ریپورتاژ آگهی
گشنیز كباب آذری

گشنیز كباب آذری

گشنیز كباب یك غذای سنتی شهر ماكو و منطقه آذربایجان است كه از كوفته‌های كوچك و مقداری آب حاصل از پخت آنها تشكیل می‌شود. این غذا
  • 1400/11/13
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : اروميه
  • دسته : غذاهای محلی ایران

گشنیز كباب یك غذای سنتی شهر ماكو و منطقه آذربایجان است كه از كوفته‌های كوچك و مقداری آب حاصل از پخت آنها تشكیل می‌شود. این غذا را با نان مصرف می‌كنند و البته بعضی‌ها دوست دارند نان را در آب آن خرد كرده و مانند آبگوشت میل كنند. در ضمن، عطر و بوی دل‌انگیز و اشتهاآور این غذا به جهت وجود گشنیز و لیمو عمانی در آن است.

مواد لازم:

گوشت چرخ‌كرده، ۵۰۰ گرم
لپه، ۲۰۰ گرم
پیاز، ۲ عدد متوسط
تخم‌مرغ، ۲ عدد
گشنیز پاك‌شده، ۵۰۰ گرم
لیمو عمانی، ۶ عدد
آرد سفید، یك قاشق سوپ‌خوری
روغن مایع به مقدار لازم برای سرخ‌كردن
نمك، فلفل و زردچوبه به میزان كافی

طرز تهیه:

۱ – ابتدا در یك قابلمه مقداری آب ریخته و لپه‌ها را پس از شستن، داخل آن بریزید. قابلمه را روی شعله اجاق‌گاز به مدت ۴۵ دقیقه تا یك ساعت قرار دهید تا لپه‌ها بپزند.

بعد از این مدت، لپه‌های پخته‌شده را در سبدی ریخته و آب حاصل از پخت آن را در ظرف دیگری بریزید و كنار بگذارید.

۲ – یكی از پیازها را پوست كنده و بشویید. گوشت چرخ‌كرده را با نصف یك عدد پیاز، داخل دستگاه خردكن یا همان ۳-۲-۱ بریزید و اجازه دهید كه كاملا له شود.

پس از آن مخلوط له‌شده را به كاسه‌ای منتقل كنید. حالا نصف دیگر پیاز را با لپه پخته‌شده در دستگاه بریزید و آن را نیز له كنید. سپس مخلوط له‌شده پیاز و لپه را به گوشت و پیاز داخل كاسه اضافه كنید و با دست خوب ورز دهید.

پس از آن، با اضافه‌كردن نمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، مایه را مزه‌دار كنید. حالا نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد؛ تخم‌مرغ‌ها را شكسته و به مایه اضافه كرده و خوب مخلوط كنید. به این ترتیب، مایه درست‌كردن كوفته‌ها آماده می‌شود.

نكته: اضافه‌كردن تخم‌مرغ به خاطر ایجاد چسبندگی در مواد و در نتیجه جلوگیری از وارفتن كوفته‌هاست.

۳ – در یك تابه متوسط مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مخلوط گوشت و لپه آماده شده را به صورت كوفته‌های كوچك درآورده و داخل روغن سرخ كنید.

نكته: توجه داشته باشید اندازه كوفته‌ها باید كمی از گردو بزرگ‌تر باشد.

پس از اینكه تمام مخلوط گوشتی به كوفته‌های سرخ‌شده تبدیل شد، آنها را كنار بگذارید.

۴ – گشنیزهای پاك‌شده را بشویید و داخل سبدی بریزید پس از اینكه آب اضافی‌شان خارج شد، آنها را خرد كنید.

نكته: گشنیزها نباید به صورت ساتوری و ریز خرد شوند بلكه برای این غذا گشنیزها باید درشت‌تر باشند.

تابه كوچكی آماده كرده و مقداری روغن در آن بریزید. تابه را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود سپس گشنیز خردشده را در روغن تفت دهید.

۵ – پیاز دومی را نیز پس از پوست‌كندن، شسته و ریز خرد كنید. سپس قابلمه متوسطی آماده كنید و كمی روغن در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

پیاز خردشده را داخل روغن به قدری سرخ كنید كه طلایی‌رنگ شود. سپس یك قاشق آرد به آن بیفزایید و با پیازداغ مخلوط كنید تا آرد نیز كمی تفت داده شود.

پس از آن، آب لپه را با یك پیمانه آب به این قابلمه اضافه كنید. حالا لیمو عمانی‌ها را شسته و داخل هركدام با چنگال، چند سوراخ ایجاد كرده و در قابلمه بریزید.

پس از آنكه آب جوشید و لیمو عمانی‌ها نیز داخل آن چند جوش زدند، گشنیز تفت‌داده شده را اضافه كنید و بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند سپس كوفته‌های سرخ شده را به مخلوط لیمو عمانی و گشنیز افزوده و ۴ تا ۵دقیقه دیگر حرارت دهید تا كوفته‌ها نیز بپزند. پس از این مدت غذا آماده است.

گشنیز كباب آذری-IX3oDCcOQ9