ریپورتاژ آگهی
رودخانه شور

رودخانه شور

این رودخانه به طور پراكنده دارای ماهی گورخری (Aphanius sophiae) می‌باشد
  • 1400/11/13
  • استان : البرز
  • شهر : اشتهارد
  • دسته : رودخانه های ایران
آدرس : روخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شوركات رودخانه‌ای است فصلی كه در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد،
تلفن : 66059000-021

روخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شوركات رودخانه‌ای است فصلی كه در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد، تنها رودخانة ناحیه اشتهارد است. این رودخانه از كوههای جنوب غربی آوج‌( استان قزوین) سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب كردن دشتهای ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانة كرج می‌پیوندد.

این رودخانه به طور پراكنده دارای ماهی گورخری (Aphanius sophiae) می‌باشد و در فصل حاضر پرنده هایی چون سلیم طوقی، پرستو، ایگرت سفید و عقاب استپی در این ناحیه و توسط تیم طبیعت گردی البرز من (راگا) رویت گردید.

 

رودخانه شور-vd2TyzmFh1


در این منطقه در واقع بر اثر فرسایش رود در ارتفاعات شمالی اشتهارد (ارتفاعات حلقه دره) باتلاق نمكزار به این قسمت زهكشی می شود و از این پس رود شور یك مسیر غربی – شرقی را طی كرده است و به علت شیب بسیار كم زمین، از سرعت این رود كاسته و عمدتاً در زمین نفوذ می‌كند و زمینه ایجاد كویر اشتهارد را باعث می‌شود.

 

رودخانه شور-3TryOpBqeE

رودخانه شور-xLjXxlkqwRبا عبور رود شور از این نمكزار بر شوری این آب افزوده شده و در پل عاصف الدوله در نزدیكی پلیس راه ماهدشت كاملاً شور شده و به طرف جنوب شرقی جریان می یابد و نهایتاً به حوضه آبریز دریاچه مسیله قم می ریزد .