاپنی كه گنجایش بیش از ۲۵۰ مسافر را دارد امكان تردد در استان گیلان و سایر استان‌ها را دارد. اقامت در این كشتی بدون شك یكی از جذاب‌ترین تجربه‌هایی است كه می‌توانید در دریای خزر داشته باشید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-RJxd7lAj03

 كاخ موزه نظامی انزلی

كاخ‌موزه نظامی انزلی گرچه كه بیشتر باید شبیه به یك ساختمان خشك و بی‌روح باشد ولی در واقع عمارت با معماری ظریف و زیباست كه از یك سو به آبی دریا و از سوی دیگر به سرسبزی باغ‌های انزلی چشم‌انداز دارد. این بنا كه به كاخ میان پشته هم معروف است به دستور رضا پهلوی در سال ۱۳۰۸ ساخته شد.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-CRhTPzArzn

گورستان لهستانی بندر انزلی

در جریان جنگ جهانی، لهستانی‌های زیادی از مرزهای شمال كشور به ایران مهاجرت كردند تا از آتش جنگ در امان بمانند. این افراد كه بیشتر در رشت و انزلی ساكن شده بودند، پس از مرگ در همین‌جا دفن شدند. گورستان لهستانی‌ها كه ۶۳۹  مهاجر در آن به خاك سپرده‌ شده‌اند، دومین گورستان بزرگ لهستانی‌ها در ایران است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-XnZHxd0xsZ

برج ساعت انزلی یا مناره انزلی

یكی از اصلی‌ترین نمادهای بندر انزلی برج ساعت است. برجی كه در سال ۱۱۹۴ توسط ناصرالدین‌شاه در پشت بازار سپه ساخته شد و هنوز هم ساعت آن كار می‌كند. این برج با ۲۸ متر ارتفاع در واقع فانوس دریایی بود و  با هدف راهنمایی كشتی‌هایی كه به سمت انزلی می‌آمدند ساخته شد كه بعد از مدتی با نصب ساعت تغییر كاربری داد و سال‌های سال است كه به عنوان نماد انزلی شناخته می‌شود.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-NtLehhZuEM

بقعه بی بی حوریه

كی از اماكن مقدس و از جاهای دیدنی انزلی، بقعه بی‌بی حوریه است كه از خواهران امام رضا و دختران امام موسی كاظم است. این بقعه در روستای شالور و نزدیك به غازیان، در مسیر رشت به انزلی قرار دارد كه با سفر به انزلی می‌توانید سری به آنجا بزنید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-7GugmDkHLk

پل‌ انزلی

یكی از پل‌های قدیمی در بندر انزلی كه آن را به غازیان وصل می‌كند، پل انزلی است. ساخت این بنا در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و در سال ۱۳۱۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هنگامی كه روی این پل می‌روید، می‌توانید تالاب را در روبه‌رو خود مشاهده كنید. شب‌ها هم با نورپردازی‌های زیبا، بسیار دیدنی است.

جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-EVrDqkFph9

بازارها و مراكز خرید بندر انزلی

بندر انزلی یكی از مناطق آزاد كشور است كه اگر به آنجا بروید و زمانی را در بازارها و مراكز خرید آن صرف نكنید، حتماً لذت سفر خود را كامل نكرده‌اید. این منطقه با ورود كالاها و اجناس مختلف تنوع زیادی در مراكز خرید و بازارهای قدیمی دارد كه به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید. پس گشتی در مراكز مختلف این بندر زیبا بزنیم تا لیست جاهای دیدنی انزلی را تكمیل كنیم.

مركز خرید خاطره

این مركز خرید كه از جاهای دیدنی انزلی است، مركز خرید پوشاك و كفش است كه برندهای مختلف را می‌توانید در آن پیدا كنید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-AsdfbhUTIY

بازار كاسپین

یكی از بزرگ‌ترین بازارهای انزلی كه در نزدیكی ساحل قرار دارد. در این بازار می‌توانید انواع كالاها مثل پوشاك، خوراك، لوازم تزیینی منزل، لوازم آرایشی و...  را با قیمت مناسب تهیه كنید چرا كه هزینه گمركی این كالاها بسیار كم است و در نتیجه قیمت تمام شده آن هم پایین‌تر است. این مركز خرید دارای امكانات مختلفی مثل كافی‌شاپ، رستوران، سرویس بهداشتی، پارك و پاركینگ است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-5IuxrmMAgi

مجتمع تجاری ستاره شمال

یكی از بزرگ‌ترین مراكز اداری و تجاری در انزلی، مجتمع ستاره شمال است كه اولین مجتمع هم در این بندر به شمار می‌رود. این مجتمع در ۶ طبقه احداث شده كه در طبقه همكف و اول آن بیش از ۴۸۰ واحد تجاری دارد. طبقه دوم نیز شامل سوئیت‌های اداری و سالن اجتماعات، طبقه سوم و چهارم سوئیت‌های اداری و اقامتی و طبقه آخر نیز رستوران است.

در این مجتمع مدرن می‌توانید انواع كالاها را با تنوع بالا و برندهای مختلف تهیه كنید و چند ساعت را در این مجموعه به گشت و گذار اختصاص بدهید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-gWxMhOETiZ

بازار ماهی فروشان بندر انزلی

مال به ماهی‌هایش معروف است و خیلی‌ها آن را به عنوان سوغاتی هم انتخاب می‌كنند. آن هم بندر انزلی كه بزرگ‌ترین بازار ماهی كشور و البته قدیمی‌ترین آن را در دل خود جا داده است.

این بازار كه زیر پل انزلی است دارای غرفه‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی صید روز است كه انواع ماهی‌ها را می‌توانید در آنجا تهیه كنید. پس اگر به انزلی سفر می‌كنید بازار ماهی‌های آن را به عنوان یكی از جاهای دیدنی انزلی از دست ندهید.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-yoLgztcVcG

بازار گیلار

یكی از بازارهای قدیمی و سرپوشیده كه از جاهای دیدنی انزلی است و در آن با تعداد زیادی از اجناس روسی و ترك مواجه خواهید شد. این بازار دارای سه بخش مختلف است كه در آن انواع كالاها مثل  لوازم آرایشی و بهداشتی، سیسمونی نوزاد، پوشاك مردانه و زنانه، اسباب‌بازی و لوازم‌خانگی عرضه می‌شد. بازار گیلار از محبوب‌ترین بازارهای بندر انزلی است كه قیمت كالاها در آن بسیار مناسب است

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-WtO8fSY3ND

مجتمع تجاری ونوس

یكی دیگر از مراكز خرید انزلی كه در منطقه آزاد قرار گرفته، مجتمع تجاری ونوس است. پاساژی كه یكی از جاهای دیدنی زیبا كنار به شمار می‌رود. در این مجتمع می‌توانید انواع برندهای ایرانی و خارجی را پیدا كنید و كالاهای مختلفی مثل پوشاك، كفش و كیف، لوازم ورزشی، لوازم‌آرایش، ساعت و… را خریداری كنید.

این مجموعه همچنین دارای رستوران، كافی‌شاپ، فودكورت، پاركینگ و… است. این مركز خرید به دلیل قرار گرفتن در نزدیكی دریا یكی از پرطرفدارترین و شلوغ‌ترین مراكز خرید است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-cSba4eI2HU

بازار ساحلی

یكی از جاهای دیدنی انزلی كه از جمله خاص‌ترین آن‌ها هم به شمار می‌رود. بازار ساحلی است كه به بازار آسیای میانه هم معروف است. این بازار كه در كنار ساحل قرار گرفته از شلوغ‌ترین بازارهای این شهر است و به ‌‌صورت دكه و غرفه‌های مجزا انواع پوشاك، لوازم‌آرایش و همچنین صنایع‌دستی را عرضه می‌كند. یكی از مزایای این بازار وجود پاركینگ اختصاصی در آن است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-FRNf4ymJG9

بازار سنتی كپورچال

بازار كپورچال یك بازار محلی و هفتگی است كه اهالی روستا‌ها و بخش‌های مختلف در آن محصولات تازه و بیشتر ماهی عرضه می‌كنند. البته در اینجا می‌توانید سبزی، تخم‌مرغ و میوه تازه را هم خریداری كنید. در این بازار سنتی ماهیان صید روز هستند و یكی از جذاب‌ترین جاها برای دیدن مردم محلی و خریدن محصولات و خوراكی‌های تازه است.

 جاهای دیدنی انزلی , اروپای شمال ایران اینجاست-5JYxo0PMbq