ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس

زنجان در محدوده‌ كوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود كه تابستان‌های كوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یكی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی خصوصا برای علاقه‌مندان به اسكی تبدیل كرده است.
  • 1402/07/10
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : زنجان
تلفن : 66059000-021

زنجان در محدوده‌ كوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود كه تابستان‌های كوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یكی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی خصوصا برای علاقه‌مندان به اسكی تبدیل كرده است. گرچه كشاورزی بخشی از اقتصاد این شهر را به خود اختصاص داده، اما فعالیت‌های صنعتی محور اصلی اقتصاد این محدوده از ایران است. این شهر از آن شهرهایی است كه باید به آن سفر كنید و از نزدیك ببینیدش. شهری با بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا (سلطانیه) كه پر از جاهای دیدنی و كشف نشده است. ایران توریسم در این مطلب شما را همراه خود می‌كند تا جاهای دیدنی زنجان را با ما ببینید.

۱. غارهای كتله‌خور، یكی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی زنجان

در بین جاهای دیدنی زنجان ، غارهای كتله‌خور عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اكتشافات قرار دارد و بخش كوچكی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. كتله‌خور در ۱۵۰ كیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حركت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

بهترین راه برای رسیدن به كتله‌خور، گرفتن یك تاكسی در اختیار برای یك روز و تركیب سفر به كتله‌خور با گنبد سلطانیه و مقبره‌ قیدار نبی است.

آدرس غارهای كتله خور : زنجان، ۱۵۵ كیلومتری جنوب زنجان، در نزدیكی شهر كوچك گرماب

 

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-jFozYUSTUt

۲. كوه‌های رنگی، پِینتد دیزرتز استرالیا در زنجان.

مورد بعدی در لیست جاهای دیدنی زنجان ، بازهم یك جاذبه‌ی طبیعی است. این‌جا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا و نقاط مشابه در آمریكاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هركسی كه تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یك مسیر ۲۰ كیلومتری، آلاداغ لار، كوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شكل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ كیلومتری جاده‌ی زنجان تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده كه از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

آدرس كوه‌های رنگی : ۲۵ كیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-VTiUurwegV

۳. موزه‌ باستان‌شناسی، یك جای دیدنی مهم در بین جاهای دیدنی زنجان

این موزه، خانه‌ی یكی از مهم‌ترین آثار باقی‌مانده‌ باستان‌شناسی در ایران، «مرد نمكی» است. این مكان به موزه‌ی «مردان نمكی» هم مشهور است و یكی از معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. «مردان نمكی» كه از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌دست‌آمده‌اند، نمونه‌های بی‌نظیر سالمی از انسان پیش از تاریخ‌اند. حتی لباس‌ها و موهای مردان نمكی تحت شرایط خشكی و نمكی كه روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

ژست دست‌های مرد نمكی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌زده خواهد كرد. ۳ تا از ۴ مرد نمكی كشف‌شده، این‌جا و در این موزه حاضر هستند. اما مرد نمكی اصلی در موزه‌ی ایران باستان در تهران قرار دارد.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-KEJS7pHxAx

۴. قلعه‌ بهستان، در میان جاهای دیدنی زنجان

این قلعه‌ی عجیب‌وغریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یكی از جالب‌ترین‌ها مكان‌های دیدنی زنجان است. «قلعه‌ی بهستان» كه در ۱۴ كیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان قرار دارد، در كنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ كیلومتری شمال غربی زنجان است. در دل كوه سوراخ‌های غار مانندی به‌دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یك روز وقت لازم است.

شماره تماس: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس گنبد قلعه بهستان : استان زنجان، شهرستان ماه‌نشان، كنار رودخانه قزل اوزن

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-bpEinAMrTi

۵. بازار زنجان، وقت خوب زندگی

این‌جا بوی زندگی جاری‌ست. بازار بزرگ زنجان، بلندترین بازار ایران و جالب‌ترین در بین جاهای دیدنی زنجان است و با سقف آجری و سراها و چای‌خانه‌ها، قسمت‌های زیادی برای بازدید دارد. اگر به بازار زنجان رفتید به «سرای ملك» حتما سری بزنید. سكوتی بی‌نظیر این‌جا برقرار است كه ناگهان شما را وارد جهانی دیگر می‌كند.

یكی دیگر از جاهای جذاب این بازار، سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش است كه حتما به یك‌بار دیدن می‌ارزد. بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته‌ی زرگرها، كفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته‌ی دیگر كه این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و كنترل قیمت كالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت است. این نكته نمایان‌گر افكار بلندِ طراحان و بانیان این بازار است. ۵ مسجد «چهلستون»، «آقا سید فتح الله»، «جامع»، «حجت‌الاسلام و ملار» در این قسمت بازار واقع شده‌اند.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-w4oPHuWZp2

۶. مسجد حسینیه‌ اعظم، جایی برای تماشای سنت

تصویر ماه محرم زنجان در تلویزیون معمولاً دسته‌ی عزاداری حسینیه‌ی اعظم را نشان می‌دهد. این حسینیه كه حالا در زنجان بسیار جاافتاده شده و به آن رسیده‌اند، با گنبد طلایی خود یكی از نشان‌های شهر هست. اگر از كمربندی جنوبی حركت كنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار دارد. از درون شهر هم اگر بخواهید به آن بروید، در خیابان فردوسی است. در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌زده خواهید شد.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-RzwaINLnyf

۷. مسجد جامع زنجان، یك تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد

در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌میدان كه محل جالبی‌ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار كنار آن‌هم دسترسی دارد. حوزه‌ی علمیه شهر زنجان در این مسجد برپاست كه همین‌الان هم مشغول به‌كار است. كاشی‌كاری و آجركاری مسجد جامع دیدنی است و به‌علاوه حوض بزرگ وسط حیاط و محل نماز جماعت، بسیار فضای جالبی دارد. اگر به‌وقت اذان آن‌جا بروید، فضای كامل‌تری از یك مسجد روحانی را شاهد خواهید بود.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-L2ee97yfUf

۸. امامزاده سید ابراهیم و مركز شهر

این امامزاده در حدفاصل میدان انقلاب -كه میدانی زیبا و یكی از نمادهای شهر زنجان است- و میدان (بلوار) آزادی قرار دارد. دسته عزاداری حسینیه اعظم در ماه محرم به مقصد امامزاده سید ابراهیم حركت می‌كند. لازم به ذكر است كه اگر به‌دنبال خرید خوب یا پاساژ‌گردی هم باشید، كنار امامزاده پاساژ بزرگ نور كه یك پاساژ چندطبقه و معروف‌ترین در زنجان است، محل مناسبی است.

از میدان انقلاب به سمت شمال هم اگر حركت كنید، وارد معروف‌ترین خیابان زنجان شده‌اید. این‌جا پر رفت‌وآمدترین جای شهر زنجان است كه جوانان عصرها آن را پر می‌كنند. به‌علاوه، این‌جا پر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های كوچك و بزرگ و چند پاساژ دیگر است كه می‌توانید آن‌ها را هم بگردید. در كنار سبزه‌میدان كه واقع در میدان انقلاب و به سمت غرب است، مسجد «خانوم» قرار دارد كه متعلق به دوران قاجار است.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-sd4X73sfTN

۹. رختشویخانه، یك اثر تاریخی زیبا در بین جاهای دیدنی زنجان

رختشویخانه، منحصربه‌فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاكم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مكان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند.

حیاط رختشویخانه بسیار زیباست و توصیه می‌كنیم كه وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید. در كنار رختشویخانه به بازار صنایع‌دستی هم سری بزنید و در پایان در شربتخانه، یك شربت باب میل خودتان بخورید و از یك گشت‌وگذار خاص لذت ببرید.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-eSbU98FMRw

۱۰. پل تاریخی میر بهاءالدین، شگفتی زنجان

این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌كند. پل میر بهاءالدین كه روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از كمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌كه وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه كنید. یك محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید كه معمولاً خلوت است.

در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست. وقتی به پل رسیدید روی پل بروید و آن سمت پل باغ‌های شخصی زیبا را ببینید. راهی هم كه در ادامه هست بسیار زیبا و پردرخت است. متأسفانه خیلی به این پل رسیدگی نكرده‌اند. هرچند وقتی‌كه آن را می‌بینید شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود كه جاذبه‌ای خاص و زیبا است و حیف است كه در رسیدگی به آن كم‌كاری شده است.

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-cfoyR17X1U

۱۱. گنبد سلطانیه، از بهترین جاهای دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه نام یكی از بناهای باستانی استان زنجان است كه در شهری با همین نام قرار دارد. گنبد سلطانیه به دستور مستقیم پادشاه مغول، یعنی سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. باید بدانید كه گنبد سلطانیه اولین گنبد دوجداره در تمام جهان محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده تا تبدیل به یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان شود. همچنین شاید تعجب كنید اگر بدانید كه گنبد سلطانیه، سومین گنبد بزرگ در تمام جهان به شمار می‌آید. پیكر پادشاه مغول، یعنی  سلطان محمد خدابنده نیز در همین گنبد مدفون است.

در سفرنامه‌های باستانی، بارها و بارها از عظمت این بنا تعریف شده اما متاسفانه تا به امروز آسیب‌های زیادی را به جان خریده و به سختی در جای خود استوار است. تمام دیوارهای این بنا از آجر ساخته شده و دارای گنبدی با كاشی‌های فیروزه است. در سفر به زنجان حتما باید سری به این بنای تماشایی بزنید و از معماری هنرمندانه دوره ایلخانی لذت ببرید.

شماره تماس: ۰۲۴۳۵۸۲۳۲۷۷

ساعت بازدید: به جز ایام تعطیل ۸-۱۸:۳۰

هزینه بازدید: سه هزار تومان

آدرس گنبد سلطانیه: استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان گنبد

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-TlCklf0hbt

۱۲. دودكش جن

خرافات همواره با فرهنگ باستانی مردم محلی عجین است و گاهی باعث خلق داستان‌های غیر قابل باوری می‌شود كه دهان به دهان و نسل به نسل روایت می‌شوند. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و دانش، هر پدیده را به عوامل ماورایی و فرا زمینی نسبت می‌دادند. دودكش جن كه یكی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود، نمونه‌ای از همین موارد است. دودكش جن نام صخره‌هایی است كه در اثر فرسایش به شكل مناره‌هایی بلند در آمده‌اند.

برخی از محلیان آن را از دور به شكل دودكش‌هایی عظیم می‌دیدند و بر این باور بودند كه اینها را اجنه ساخته‌اند. اما در حقیقت همه این صخره‌ها در اثر پدیده زمین شناسی با نام «هودو» تشكیل شده‌اند. پس با خیال راحت از این جاذبه دیدنی بازدید كنید و نگران حضور دیو و اجنه نباشید! همچنین در نزدیكی دودكش جن، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد كه به تخت دیو مشهور است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دودكش جن: ۱۲۰ كیلومتری زنجان، ۲۰ كیلومتری ماهنشان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-WZmQKLf5eZ

۱۳. حمام سنتی حاج داداش

حمام سنتی حاج داداش كه امروزه تبدیل به چایخانه سنتی حاج داداش شده است، یكی از قدیمی‌ترین حمام‌های زنجان محسوب می‌شود كه بر روی چهار ستون سنگی بنا شده. چنین سبكی از معماری در دوران قاجار بسیار كم نظیر بوده است. این حمام كه حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد، به خوبی ظاهر خود را حفظ كرده و با مرمتی هنرمندانه و زیبا، امروزه كاربری رستوران سنتی را پیدا كرده است. اگر به دنبال یكی از جاهای دیدنی زنجان هستید كه در آن استراحت كرده و از معماری سنتی بی‌نظیرش لذت ببرید، حمام سنتی حاج داداش بهترین گزینه خواهد بود. منوی غذایی این رستوران كاملا سنتی است و حتی در آن قلیان نیز سرو می‌شود تا حس ایرانی باستانی را به خوبی منتقل كند. با قدم گذاشتن در این حمام حس می‌كنید كه به دوران قاجار سفر كرده‌اید. این حمام موقعیت مناسبی برای عكاسی‌های خلاقانه خواهد بود.

شماره تماس: ۰۲۴۳۳۳۳۶۸۲۰

ساعت بازدید: ۹-۲۳

هزینه بازدید: رایگان

آدرس حمام سنتی حاج داداش: بازار قدیمی زنجان، روبروی مسجد میرزایی

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-QuBlmSuqSP

۱۴. دریاچه پری (خندقلو)

برخی از افراد بر این باور هستند كه جاهای دیدنی زنجان تنها محدود به اماكن تاریخی و فرهنگی می‌شود. اما باید بدانید كه در نزدیكی ماهنشان، دریاچه‌ای زیبا با مساحت ۵۴۰ متر مربع قرار دارد. این دریاچه زیبا كه یك دریاچه كاملا طبیعی است و تنها با نزولات آسمانی پر آب می‌شود، در دشتی سرسبز قرار گرفته و تبدیل به یكی از جاذبه‌های گردشگری زنجان شده است. در فصل بهار این دریاچه بسیار پر آب شده و از بركت آن دشت‌های اطراف نیز پوشیده از گل‌‎های بهاری بسیار زیبا خواهند شد. پس بهترین زمان بازدید از این دریاچه را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست. به لطف وجود این دریاچه، آب و هوای منطقه ماهنشان تفاوت زیادی با زنجان دارد و در آنجا نسیم خنك بهاری صورت شما را نوازش می‌دهد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه پری: ۱۵۲ كیلومتری زنجان، ۴۵ كیلومتری ماهنشان، دهستان اوریاد

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-O9ojLPWePt

۱۵. آبشار شارشار از بی‌نظیر ترین جاهای دیدنی زنجان

آبشار شارشار یكی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان و از مناظر طبیعی بی‌نظیر آن محسوب می‌شود. اگر به دیدن مناظر طبیعی و آبشار علاقه‌مند هستید، حتما نباید به استان‌های شمالی كشورمان بروید. در شمال شرقی شهر زنجان و در پنج كیلومتری دریاچه‌ی سد تهم، آبشاری زیبا از ارتفاعات صخره‌ای فرو می‌ریزد و منظره‌ای تماشایی را خلق می‌كند. آبشار شارشار یكی از بهترین موقعیت‌های مكانی برای طرفداران رشته ورزشی كوهنوردی است. شما می‌توانید بدون مهارت كوهنوردی تا نزدیكی این آبشار بیایید، اما بالا رفتن از آن، نیاز به مهارت و تجهیزات كوهنوردی دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس آبشار شارشار: زنجان، شمال باختری زنجان، منطقه تهم

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-QSrvdHDP9g

۱۶. رودخانه قزل اوزن یكی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان

رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات خنك زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور كرده و نواحی مختلفی از ایران را آباد می‌كند. این رود پر جوش و خروش در نهایت به رودخانه شاهرود ریخته و از این طریق با رودخانه بزرگ سفیدرود یكی می‌شود. رودخانه قزل اوزن را می‌توان یكی از طولانی‌ترین و زیباترین رود‌های تمام ایران دانست كه حتی به نوعی باعث حیات رود بزرگ سفیدرود است. این رود در مسیر طولانی خود، از كنار ماهنشان نیز عبور می‌كند. پس زنجان نیز مفتخر است تا در ماهنشان میزبان این رود پر آب و زیبا باشد. بنابراین برای دیدن رودخانه قزل اوزن كه یكی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است، باید به ماهنشان بروید كه در ۱۴۰ كیلومتری زنجان قرار دارد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس رودخانه قزل اوزن: زنجان، ماهنشان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-DvtOStClZs

۱۷. پیست اسكی پاپایی

جالب است بدانید كه در ۴۵ كیلومتری جنوب غرب زنجان، پیستی زیبا به نام پیست اسكی پاپایی وجود دارد كه تبدیل به یكی از جاهای دیدنی زنجان در زمستان شده است. این پیست دارای شیب خیلی تندی نیست، به همین خاطر حتی افراد معمولی نیز برای سرگرمی‌های مفرحی مثل تیوب بازی، به این پیست اسكی می‌آیند. این پیست در شش ماه دوم سال، اغلب شلوغ است و می‌توانید حتی بدون مهارت اسكی بازی، در قسمت‌های مخصوص، این ورزش مهیج را آموزش ببینید.

پیست اسكی پاپایی در سه كیلومتری مركز شهرستان ایجرود و در منطقه‌ای كاملا كوهستانی واقع شده است. پس اگر سفر شما به زنجان مصادف با ایام زمستان بود، باید حتما سری به این پیست بزنید تا تفریح و هیجانی بی حد و مرز را تجربه كنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید داخل سوئیت‌های مخصوص اقامت داشته باشید تا شب را در سرمای زمستان و ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا سپری كنید.

ساعت بازدید: به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان – برای اجاره ادوات اسكی باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت شود.

آدرس پیست اسكی پاپایی: زنجان، ۴۵ كیلومتری جنوب غربی زنجان، كیلومتر ۲۴ جاده زنجان، بیجار

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-Gbv9XTmCZJ

۱۸. بقعه چلبی اوغلی ۱۱

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-X92tHa094i

بقعه چلبی اوغلی یكی دیگر از جاهای دیدنی زنجان است. قدمت این بقعه به دوران ایلخانی باز می‌گردد. بد نیست بدانید زنجان در دوران ایلخانی، پس از تبریز مهم‌ترین شهر كشور به حساب می‌آمد. به همین خاطر می‌توانیم شاهد ابنیه تاریخی مختلفی در این شهر زیبا باشیم. این بقعه در ۵۰۰متری جنوب‌غرب سلطانیه قرار دارد. پیكر فردی با نام حسام‌الدین حسن چلبی در این بقعه به خاك سپرده شده است. وی یكی از مصاحب و همنشین‌های مولودی بود. متأسفانه این مقبره آسیب بسیاری دیده است؛ اما بخشی از كتیبه‌های قدیمی آن هنوز هم قابل مشاهده است. بازدید از این بقعه به تمامی گردشگران توصیه می‌شود.

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان زنجان، ۵۰۰ متری جنوب غربی سلطانیه، در مسیر سلطانیه-خدابنده

۱۹. خانه ذوالفقاری زنجان

 

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-T6gDAKsu9b

خانه ذوالفقاری یكی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار و حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. همان طور كه انتظار می‌رود، خانه ذوالفقاری زنجان به خانواده ذوالفقاری تعلق داشته است. این خانواده یكی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خانواده‌های زنجان بودند و هنوز هم در همین شهر حضور دارند. آن‌ها از نفوذ و قدرت بسیاری برخوردار بودند. این خانه نیز عمارت اصلی این خانواده به حساب می‌آمد. این خانه زیبا این روزها به موزه تبدیل شده است. در این موزه از آثار تاریخی مختلف نگهداری می‌شود كه در محدوده زنجان و طی حفاری‌های اخیر به دست آورده‌اند. پس می‌توانید یك تیر و دو نشان بزنید. به این ترتیب هم از زیبایی خانه ذوالفقاری لذت می‌برید و هم می‌توانید آثار موزه را تماشا كنید.

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۲ هزار تومان

آدرس: استان زنجان، زنجان، خیابان طالقانی

۲۰. میل خویین

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-RU4nPrUesb

در گذشته به برج یا ساختمانی بلند، میل می‌گفتند. معمولاً از میل برای دیده‌بانی و نگهبانی استفاده می‌كردند. برج خویین یا همان میل خویین یكی دیگر از جاهای دیدنی زنجان است كه در شهرستان ایجرود و روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این میل باید خودتان را به ۶۰كیلومتری جاده زنجان – بیجار برسانید. میل خویین شباهت بسیاری به برج‌های دیده‌بانی منطقه دارد. این برج روی ارتفاعات غربی روستا واقع شده است. مردم محلی به این میل، گنبذ یا گنبد نیز می‌گویند. در همین چند سال اخیر، میل خویین به یكی از آثار ملی ایران تبدیل شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است. به احتمال فراوان از این میل برای برقرار امنیت در روستا استفاده می‌كردند. قدمت ساخت این میل نیز به قرن پنجم تا هفتم هجری قمری باز می‌گردد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان زنجان، شهرستان ایجرود، روستای خوئین

۲۱. آرامگاه پیر احمد زهرنوش

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-fcp4BIYnmt

آرامگاه پیر احمد زهرنوش یكی دیگر از جاهای دیدنی شاخص زنجان محسوب می‌شود. این آرامگاه در حاشیه جنوبی شهر ابهر قرار دارد. ابهر یكی از شهرهای مهم استان زنجان به حساب می‌آید. ابهر نیز یكی از مناطق تاریخی زنجان به حساب می‌آید و از این شهر حدود ۸۵كیلومتر فاصله دارد. ابوبكر محمد بن عبدالله بن محمد بن صالح ابهری نام فردی است كه پیكر وی در این آرامگاه قرار دارد. او یكی از سه عارفی است كه در این آرامگاه به خاك سپرده شده است. مولانا شیخ شهاب الدین ابهری و مولانا قطب الدین احمد ابهری نیز در همین آرامگاه حضور دارند. قدمت این مقبره به قرن چهارم هجری باز می‌گردد و در بین مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان زنجان، حاشیه جنوبی شهر ابهر

۲۲. آتشكده الزین طارم

آتشكده الزین طارم جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود. قدمت این آتشكده تاریخی به دوران ساسانی باز می‌گردد. برای تماشای این آتشكده تاریخی و قدیمی كه به‌خوبی از گزند تاریخ در امان مانده است، باید خودتان را به شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین برسانید. این آتشكده به‌صورت چهار‌طاقی ساخته شده است و در بالای آن یك گنبد كوچك به چشم می‌خورد. در گذشته از این مكان برای برپایی آتش استفاده می‌كردند. برای دسترس به آتشكده باید خودتان را به ارتفاعات روستا برسانید و چند دقیقه‌ای پیاده‌روی را به جان بخرید. این آتشكده ظاهری نسبتاً سالم دارد و همین مسئله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌كند.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: استان زنجان، شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین

۲۳. موزه رختشویخانه

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-4cIQKfQIuu

شستن لباس در گذشته كاری بسیار دشوار بود. اینطور نبود كه مثل امروز تمام لباس‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بریزیم و یك دكمه را به‌راحتی فشار دهیم. در اصل برای شستشوی لباس، گاهی كارهای بسیاری باید انجام می‌دادند. در گذشته دور كه برای شستن لباس به رودخانه یا چشمه می‌رفتند. در  دوران قاجار بود كه اماكنی به‌عنوان رختشویخانه یا همان رختشورخانه به وجود آمدند. موزه رختشویخانه یكی از موزه‌های بسیار جذاب و تاریخی است. این موزه یكی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود و یادگار دورانی است كه خبری از ماشین لباس‌شویی در خانه‌ها نبود. این بنا حدود ۴۰۰مترمربع وسعت دارد و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. همچنین شهرداری زنجان با قراردادن مجسمه‌های مومی، به گردشگران نشان داده كه در گذشته چطور مردم از این محل برای شستشوی لباس استفاده می‌كردند.

آدرس: استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: ۵ هزار تومان

۲۴. موزه مردان نمكی زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-mnAyYuzdQc

موزه مردان نمكی یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این موزه در عمارت ذوالفقاری زنجان و در محله دالان آلتی زنجان قرار دارد. قدمت این ساختمان به حدود صد سال پیش باز می‌گردد و به یكی از حكمران‌های زنجان تعلق داشته است. در حال حاضر این ساختمان محل نگهداری مردان نمكی است. شاید این نام برای شما كمی عجیب به نظر برسد.

خب داستان از این قرار است كه در گذشته دور، تعدادی كارگر داخل یك معدن نمك كار می‌كردند. متأسفانه این معدن ناگهان فرو می‌ریزد. تمامی اجساد زیر خاك مدفون می‌شوند. به توجه به میزان بالای نمك در این خاك، اجساد آن‌ها به شكلی عجیب سالم باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود. اجساد این معدن نمك را در این موزه نگهداری می‌كنند. البته یكی از این اجساد را به موزه ملی ایران در تهران منتقل كرده‌اند. بازدید از این موهز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. مسجد خانم

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-eDz8VVwI8W

مسجد خانم یكی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این مسجد در سبزه میدان زنجان قرار دارد. بر  اساس كتیبه‌ای كه در سردر مسجد به چشم می‌خورد، قدمت ساخت آن به سال ۱۳۲۳ هجری قمری باز می‌گردد. بر اساس این كتیبه، خانمی با نام خانم جمیله ذوالفقاری، بانی ساخت این مسجد است. به همین خاطر آن را با نام مسجد خانم می‌شناسند. جالب است بدانید كه در آن دوران، مساجد به‌عنوان مدرسه نیز استفاده می‌شدند. به همین خاطر این مسجد حكم یك مكان فرهنگی و دینی را داشت. معمولاً در تاریخ ایران، بانوان بانی ساخت مسجاد نبودند. این یك نمونه خاص از ساخت مسجد به دست بانوان متدین در ایران است. به همین خاطرشهرت بسیاری دارد.

آدرس: استان زنجان، زنجان، خیابان امام، كوچه فخیم‌الدوله

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۶. آبشار آرانا

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-cRhh3NtOhE

آبشار آرانا یكی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است. این آبشار در ۲۷كیلومتری شمال شهر خرمدره و بین روستاهای آرانا و مغول آباد قرار دارد. دسترسی به این آبشار بسیار راحت است. پس به‌صورت خانوادگی می‌توانید از این آبشار دیدن كنید. تا نزدیكی آبشار آرانا، جاده آسفالته كشیده شده است. پس تا نزدیك آبشار را می‌توانید با ماشین‌های معمولی طی كنید. البته برای اینكه خودتان را به بالای آبشار برسانید، باید كمی پیاده‌روی كنید. این پیاده‌روی البته چندان طولانی نیست و به‌راحتی می‌توانید خودتان را به بالا برسانید. بهار بهترین زمان بازدید از آبشار آرانا خواهد بود.

آدرس: استان زنجان، خرم دره‎، جاده ارانج

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۷. چشمه آبگرم ابدال زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-knKgPUth3j

چشمه‌های آبگرم همیشه در هر شهر و استانی جزو مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شوند. در ۳۰كیلومتری جنوب‌شرق جاده زنجان به تبریز، یكی از مهم‌ترین چشمه‌های آبگرم زنجان، یعنی چشمه ابگرم ابدال قرار دارد. این چشمه در ارتفاعات ابدال واقع شده است. به همین خاطر بهترین فصل برای دسترسی به این چشمه، فصل بهار و تابستان است. در فصل زمستان، معمولاً ارتفاعات این منطقه پوشیده از برف خواهد بود. مردم منطقه، مسیر بسیار عالی را برای مسافران تأمین كرده‌اند. دسترسی به چشمه ساده است و می‌توانید به‌صورت خانوادگی از آن دیدن كنید. باید بدانید كه آب این چشمه خواص درمانی بسیاری دارد. می‌توانید برای درمان درد‌های استخوانی مزمن روی این چشمه حساب كنید.

آدرس: ۳۰ كیلومتری جنوب‌شرقی جاده زنجان – تبریز

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۸. باغ و عمارت معین زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-r8RJoml7RW

باغ و عمارت معین زنجان در بخش جنوب‌غربی این شهر قرار دارد. این عمارت از شمال به رودخانه زنجان محدود می‌شود. قدمت باغ و عمارت معین زنجان به دوران قاجار باز می‌گردد. فضای داخلی باغ را با الهام از قصرهای دوران قاجار طراحی كرده‌اند. بنای این ساختمان كاملاً متقارن است. دو اتاق این عمارت بیشترین زاویه اشراف به باغ را دارند. ایوانی بزرگ و سرتاسری در بخش جنوبی عمارت وجود دارد. برای دسترسی به ای ایوان باید از پله‌های شرقی و غربی كه در حیاط قرار دارند استفاده كنید. باغ معین بسیار باصفا و دوست‌داشتنی است. در فضای داخل عمارت نیز می‌توانید از تماشای تزئینات هنرمندانه معماری لذت ببرید. این عمارت، یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود. همچنین برای گرفتن عكس یادگاری جان می‌دهد.

آدرس: ضلع جنوب غربی زنجان و در مجاورت شمال رودخانه زنجانرود و غرب پل سردارخانه

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۲۹. كاروانسرای سنگی زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-0JIOc16WWf

كاروانسرای سنگی زنان در مسیر جاده كمربندی زنجان به میانه، درست رو‌به‌روی ایستگاه قطار این شهر قرار دارد. قدمت این كاروانسرای قدیمی به دوران صفویه باز می‌گردد. یعنی حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. در حال حاضر این كاروانسرای زیبا را به‌صورت كامل باسازسازی كرده‌اند. بعد بازسازی، این كاروانسرا به یك رستوران سنتی تبدیل شد. كاروانسرای سنگی زنجان یكی از آثار ملی ایران است. در صورتی كه به حضور در رستوران‌های سنتی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به كاروانسرای سنگی زنجان بزنید.

آدرس: جاده كمربندی زنجان به میانه، روبروی ایستگاه قطار زنجان

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۲ شب

هزینه بازدید: رایگان

۳۰. قلعه تخت بلقیس

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-EhR240hkTM

قلعه تخت بلقیستیكی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این قلعه را در سال ۱۹۵۹ یك تیم خارجی بررسی كردند. بارها و بارها تیم‌های خارجی درباره این قلعه تحقیق كرده‌اند متأسفانه هنوز هم اطلاعات دقیقی از این قلعه در دست نیست.

آدرس: ۸ كیلومتری شمال‌شرقی تخت سلیمان، تكاب

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۱. روستای شیلاندر

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-wWtH6XoYuU

به تصویر بالا نگاه كنید. آیا شیفته زیبایی این روستا نشدید؟ روستی شیلاندر یكی از جاهای دیدنی زنجان است. این روستا در فاصله ۳۰كیلومتری شمال‌غرب زنجان قرار دارد. جالب است بدانید كه روستای شیلاندر نیز جزو روستاهای پلكانی ایران است. البته كمتر كسی روستای شیلاندر را آنطور كه باید می‌شناسند. این روستا در دامنه كوه و درست در كنار رودخانه‌ای زیبا با آب زلال و خنك قرار دارد. الحق كه این روستا تصور ما را از بهشت برین تغییر می‌دهد. در نزدیكی روستای شیلاندر، انواع آبشارهای بسیار زیبا وجود دارد. برخی از این آبشارها بسیار ناشناخته هستند و كمتر كسی آن‌ها را می‌شناسند. بسیاری از مسافران، به قصد طبیعت‌گردی عازم شیلاندر می‌شوند. البته مردم این روستا آنقدر مهمان‌نواز هستند كه خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

بوم‌گردی در این روستا به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل می‌شود. فقط باید توجه داشته باشید كه این روستا در مناطق كوهستانی قرار دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوای سرد و كوهستانی است. طبیعتاً در فصل زمستان و نیمه دوم پاییز، قادر به بازدید از این روستای زیبا نخواهید بود. در این روستا انواع باغ گیلاس، سیب، گردو، توت و قندوق وجود دارد كه در تابستان به بار می‌نشیند. پس می‌توان گفت كه تابستان بهترین زمان بازدید از شیلاندر خواهد بود. دسترسی به این روستای زیبا از طریق جاده زنجان به طارم و مسیر فرعی امكان‌پذیر است. در نظر داشته باشید كه بخشی از مسیر را هنوز آسفالت نكرده‌اند.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، روستای شیلاندر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۲. مسجد عباسقلی خان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-X1cg86zhDp

مسجد عباسقلی خان از جمله جاهای دیدنی زنجان است كه كمتر كسی آن را می‌شناسند. این مسجد جزو مساجد تاریخی است كه قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. مسجد عباسقلی خان در خیابان سعدی قرار دارد. مسجد عباسقلی خان در سال ۱۳۷۸ به فهرست اثار ملی ایران تبدیل شد. این مسجد زیبا، دو صحن و شبستان بسیار تماشایی دارد. این دو صحن و شبستان، دارای طاق و تویزره‌های زیبا و هلالی شكل هستند. تزئینات این مسجد نمونه كامل از معماری سنتی ایرانی اسلامی است. كاشی‌كاری‌های زیبای این مسجد، زیبایی آن را دوچندان می‌كند. دربخش شمالی شبستان مركزی، تاریخ ۱۳۰۷ را قمری را می‌توانید روی دیوار مشاهده كنید كه در حقیقت تاریخ ساخت مسجد عباسقلی خان است. از این مسجد هنوز هم برای برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت استفاده می‌كنند.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، خیابان سعدی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۳. موزه‌ نسخ خطی زنجان

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-pLg5XNA0uU

موزه‌ نسخ خطی زنجان یكی از خاص‌ترین موزه‌های زنجان است. همواره كتاب‌های خطی ارزش بسیار بیشتری از كتاب‌های چاپی دارند. از كتاب‌های خطی مهم فقط در موزه‌های مهم نگهداری می‌شود. برخی از آن‌ها در طول تاریخ آسیب‌های بسیاری دیدند و به همین خاطر آن‌ها را بازسازی كردند و در شیشه‌های مخصوص به نمایش می‌گذارند. موزه‌ نسخ خطی زنجان در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای كلی آرامگاه در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع قرار دارد و دارای یك ورودی زیبا ب پلان ۵ضلعی است. در چهار ضلع ورودی، سكوهایی را تعبیه كرده‌اند تا بتوانید روی آن بنشینید. بالای طاق نماهای شمال‌غرب و شمال‌شرق، می‌توانید مقرنس‌های گچی زیبا به رنگ آبی را تماشا كنید. این موزه از آثار بسیار نفیس و ارزشمند نگهداری می‌كند.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحیه ۲، مقبره میرزا مهدی

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶ عصر

هزینه بازدید: رایگان

۳۴. مسجد اسحاق میرزا

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-iDEFbIREHS

مسجد اسحاق میرزا از دیگر مساجد تاریخی زنجان است. قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد در خیابان آیت‌الله طالقانی و ضلع شمالی محله سرچشمه زنجان قرار دارد. از نظر معماری، این مسجد با مساجد شبستانی یكسان است و به سبك چهل ستونی آن را بنا كرده‌اند. این سبك در ابتدا در دوران زندیه مطرح شد. تا اواخر قاجار نیز از این سبك معماری در ساخت مساجد استفاده می‌كردند. مسجد اسحاق میرزا یكی از نمونه‌‌های بارز از مساجد شبستانی و چهل ستونی است.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، خیابان آیت‌الله طالقانی، ضلع شمالی محله سرچشمه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۳۵. تپه باستانی خالصه

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۲) | ۳۵ تا از مكان های دیدنی زنجان + عكس و آدرس-0Tl2amwRUZ

تپه باستانی خالصه یكی از ارزشمند‌ترین جاهای تاریخی زنجان است. این محدوده باستانی در خرمدره قرار دارد. جالب است بدانید كه تپه باستانی خالصه جزو معدود مناطق باستانی محسوب می‌شود كه قدمت آن به دوره نوسنگی و مس باز می‌گردد. این تپه باستانی، هویت تاریخ معماری فلات مركزی و شمال‌غرب ایران را به نمایش می‌گذارد. تا كنون انواع آثار تاریخی مختلف را از تپه باستانی خالصه به دست آورده‌اند. در این میان می‌توان به آثار سفالی، وسایل كشاورزی و … اشاره كرد. بر این اساس، تمدنی قدیمی در این منطقه جریان داشته است.

آدرس: استان زنجان، ۱ كیلومتری جنوب خرم دره

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان