ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی سبزوار

جاهای دیدنی سبزوار

سبزوار یكی از شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی است كه در فاصله 250 كیلومتری از مشهد مقدس قرار گرفته است. این شهر مكان‌های تاریخی خارق‌العاده‌ای دارد
  • 1402/09/05
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : سبزوار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : فاصله 250 كیلومتری از مشهد مقدس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی سبزوار

سبزوار یكی از شهرهای تاریخی استان خراسان رضوی است كه در فاصله 250 كیلومتری از مشهد مقدس قرار گرفته است. این شهر مكان‌های تاریخی خارق‌العاده‌ای دارد كه هر كدام از آن‌ها مربوط به دوره خاصی از ایران باستان است. بازدید از این بناهای تاریخی برای افرادی كه به باستان‌شناسی و گشت‌و‌گذار در كتاب تاریخ ایران علاقه دارند می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. در این مقاله همراه گردشی تاپ باشید تا شما را با خاص‌ترین جاهای دیدنی سبزوار آشنا كنیم.

-PiSU0Kgos4 

مناره خسروگرد

مناره خسروگرد كه مردم محلی سبزوار آن را با نام میل خسروگرد نیز خطاب می‌كنند، یكی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است كه در ورودی این شهر قرار دارد. بر اساس تحقیقات و مشاهداتی كه كارشناسان روی این برج انجام داده‌اند، مشخص شده است كه این بنا در سال 505 (دورانی كه سلجوقیان بر ایران حكومت می‌كردند) ساخته شده است. همچنین مشخص شده است كه ساخت مناره خسروگرد به دستور تاج‌الدوله ابوالقاسم بن سعید انجام شده است.

در ساخت مناره خسروگرد از مصالحی مانند گل و خشت استفاده شده است و با اینكه بیش از 900 سال از عمر آن می‌گذرد، همچنان پابرجا است و مشكل جدی برای آن به‌وجود نیامده است. این مناره با ارتفاع 38 متری خود، به عنوان یكی از مرتفع‌ترین مناره‌های تاریخی در كشور ایران شناخته می‌شود. به همین خاطر است كه این سازه اهمیت بالایی دارد و به عنوان یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سبزوار شناخته می‌شود.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید كه هدف از ساخت میل خسروگرد چیست؟ باید بگوییم كه این مسیر در گذشته به عنوان جاده ابریشم شناخته می‌شد و كاروانیان زیادی از آن عبور می‌كردند. به همین خاطر برای راهنمایی كاروانیان در تاریكی شب، این مناره را ساختند. در حقیقت باید بگوییم كه این سازه در گذشته مانند یك فانوس دریایی عمل می‌كرده و راه را به كاروانیان نشان می‌داده است.

-712oc7eYSJ 

مصلی تاریخی، از جاهای دیدنی سبزوار

یكی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار كه اهمیت تاریخی زیادی دارد، مصلی تاریخی این شهر است. محققان و باستان‌شناسان تاریخ ساخت این مصلی را دوران سربداران اعلام كرده‌اند؛ اما برخی دیگر معتقدند كه این بنای تاریخی در دوران صفویه ساخته شده است. جالب است بدانید كه اولین نماز جمعه تاریخ ایران در مصلی تاریخی شهر سبزوار برگزار شده است و همین موضوع باعث شده كه لقب موزه نماز ایران را به خود اختصاص دهد. این مصلی در ابتدا محل عبادت چند تن از اشخاص مهم سربداران بود.

باید بدانید كه مصلی تاریخی سبزوار شاهد چندین واقعه وحشتناك نیز بوده است كه از مهم‌ترین آن‌ها باید به دار زدن شیخ خلیفه سربدار در این مكان توسط مغول‌ها اشاره كنیم. وقوع این اتفاقات خوب و بد در كنار یكدیگر، ارزش بسیار زیادی را به این مكان داده‌اند و باعث شده‌اند كه نام این مصلی در لیست ارزشمندترین جاذبه های گردشگری سبزوار قرار بگیرد.

در مورد معماری این بنا نیز باید بگوییم كه در ساخت آن از خشت و گِل استفاده شده؛ اما گذر زمان موفق به آسیب رساندن به این سازه نشده است. وجود یك ایوان بزرگ در قسمت جلویی مصلی سبزوار و یك گنبد بزرگ در بالای آن، جذابیت این بنای تاریخی را چندین برابر كرده است. این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید كه در معماری این مصلی نشانه‌های معماری دوران صفویه به فراوانی دیده می‌شود.

اگر اهل تاریخ‌گردی و ماجراجویی در دل تاریخ ایران هستید و به بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارید، مصلی تاریخی این شهر قطعا یكی از بهترین جاهای دیدنی سبزوار برای شما است كه باید از آن دیدن كنید.

 -rwGIrhi1E3

روستای بید، جزو جاهای دیدنی سبزوار

اگر می‌خواهید در كنار بازدید از بناهای تاریخی، اندكی به دل طبیعت بزنید و از طبیعت بكر شهر سبزوار لذت ببرید، روستای بید می‌تواند یكی از بهترین گزینه‌ها باشد. این روستا كه در فاصله 35 كیلومتری از این شهر قرار گرفته است، یكی از زیباترین جاهای دیدنی سبزوار است كه بازدید از آن خالی از لطف نیست. روستای بید بخش‌های متنوع و جذابی دارد و همین موضوع باعث شده كه بتوانید یك روز كامل را در آن‌جا سپری كنید.

این روستای سرسبز بخشی به نام دشت دارد كه مردم محلی در آن میوه‌هایی مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو و گوجه‌سبز پرورش می‌دهند و اگر در فصل بهار به روستای بید بروید می‌توانید طعم فوق‌العاده میوه‌های ارگانیك را تجربه كنید. همچنین در نظر داشته باشید كه هندوانه محلی، گردو و بادام نیز در این روستا وجود دارد كه در اواخر تابستان آماده برداشت می‌شوند.

از میوه‌های لذیذ این روستا كه گذر كنیم، باید به معرفی جاهای دیدنی روستای بید اشاره كنیم. در روستای بید یك آبشار جذاب و چهار فصل وجود دارد كه اصلی‌ترین دلیل قرارگیری نام بید در لیست جاهای دیدنی سبزوار است. بازدید از این آبشار رایگان است و همه روزه می‌توانید برای دیدن آن اقدام كنید. فقط یادتان باشد كه از مردم محلی روستا آدرس دقیق آبشار را بپرسید تا در پیدا كردن مسیر به مشكل نخورید. این نكته را نیز به یاد داشته باشید كه برای رسیدن به آبشار باید 10 دقیقه پیاده‌روی كنید.

اگر حوصله پیاده‌روی ندارید، می‌توانید به منطقه چنارستان روستای بید بروید. چنارستان نیز یك منطقه جذاب و تفریحی است كه یك رودخانه فصلی از وسط آن می‌گذرد. این منطقه می‌تواند یك گزینه جذاب برای كمپ زدن با دوستان باشد.

 -HRB8FY4Yac

آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی

آرامگاه ابوالحسن زیر بیهقی یكی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است كه بازدید از آن جذابیت‌های خاص خودش را دارد. این شخص كه به ابن فندق نیز شهرت دارد، در بسیاری از علوم مانند ریاضیات، حكمت، فقه، شعر و ادبیات دانش زیادی داشته است و یكی از انسان‌های تاثیرگذار در زمان خوش به حساب می‌آمده است. این شخص با خیام نیشابوری در یك دوران می‌زیسته و رابطه نزدیكی با خیام داشته است.

ابوالحسن دارای بیش از 70 كتاب در زمینه‌های مختلف است كه از مهم‌ترین آن‌ها باید به تتمه صوان الحكمه، معارج نهج‌البلاغه و جوامع الاحكام النجوم اشاره كنیم. تا اینجا درباره شخصیت ابوالحسن به شما گفتیم تا متوجه شوید كه این آرامگاه یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است. صحبت درباره شخصیت ابوالحسن زید بیهقی كافی است و وقت آن رسیده است كه شما را با آرامگاه ایشان آشنا كنیم.

آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی در روستای ششتمد سبزوار بر روی یك تپه قرار گرفته است و بازدید از آن رایگان است. برای طراحی این آرامگاه از یك طرح 6 ضلعی با ارتفاع یك متر استفاده شده است كه جذابیت بالایی دارد. همچنین باید بدانید كه دو طرف آرامگاه، توسط دو باغچه جذاب احاطه شده است. برای زیبایی بیشتر، از گل‌كاری و درختان كاج در این باغچه‌ها استفاده شده است.

 -9jw3qfkbKz

مسجد جامع سبزوار

از دیگر جاهای دیدنی سبزوار باید به مسجد جامع این شهر اشاره كنیم كه به عنوان یكی از قدیمی‌ترین مساجد جامع در كشور ایران شناخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد كه این مسجد در دوران سربداران ساخته شده است. همچنین باید بدانید كه مسجد جامع سبزوار در زمینی به مساحت 4000 متر مربع قرار گرفته است و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود كه از مهم‌ترین آن‌ها باید به شبستان، رواق و ایوان‌های قبله اشاره كنیم.

طراحی این مسجد با سایر مساجد آن دوران چندان تفاوتی ندارد و شما می‌توانید شباهت میان آن‌ها را به وضوح ببینید. برای تزئین مسجد جامع شهر سبزوار از كاشی‌كاری خشتی و كاشی‌های هفت‌رنگ استفاده شده است تا جذابیت بیشتری در دید مخاطب داشته باشد. همچنین باید بدانید كه سردر این مسجد در زمان رضا شاه خراب شد و چندی بعد با یك ظاهر متفاوت توسط محمد اشراقی بازسازی شد.

اگر در مسیر بازدید از جاهای دیدنی سبزوار به مسجد جامع این شهر رسیدید، پیشنهاد می‌كنیم كه از كتیبه‌های موجود در دالان سمت راست كه مربوط به دوران صفویه است دیدن كنید.

 -HHeiAZjK7L

آرامگاه بقراط، از جاهای دیدنی سبزوار

آرامگاه حاج محمد‌تقی سبزواری معروف به «بقراط التولیه» یكی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار محسوب می‌شود. این آرامگاه در نزدیكی میدان كارگر سبزوار جا خوش كرده و در سال 1381 هم در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه بقراط به صورت هشت ضلعی طراحی شده و گنبد آجری آن نشان دهنده الهام گرفتن از معماری عصر قاجاریه است. همچنین نقش و نگارهای آجری كه در نقاره‌های پیرامون بنا وجود دارد، تركیب معماری غرب و دوران قاجاریه را به تصویر می‌كشد.

بقراط متولد سال 1240 بود و به عنوان اولین پزشك سبزوار در دوران قاجاریه شناخته می‌شد. او در طول زندگی خود، بیماران زیادی را با گیاهان دارویی درمان كرد و عده زیادی از مردم سلامتی خود را مدیون او بودند. بقراط علاوه‌بر اینكه پزشك حاذقی بود، نویسنده و مترجم چیره‌دستی نیز محسوب می‌شد. او در طول حیات خود كتاب‌های زیادی را نوشت كه از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به كتاب‌های «شهر تاریك»، «مقصر بی‌گناه» و «دزدان پاریس» و همچنین كتاب‌های پزشكی «حفظ صحت» و «علاج امراض» اشاره كرد.

سرانجام بقراط در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت و با توجه به اینكه انسانی فرهیخته‌ای در طول دوران زندگیش بود، آرامگاه باشكوهی برای او ساخته شد تا نام و یاد او در بین مردم زنده بماند. این بنای تاریخی كه یكی از جاهای دیدنی سبزوار شناخته می‌شود، در جوار دیگر آثار تاریخی مانند كاروانسرای فرامرزی و آرامگاه امین التجار مشهدی قرار گرفته و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

 -ijxI4PD4yC

كویر دوشاخ

یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی سبزوار كویر دوشاخ است كه در ضلع غربی این شهرستان، بین استان‌های سمنان و خراسان رضوی قرار گرفته است. دلیل نامگذاری این كویر زیبا شكل آن است زیرا از سمت شرق و غرب مانند دو شاخ به سمت شمال كشیده می‌شود. طول كویر دو شاخ 100 كیلومتر است و عرض آن به 40 كیلومتر می‌رسد كه برای انباشت سیل‌های آن منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دل این منطقه به دلیل نمكی بودن زمین، هیچگونه پوشش گیاهی دیده نمی‌شود؛ اما در جوار كویر گیاهان نمك‌دوست مانند درخت گز و اشنان زندگی می‌كنند. همچنین در نواحی ماسه‌ای كویر دوشاخ گیاهانی مانند كاكوتی، گل‌گندم، شقایق كوهی، نبق صحرایی، خارشتر، تاغ، تلخك، علف شوره و غیره وجود دارند.

پوشش گیاهی كه اطراف كویر را فرا گرفته باعث شده حیوانات زیادی از جمله گرگ، شغال، كفتار، روباه، جبیر و قوچ وحشی در منطقه زندگی كنند. كبك، بلدرچین، كبوتر چاهی، زاغ بور و عقاب دشتی نیز از جمله پرندگانی هستند كه به چشم می‌خورند. از جمله خزندگانی كه در كویر دوشاخ زندگی می‌كنند نیز باید به سمندر، بزمجه، لاك پشت‌ها و غیره اشاره كنیم.

این كویر در مسیر دو رود كال شور سبزوار از سمت شرق و كال شور جاجرم از سمت شمال غربی قرار دارد. كویر دوشاخ یكی از زیباترین جاهای دیدنی سبزوار در فصل تابستان است و پیشنهاد می‌كنیم كه بازدید از آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 -s0NJRHeCfi

باغ ملی، قدیمی اما جذاب

باغ ملی سبزوار كه لقب قدیمی‌ترین بوستان شهر را یدك می‌كشد، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است. این پارك بر روی بقایای ارگ قدیمی شهر ساخته شده و مانند یك نگین سرسبز، در مركز شهر سبزوار قرار گرفته است. این جاذبه در مجاورت خیابان اسرار شمالی و خیابان اسدآبادی قرار دارد و یكی از بهترین گزینه‌ها برای دور شدن از محیط شلوغ شهر است. دسترسی به این بوستان بسیار راحت است و تنها كاری كه باید انجام دهید، این است كه تاكسی‌ها و اتوبوس‌های خط خیابان اسرار را سوار شوید تا شما را جلوی پارك پیاده كنند.

مساحت باغ ملی سبزوار 22 هزار متر مربع است كه بیشتر آن به فضای سبز و باغچه‌ها اختصاص دارد. درختان سرو قامت كاج، گل‌های رنگارنگ و چمن‌های سرسبز و مرتب زیبایی خاصی را به این پارك بخشیده‌اند كه مطمئنا از دیدن آن سیر نخواهید شد. در كنار فضای سبز خارق‌العاده، زمین بازی كودكان، زمین‌های پیاده‌روی و دوچرخه سواری، میزهای شطرنج، حوض‌های آب، فواره‌ها و زمین‌های ورزشی نیز به كامل‌تر شدن این مجموعه كمك زیادی كرده‌اند.

بنابراین، اگر از شلوغی شهر خسته شده‌اید و به دنبال مكانی برای یافتن آرامش هستید، باغ ملی سبزوار یكی از بهترین گزینه‌ها است. پیشنهاد می‌كنیم كه در مسیر بازدید از جاهای دیدنی سبزوار، بازدید از این مورد را نیز در برنامه خود قرار دهید.

 -wlfjRXDvYh

شهربازی سرپوشیده دیبا

اگر در میان بازدید از بناهای تاریخی شهر سبزوار به دنبال اندكی هیجان هستید، شهربازی سرپوشیده دیبا یكی از بهترین جاهای دیدنی سبزوار است كه می‌توانیم به شما پیشنهاد كنیم. این شهربازی در نزدیكی میدان دكتر بهشتی (میدان سی‌هزار متری) قرار دارد و دسترسی به آن بسیار راحت است. اگرچه مانند بسیاری از شهربازی‌های دیگر بزرگ و مجلل نیست؛ اما امكانات و دستگاه‌های نسبتا مناسبی دارد و می‌تواند برای چند ساعت هیجان را به زندگی شما و عزیزانتان تزریق كند.

در شهربازی دیبا دستگاه‌های زیادی برای بازی كودكان وجود دارد كه از جمله آن‌ها باید به قطار كودكان، سورتمه كودكان، چرخ و فلك، سرسره بادی، استخر توپ و غیره اشاره كنیم. برای افراد بزرگسال نیز چندین دستگاه و بازی هیجان‌انگیز وجود دارد كه از جمله آن‌ها باید به فوتبال دستی، تونل وحشت، ماشین‌سواری و غیره اشاره كنیم. در نظر داشته باشید كه برای استفاده از خدمات این مجموعه، باید كارت مخصوص مجموعه را خریداری كنید و با شارژ كردن كارت خود از خدمات و دستگاه‌های مجموعه استفاده كنید.

اگر برای یك سفر چند روزه راهی سبزوار شده‌اید، پیشنهاد می‌كنیم كه در كنار بازدید از بناهای تاریخی و سایر جاهای دیدنی سبزوار، از خدمات شهربازی سرپوشیده دیبا نیز استفاده كنید.

 -ebaoD7dmve

آرامگاه ملا هادی، یكی از جاهای دیدنی سبزوار

آرامگاه ملاهادی یكی از جاهای دیدنی سبزوار است كه قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این آرامگاه متعلق به هادی سبزواری، یكی از اندیشمندان و عالمان برجسته شهر سبزوار بود كه در سال 1289 قمری، در سن 77 سالگی از دنیا رفت. یك سال پس از فوت ملا هادی، آرامگاهی توسط «میرزا یوسف مستوفی الممالك» بر روی مقبره وی ساخته شد. ملا هادی در خانه شخصی خود به خاك سپرده شد و میرزا یوسف خان كه یكی از مردان با نفوذ در دربار ناصرالدین شاه قاجار بود، تصمیم به ساخت این آرامگاه گرفت.

مصالح به كاررفته در ساخت این آرامگاه، آجر، ملات گچ و خاك بوده و بنای آرامگاه آجری است. ساختمان آرامگاه شامل یك اتاق اصلی كه دارای گنبد آجری مزین به كاشی فیروزه‌ای است و 4 ایوان در اطراف آن بنا شده را شامل می‌شود. این ساختمان به كمك كاشی‌كاری‌های فیروزه‌ای و لاجوردی تزئین شده است. همچنین بر روی سقف اتاق گنبد و سقف ایوان‌ها، آینه‌كاری‌های نفیسی كار شده كه زیبایی خاصی به فضا بخشیده است. این آرامگاه در سال 1340 برای اولین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در تاریخ 9 مرداد سال 1355 نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محوطه آرامگاه دارای چندین باغچه كوچك و زیبا است و نورپردازی انجام شده در محیط، زیبایی آرامگاه ملا هادی را در شب چندین برابر كرده است. پیشنهاد می‌كنیم كه بازدید از این آرامگاه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 -ZiZHA0zAG0

سد یام سبزوار، جزو زیباترین جاهای دیدنی سبزوار

یكی از سدهای استان خراسان رضوی كه در 68 كیلومتری شمال غربی سبزوار و در 2 كیلومتری روستایی از توابع شهرستان جوین قرار دارد، سد یام سبزوار است. این سد زیبا با هدف تامین آب كشاورزی منطقه و ایجاد تفرجگاهی مطلوب برای گردشگران و همچنین پرورش آبزیان در این شهر ساخته شده‌است. قابل ذكر است كه شنا در این سد به دلیل جریان‌های آبی و فشار آن ممنوع بوده و تنها می‌توانید در قسمت‌هایی از آن به قایقرانی و ماهیگیری بپردازید.

ارتفاع سد یام سبزوار از بستر رودخانه حدود 5.19 متر است و طول تاج آن 202 متر و حجم مخزت آن 18 میلیون متر مكعب است. همچنین جالب است بدانید به دلیل نزدیكی سد به جاده اصلی سبزوار به جغتای، این مكان به یكی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی سبزوار تبدیل شده‌است. بهترین زمان بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان بوده و بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و پرداخت هزینه می‌توانید از این سد دیدن كنید.

 -SNpYjqmT0I

سخن پایانی درباره جاذبه های گردشگری سبزوار

سبزوار یكی از شهرهای تاریخی كشور ایران به حساب می‌آید كه بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده است. برخی از این بناها در دوران سربداران ساخته شده‌اند و برخی دیگر مربوط به دوران صفویه می‌باشند. بازدید از این بناهای تاریخی می‌تواند شما را در تاریخ ایران باستان غرق كند و صفحات جدید از تاریخ ایران را به شما نشان دهد.