ریپورتاژ آگهی
كوكوی لوبیا سبز تبریزی

كوكوی لوبیا سبز تبریزی

مواد لازم برای ۴ نفر: لوبیا سبز خرد شده ۴۰۰ گرم هویچ خرد شده ۱۰۰ گرم (۲ عدد متوسط) سیب زمینی خرد شده ۱ عدد متوسط تخم مرغ – ۲ – ۳ عدد مغز گردو نصف استكان (خرد شده)
  • 1400/11/13
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : تبريز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مواد لازم برای ۴ نفر:

لوبیا سبز خرد شده ۴۰۰ گرم
هویچ خرد شده ۱۰۰ گرم (۲ عدد متوسط)
سیب زمینی خرد شده ۱ عدد متوسط
تخم مرغ – ۲ – ۳ عدد
مغز گردو نصف استكان (خرد شده)
زعفران دم كرده ۱ قاشق غذا خوری
پیاز داغ ۱ قاشق غذا خوری
شیر ۱ قاشق غذا خوری
بیكینگ پودر ½ قاشق چای خوری
زرد چوبه، نمك، فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه: لوبیا سبز را بعد از پاك كردن و شستن، كاملا خشك كنید و به اندازه‌های یك سانتی‌متری خرد كنید. هویچ و سیب زمینی را پوست بگیرید و نصف اندازه لوبیا خرد كنید. لوبیا را با یك لیوان آب و یك قاشق چای خوری مخلوط نمك و زرد چوبه بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بپزد. بعد از این مدت هویچ خرد شده را اضافه كنید و ۱۰ دقیقه دیگر مواد را بپزید. (دقت كنید كه حرارت زیر مواد به حدی نباشد كه آب آن كشیده شود و مجبور به اضافه كردن آب شوید) بعد از ۱۰ دقیقه، سیب زمینی نگینی خرد شده را نیز اضافه كنید و بعد از ۵ دقیقه حرارت زیر مواد را خاموش كنید و صبر كنید مواد كمی سرد شوند. در یك كاسه متناسب با اندازه مواد، ۲ عدد تخم مرغ را بكشنید، با چنگال تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا مخلوط شوند، بعد بكینگ پودر، پیاز داغ، ادویه مورد نظر، شیر، مغز گردو و زعفران را اضافه كنید و مواد را كاملا با هم مخلوط كنید. سبزیجات پخته را به مخلوط تخم مرغ اضافه كنید و با قاشق هم بزنید. توجه كنید هم زدن به اندازه و شدتی نباشد كه مواد را له كند. در حدی كه مواد كاملا با هم مخلوط شوند كافی است. بعد از مخلوط شدن مواد اگر احساس كردید مایه كوكو غلظت لازم را ندارد یك عدد تخم مرغ باقیمانده را نیز به مواد اضافه كنید. بعد از مخلوط شدن مواد، مایه كوكو را به مدت ۱۰- ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا كاملا مزه دار و كمی سفت شود در یك تابه نچسب، به اندازه‌ای روغن بریزید كه تمام سطح تابه را به ارتفاع ۲ میلیمتر بپوشاند. حرارت را كمی بالا ببرید تا روغن داغ شود، مایه كوكو را داخل تابه بریزید، روی آن را كاملا صاف كنید و صبر كنید تا كوكو كمی ببندد و بعد درب تابه را ببندید و با حرارت ملایم ۳۰ دقیقه زمان دهید تا كوكو كاملا مغز پخت شود و یك روی آن طلایی شود. بعد كوكو را برگردانید تا روی دیگر آن هم طلایی شود. و بعد كوكو را به شكل مورد نظر برش بزنید و سرو كنید.

نكته: كوكوی لوبیا سبز یكی از مجلسی ترین غذاهای خودمانی !!! شهر تبریز است. البته در سایر شهرها و استان‌های كشور نیز سبك‌های مختلفی از این كوكو تهیه می‌شود ولی این روش معمول ترین روش تهیه كوكوی لوبیا سبز است. معمولا در اكثر مهمانی‌های خانوادگی در شهر تبریز به عنوان پیش غذا، كنار سوپ كه جزو لاینفك سفره تبریزی است، این كوكو نیز سرو می‌شود.

ولی در حالت عادی این غذا به عنوان وعده شام بسیار مناسب است. نوع دیگری از كوكوی لوبیا سبز نیز طبخ می‌شود كه با استفاده از گوشت چرخ كرده، كوكو به صورت دو رو و دو رنگ تهیه می‌شود.

معمولا ارتفاع این كوكو (بسته به حجم مواد و سایز تابه) طوری تنظیم می‌شود كه حدود ۳ – ۴ سانتیمتر باشد. می‌توانید داخل مایه كوكو از مقداری قارچ تفت داده شده نیز استفاده كنید.

به دو روش می‌توانید از سیب زمینی داخل این كوكو استفاده كنید. یكی همین روشی كه در بالا اشاره شد و روش دیگر به این صورت است كه سیب زمینی‌های خرد شده را داخل روغن همراه كمی زرد چوبه سرخ كنید و وقتی مایه كوكو را داخل تابه ریختید، كمی كه سفت شد قبل از اینكه درب تابه را ببندید، سیب زمینی‌های سرخ شده را روی مایه كوكو بریزید و با كف كفگیر به آرامی فشار دهید تا سیب زمینی‌ها داخل مایه قرار بگیریند. و بعد ادامه مراحل را طبق همان روش اول طی كنید. كوكوی پخته شده با این روش در نهایت ظاهر زیبا تری خواهد داشت ولی تغییر چندانی در طعم كوكو ایجاد نخواهد شد.

 

كوكوی لوبیا سبز تبریزی-iVKAmmFRhL