ریپورتاژ آگهی
بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس

اردبیل از بهترین مقاصد تابستانی ایران است، جای خوبی كه در آن می‌توانید هوای تازه را تنفس كنید و از خنكی‌اش لذت ببرید، خوراكی‌های ارگانیك و طبیعتی بكر، هر كس را به این اقلیم دعوت می‌كند. جاهای دیدنی اردبیل كم نیستند!
  • 1402/08/18
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : اردبیل
تلفن : 66059000-021

اردبیل از بهترین مقاصد تابستانی ایران است، جای خوبی كه در آن می‌توانید هوای تازه را تنفس كنید و از خنكی‌اش لذت ببرید، خوراكی‌های ارگانیك و طبیعتی بكر، هر كس را به این اقلیم دعوت می‌كند. جاهای دیدنی اردبیل كم نیستند! برخلاف تصور بسیاری، حتی به غیر از جاذبه‌های طبیعی، تعداد دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی آن هم زیاد است. امروز می‌خواهیم وجب به وجب این اقلیم سبز و خنك را بگردیم! از بقعه شیخ صفی در اردبیل بگوییم تا شهر چشمه‌های آبگرم سرعین. برای برنامه‌ریزی یك سفر هیجان‌انگیز و جذاب این مطلب را از دست ندهید. 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل كجاست؟ 

اگر قرار باشد از بین جاذبه‌های متنوع، به بهترین جاهای دیدنی اردبیل اشاره كنیم، می‌توانیم به بقعه شیخ صفی‌الدین، شهر سرعین و آبگرم‌های مشهورش، قله سبلان، شهر یئری، پل معلق مشكین شهر اشاره كنیم. در این متن این جاهای دیدنی را مفصل معرفی كرده‌ایم تا تجربه رضایت‌بخشی را بتوانید در اردبیل داشته باشید.

جاهای دیدنی شهر اردبیل

اگر به دنبال مقصدی مناسب برای سفر در شمال غرب كشور می‌گردید، شهر اردبیل می‌تواند یكی از گزینه‌های انتخابی شما باشد. مقصدی خنك، ریشه‌دار و با مردمانی ترك‌تبار كه قطعاً چند روزی سفر میان آنها برایتان لذت‌بخش خواهد بود؛ اما جدا از تجربه‌های خاص و تازه‌ای كه از میان رسوم مردم اردبیل و خوراكی‌های خوشمزه‌شان می‌توانید در این شهر داشته باشید 

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بی‌شك مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل كه در سفرتان باید از آن دیدن كنید، مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است. مجموعه بقعه شیخ صفی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از شاهكارهای معماری و كاشی‌كاری سده 8 هجری قمری و سال‌های پس از آن است. این بنا از آن جهت كه مقبره بنیان‌گذار سلسله صفوی را در خود جای داده است، بزرگترین و كامل‌ترین خانقاه و زیارتگاه صوفیان به شمار می‌رود. به همین جهت سال 2010 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسید.

این سازه پس از وفات شیخ صفی توسط فرزند او صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد. به دنبال ارادت سایر فرمانروایان صفوی، مجموعه توسعه یافت و بناهای دیگری به آن الحاق شدند به طوری كه وسعت مجموعه ایجاد شده در دوره صفوی را بزرگتر از مجموعه فعلی می‌دانند. ساخت مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به شكل كنونی در قرن 10 هجری قمری و زمان شاه طهماسب، دومین پادشاه صفوی آغاز و سپس در زمان حكمرانی شاهان بعدی تكمیل شد.

در حال حاضر بقعه شیخ صفی دربرگیرنده فضاهایی چون چینی‌خانه، گنبد الله الله و آرامگاه شیخ صفی، مسجد شیخ صفی، مسجد جنت‌سرا، حرم‌خانه، چله‌خانه، مقبره شاه اسماعیل اول و شهیدگاه است.

  • زمان بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: شش‌ ماهه اول سال از 8 صبح تا ۲۰:۳۰ و شش‌ماهه دوم سال 8 صبح تا ۱۷:۳۰
  • آدرس بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: اردبیل، میدان عالی‌قاپو
  • بلیط بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: 9000 تومان

 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-ZB7DKUD6IL

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-UkazyDGg3H

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل، معروف به مسجد جمعه یا جمعه مسجد، یكی از جاهای دیدنی اردبیل است. به نظر می‌رسد كه این مسجد روی ویرانه‌های بنایی مربوط به دوره ساسانی ساخته شده باشد. شواهد باستان‌شناختی اصل بنای مسجد را متعلق به دوره دیلمیان (یعنی قرن 4 و 5 هجری قمری) دانسته كه در دوره سلجوقی (قرن 5 هجری قمری) توسعه پیدا كرده است. بنای مسجد سلجوقی از تركیب یك ایوان در جلو و بنای چهارطاقی در عقب تشكیل شده و از نظر پلان با بناهای دوره ساسانی (۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی) قابل قیاس است.

بخش‌های گوناگون مسجد جامع اردبیل عبارتند از: گنبد، شبستان، ایوان، مناره و محراب. بخش عمده گنبد در اثر سوانح و رخدادهای تاریخی فروریخته است. محراب نیز در مركز دیوار جنوبی قرار گرفته و اگرچه فاقد تاریخ است، اما شباهت زیادی به محراب‌های گچی دوره ایلخانی (نیمه قرن 7 تا نیمه قرن 8 هجری قمری) دارد. تزئینات این مسجد هم شامل آجركاری، گچبری، كاشیكاری، خوشنویسی، تزئینات چوبی، مقرنس، قطاربندی و نقاشی می‌شود. از مصالح استفاده شده در ساخت مسجد نیز باید از آجر، گچ، سنگ و چوب نام برد.

جالب است بدانید، باارزش‌ترین و مهم‌ترین عنصر معماری در مسجد جامع اردبیل كه نظیر آن را در كمتر بنای تاریخی می‌توان یافت، شبكه عظیمی از راهروها و ناوهای طاق‌دار است.

  • زمان بازدید از مسجد جامع اردبیل: طلوع تا غروب آفتاب
  • آدرس مسجد جامع اردبیل: اردبیل، بلوار مدنی
  • بلیط مسجد جامع اردبیل: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-Z1gvfgZbks

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-2kqWPbUxH0

دریاچه شورابیل

یكی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اردبیل، دریاچه شورابیل است. شاید در نظر اول این تصور برایتان ایجاد شود كه شورابیل دریاچه‌ای مصنوعی است و چرا باید از بهترین جاهای دیدنی اردبیل باشد؟ در حالی كه اینطور نیست و دریاچه شورابیل از بزرگترین دریاچه‌های طبیعی درون شهری ایران به شمار می‌رود. قرار گرفتن دریاچه شورابیل در حریم شهر اردبیل، بازدید از آن را برایتان بسیار آسان كرده است؛ بازدیدی ارزان و مقرون‌به‌صرفه.

این مورد از جاهای گردشگری اردبیل حدود 180 هكتار وسعت دارد و به دلیل عمق زیاد، شنا كردن در آن ممنوع است. آب دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و به همین دلیل هم آن را شورابیل نامیدند؛ اگرچه در دهه‌های اخیر با افزودن آب شیرین به آن امكان زیست ماهی قزل‌آلا و همچنین پرندگان مهاجر در این دریاچه فراهم شده است. چنانچه در فصل سرما به اردبیل سفر كنید، می‌توانید از تماشای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر نیز لذت ببرید.

هنگام بازدید از دریاچه شورابیل می‌توانید از امكانات پارك تفریحی شورابیل هم استفاده كنید. شما می‌توانید دور دریاچه پیاده‌روی كنید یا از تفریحاتی چون كشتی تفریحی، زیپ‌لاین، قایق‌موتوری، دوچرخه‌، ماشین برقی، شهربازی و كافه و رستوران بهره‌مند شوید.

  • زمان بازدید از دریاچه شورابیل: 24 ساعته 
  • آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد
  • بلیط دریاچه شورابیل: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-jOLf2ko8Cd

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-clXLOEFJMN

بازار بزرگ 

بازار اردبیل یكی از بهترین جاهای دیدنی شهر اردبیل است. مجموعه تاریخی بازار اردبیل سازه‌ای است مربوط به قرن 5 و 6 هجری قمری كه در دوره صفویه شاهد توسعه و رونق آن هستیم و شكل‌گیری شبكه‌های موجود در بازار نیز به همین دوره برمی‌گردد. این بازار در كهن‌ترین منابع تاریخی به صورت صلیب توصیف شده است كه مسجدی میان آن قرار دارد.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل با استفاده از آجر و به شكل خطی در امتداد مهمترین معبر شهری آن زمان ایجاد شده است. راسته بازار مهم‌ترین عنصر معماری آن است و سراها و تیمچه‌های زیادی را در برمی‌گیرد كه در امتداد آن شكل گرفته‌اند. از مهم‌ترین بخش‌های بازار بزرگ اردبیل باید به سرای حاج احمد، سرای وكیل حاج میرزا (خشكبار)، تیمچه زنجیرلو، سرای دوگوچی (نو)، سرای گلشن، قیصریه، میرزا رحیم و حاج امین اشاره كرد.

شرایط اقلیمی منطقه و سردی بیش از حد هوا باعث شده تا در طراحی بازار سقف آن كوتاه و فضای آن بسته در نظر گرفته شود. روشنایی بازار نیز از روزنه‌هایی كه روی گنبدهای مختلف ایجاد شده، تامین می‌شود.

چهارسوق یا بازار بزرگ قیصریه از مهم‌ترین بخش‌های بازار اردبیل است؛ فضایی كه محل تلاقی سایر بازارچه‌هاست. چهارسوق از نظر وسعت فضا گسترده‌تر از سایر بخش‌ها و از نظر به كارگیری عناصر تزئینی معماری نیز دیدنی‌تر است.

  • زمان بازدید از بازار بزرگ اردبیل: بهترین زمان بازدید ساعت 10 تا 14 است كه تقریباً تمامی حجره‌ها باز هستند.
  • آدرس بازار بزرگ اردبیل: اردبیل، خیابان امام خمینی
  • قیمت بلیط بازار بزرگ اردبیل: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-H5Blw4LN1E

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-qYqLdeJIxW

موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی)

چنانچه علاقه‌مند آشنایی با فرهنگ مردم اردبیل هستید، پیشنهاد می‌كنیم از موزه مردم‌شناسی اردبیل هم دیدن كنید. موزه مردم شناسی اردبیل در حمام آقا نقی یا حمام ظهیرالاسلام راه‌اندازی شده و یكی از دیدنی های اردبیل است.

در موزه مردم‌شناسی اردبیل تلاش شده با بهره‌گیری از بیش از 30 مجسمه انسانی، گوشه‌ای از فرهنگ مردم این شهر همچون پوشش، آداب و رسوم، خوراك و شیوه طبخ آن و تعدادی از آیین‌های مهم مردم این منطقه به نمایش گذاشته شود.  

البته كه معماری این نمونه از جاهای دیدنی اردبیل نیز تماشایی است. این حمام از سه بخش سربینه، گرم‌خانه و چال‌حوض تشكیل شده و قدمت سازه اولیه را به دوره ایلخانی (نیمه قرن 7 تا نیمه قرن 8 هجری قمری) می‌رسانند كه توسط فردی به نام ظهیرالسلام ساخته شد. حمام در دوره قاجار به اهتمام آقا نقی موتمن‌الرعایا بازسازی شد و از این رو به نام هر دو فرد شناخته و خوانده می‌شود.

  • زمان بازدید از موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): از ساعت 9 صبح تا 19
  • آدرس موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): اردبیل، میدان عالی قاپو، ابتدای خیابان سعدی
  • قیمت بلیط موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقانقی): 5000 تومان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-GpHKYML7kl

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-PJjd6YPws5

پل هفت چشمه (داش‌كسن) 

در گشت‌وگذار شهری در شهر و بازدید از جاهای دیدنی اردبیل اگر به حوالی میدان پانزده خرداد رسیدید، حتما سری هم به پل هفت چشمه یا داش‌كسن، یكی دیگر از مكان های دیدنی استان اردبیل بزنید. این پل آجری كه با ملات گچ و آهك ساخته شده، دارای هفت دهانه و موج‌شكن‌های سنگی است. قدمت پل داش‌كسن كه به پل یدی گوزلی و پل قرمزی نیز معروف است، به دوره صفویه و حوالی قرن 10 هجری قمری می‌رسد.

  • زمان بازدید از پل هفت چشمه (داش‌كسن) اردبیل: 24 ساعته و همه‌ روزه از طلوع تا قبل از غروب آفتاب
  • آدرس پل هفت چشمه (داش‌كسن) اردبیل: میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی (خیابان معلم)
  • قیمت بلیط پل هفت چشمه (داش‌كسن) اردبیل: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-dwhLfmNN6w

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-SJvJqFaWWj

 دریاچه نئور 

دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه اردبیل است و به واسطه مسیر زیبای نئور به سوباتان شهرت زیادی در بین طبیعت‌گردان پیدا كرده است. در اصل این دریاچه در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل و قرار دارد و دقیق نمی‌توان گفت كه متعلق به كدامشان است، بنابراین از جاهای دیدنی اطراف اردبیل محسوب می‌شود. اما چرا نئور تا این اندازه محبوب است؟ تصور كنید در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا هستید، آن هم در منطقه‌ای به سبزی اردبیل و از یك طرف كوهستان‌های تالش و از سمت دیگر خنكای اردبیل شمارا به دیدن این جاذبه طبیعی دعوت می‌كند.

دریاچه نئور كه از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌آید در اصل شامل دو دریاچه 40 هكتاری و 180 هكتاری است؛ اما جالب اینجاست كه این دو دریاچه در فصل بهار كه صاحب آب بیشتری می‌شوند هر دو یك دریاچه بزرگ و واحد را تشكیل می‌دهند. اگر دوست دارید تجربه كمپینگ در كنار دریاچه نئور را داشته باشید، نگران نباشید امروز امكانات خوبی در كنار این دریاچه برای مسافران در نظر گرفته شده است.

  • آدرس دریاچه نئور: ۴۰ كیلومتری اردبیل، روبه‌روی روستای بودالالو
  • ساعت كار دریاچه نئور: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط دریاچه نئور: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-Et2gM9kVPe

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-fKGnBgYeO9

جاهای دیدنی سرعین

دومین مقصد اردبیل كه اتفاقاً از محبوب‌ترین جاهای گردشگری اردبیل است و از خیر معرفی آن نمی‌توان گذشت، شهر چشمه‌های آبگرم، سرعین است. خیلی از شما ممكن است پیش از این سری به این شهر زده باشید و حتی در مجموعه‌های متنوع آبدرمانی تنی به آب زده باشید؛ اما بد نیست بدانید كه همه دیدنی‌های سرعین محدود به این مجموعه‌ها نمی‌شود. در ادامه قرار است تعدادی از مكان های دیدنی استان اردبیل در سرعین را برای شما برشماریم.

تپه آناهیتا

اردبیل فقط صاحب طبیعت و آب و هوای خاص و منحصربه‌فرد؛ نیست بلكه به لحاظ جاذبه‌های تاریخی هم غنی و جذاب است. یك جای دیدنی اردبیل با پیشینه تاریخی كه در سرعین پیدا می‌شود تپه آناهیتا است. قدمت این تپه در غرب سرعین به پیش از میلاد مسیح می‌رسد البته به نظر می‌رسد در طول تاریخ همیشه این مكان كاربردی مذهبی داشت و حتی زمانی به تپه زرتشت شهرت داشت.

  • آدرس تپه آناهیتا: ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی(ع)
  • ساعات بازدید از تپه اناهیتا: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط تپه آناهیتا: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-ExM66hNhOl

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-92Ta0xzsSr

ویلادره

اگر در سفر به سرعین به غیر از خوردن آش دوغ و آب تنی دوست داشتید سری هم به طبیعت بزنید، می‌توانید به روستای ویلادره یا بیله درق بروید! این روستا سال‌هاست كه تبدیل به یك مقصد گردشگری برای مسافران شده و بسیاری از مردم برای لذت بردن از طبیعت به سراغ این روستا و دره زیبایش می‌روند البته عده‌ای هم برای استفاده از خاصیت درمانی چشمه آب معدنی كه در همان منطقه وجود دارد به آنجا می‌روند در هر صورت هوای لطیف، سبزی‌های كوهی و تازه، آب معدنی و منظره‌هایی بكر و زیبا همگی در ویلادره در انتظار شماست.

  • آدرس ویلا درق: شمال غربی سرعین
  • ساعت كار ویلا درق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط ویلا درق: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-eqZb3W8JS3

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-LsdXEMDRcg

روستای كنزق

روستای تاریخی دیگری كه در سرعین می‌توانید از آن دیدن كنید، روستای كنزق است. به نظر می‌رسد آدم‌ها از هزاره قبل از میلاد در این روستا زندگی می‌كردند؛ اما نكته جالبی كه در خصوص روستای كنزق وجود دارد، خانه‌های زیرزمینی است كه با طراحی و اشكال مختلفی ساخته شده است. دلیل شهرت این روستا هم همین شكل ناهمگون خانه‌هایش است و از طرف دیگر به دلیل فاصله كمی كه با شهر سرعین دارد گردشگران بسیاری سالانه از روستای كنزق دیدن می‌كنند.

  • آدرس روستای كنزق: 3 كیلومتری سرعین
  • ساعت بازدید از روستای كنزق: 24 ساعته
  • قیمت بلیط روستای كنزق: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-0pkqfNU5fX

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-N7diWwDuv1

جاهای دیدنی مشكین شهر

مشكین‌شهر در میان شهرستان‌های اردبیل جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. تعداد زیاد جاذبه‌های طبیعی و همین‌طور تاریخی این شهر را به مقصدی خاص تبدیل می‌كند. در واقع این شهر مقصدی با انواع جاذبه‌هاست و می‌تواند رضایت هر سلیقه‌ای را جلب كند. به همین دلیل هم سومین شهری كه در این مطلب از لست‌سكند به سراغ آن رفته‌ایم، مشكین‌شهر است. در ادامه تعدادی از شاخص‌ترین مكان های دیدنی استان اردبیل در مشكین شهر را به شما معرفی خواهیم كرد.

قله سبلان

شاخص‌ترین و مهم‌ترین جای دیدنی اردبیل و در واقع اصلی‌ترین نماد این استان یعنی قله سبلان در مشكین‌شهر قرار گرفته است. كوه سبلان یكی از محبوب‌ترین كوه‌ها برای علاقه‌مندان به كوهنوردی است. برای صعود به سبلان می‌توان مسیرهای مختلفی با درجه سختی متفاوتی را می‌توان انتخاب كرد؛ اما قرار است چه چیزی را در این كوه 4800 متری ببینید؟ كوه سبلان یك كوه آتشفشانی است و به واسطه فعل و انفعالاتی كه در طی قرن‌ها داشته طبیعت زیبایی را اطراف خود ساخته است. دیدنی‌ترین جاذبه كوه اما دریاچه‌ای است كه در قله می‌توانید ببینید.

این دریاچه كه جزو مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان است بخش‌هایی از دریاچه از آنجا كه آفتاب به آن نمی‌تابد در اغلب زمان‌های سال یخ زده است؛ اما در تابستان بیشتر دریاچه با آبی زلال شما را به بازدید دعوت می‌كند. نكته‌ای كه باید درباره این دریاچه به آن توجه داشت این است كه هرچند سبلان جزو كوه‌هایی كه صعود به آن سخت است نیست؛ اما برای رسیدن به دریاچه شما نیازمند تجهیزات و همین‌طور داشتن مهارت‌های مربوط به كوهنوردی هستید.

  • آدرس كوه سبلان: كیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر
  • ساعت بازدید از كوه سبلان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازدید از كوه سبلان: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-7sxxewrrgF

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-KUIdHorK06

پل معلق مشكین شهر

پل معلق مشكین‌شهر با یدك كشیدن لقب طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه این روزها میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران است. ارتفاع این پل 80 متر است و روی رودخانه خیاوچی احداث شده است. طول پل معلق مشكین‌شهر 365 متر است و ظرفیت عبور 3 هزار نفر را دارد و در حاشیه پارك جنگلی مشكین‌شهر ساخته شده است. به غیر از پل شما می‌توانید از انواع امكانات رفاهی و تفریحی متنوعی كه در پارك جنگلی فراهم شده است از جمله آلاچیق برای پیك‌نیك، شهربازی و حتی سینما و فودكورت استفاده كنید.

  • آدرس پل معلق مشكین شهر: مشكین شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولیعصر
  • ساعات بازدید از پل معلق مشكین شهر: از 8 صبح تا 10 شب 
  • قیمت بلیط پل معلق مشكین شهر: 100 هزارتومان 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-xz6AY6PoAx

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-u7ximCrpyj

 شهر یئری

یكی از عجیب‌ترین آثار تاریخی ایران كه در اردبیل می‌توانید پیدا كنید،شهر یئری است! در این منطقه با 280 سنگ افراشت با ظاهر انسان رو به رو می‌شوند. سنگ‌هایی با نقش انسان به صورت ایستاده كه از حداقل 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح به جا مانده است. محوطه یئری 400 هكتار وسعت دارد و از سه بخش تشكیل شده است، معبد، قلعه و قوشا تپه. پیشنهاد ما به شما این است كه اگر علاقه به تاریخ دارید به هیچ وجه بازدید از شهر یئری را از دست ندهید.

  • آدرس شهر یئری: ۳۱ كیلومتری شرق شهر مشگین شهر، روستای پیر ازمیان
  • ساعات بازدید از شهر یئری: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط شهر یئری: رایگان 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-mY8GYEWk3s

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-elPvFjU1oQ

 جهنم دره 

تعریف شما از جهنم دره چیست؟ یك جای بی آب و علف و خشك و سوزان؟ جهنم دره اردبیل بیشتر شبیه بهشت است! فقط 20 كیلومتر دورتر از مشكین‌شهر دره‌ای وسیع وجود دارد با صخره‌های زیبا و رودخانه‌ای پر از آب كه از میان آن می‌گذرد؛ اما چرا این محل به جهنم دره معروف شده؟ به نظر می‌رسد شیب‌های تند و مسیر نسبتاً صعب‌العبور دره به خصوص در سرما و برف زمستان باعث شده تا گذشتگان این نام را روی دره بگذارند.

  • آدرس جهنم دره: كیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ
  • ساعات بازدید از جهنم دره: 24 ساعته
  • قیمت بلیط جهنم دره: رایگان 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-F1JcAbeXt6

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-CbedR986ID

قلعه قهقهه

دوباره به سراغ تاریخ برویم و قلعه ای با نام عجیب! قهقهه نام عجیبی است كه روی یك سازه تاریخی در اردبیل گذاشته اند در واقع قلعه قهقهه زندانی قدیمی بوده است كه قدمت ان به دوران پیش از اسلام می‌رسد و عمده شهرت آن به دلیل زندانیان مشهورش یعنی شاهزادگان صفوی بوده است. این قلعه سنگی حداقل 300 متر از زمین ارتفاع دارد و در طول تاریخ به خاطر محل قرارگیری‌اش در شرایط جوی نامناسب تقریبا غیر قابل دسترسی بوده است.

  • آدرس قلعه قهقهه: ۸۵ كیلومتری شمال شرقی شهرستان مشكین شهر
  • ساعت كار قلعه قهقهه: 24 ساعته
  • قیمت بیط قلعه قهقهه: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-geNfQVhgW6

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-KE4A41tYuz

جاهای دیدنی اردبیل در خلخال

منطقه دیگری كه از جاهای دیدنی اردبیل حتما باید به آن پرداخت منطقه خلخال است، یكی از خوش آب و هواترین و زیباترین طبیعت های كشورما. خیلی از افراد وقتی نام خلخال را می شوند، جاده دیدنی اسالم به خلخال را به یاد می آورند؛ اما همه خلخال محدود جاده مرزی بین استان گیلان و اردبیل نمی شود. این شهرستان، دیدنی‌های بسیاری دارد كه به بخشی از آن‌ها اشاره می كنیم.

پل پردلیس

پل پردلیس از یادگاران مسیر پر تردد و پر اهمیت ابریشم است كه در منطقه خلخال قرار دارد. این پل در كم عرض‌ترین نقطه روخانه قزل اوزون احداث شده و به نظر می‌رسد قدمت آن به پیش از سده سوم هجری می‌رسد. پل پردلیس سابق بر این 9 دهنده داشته كه 4 دهنده آن از بین رفته است و جنس آن از سنگ و ساروج است. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید و مسیر تاریخی جاده ابریشم برای شما جالب است. حتماً سری به این پل بزنید.

  • آدرس پل پردلیس: ۶ كیلومتری از روستای كوبلان
  • ساعات كار پل پردلیس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط پل پردلیس: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-f70icnHJnJ

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-t9Q0sxddPo

 جاده اسالم به خلخال

بدون اشاره به جاده اسالم به خلخال مگر می شود از زیبایی های خلخال گفت؟ بسیاری از افراد جاده اسالم به خلخال را رویایی ترین و زیباترین جاده ایران می دانند به ویژه در پاییز این جاده پر پیچ و خم مسیری 70 كیلومتری است كه در تالش آغاز می شود و در خلخال به پایان می رسد. البته نیازی نیست تنها از جاده لذت ببرید و می‌توانید در مسیر از تفرجگاه‌های بین راهی یا دیگر جاذبه‌های طبیعی كه در این جاده وجود دارند هم لذت ببرید. در ضمن فراموش نكنید كه این مسیر آب و هوایی خنك دارد و بیشتر طول سال بهتر است هنگام گذر از این جاده دیدنی لباس گرم به همراه داشته باشید. 

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: شروع در استان گیلان، تالش، پایان در استان اردبیل، خلخال
  • ساعات كار جاده اسالم به خلخال: 24  ساعته 
  • قیمت بلیط جاده اسالم به خلخال: رایگان 

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-cOmoSLycGP

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-f8NATxmoaK

آبشار نوده

آبشار نوده یكی از جاذبه‌های طبیعی خلخال در هشتجین است، این آبشار 30 متر ارتفاع دارد و جای خوبی برای یك تفریح خانوادگی است. در اصل روستای نوده یك روستای ییلاقی در اردبیل است. آبشار نوده در دامنه كوه آق داغ قرار دارد و می‌توان گفت كه آبشار نوده آبش از چشمه همین كوه تأمین می‌شود. به غیر از دیدن از آبشار در این طبیعت زیبای این روستا شما می‌توانید گیاهان دارویی و سبزی‌های كوهی را بچینید و تجربه تازه را برای خودتان رقم بزنید.

  • آدرس آبشار نوده: 4 كیلومتری شرق روستای نوده
  • ساعات كار آبشار نوده: 24 ساعته
  • قیمت بلیط آبشار نوده: رایگان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-gWg8NWfDdb

جاهای دیدنی گرمی

شهرستان گرمی یك بهشت برای طبیعت‌گردان است اگر دوست دارید سری به طبیعت بكر اردبیل بزنید كجا بهتر است گرمی؟ جایی با آب و هوای خنك و بدون آلودگی و مناظری به‌یادماندنی. در گرمی تعداد قابل توجهی دشت، چشمه، آبشار و دریاچه پیدا می‌شود و برای گذراندن زمان در گرمای تابستان شاید یكی از بهترین مقاصد ییلاقی ایران باشد. در این منطقه شما می‌توانید سری به دریاچه قالغانلو، چشمه خان بولاغی و آبشار چالاچوخور بزنید.

  • فاصله اردبیل تا گرمی: حدود 2 ساعت
  • بهترین زمان سفر به گرمی: تابستان

بهترین جاهای دیدنی اردبیل و اطرافش + عكس-eKSOeUzmPO

یافتن تور مناسب مهم‌ترین انتخاب پیش از سفر

 برای سفر به اردبیل روش‌های مختلفی وجود دارد برخی از افراد ترجیح می هند سفر ماجراجویانه‌تر و انفرادی داشته باشند؛ اما این كار در صورتی كه اطلاعات و مهارت‌های كافی را نداشته باشید بیشتر از لذت موجب آزار و اذیت شما خواهد شد مجموعه‌هایی كه تورهای داخلی گردشگری را برگزار می‌كنند بسیار متنوعند و شما می‌توانید بنا به علاقه و سلیقه شخصی‌تان یك انتخاب خوب داشته باشید برخی از آن‌ها حتی ممكن است مقاصد گمنام‌تر و بكرتر را هم به شما معرفی كنند؛ مثلاً در اردبیل با ممكن است به غیر مقاصدی كه در بالا معرفی كردیم شما را به نیر یا نمین هم ببرند تا از جاذبه‌ها و طبیعت خاص و ویژه آن‌ها هم لذت ببرید.

سخن آخر

در این متن تلاش كردیم تا بهترین جاهای دیدنی اردبیل را به‌عنوان یكی از بهترین مقاصد تابستانی ایران به شما معرفی كنیم این مقاصد می‌توانند انتخابی تازه‌ای برای كسانی باشد كه می‌خواهند تجربه تازه‌ای از سفر در فصل‌های گرم داشته باشند، حالا انتخاب به عهده شماست شما از آن دسته افرادی هستید كه دوست دارید هر سال به مقصدی ثابت سفر كنید یا اینكه تشنه دیدن مناظر جدید و تجربه‌های تازه هستید؟