ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی نیشابور ، سفری از جنس تاریخ و فرهنگ ایران زمین

جاهای دیدنی نیشابور ، سفری از جنس تاریخ و فرهنگ ایران زمین

جاهای دیدنی نیشابور ، سفری از جنس تاریخ و فرهنگ ایران زمین
  • 1402/09/04
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : نيشابور
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : نیشابور
تلفن : 66059000-021

آرامگاه عطار نیشابوری ، خالق منطق الطیر در جاهای دیدنی نیشابور

شیخ فرید الدین عطار از شاعران بزرگ ایرانی است كه خالق آثار بزرگی همچون منطق الطیر و تذكره اولیا است. آرامگاه وی در خیابان عرفان نیشابور، در باغی سرسبز قرار دارد. در همسایگی مقبره‌ی گنبدی وی، آرامگاه كمال الملك، نقاش بی‌نظیر ایران واقع شده است. ساخت آرامگاه عطار به قرن هفتم هجری برمی‌گردد كه آغازگر آن قاضی یحیی بن ساعد بود. در نهایت در قرن نهم هجری، آرامگاه شاعر توسط امیر علی شیرنوایی، مشاور سلطان حسین بایقرا تبدیل به بنایی باشكوه شد. معماری این بنا به همراه گنبد كاشی‌كاری شده‌اش در میان فضای سرسبز باغ جلوه‌خاصی دارد و رنگ‌های لاجوردی، سبز، زرد و سفید كاشی‌ها در میان طبیعت باغ، رخ جذابی را از جاهای دیدنی نیشابور به نمایش می‌گذارد.

-ItQP6V81YP

آرامگاه خیام نیشابوری ، گنجینه‌ای ادبی در باغی خوش‌رنگ‌ولعاب

حكیم عمر خیام نیشابوری فقط سرمایه‌ی شعر و ادبیات فارسی نیست. این مرد بزرگ ایرانی، لقب «ریاض‌دان» و «ستاره شناس» را هم به خود اختصاص داده است. ذوق هنری «مهندس هوشنگ سیحون» در طراحی آرامگاه زیبای وی مشهود است. سیحون طراحی جذابی را از تركیب علوم هندسه و مثلثات، برای این مقبره پیاده كرده كه جاذبه‌ی فوق‌العاده‌ای در جاهای دیدنی نیشابور دارد. این آرامگاه داخل باغی خوش‌رنگ‌وبو است كه مقبره امامزاده محروق در آن قرار گرفته است. كتابخانه، موزه و مهمانخانه در این باغ دیدنی وجود دارد كه می‌توانید در كنار بازدید از مقبره شاعر خوش ذوق ایران، از امكانات آن‌ها استفاده كنید. برای رفتن به باغ خیام باید خودتان را به میدان فضل نیشابور برسانید و سپس به بلوار شهدا بروید.

-bW6rFyBkEz

آسمان نمای خیام ، صحنه‌ی نمایش ستارگان در نیشابور

نزدیگ آرامگاه خیام، ساختمان وسیع و گنبدی شكلی را می‌بینید كه قرار است جایی برای لذت از پدیده‌های آسمان شب باشد. این بنا به افلاك نمای خیام مشهور است و در سال ۷۷ ساخت آن شروع شده و هنوز نیمه كاره مانده است. این مجتمع پژوهشی پس از اتمام، یكی از پتانسیل‌های قوی برای جاهای دیدنی نیشابور خواهد شد.

-HQCZRj20Nj

مقبره كمال الملك ، نبض رنگ و بوم در نیشابور

«محمد غفاری»، نقاش معاصر ایران، كه به نام كمال الملك لقب گرفته است، در خاك نیشابور آرام گرفته است. مقبره‌ی با شكوه وی در نزدیكی آرامگاه عطار، جلوه‌ی خاصی از هنر معماری سنتی ایران را نشان می‌دهد كه طرح‌ها و قوس‌های هندسی منحصربه‌فرد آن همچون نقاشی‌های استاد چشمگیر و دلربا است. طراح خلاق این بنا مهندس هوشنگ سیحون بوده و در این طراحی آن، از معیارهای معماری ایرانی، مثل دیگر كارهای خود استفاده كرده است. برای دیدن این بنا باید خیابان عرفان بروید و در كنار دیدار از آرامگاه عطار، سری به خانه‌ی ابدی نقاش پرآوازه ایران هم بزنید.

-Hgqur8ha2f

عمارت امین  اسلامی ، زیبایی تاریخی در سرسبزی باغ

ساخت این بنا به دوره‌ی پهلوی برمی‌گردد و سبك معماری این دوره در طراحی آن مشهود است. عمارت امین اسلامی داخل باغی با شكوه واقع شده كه زیبایی و جلوه‌ی عمارت را دو چندان كرده است. این باغ پر از درختان كاج، شمشاد، توت و گردو است و كه به شیوه‌ی زیبای باغ‌های ایرانی آرایش شده است. این بنا متعلق به ابوالحسن امین اسلامی بوده و محوطه‌ی آن امروزه به بوستانی در مركز شهر نیشابور تبدیل شده است. برای رفتن به این پارك خوش‌آب‌وهوا باید به خیابان امام خمینی، نزدیك باغ ملی بروید.

-IPGfc7fnKb

دهكده چوبی ، تفرجگاهی مزین به هنر

دهكده چوبی نیشابور توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و یكی از جاهای دیدنی نیشابور است كه جاذبه‌ای منحصر به فرد در ایران دارد. تمام سازه‌های این روستا از چوب است و تضادی جذاب با ساختمان‌های سنگ وسیمانی شهر دارد كه خود از نقطه‌های قوت روستا است. در دل دهكده‌ی افسانه‌ای مسجد چوبی بی‌نظیری بنا شده كه زیبایی هنر معماری را با فضای عرفانی پیوند داده است. این مسجد اولین مسجد چوبی ایران است و در برابر صدمات موریانه و زلزله ۸ ریشتری بسیار مقاوم است. این روستای چوبی فرصت نابی برای گذران وقت در یك مكان رویایی است و نباید از دستش داد. برای رفتن به این دهكده توریستی، باید به انتهای بلوار شهدای نیشابور بروید و سپس وارد جاده تقی آباد طلایی شوید.

-TaQhmS7NAc

روستای بوژان ، افسانه‌ای پلكانی در دامنه‌های بینالود

در نزدیكی شهر نیشابور، در دل دامنه‌های رشته‌ كوه‌های بینالود، جواهری رنگارنگ از طبیعت وجود دارد. روستای بوژان پر از درخت‌های خوش رنگ باغ‌ها، آبشار و فضاهای سبز به‌واسطه‌ی حضور جریان‌های آبی دارد كه در كنار بافت پلكانی خانه‌های آن، نمای بی‌نظیر و افسانه‌ای در میان جاهای دیدنی نیشابور به‌وجود آورده است. ارتفاعات این روستا به گل‌های خوش‌رنگ‌وبو گیاهان مختلفی با خاصیت دارویی مزین شده است. این روستا سرزمین رویایی در شیبی ملایم است كه نگاه گردشگرهار و به خود جذب می‌كند. در این روستا كوه‌پیمایی كنید و از زیبایی طبیعت لذت ببرید.

-8pHSBfB7xi

دره هفت غار نیشابور ، ییلاق پر رمز و راز نیشابور

در میان جاهای دیدنی نیشابور، مكانی وجود دارد كه زیبایی ساده و در عین حال خاصی از جنس طبیعت دارد. دره هفت غار از ییلاق‌های پر طرفدار نیشابور است كه صخره‌های سرخ رنگی دارد یكی از دلرباترین طبیعت‌هایی است كه در بهار و تابستان خواهان بسیار دارد. برای رفتن به سمت چشمه‌ای كه در این نواحی وجود دارد باید از مسیر پر رمز و راز هفت غار، در دل سرسبزی بگذرید. در میان راه آبشاهای فراوانی وجود دارد كه از بارش‌های این منطقه متولد شده‌اند و زیبایی با صفایی به این هفت تنگه داد‌ه‌اند.

-pKOdTeLEbg 

باغ قدمگاه ، اعتقادی به رنگ مذهب در سرسبزی باغ

در دامنه‌های جنوبی كوه بینالود، در دلی باغی با صفا، بنایی مذهبی وجود دارد كه ساختش از پیدایش سنگی بزرگ در این ناحیه ناشی می‌شود. در این سنگ رد پایی مشهود است كه به امام رضا نسبت داده شده است و مردم معتقدند زمانی كه ایشان از مدینه به سمت مرو حركت می‌كردند، این مكان برای توقفگاه وی بوده است. زیبایی باغ قدمگاه وصف ناپذیر است و حال و هوایی مثل سایر باغ‌های بهشتی ایران دارد. این باغ در ۲۴ كیلومتری شهر نیشابور است و جای فوق‌العاده‌ای برای خلوت عرفانی است.

-NhSPENLJjR

كاروانسرای شاه عباسی نیشابور

یكی از جاهی دیدنی نیشابور ، كاروانسرای شاه عباس صفوی است كه مثل سایر كاروانسراهای متعلق به دوره صفویه، معماری سنتی باشكوهی از سبك این دوره در ایران را دارد. امروزه كاروانسرا به موزه تبدیل شده، اما در دوره‌های قاجار و پهلوی به ترتیب به‌عنوان نوانخانه و شهربانی استفاده شده است. این كاوانسرا در خیابان امام خمینی واقع شده كه پیشنهاد می‌كنیم حتماً سری به آن بزنید.

-zCnkiy8WYK

آبشارهای باصفای نیشابور

نیشابور از لحاظ جذابیت‌های طبیعی، همچون جاذبه‌های تاریخی‌اش، غنی و خوش‌رنگ‌ولعاب است.دو آبشار بار و گرینه ، جذابیت و تنوع جاهای دیدنی نیشابور را دوچندان كرده است. آبشار بار در شهر بار، جایی در میان رشته كوه‌های بینالود قرار گرفته و در میان باغ‌های باصفای منطقه، قابی زیبا از طبیعت به‌وجود آورده است. آبشار گرینه هم چیزی از جذابیت آبشار بار كم ندارد، در چهل كیلومتری شمال شرق نیشابور و شش كیلومتری روستای گرینه، رنگ با صفایی به طبیعت سبز این ناحیه بخشیده است.

 

-28sfkfKJ38

مسجد جامع نیشابور

مساجد جامع شهرهای مختلف ایران را می‌توان مهم‌ترین مساجد دانست. مساجدی كه در اكثر مواقع دارای خصلت منحصر به فردی هستند كه آنها را به عنوان مسجد جامع برگزیده‌اند. مسجد جامع نیشابور نیز از این قاعده مستثنا نیست و یكی از قدیمی‌ترین مساجد و ابنیه تاریخی نیشابور محسوب می‌شود. این مسجد كه هنوز در ایام مذهبی میزبان جمعیت زیادی است، یكی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور به شمار می‌آید. مسجد جامع نیشابور از آجر ساخته شده و بر خلاف بسیاری از مساجد، ظاهری كم زرق و برق و بسیار ساده دارد. این مسجد با بیش از چهار هزار متر مربع وسعت، جزء بزرگ‌ترین مساجد نیشابور است و نمازگزاران زیادی را در خود جای می‌دهد. بد نیست بدانید كه با استناد به كتیبه‌ موجود در همین مسجد، می‌توان گفت كه مسجد جامع نیشابور در سال ۸۹۹ هجری قمری به دست پهلوان علی بن بایزید كرخی ساخته شده است.

-17A7JocIwe

بازار سرپوش نیشابور

برای چشیدن طعم واقعی فرهنگ مردم هر شهری، باید حتما به بازار سنتی آن شهر سر زد. بازار سرپوشیده نیشابور، تنها بازار سنتی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم محلی، این بازار را به نام سوق القدیم یا بازار سرپوش می‌شناسند و برخی دیگر آن را بازار سنتی سرپوشیده خطاب می‌كنند. بازار سرپوش نیشابور در دوران صفویه ساخته شده است و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد.

باید بدانید كه در آن دوران، بازار سرپوش از دروازه مشهد آغاز می‌شد و تا دروازه عراق ادامه داشت. اما امروزه تنها بازاری به طول ۷۵۰ متر از آن دالان قدیمی و بزرگ به جای مانده كه خوشبختانه هنوز هم زنده است و زندگی در آن جریان دارد. معماری بازار سرپوش كه یكی از جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود، كاملا برگرفته از سبك ایرانی اسلامی است. شما می‌توانید شاهد سقف‌های منحنی گنبدی شكل باشید كه نشان دهنده اصالت ایرانی بوده و با بافتی آجری، حس آرامش خاصی را به شما منتقل می‌كند.

آدرس بازار سرپوش: نیشابور، خیابان امام خمینی، رو به روی بازار طلا فروش‌ها

-QAl9dEvrl4

آرامگاه بی بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسنده

آرامگاه بی بی شطیطه از جمله جاهای دیدنی نیشابور است كه بین مردم محلی بسیار عزیز و محترم شمرده می‌شود. بی بی شطیطه نام یكی از زنان فاضل نیشابوری است كه بین قرن دوم و سوم هجری قمری در این منطقه زندگی می‌كرد و امام موسی كاظم، عنایت خاصی به این بانو داشته‌اند. به همین خاطر، آرامگاهی كوچك و در عین حال زیبا و با صفا، داخل میدانی واقع در بلوار بهشتی برای وی در نظر گرفته‌اند. بسیاری از مردم نیشابور، برای دعا و نذر و نیاز به آرامگاه بی بی شطیطه می‌آیند. این آرامگاه، فضایی بسیار آرام و دلنشین دارد. همچنین باید بدانید كه برخی از ابنیه موجود در این آرامگاه، قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله دارند. در ضمن، پیكر پاك بانو پسنده، یكی دیگر از زنان فاضل و پاكدامن نیشابوری نیز در همین آرامگاه به خاك سپرده شده است.

آدرس آرامگاه بی بی شطیطه: نیشابور، انتهای بلوار بهشت، میدان بی بی شطیطه 

-l6LaHTLD6c

گنبدهای آجری شه میر

گنبد‌های آجری را بی‌شك می‌توان یكی از مهم‌ترین نماد‌های معماری ایرانی – باستانی دانست. منطقه نیشابور نیز یكی از مناطق تاریخی كشور محسوب می‌شود. به همین خاطر اصلا دور از ذهن نیست كه شاهد گنبد‌های آجری زیبا و باستانی در این منطقه باشید. در ۱۰ كیلومتری جنوب نیشابور و در مسیری كه منتهی به شهر كاشمر است، می‌توانید شاهد دو گنبد آجری زیبا باشید كه آنها را مهرآباد و شادمهر می‌نامند. بر اساس نظر باستان شناسان، قدمت این گنبدهای آجری به دوران سلجوقی باز می‌گردد و از نظر معماری، یك نوع شاهكار به شمار می‌آیند. یكی از این گنبد‌ها بزرگ‌تر و دیگری كوچك‌تر است. گنبد بزرگ‌تر دارای پلان بیرون هشت ضلعی است و از نظر معماری تزئینات بیشتری دارد. این گنبد‌ها قطعا آرامگاه افرادی بزرگ و فاضل بوده‌اند كه متاسفانه امروزه شناختی از آنها نداریم. اما قطعا فردی كه در گنبد بزرگ‌تر به خاك سپرده شده است، جایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به فردی كه در گنبد كوچك‌تر دفن شده، داشته است.

آدرس گنبد‌های آجری شه میر: نیشابور، ۱۰ كیلومتری جاده نیشابور كاشمر، نزدیكی ریوند

-zLrIbDtN1b

شادیاخ نیشابور

شاد یاخ، شادی كاخ یا شادی یاخ نام یكی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی نیشابور است كه قدمت آن به اوایل سده سوم هجری قمری باز می‌گردد. متاسفانه در سال ۶۹۹ هجری قمری، زمین لرزه‌ای بزرگ این منطقه را در نوردید و منطقه مسكونی شادیاخ نیشابور را زیر تلی از خاك مدفون كرد. باستان شناسان شهر باستانی شادیاخ نیشابور را در سال ۱۳۷۹ به صورت كامل كشف كردند و در كاوش‌های انجام شده متوجه شدند كه این شهر دارای قسمت‌های مختلفی همانند آهنگری، شیشه گری، اندرونی، تالار عام و اماكن مختلف دیگری بوده است. متاسفانه امروزه چیز زیادی از آن همه عظمت و ابهت باقی نمانده. اما می‌توانید شاهد بقایای باقی مانده از شهر و آثاری همچون سازهای سفالی و شیشه‌ای باشید كه صد‌ها سال قدمت دارند. گفتنی است كه شادیاخ نیشابور، جزء آثار تاریخی ملی ایران نیز محسوب می‌شود.

آدرس شادیاخ نیشابور: نیشابور، خیابان عرفان، جنب آرامگاه عطار نیشابوری

 

-S9p9cyjq5H

باغرود

باغرود نام منطقه‌ای زیبا و سرسبز در شمال شرقی نیشابور است كه گزینه مناسبی برای یك تفریح دوستانه و خانوادگی به شمار می‌آید. آخر هفته‌ها، می‌توانید شاهد ازدحام مردم محلی نیشابور در جاده باغرود باشید. این جاده را می‌توان یكی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور دانست. در طول مسیر، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های متعددی را خواهید دید كه منوی خود را در فضای باز سرو می‌كنند. همانطور كه پیش می‌روید، به یك دریاچه زیبا با نام دریاچه باغرود خواهید رسید. بازدید از این دریاچه پیش از غروب توصیه می‌شود. علاوه بر آن، یك سایت پاراگلایدر نیز رو به روی كمپ رجایی باغرود وجود دارد كه در آن می‌توانید تجربه‌ای منحصر به فرد را از مناظر باغرود داشته باشید.

آدرس باغرود: نیشابور، میدان گلها، انتهای جاده باغرود

-oIQ6IL19CV

روستای دیزباد

زمانی كه به دیدن روستای دیزباد می‌روید، بلافاصله به یاد روستای ماسوله خواهید افتاد. روستایی كه آن را به معماری منحصر به فرد پلكانی‌اش می‌شناسند. جالب است بدانید كه روستای دیزباد نیشابور به عنوان دومین روستا با معماری پلكانی در تمام ایران معروف است. آب و هوای روستای دیزباد كه یكی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود، نیمه كوهستانی و كمی سرد است. به همین خاطر، اكثر اهالی دیزباد، در شهر نیشابور و مشهد زندگی می‌كنند و شش ماه اول سال به روستای خود باز می‌گردند.

گفتنی است كه دیزباد، دارای اولین شبكه برق خصوصی بوده است. مردم این روستا توانستند با ایجاد یك ژنراتور زغال سنگی، پیش از اینكه برق شهری به آنها برسد، برق مركزی خصوصی داشته باشند! به همین خاطر مردم این روستا را با سوادترین مردم روستایی در تمام ایران می‌دانند! طبیعت دیزباد بسیار بكر و دیدنی است و می‌توانید حتی در دل تابستان نیز نسیم خنكی را بر پوست صورت خود احساس كنید. شما می‌توانید در خانه‌های روستایی این منطقه اقامت كنید و شبی بسیار خاطره انگیز را تجربه نمایید.

آدرس روستای دیزباد: ۸۰ كیلومتری جاده نیشابور – مشهد ، خروجی روستای دیزباد، بعد از روستای قاسم آباد

-rZOeIMgRHY

روستای ییلاقی آبشار بار

روستای ییلاقی آبشار بار را می‌توان یكی از زیباترین روستاهای ییلاقی و جاهای دیدنی نیشابور دانست. همانطور كه از نام این روستا بر می‌آید، آبشاری بسیار خروشان و زیبا در این روستا وجود دارد كه باعث آبادانی آن شده است. این روستا در منطقه‌ای كوهستانی قرار دارد و در شش ماه دوم سال، آب و هوایی بسیار سرد را تجربه می‌كند. اما در دل تابستان می‌توانید از گرمای هوا به این روستا پناه بیاورید و از خنكای آن لذت ببرید. اگر اهل سفری ماجراجویانه هستید، می‌توانید یك شب را در خانه‌های روستایی اقامت كنید و از طبیعت بكر آن و صدای جیرجرك‌ها در دل سكوت شب لذت ببرید. طبیعت روستای ییلاقی آبشار بار یكی از كم‌نظیرترین مناظر تمام استان خراسان رضوی را ایجاد كرده كه برای دوست‌‌داران طبیعت، سفری دلپذیر را به ارمغان می‌آورد.

آدرس روستای ییلاقی آبشار بار: نیشابور، بزرگراه نیشابور فیروزه، جاده فیروزه – قوچان

-1zjVq92AMt

غار سرنی

غار سرنی نام یكی از جاهای دیدنی نیشابور است كه به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی تمام استان خراسان محسوب می‌شود. این غار در ۵۰ كیلومتری شمال غرب شهر باستانی نیشابور واقع شده و بازدید از آن به دوست‌داران طبیعت و همچنین صخره‌نوردان اكیدان توصیه می‌شود. بد نیست بدانید كه در برخی از نواحی غار سرنی، عمق آب به حدی می‌رسد كه دسترسی شما را محدود می‌كند. پس خودتان را برای یك پیاده‌روی نسبتا سخت و آب تنی در این غار آماده كنید! توصیه اكید می‌شود كه تنها افرادی با آمادگی جسمانی بالا به همراه گروه‌های ورزشكار و متخصص از این غار بازدید كنند. همچنین همراه داشتن تجهیزات لازم غار نوردی نیز توصیه می‌شود

آدرس غار سرنی: شمال غربی نیشابور، روستای درخت جوز، غار سرنی

-15uPxphfm6

معدن فیروزه نیشابور

زمانی كه صحبت از شهر زیبای نیشابور به میان می‌آید، بی درنگ به یاد فیروزه اصیل و كمیاب نیشابور می‌افتیم. معادن فیروزه زیادی در اطراف نیشابور وجود دارند و همین مساله باعث شده تا انواع صنایع دستی ساخته شده با فیروزه، تبدیل به یكی از مهم‌ترین سوغات نیشابور شوند. بسیاری از اهالی نیشابور در معادن فیروزه یا ساخت زیورآلات با فیروزه مشغول به كار هستند و از این طریق امرار معاش می‌كنند. جالب است بدانید كه در ۵۳ كیلومتری شمال غرب نیشابور، یكی از مهم‌ترین معادن فیروزه وجود دارد كه سالانه می‌توان حدود هشت هزار تن سنگ فیروزه  از آن برداشت كرد اما برای حفظ منابع طبیعی، سازمان حفاظت از منابع، تنها مجوز برداشت سالانه ۴۰ تن را صادر كرده است. این معدن جزء معادن عمومی شهر محسوب می‌شود و می‌توانید از آن بازدید كنید تا با روند استخراج فیروزه بیشتر آشنا شوید.

آدرس معدن فیروزه نیشابور: ۵۳ كیلومتری شمال غرب نیشابور،  چهار كیلومتری روستای معدن

-SbIqbD8gYb

درخت چنار كهنسال

درخت چنار كهنسال یكی از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور به حساب می‌آید. این درخت در فاصله ۵۰كیلومتری شمال‌غرب نیشابور و در روستای درخت جوز قرار دارد. این روستا دارای درختان بسیار زیادی است به همین خاطر آن را با نام روستای درخت جوز می‌شناسند. وجود منابع آب كافی، هوای منابع و خاك حاصلخیز باعث شده تا درختان در این روستا رشد مناسبی داشته باشند. در كنار چشمه اصلی آب این روستا، درخت چناری كهنسال به چشم می‌خورد. درختی كه عمر آن بیش از ۴۰۰سال تخمین زده می‌شود. قطر تنه این درخت به بیش از ۹ متر می‌رسد. این درخت در مسیر جاده نیشابور – قوچان قرار دارد. بد نیست بدانید این درخت داخل فهرست آثار طبیعی ملی كشور نیز قرار دارد. بسیاری از مسافران كنار این درخت عكس یادگاری می‌گیرند، پس این موقعیت را از دست ندهید.

آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور، روستای درخت جوز

-tyekmZCqtg

گرمابه مرمر نیشابور

گرمابه مرمر یكی دیگر از جاهای تاریخی نیشابور است. این حمام در بخش بازار تاریخی سرپوش قرار دارد و دارای قدمت زیادی است. این حمام را بسیاری با نام حمام بازار سرپوش نیز می‌شناسند. حمام مرمر در ابتدای بازار سرپوش قرار داشته و تا درب ورودی شمالی بازار حدود ۵۰متر فاصله دارد. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این حمام به دوران صفویه باز می‌گردد. در دوران قاجار و پهلوی از این حمام استفاده می‌شده و به همین خاطر در هر دوره بر اساس نیاز خود، تغییراتی را در آن اعمال كردند. جالب است بدانید ۲ دانگ این حمام در سال ۱۲۷۰ از سوی حبیب قلی خان و ۲ دانگ دیگر از سوی حاج ملا محمد تقی و ۲ دانگ دیگر از جانب حاج میرزا ابوالقاسم وقف شده است و جزو اموال اداره اوقاف به حساب می‌آید. روی دیوارهای این حمام نقاشی‌های بسیاری به چشم می‌خورد كه جزو دیدنی‌های گرمابه به حساب می‌آید.

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، خیابان عدالت شرقی، ضلع غربی درون بازار سرپوش

-3rICW6Ti27

آب انبار بازار نو

آب‌انبار بازار نور دقیقاً رو‌به‌رو درب ورودی شمالی بازار معروف سرپوشی و ابتدای بازار نو قرار دارد. قدمت این آب‌انبار به دوران قاجار باز می‌گردد. راهرو ورودی انبار به‌سمت غرب باز می‌شود و با ۱۷ پله به‌سمت پایین می‌رود. این آب‌انبار ۴ متر در ۳.۵ متر است. این آب‌انبار یكی از آثار ملی ایران است و هنوز امكان بازدید از آ« وجود دارد.

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، خیابان عدالت شرقی، روبه‌روی دروب ورودی شمالی بازار سرپوش در ابتدای بازار نو

-MiJ6fj6rW7

سرای زهدی نیشابور

سرای زهدی در جوب راسته بازار سرپوشیده نیشابور و در غرب بازار قرار دارد. كاروانسرای معروف فرخ‌آباد كه یكی از جاهای دیدنی نیشابور است نیز در همین راسته بازار به چشم می‌خورد. البته بخش‌های بسیاری از این كاروانسرا نابود شده؛ اما هنوز هم امكان بازدید از آن وجود دارد. در این راستا چندین و چند حجره مختلف وجود دارند. در این حجره‌ها، كاسبان قدیمی و باسابقه مشغول فعالیت هستند. بازدید از این بازار می‌تواند برای گردشگران جذابیت بسیاری داشته باشد.

آدرس: خراسان رضوی، نیشابور، خیابان عدالت شرقی، جنوب راسته‌ی بازار سرپوشیده‌ی نیشابور

-TrcoS2sK9U

روستای خرو علیا

بعد بازدید از جاهای دیدنی نیشابور، اگر اهل ماجراجویی بیشتری هستید، می‌توانید سری به روستای خرو علیا بزنید. این روستا یكی از روستاهای ییلاقی نیشابور است و در دره‌ای خرم و باصفا قرار دارد. در این روستا تا چشم كار می‌كند، درختان مختلف و سرسبز دیده می‌شود. همچنین آبشاری خروشان از ارتفاعات این روستا به‌سمت پایین می‌ریزد كه جذابیت روستا را دوچندان می‌كند. این روستا در فاصله ۲۰كیلومتری نیشابور قرار دارد و در كمترین زمان ممكن می‌توانید خودتان را به این روستا برسانید. به همین خاطر بسیاری از گردشگران حین سفر به نیشابور، از روستای خرو نیز دیدن می‌كنند.

آدرس: استان خراسان رضوی، خرو علیا، شهر ییلاقی خرو

-t28NTlAF0L