ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس

جزیره‌ی قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره‌ی ایران است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و طبیعت خاص، بی‌نظیر و متنوع آن باعث شده كه به آن لقب «جزیره‌ی عجایب هفتگانه» را بدهند.
  • 1402/07/16
  • استان : جزیره ها
  • شهر : قشم
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : قشم
تلفن : 66059000-021

جزیره‌ی قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره‌ی ایران است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و طبیعت خاص، بی‌نظیر و متنوع آن باعث شده كه به آن لقب «جزیره‌ی عجایب هفتگانه» را بدهند. مكان های دیدنی قشم آنقدر زیاد است كه احتمالاً قادر نخواهید بود در طول مدت اقامت خود از همه‌ی آن‌ها دیدن كنید.

۱. جزایر ناز قشم ؛ باریكه‌ای از خشكی و ساحل از مكان های دیدنی قشم

جزایر ناز یكی از دیدنی‌ترین جزایر مجاور جزیره‌ی قشم به شمار می‌رود. فاصله‌ی این جزیره از قشم حدود ۲۲ كیلومتر است. این جزیره فاقد ساحل شنی است و اطراف آن با دیوارهای صخره‌ای احاطه شده است. هنگام جزر برای مدت زمانی كوتاه، باریكه‌ای از خشكی بین این جزیره و ساحل قشم ایجاد می‌شود. با وجود اینكه زمانِ جزر كوتاه است، اما در این فاصله می‌توانید از بالای جزیره‌ی ناز، جزیره‌ی لارك و تنگه‌ی هرمز را ببینید. این جزیره مسكونی نیست وتنها تعدادی سایه‌بان توسط صیادان بومی و محلی، برای استراحت در آنجا ایجاد شده است. 

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-SbPcCJUide
بهترین زمان برای رفتن به این جزیره اندكی قبل از غروب خورشید است تا به تماشای یك غروب رؤیایی و زیر آب رفتن نیمی از جزیره و مسیر شنی بین ساحل و جزایر ناز قشم بنشینید. اگر به قشم سفر كردید، لذت تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی و نیز صدف‌های رنگارنگ، مرجان‌ها و عروس‌های دریایی در ساحلِ ناز را از دست ندهید. این ساحل بخش‌های بكری جهت غواصی دارد كه چنانچه علاقمند به غواصی هستید می‌توانید از آن لذت ببرید.

۲. جزیره‌ی هنگام قشم ؛ زادگاه كروكودیل‌های ایرانی 

این جزیره كه در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم و در فاصله‌ی دو كیلومتری از آن قرار دارد از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است. مساحت این جزیره  حدود ۳۴ كیلومتر مربع و شكل آن شبیه به یك مخروط ناقص است. جزیره ی هنگام هم دارای ساحل شنی و هم دارای ساحل صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی كانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانكتون‌های دریایی كه از خود نور ساطع می‌كنند؛ ساحل هنگام به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-eLrEUgenvc

حضور دلفین‌ها در ساحل، نوعی آهوی خاص و زیبا به نام جبیر و خاردم مصری كه خزنده‌ای از خانواده سوسمارها است نیز نمایانگر حیات وحش فوق‌العاده‌ی این جزیره است. اولین مزرعه‌ی پرورش كروكودیل در ایران به نام «پارك كروكدبل نوپك» نیز در این جزیره ساخته شده است. این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید(ماشی) و هنگام غیل دارد كه نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

۳. دره‌ی ستارگان قشم ؛ تبعیدگاه شهاب سنگ‌ها

این دره در فاصله ۵ كیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم و در غرب روستای بركه خلف واقع شده است. دلیل نامگذاری این دره آن است كه بومیان جزیره عقیده داشتند كه ۲ میلیون سال پیش ستاره‌ای از آسمان به درون جزیره فرود آمده و این اشكال عجیب را ایجاد كرده است.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-cFUnFZbt7y
دره ی ستارگان یكی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم است كه حدود ۲ میلیون سال قدمت دارد. این دره بر اثر پدیده‌های زمین‌شناسی نظیر فرسایش به وسیله‌ی آب هاى سطحى، تندبادها و رگبارهاى فصلى در این ناحیه به وجود آمده و به خلق چنین شاهكار طبیعی منجر شده است. با رسیدن به این منطقه و دیدن كوه‌ها، حفره‌های  تو در تو و رسوبی، ستون‌ها و دالان‌ها شگفت زده خواهید شد. پس از عبور از دالان‌ها، آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می‌كند و منظره‌‌ی بی بدیلی را ایجاد می‌نماید. در مسیر بازدید از دره ستارگان قشم حتماً در روستای بركه خلف توقف كنید؛ چرا كه این روستا یكی از پاكیزه‌ترین روستاهای ایران است و علاوه برآن با دیدن صنایع دستی آن نیز هیجان زده خواهید شد!

۴. جنگل‌های حرا قشم ؛ زیستگاه مادر درختان

جنگل های حرا كه در ۶۰ كیلومتری غرب جزیره‌ی قشم و در تنگه خوران واقع شده‌اند؛ عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و یكی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. حرا یك گیاه استثنایی است كه دانه‌ی آن روی درخت مادر رشد می‌كند و سپس نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-9XmUkgzjeg

این درخت در آب شور رشد می‌كند و نحوه‌ عملكرد ریشه و تنه‌ی آن به گونه‌ای است كه آب شور دریا را جذب كرده و آن را تصفیه می‌كند، سپس مواد مورد نیاز آن را جذب كرده و بقیه را دفع می‌كند. جنگل‌های حرا همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد، پرندگان آبزی، فلامینگو، پلیكان و انواع دیگر پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها، لاك‌پشت‌ها و مارهای دریایی سمی هستند. در زمان مد دریا، این درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورند؛ گویی كه تمامی درختان كه در آب شناور هستند.

۵. ژئوپارك قشم ؛ پاركی جهانی

ژئوپارك قشم یكی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم است. ژئوپارك به مناطقی گفته می‌شود كه تنوع  زیستی و زمین‌شناسی متعددی در محدوده‌ی آن وجود داشته باشد. بخش غربی جزیره قشم نیز به دلیل تنوع پدیده‌های زمین‌شناختی نظیر جنگل‌های زیبای حرا، غار و كوه نمكدان ، تنگه چاخكوه ، دره‌ی تندیس‌ها ، بام قشم، دره‌ی ستارگان، دولاب، كاسه سلخ، دره‌ی شور، كوركورا كوه و دیگر نواحیِ دارای چین خوردگی‌ها و دره‌های عجیب، كوه‌های شگفت‌انگیز، ستون‌های باشكوهِ به وجود آمده از فرسایش و بسیاری دیگر از پدیده‌های نادر زمین‌شناختی و نیز تنوع گیاهی و جانوری، به نام ژئوپارك قشم شناخته می‌شود كه به عنوان تنها ژئوپارك ایران و خاورمیانه توسط  یونسكو به ثبت جهانی رسیده است.

۶. تنگه‌ی چاهكوه قشم ؛ دره‌ای بی آسمان

این تنگه یا دره كه در ۷۰ كیلومتری شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم است. دلیل نامگذاری این دره، چاه‌هایی است كه اهالی روستای چاهو در زمان‌های بسیار قدیم برای ذخیره‌ی آب باران حفر كرده بودند.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-7ZiM0RURp3

چاهكوه دره‌ای است به عمق ۱۰۰ متر كه از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دل كوه ایجاد شده است و با حفره‌ها و دالان‌های عجیبِ خود، شما را به شگفتی وا می‌دارد. هنگامی كه قدم در آنجا می‌گذارید با دیوارهای بلند و مسیری بزرگ و عریض روبرو خواهید شد؛ اما چنانچه به سمت جنوب دره حركت كنید مسیر دره باریك‌تر خواهد شد، تا جایی كه دیدن آسمان از بالای دیواره ها و حتی حركت كردن در آن نیز دشوار خواهد بود. چنانچه به ماجراجویی در طبیعت بكر علاقه‌مند هستید، حتماً از این مكان زیبا دیدن كنید.

۷. غار خربس قشم ؛ در جستجوی مردگان

غار خربس در ۱۵ كیلومتری قشم و در ارتفاعات روستای خربس واقع شده است و یكی از بهترین مكان های دیدنی قشم محسوب می‌شود. این غار یكی از پدیده‌های كهن و در عین حال عجیبِ زمین‌شناسی محسوب می‌شود. آنچه رازآلود و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، آثاری از معماری صخره‌ای در بخش‌های مختلف غار است كه نشان از حضور مردمان كهن در این منطقه و دستكاری غار توسط آن‌ها دارد كه قدمت این آثار به زمان مادها می‌رسد.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-RZQTXqpnYs
عده‌ای از محققان بر این باورند كه این غار نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی، یا محل نگهداری استخوان مردگان در زمان مادها بوده است. این پدیده‌ی بسیار قدیمی زمین شناختی با نشانه‌هایی از حضور مردمان كهن در آن از جاذبه‌های طبیعی قشم است كه قطعاً بازدید از آن یك تجربه‌ی به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

۸. قلعه‌ پرتغالی‌های قشم ؛ تختی برای حكومت بر هند و اروپا

قلعه پرتغالی ها یكی از جاهای دیدنی قشم است كه پس از به اشغال در آمدن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس توسط یك دریانورد پرتغالی به نام « آلفونسو آلبركرك» در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شد تا از این طریق بتوانند بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یابند. این قلعه كه در ضلع شمالی جزیره‌ی قشم و در نزدیكی ساحل بندر لافت قرار دارد، از سنگ‌های آهكی و گچی ساخته شده و در ساخت آن از ملاط ساروج محلی استفاده شده است.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-ZoSd8jE295

این قلعه‌ بیشتر شامل انبارهایی برای نگهداری اسلحه و مهمات، مقر فرماندهی، زندان، كلیسا، سربازخانه و آب انبار است. بازدید از این قلعه برای گردشگرانی كه به مكان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.

۹.دشت یوخو ؛ جایی برای شیطنت آهوها 

كوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله‌ی جزیره‌ی قشم است كه در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. در كوهپایه‌ی كوه بوخو دشت وسیعی قرار دارد كه در صورت بارش كافی باران در فصل زمستان، به مكانی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد شد كه می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید. خرگوش‌ها، آهوها و روباه‌هایی كه در این دشت زندگی می‌كنند به جذابیت این منطقه می‌افزایند. علاوه بر این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، عسل‌های طبیعی این ناحیه نیز شهرت زیادی دارند. اگر در پاییز به قشم سفر می‌كنید حتما از دشت یوخو بازدید كنید. اینجا یكی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-hoXfPDIoSb

۱۰. غار نمكدان قشم ؛ از جاهای دیدنی قشم

غار نمكی یكی زیباترین جاهای دیدنی قشم است. این غار طولانی‌ترین غار نمكی جهان است كه در ۱۰۰ كیلومتری قشم قرار دارد و تاكنون ۶ كیلومتر از آن شناسایی شده است. سقف غار با قندیل‌های زیبای بلورین و مرمرین نمكی پوشیده شده و در كف آن نیز جریانی از آب نمك وجود دارد كه منظره‌‌ی بی‌نظیری را ایجاد می‌نماید.

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-Kx3qYClf0C

داخل غار و به خصوص اعماق آن بسیار تاریك است و برای رفتن به آن‌جا و مشاهده‌ی استالاكتیت‌های بلورین آن به چراغ قوه‌ای قوی و پر نور نیاز خواهید داشت. جالب است بدانید كه نمك‌های غار نیز خاصیت درمانی دارند. جریان آبی كه از دل كوهِ نمكدان خارج می‌شود، پس از حل كردنِ نمك‌های مسیر در خودش،‌ به صورت چشمه‌ی نمك در دامنه‌ی كوه می‌جوشد و با ریختن به گودال مجاور خود، آن را به یك حوضچه‌ی طبیعی سفید رنگ زیبا تبدیل می‌نماید. این غار یكی از تماشایی‌ترین غارهای جزیره‌ی قشم است كه قطعاً ارزش دیدن را خواهد داشت.

۱۱. قلعه نادری قشم ؛ تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-DyuKURpnXL

اگر جزیره قشم را برای گردش و سفر انتخاب كنید، در هر قدمی كه برمی‌دارید، شاهد یك جاذبه، زیبایی و شگفتی خواهید بود.

قلعه نادری یكی از جاذبه‌های زیبای جزیره قشم است كه در جنوب روستای لافت قرار گرفته. محل قرارگیری قلعه در این روستای تاریخی باعث شده تا بسیاری از افراد، آن را با نام قلعه لافت نیز بشناسند.

قدمت این قلعه دیدنی به حدود ۲۵۰ سال قبل باز می‌گردد و بنایی مربع شكل دارد كه آثار چند برج را می‌توان در آن دید. مصالحی كه در ساخت قلعه نادری به كار رفته، سنگ و خشت است كه گواه از قدیمی بودن آن دارد. این قلعه را به عنوان تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس می‌شناسند كه برای حفاظت از تنگه خوران و به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادرشاه ساخته شده بود.

بازدید از این جاذبه تاریخی در قشم، می‌تواند شما را با معماری دوره نادرشاهی آشنا كند و شانس گشتن در یك قلعه تاریخی ایرانی را به شما بدهد.

اطلاعات بازدید از قلعه نادری :

قیمت بلیت : رایگان

آدرس قلعه نادری : استان هرمزگان، قشم، بندر تاریخی لافت، روستای لافت، رو با روی مسجد جامع.

۱۲. چاه‌های تلا قشم ؛ طلای بندر لافت

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-OkABsAOP8P

یكی از جاهای دیدنی قشم كه از جمله جذاب‌ترین و عجیب‌ترین دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌روند، چاه‌های تلا هستند. چاه‌های عجیب تلا، در حقیقت نزدیك به ۵۰ یا ۶۰ حلقه چاه است كه پیشینیان آن‌ها را درون سنگ حفر كرده‌اند و در هنگام بارش، آب حاصل از باران از تل نزدیك به چاه‌ها درون آن‌ها می‌ریزد. آب‌های سرازیر شده درون چاه، به دلیل جنس و دیواره چاه‌ها، مدت‌ها به صورت خنك و سالم باقی می‌مانند و اهالی روستا از آن استفاده می‌كنند.

تلفظ درست‌تر چاه‌های تلا، «چاه‌های تل آو» است كه به مرور زمان تغییر كرده‌اند. تل به معنای تپه مشرف بر چاه‌ها و آو، در زبان محلی به معنی آب است. تل آو درواقع به چاه‌هایی می‌گویند كه در مجاورت تل آب قرار گرفته است.

این چاه‌های شگفت‌انگیز در گذشته در حدود ۳۶۶ چاه بوده‌اند كه مردم هر روز تا پایان سال كبیسه، از آب یك چاه استفاده می‌كردند.

این چاه‌های دیدنی در بندر لافت قرار دارند و تجربه‌ای متفاوت برای شما خواهند بود.

اطلاعات بازدید از چاه‌های تلا قشم :

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس چاه‌های تلا قشم : استان هرمزگان، ۷۶ كیلومتری شهر قشم، روستای لافت.

۱۳. بندر تاریخی لافت قشم ؛ بندر استراتژیك ایران

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-9xcbq2YbZ1

یكی از جاهای دیدنی قشم در شب را می‌توان بندر تاریخی لافت معرفی كرد كه به دلیل موقعیت مهم و استراتژیك آن در مناطق جنوبی ایران، از این بندر به عنوان مركز دفاعی جنوب كشور استفاده می‌شد.

این بندر تاریخی، با دیدنی‌های فراوانی كه دارد در جزیره قشم خودنمایی می‌كند و معماری خاص خانه‌های آن بسیار مورد توجه است. اگر به معماری خانه‌های لافت نگاه كنید، می‌توانید تركیبی از معماری مناطق كویری، خلیجی و اسلامی را شاهد باشید كه با زیبایی خاصی در آنجا پدیدار شده‌اند.

بر روی سقف خانه‌های این منطقه بادگیرهایی را می‌بینید كه بزرگتر بودن اضلاع هر بادگیر، نشان از ثروت بیشتر صاحب خانه دارد.

در بندر لافت می‌توانید تركیبی از هنر معماری و سازه‌های بی‌نظیر آبی را ببینید كه حتما موجب حیرتتان خواهد شد.

اطلاعات بازدید از بندر تاریخی لافت :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس بندر تاریخی لافت : استان هرمزگان، شمال غربی قشم، بندر لافت.

۱۴. روستای گوران قشم ؛ موزه مردم‌شناسی زنده

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-fGXkWnsVkc

روستای گوران قشم از جمله روستاهای دیدنی و بی‌نظیر جزیره قشم است كه در غرب جزیره قرار گرفته‌ است. این روستای كهن و تاریخی سرشار از نخلستان‌های سرسبز است كه زیبایی آن را چندین برابر كرده. البته پاییز این منطقه نیز زیبایی منحصر به فردی دارد. این روستا یكی از جاهای دیدنی قشم در پاییز در به حساب می‌آید كه از دیدنش لذت خواهید برد. آنطور كه می‌گویند، نام گوران از «گبران» گرفته شده است كه گویا محله زرتشتی‌نشین آن منطقه به شمار می‌رفته است.

در این روستای تاریخی،علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و نخلستان‌های سرسبز و انبوه، كارگاه‌ بزرگ لنج‌سازی را نیز می‌بینید. هنری كه نسل به نسل به افراد روستا منتقل شده و تا به امروز ادامه دارد. در ورودی روستا نیز لنجی بزرگ و زیبا به چشم می‌خورد كه نشان از این مدعا دارد.

روستای گوران را به عنوان موزه مردم‌شناسی زنده می‌شناسند، چرا كه می‌توان سبك زندگی مردم روستا، نوع شغل،فعالیت‌ها و … مردم روستا را در آن دید.

اطلاعات بازدید از روستای گوران :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس روستای گوران : استان هرمزگان، ۹۰ كیلومتری غرب جزیره قشم، روستای گوران.

۱۵. دره تندیس‌ها؛ هنرنمایی بی‌مثال زمین

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-nkcuLfR1gE

یكی دیگر از دیدنی های قشم، دره تندیس‌ها است كه در اثر فرسایش و تغییرات زمینی، محیطی جذاب و دیدنی را در جزیره پدید آورده است. دره تندیس‌ها در جنوب جنگل‌های قرار گرفته و هر ساله محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. دره شگف‌انگیز تندیس‌ها، در ابتدا به بام قشم متصل بوده و پس از گذشت سال‌ها، بالا آمدن جزیره موجب عقب رفتن ساحل و بیشتر شدن سطح خشكی شده است. مجموعه این عوامل باعث شده تا پدیده‌ای جذاب و دیدنی به نام دره تندیس‌ها در این منطقه به وجود آید.

برای تماشای این جاذبه منحصر به فرد، حتما به جزیره قشم سفر كنید.

اطلاعات بازدید از دره تندیس‌ها از مكان های دیدنی قشم :

قیمت بلیت : رایگان

آدرس دره تندیس‌ها: استان هرمزگان، قشم، جنوب جنگل‌های حرا، دره تندیس‌ها.

۱۶. مقبره بی‌بی مریم (تم سنیتی)؛ جاذبه كمیاب قشم

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-26X3foOOwJ

از جالب‌ترین جاهای دیدنی قشم ، می‌توان به مقبره بی بی مریم اشاره كرد كه با نام محلی «تم سنیتی» نیز مشهور است و قدمت آن به سده هشتم هجری قمری باز می‌گردد. «تم سنیتی» در روستایی با همین نام قرار دارد و مورد توجه بسیاری از گردشگران است. این بنا دارای یك محیط چهار گوش با گنبدی بر بالای آن است كه اگر به آن وارد شوید می‌توانید تكه‌های باقی‌مانده از سفال‌های قدیمی و كاشی‌های بسیار كهن را ببینید.

نكته جالب درباره این بنا جنس مصالح آن است كه از مرجان‌های دریایی و آهك صدفی استفاده شده است. اگر در مقبره را باز كنید، به فضای وسیع‌تری خواهید رسید كه بر روی مزارهای آن گل‌های كاكتوس كاشته‌اند.

مقبره بی‌بی مریم از كمیاب‌ترین جاذبه‌های جهان است كه در جزیره قشم می‌توان آن را دید.

اطلاعات بازدید از بقعه بی‌بی مریم :

ساعات بازدید : ۶ صبح الی ۲۴ بامداد

قیمت بلیط : رایگان

آدرس مقبره بی‌بی مریم : استان هرمزگان، قشم، روستای تم سنیتی.

۱۷. روستای توریاند قشم ؛ سرزمین آفتابگردان

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-wONDFLUbO6

جزیره قشم روستاهای معروف و بی‌نظیری دارد كه هر یك، علاوه‌بر جاذبه‌هایی كه در دل خودشان جای داده‌اند، به تنهایی زیبایی منحصر به فردی دارند.

روستای توریان قشم از جمله روستاهای زیبا و بسیار پرطرفدار قشم است كه در ۳۱ كیلومتر جنوب غربی جزیره واقع شده. خاك این روستای زیبا بسیار حاصل‌خیز است و همین امر موجب رونق كشاورزی و پدید آمدن نخلستان‌های انبوه و مزارع آفتاب‌گردان در آن شده است.

اگر به جزیره قشم سفر می‌كنید، حتما از این روستای بی‌نظیر و نخلستان‌های زیبایش نیز دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از روستای توریان از مكان های دیدنی قشم :

ساعات بازدید : همه روزه ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس روستای توریان : استان هرمزگان، ۳۱ كیلومتری جنوب غربی قشم، روستای توریان.

۱۸. بام قشم ؛ از مكان های دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-eM76ivfZcX

بام قشم نیز از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم است كه در ارتفاعات غربی آن قرار گرفته. بام زیبای قشم، در ارتفاعی بالاتر از سنگ آهك به وجود آمده و بر روی فلاتی واقع شده كه وسیع‌ترین منطقه مرتفع جزیره به شمار می‌رود.

اگر بر بالای بام قشم بایستید، می‌توانید منظره‌ای بی‌نظیر و حیرت‌آور از جنگل‌های حرا و همچنین سواحل شمالی خلیج فارس را ببینید و از تصویر پیش رویتان لذت ببرید.

بام تماشایی قشم، مكانی جذاب و منحصر به فرد برای شما خواهد بود كه می‌توانید از آن دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از بام قشم :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس بام قشم : استان هرمزگان، قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیك روستای سلخ.

۱۹. جزیره لارك  ، جزیره‌ای تازه شناخته شده

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-HocltN3TIf

قشم به نوبه خود یك جزیره است اما تنها جزیره‌ای نیست كه در خلیج همیشه فارس قرار دارد. قشم به دلیل شهرتی كه طی چند سال اخیر به دست آورده، گردشگران زیادی را جذب خود كرده است و از این رو در اكثر روزهای سال، جمعیت زیادی در آن حضور دارند. اگر به دنبال جزیره‌ای بكر و ساكت برای لذت بردن از مناظر طبیعی هستید، ما به شما جزیره لارك را معرفی می‌كنیم. جالب است بدانید كه این مكان در سال ۲۰۱۵ به شهرت رسید و تا پیش از آن تنها مردم محلی از آن مطلع بودند. این جزیره آنقدر زیباست كه حتی در سال ۲۰۱۵، عكس این جزیره به عنوان عكس برتر مجله نشنال جئوگرافی شناخته شد. پس اگر به دنبال ماجراجویی هستید، حتما سری به این جزیره زیبا بزنید.

آدرس جزیره لارك: ۱۶ كیلومتری قشم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۰. درگهان ، تجربه لذت خرید در قشم

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-RNN8eWrwI5

درگهان دارای مراكز خرید و بازارهای بسیار متنوع و شلوغی است كه اگر به خرید علاقه‌مند هستید، می‌توانید ساعت‌ها در آن گشت و گذار كنید و خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. در این بازار آنقدر مغازه و دست فروش حضور دارند كه شاید حداقل ۲۴ ساعت باید در این منطقه گشت و گذار كنید تا بتوانید همه آنها را ببینید!

آدرس درگهان: قشم، منطقه درگهان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۱.كاسه سلخ ، معنای واقعی برهوت

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-ParJIQGTiD

اگر به بخش جنوبی جزیره قشم سر بزنید، یك منطقه با وسعت هفت كیلومتر مربع را خواهید یافت كه فاقد هر گونه پوشش گیاهی است. در زبان فارسی به اصطلاح این منطقه را برهوت می‌نامند و اینجا دقیقا به مفهوم پوچی و “هیچ” پی خواهید برد. شاید این مساله برای شما سوال باشد كه چطور در یك جزیره به این زیبایی، چنین جایی وجود دارد؟ در حقیقت منجمد شدن گدازه‌های جوشیده شده از دل زمین، باعث به وجود آمدن كاسه سلخ و منطقه‌ای بی آب و علف شده است. به همین خاطر، چشمه‌های درمانی زیادی با گوگرد فراوان در این قسمت وجود دارند كه می‌توانید برای كاهش دردهای مفصلی، كمی خودتان را به این چشمه‌های آب گرم بسپارید.

آدرس كاسه سلخ: قشم، ۸۰ كیلومتری جنوب جزیره

۲۲.سنگ مادر و دختر ، سنگی افسانه‌ای

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-TWkgNZxPnp

همانطور كه در این مقاله اشاره كردیم، جزیره‌ای به نام جزیره هنگام در نزدیكی قشم وجود دارد كه جزء جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم این جزیره محسوب می‌شود. در جزیره هنگام، روستایی با نام روستای غیل وجود دارد كه افسانه‌های زیادی در مورد این روستا بیان می‌شود. افسانه‌ها بیشتر در مورد سنگی به نام سنگ مادر و دختر است. بر اساس روایات مردم محلی، در دوران گذشته، عده‌ای سربازان خارجی برای تصاحب این جزیره به هنگام آمده بودند. در این میان یك مادر و دختر، با این سربازان مقابله می‌كردند. اما در نهایت ناچار به فرار شدند. در نهایت حین فرار، به صخره‌ای بزرگ رسیدند. آنها از خدا خواستند تا از دست این سربازان نجات پیدا كنند. در این هنگام سنگ به اذن خدا گشوده شد و مادر و دختر را در خود پناه داد.

آدرس سنگ مادر و دختر: قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۳.پارك كروكودیل‌های قشم ، پاركی هیجان انگیز

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-z2IJ4ZBU3u

شاید تا به امروز شما نیز تنها در باغ وحش توانسته باشید از نزدیك كروكودیل واقعی را تماشا كنید. اما بد نیست بدانید كه كروكودیل‌های زیادی در مناطق جنوبی ایران زندگی می‌كنند. از این رو، در سال ۱۳۸۹، برای اولین بار یك مركز پرورش و نگهداری از كروكودیل در جزیره هنگام تاسیس شد. اما پس از یك سال، این پارك كه به نام پارك كروكودیل ها شهرت دارد، به جزیره قشم انتقال داده شد. در حال حاضر پارك كروكودیل ها یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود كه داخل آن می‌توانید از نزدیك شاهد حضور این خزندگان شكارچی و عظیم الجثه باشید.

آدرس پارك كروكودیل های قشم: بزرگراه قشم – درگاهان، پارك كروكودیل‌ها

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۴۶۲۷۹

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید: برای كودكان پنج هزار تومان و برای بزرگسالان هفت هزار تومان

۲۴. تنگه عالی محمد

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-Suee32zoK1

تنگه عالی محمد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم است كه در فاصله كمی از تنگه چاهكوه قرار دارد. این تنگه به نام‌های تنگه سنگ آب یا تنگه آب‌نما نیز شهرت دارد و منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است.

تنگه عالی محمد به تنگه چاهكوه شباهت دارد و با حفره‌ها و شیارهایی كه تعداد آن‌ها قابل شمارش نیست پوشیده شده است. دیواره‌های تنگه بسیار بلند است و فضای تاریكی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده كه محیط تنگه رازآلود و وهم‌انگیز باشد و به عنوان یك مكان جذاب برای ماجراجویی معرفی شود.

تنگه زیبای عالی محمد جان می‌دهد برای عكاسی و بسیاری از توریست‌ها همراه با دوریین‌هایشان به این مكان دیدنی می‌روند. اگر از كشف مكان‌های جدید و تماشای زیبایی‌های قشم لذت می‌برید، تنگه عالی محمد را فراموش نكنید.

اطلاعات بازدید از تنگه عالی محمد

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس تنگه عالی محمد: هرمزگان، بخش غربی جزیره قشم، جنوب روستای چاهو غربی و چاهو شرقی، تنگه عالی محمد.

۲۵. آب انبار بی‌بی

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-NwOZfJzImb

آب انبار بی‌بی یا بركه بی‌بی جزو زیباترین جاهای دیدنی قشم است كه به عنوان اولین آب انبار جزیره معرفی می‌شود. معماری عجیب و مهندسی كارآمد این آب انبار باعث شده تا مورد توجه بسیاری از گردشگران و همچنین مردم جزیره قرار بگیرد. در آب انبار بی‌بی مخزن بسیار بزرگی وجود دارد كه آب را تصفیه و از آلودگی‌ها پاك می‌كند.

این آب انبار حدود ۹۷ سال پیش توسط زنی به نام صوغیه، همسر حاكم وقت جزیره ساخته شد. آب انبار بی‌بی همچنان پابرجاست و مردم جزیره از آن استفاده می‌كنند.اگر دوست دارید این آب‌ انبار شگفت‌انگیز را از نزدیك ببینید، حتما به قشم سفر كنید.

اطلاعات بازدید از آب انبار بی‌بی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس آب انبار بی‌بی: هرمزگان، جزیره قشم، بهش شهاب.

۲۶. پارك زیتون

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-BWW9GPUHll

قشم جاذبه‌های فراوانی دارد كه یكی از بهترین جاهای دیدنی آن پارك زیتون است. این پارك جذاب، بزرگ و مجهز، مكانی برای گردش و تفریح توریست‌ها و مردم جزیره است. این پارك در نزدیكی سیتی سنتر قشم قرار گرفته و امكانات رفاهی زیادی همچون فضای فرهنگی، تفریحی و ورزشی، زمین اسكیت، مسیر دوچرخه‌سواری، زمین فوتبال، سینمای چهار بعدی، كافه و رستوران و ساحل بسیار زیبا و دیدنی دارد. اگر به قشم سفر می‌كنید، حتما یك بار به پارك زیتون جزیره بروید.

اطلاعات بازدید از پارك زیتون

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورودی: رایگان

آدرس پارك زیتون: هرمزگان، قشم، دو كیلومتری جاده ساحل جنوبی.

۲۷. ساحل تخم‌گذاری لاكپشت‌های پوزه عقابی

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-7NoBHBDgc3

قشم با ساحل تخم‌گذاری لاكپشت‌هایش معروف است و هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی‌های این ساحل از آن دیدن می‌كنند. لاكپشت‌های پوزه عقابی ارزشمندترین و جذاب‌ترین دیدنی این منطقه هستند كه هر سال در فصل سرد سال، در این ساحل تخم‌گذاری می‌كنند.

این لاكپشت‌ها در حدود ۹۰ تا ۱۵۰ تخم می‌گذارند و تماشای آن‌ها بسیار جذاب و عجیب است. اگر در میان جاهای دیدنی قشم به دنبال یك مكان منحصربه‌فرد می‌گردید، سفرزون ساحل تخم‌گذاری لاكپشت‌های پوزه عقابی را به شما پیشنهاد می‌كند.

اطلاعات بازدید از ساحل لاكپشت‌های پوزه عقابی

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته (برای دیدن لاكپشت‌ها بهتر است از اواسط اسفند تا آخر اردیبهشت به این منطقه بروید.)

هزینه ورودی: رایگان

آدرس ساحل لاكپشت‌های پوزه عقابی: هرمزگان، قشم، نزدیك روستای شیب دراز.

۲۸. لنج ‌سازی

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-YtETKpt5Rv

تماشای ساخت لنج جذاب‌ترین تجربه‌ای است كه هر فرد می‌تواند در طول زندگی خودش داشته باشد. لنج كشتی‌سازی از جمله  دیدنی‌های قشم است كه اطلاعات بسیار جذابی را درباره نوع لنج‌ها و نحوه ساختن آن‌ها به شما می‌دهد. در این تجربه می‌توانید مراحل ساخت قایق‌های كوچك و یا لنج‌های غول پیكر را ببینید از تماشای آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از لنج كشتی‌سازی

ساعات بازدید: همه روزه

هزینه ورودی: رایگان

آدرس: هرمزگان، قشم، شهر لافت

۲۸. روستای سهیلی | چشیدن طعم بهترین غذاهای دریایی

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-lDBozqGEaJ

روستای سهیلی از جمله جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید كه بهتر است حتماً سری به آن بزنید. در تورهای داخل شهری قشم، معمولاً بعد بازدید از جنگل‌های حرا، شما را به روستای سهیلی می‌برند. روستای سهیلی از جمله معروف‌ترین روستاهای بوم‌گردی در تمام قشم به حساب می‌آید. در این روستا می‌توانید با فرهنگ و بافت تاریخی قشم بیشتر آشنا شوید. این روستا خانه‌های كاهگلی دارد. سكوت در كوچه و پس كوچه‌های آن حاكم است. البته شاید در همین كوچه‌ها، ناگهان صدای موسیقی و پایكوبی بشنوید. این صدای موسقی معمولاً برای اقامتگاه‌های بومگردی روستای سهیلی است.

در این روستا چند اقامتگاه بوم‌گردی بسیار باحال و باصفا وجود دارد. در این اقامتگاه‌ها، موسیقی سنتی نواخته می‌شود و مسافران به پایكوبی و شادی می‌پردازند. همچنین باید بدانید كه چند رستوران سنتی در این روستا فعالیت می‌كنند. در این رستوران‌ها، از صید روز دریای جنوب استفاده می‌شود. غذاهای دریایی رستوران‌های روستای سهیلی بی‌نظیر هستند. بهتر است برای نهار سری به این روستا بزنید و به‌دنبال رستوران‌های سنتی همانند رستوران ناخدا بگردید. در این رستوران‌ها غذاهای دریایی به شكلی عجیب طبخ می‌شوند كه می‌خواهید انگشتان خود را همراه با غذا بخورید!

آدرس: قشم، بخش غربی جزیره

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. ساحل نقره‌ای | درخششی از جنس جواهر

جاهای دیدنی قشم | بیش از ۳۰ مكان دیدنی قشم در سال ۱۴۰۲ + عكس و آدرس-RRPpxpFVY2

در قشم باید برای شگفت‌زده شدن در هر لحظه آماده باشید. در انواع راهنمای سفر قشم به این شكل می‌نویسند كه باید از عجایب هفتگانه قشم دیدن كنید. در حقیقت انگار كه قشم یك دنیای دیگر است و برای خود عجایب هفتگانه مجزا دارد! ساحل نقره‌ای نیز از جمله عجیب‌ترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید. این ساحل زیبا، در جزیره هنگام واقع شده است. جزیره‌ای كوچك كه در منتهی علیه جنوب‌غربی جزیره قشم قرار دارد. در برنامه سفرتان، حتماً می‌خواهید از لاك‌پشت‌های پوزه عقابی، دلفین‌ها و البته جزیره هنگام دیدن كنید. برای تمامی این‌ها باید خودتان را به بخش جنوب‌غربی جزیره برسانید. معمولاً از روستای شیب دراز، تورهای دریایی برای بازدید از آكواریوم طبیعی، تماشای دلفین‌ها و البته جزیره هنگام برگزار می‌شود.

جزیره هنگام یك جزیره بسیار بكر و دست‌نخورده است. وقتی كه به كنار این جزیره برسید، آهوهای منطقه به كنار ساحل می‌آیند تا از شما دیدن كنند! مردم بومی این منطقه، رابطه بسیار خوبی با محیط زیست منطقه دارند. بخشی از ساحل جزیره هنگام را با نام ساحل نقره‌ای می‌شناسند. خاك این ساحل، همانند ستارگان در آسمان شب می‌درخشد. حتی از دور كه به ساحل نزدیك می‌شوید، انگار كه تكه‌هایی از شیشه را در خاك مشكی ساحل ریخته‌اند.

بازتاب و درخشش نور از ده‌ها متر دورتر، توجه شما را به خود جلب می‌كند. وقتی كه از قایق پیدا می‌شوید و پا به ساحل می‌گذارید، تعجب شما از این درخشش دو چندان می‌شود. وقتی كه دست در خاك ساحل می‌كنید، با خودتان می‌گویید كه انگار یك مشت از كهكشان و ستارگان آن را در دست خود گرفته‌اید. دلیل این درخشش، وجود پوست صدهای خاصی است كه در این منطقه زندگی می‌كنند. پوست این صدف‌ها درخشش خاصی دارد. وقتی كه صدف‌ها از بین می‌روند، پوست آن‌ها در ساحل باقی می‌ماند و خرد می‌شود. به همین خاطر خاك این ساحل به رنگ نقره‌ای در می‌آید.

آدرس: قشم، جزیره هنگام

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مركز غواصی و تفریحات دریایی نگین

حتماً یكی از دلایل شما هم برای سفر به قشم، تجربه انواع تفریحات آبی است. قشم اكوسیستم بسیار خاص و عجیبی دارد. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور انواع موجودات دریایی مختلف باشید. به همین خاطر بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند تا حداقل یك بار هم كه شده، غواصی را در قشم تجربه كننند. اگر به‌دنبال تجربه غواصی حرفه‌ای در قشم هستید، حتماً سری به مركز غواصی و تفریحات دریایی نگین بزنید. این مركز یكی از بهترین مراكز غواصی در قشم محسوب می‌شود. همچنین اگر به آموزش كامل و پیشرفته غواصی علاقه‌مند هستید، مركز غواصی و تفریحات دریایی نگین برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

آدرس:  قشم، پارك زیتون

شماره تماس:  ۰۷۶۳۳۳۸۷۷۷۷

ساعت كاری : ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر