ریپورتاژ آگهی
مسجدسنگی روستای چراغیل

مسجدسنگی روستای چراغیل

مسجد سنگی و تاریخی روستای جراغیل آذرشهر از اماكن مذهبی و دینی با قدمت ۵۰۰ ساله در دل صخره های كوه بزرگ اثری بی بدیل برای گردشگران و چشم به راه آنان است
  • 1400/11/13
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذرشهر
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : روستای جراغیل آذرشهر در ۱۵ كیلومتری شمال شرقی آذرشهر در وسط دره شیب دار واقع شده و مناظر طبیعی و ییلاق های آن برای گردش و تفریح بسیار مناسب است.
تلفن : 66059000-021

مسجد سنگی و تاریخی روستای جراغیل آذرشهر از اماكن مذهبی و دینی با قدمت ۵۰۰ ساله در دل صخره های كوه بزرگ اثری بی بدیل برای گردشگران و چشم به راه آنان است.

این بنای تاریخی بدون استفاده از هرگونه وسایل و مصالح ساختمانی احداث و حتی درب ورودی و محل نورگیر آن با كنده كاری صخره های سخت ایجاد شده است.

این مسجد دارای دو ستون بزرگ سنگی هر كدام به قطر دو متر بوده و ارتفاع آن دو و نیم متر است كه كنده كاری آن حكایت از اراده آهنین مردان روزگار خویش است.

آثار به جا مانده از كنده كاری مسجد سنگی روستای جراغیل بیانگر آن است كه تمام فضای داخلی این مسجد با ابزار و آلات دستی و سنتی آن زمان كنده شده است.

در جنب درب ورودی مسجد، چایخانه كوچكی از صخره كنده شده و در قسمت انتهایی این مكان فضایی به عرض دو متر و طول هشت متر به عنوان شبستان ایجاد شده است.

مسن‌ترین افراد اهالی روستای جراغیل هم از قدمت تاریخی احداث این مكان مقدس اطلاع دقیقی نداشته و آنچه كه از قول اجداد خود سینه به سینه نقل شده، عمر بنای این مسجد را بیش از ۵۰۰ سال تخمین می زنند.

با وجود این كه در این روستا مسجد جدیدی احداث شده، ولی مردم این روستا و گردشكران منطقه علاقه و اعتقاد خاصی به عبادت در این مسجد سنگی دارند.

مسجد سنگی روستای جراغیل با گذشت حدود پنج قرن از زمان احداث همچنان در زیر كوه بزرگ استوار و مقاوم ایستاده و سجده گاه مومنان و خداپرستان آن دیار است.

در فصل بهار و تابستان خیلی از گردشگران منطقه از این مكان مقدس بازدید كرده و با اقامه نماز در آن از طبیعت اطراف این مسجد نیز لذت می برند.

رودخانه فصلی آذرشهر كه از كنار درب ورودی این مسجد جاری است در فصل بهار منظره زیبای این عبادتگاه بسیار قدیمی را دو چندان می كند.

روستای جراغیل آذرشهر در ۱۵ كیلومتری شمال شرقی آذرشهر در وسط دره شیب دار واقع شده و مناظر طبیعی و ییلاق های آن برای گردش و تفریح بسیار مناسب است.

 

مسجدسنگی روستای چراغیل-2a5y74dHz4