گوردَخمههای اِسحاقوند یا سكاوند، در ۲۵ كیلومتری جنوب غربی هرسین در استان كرمانشاه سه گوردخمه تراشیده شده در كوه هستند كه مربوط به دوره ماد میباشند.
مقابر صخرهای كه ظاهراً مربوط به دوران قرن هفتم و ششم پ. م. میباشند تصویر ناقصی از هنر و بخصوص معماری مادها بدست میدهند. هرتسفلد كاملترین فهرست مقابر را در اختیار گذاشته است. وی گذشته از مقابر سرزمین پارس شش مقبره بر میشمارد كه به نظر میرسد قدیمترین مقبره همان است كه هرتسفلد متأخرش میداند، یعنی رفی برای گذاشتن جنازه، نزدیك سكوند در جنوب كرمانشاه.
هرتسفلد این مقبره را به گئوماتای مغ نسبت میدهد. تنها دلیلش این است كه نام سكوند را با نام دژی كه كئوماتای مغ در آن به قتل رسیده بوده قابل تطبیق میداند. ولی بدیهی است گئوماته كه بدست داریوش یكم فاتح كشته شده بوده نمیتوانست افتخار داشتن مقبرهای را داشته باشد. بالای رف سكوند یك هیكل بزرگ و دو هیكل كوچك آدمی در پیرامون آتشگاهی منقوش است. این اشكال غیر متناسب و ناهنجارند. شیوهٔ كار و طرز نقر نقوش بر جسته هنوز با نقوش بر جستهٔ لولوبیان و عیلامیان چندان تفاوتی ندارد
در بالای در ورودی گور دخمه میانی تصویری بدین شرح به چشم می خورد : مردی كه از وضع لباس مادی تشخیص داده شده در حال نیایش دست ها را به سمت بالا گرفته و ۱/۸۷ متر بلندی دارد در مقابل او مشعلی در حال سوختن است كه این مشعل حدود ۸۳ سانتیمتر ارتفاع داشته و پس از آن آتشدانی به ارتفاع ۹۴ سانتیمتر دیده می شود در طرف راست آتشدان تصویر شخصی به بلندی ۷۹سانتیمتر حجاری شده كه دست ها را به طرف بالا بلند نموده و از پشت سر میله ای را گرفته است وضع دستهای شخص فوق می تواند موجب این حدس واقع شود كه شاید او میله در پشت سر نگرفته بلكه محسمه و یا ظرفی را به عنوان نذری برای آتشگاه می برد . اشخاص حجاری شده در بالای ورودی این گور دخمه از نظر لباس با نقش برجسته های لولوبیان و ایلامیان قابل مقایسه می باشند .
حالت شخصی كه در این گور دخمه به صورت نقش برجسته نمایش داده شده شبیه به حالت نیایش كنندگان لرستان می باشد. شخص دیگری كه از طرف راست آتشدان تصویر شده و خیلی كوچكتر از شخص سمت چپ است و حالت استغاثه به خود گرفته این نیز حالتی است كه در میان مجسمه های كوچك لرستان زیاد دیده می شود .
سومین گوردخمه سكاوند كه در طرف راست دو گوردخمه قراردارد ۴متر از زمین های اطراف ارتفاع داشته و عمق آن در داخل حدود ۴ متر است .غالب باستان شناسان و مستشرقانی كه در روشن كردن زوایای تاریك تاریخ ماد كوشش به كار برده اند (البته با توجه به لباس شخصی كه در طرف چپ گور دخمه سكاوند تصویر شده و مقایسه آن با سایر تصاویر مادیبه ویژه از نظر پوشاك ) مادی بودن این مقبره را قریب به یقین می نماید ولی تاریخی كه هرتسفلد برای آن پیشنهاد كرده است و از نظر قدمت روی هم رفته یك قرن آن را به عقب می برد .