ریپورتاژ آگهی
جزیره لاوان

جزیره لاوان

ذخایر نفتی آب‌های نزدیك جزیرۀ لاوان بسیار قابل توجه است.
  • 1400/11/13
  • استان : جزیره ها
  • شهر : قشم
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود.
تلفن : 66059000-021

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N264809 E532001 قرار دارد. این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود. وسعت این جزیره ۷۶كیلومتر مربع است و پس از قشم و كیش بزرگ‌ترین جزیرۀایران در آب‌های خلیج فارس است. فاصلۀ این جزیره تا بندر لنگه ۹۱ و تا بندر عباس حدود ۱۹۸ مایل دریایی است. جزیرۀ لاوان دورترین جزیره نسبت به مركز استان هرمزگان است. آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود ۵۰ درجۀسانتی گراد می‌رسد، و رطوبت هوای آن نیز بسیار زیاد است .
ذخایر نفتی آب‌های نزدیك جزیرۀ لاوان بسیار قابل توجه است. در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است كه با نام ((مجتمع پالایشی لاوان)) فعالیت دارد. یكی از شگفتی‌های این جزیره وجود كندوهای عسل در كنار تأسیسات نفتی و مخازن آن‌ها است كه عسل آن‌ها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می دهد،اما طعم آن مشابه عسل‌های معمولی است .
اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید می‌پردازند و تنها كالای صادراتی جزیره، مروارید آن سات. این جزیره یك بندر‌گاه مناسب برای صدور فر‌آورده‌های نفتی و یك اسكلۀفلزی جهت حمل و نقل دریایی دارد .
جزیره لاوان مركز عملیاتی تولید از ۳ میدان نفتی سلمان، رسالت و رشادت وبلال است كه دارای تأسیسات زیربنایی بهره برداری، مخازن ذخیره و اسكله صادراتی، تأسیسات جانبی و تعمیراتی، انبارها، تأسیسات مسكونی و اجتماعی و فرودگاه مخصوص برای پشتیبانی می باشد. در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. نقل و انتقال كاركنان لاوان از طریق هواپیما به شهرهای تهران – اصفهان – اهواز و شیراز صورت می پذیرد. كاركنانی كه محل كار آنها سكوها می باشد بوسیله هلیكوپتر و در صورت مصاعد نبودن شرایط جوی برای پرواز هلیكوپتر با كشتی به سكوها انتقال داده می شوند.
جمعیت آن در حدود ۲۵۰۰ نفر است كه بیشتر آنان از نژاد عرب هستند و از اهل تسنن از شاخه شافعی و از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند. و به زبان عربی و فارسی تكلم می‌كنند. و۳۵درصدازجمعیت این منطقه شیعه نشین هستند. كلیه امكانات رفاهی شامل برق، تلفن، امواج تلویزیونی و آب شرب توسط شركت فلات قاره و پالایشگاه مستقر در جزیره به آنها ارائه می گردد. اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید فعالیت دارند، ولی شغل اساسی مردم جزیره ماهی گیری است.ولی در سال‌های اخیر گرایش مردم روستا به كار كردن در شركت نفت رواج یافته است. دارای مسجد، حسینیه، برق، آب لوله كشی، آب انبار (بركه)، دبستان و راهنمایی و دبیرستان می باشد.
درجه حرارت در تابستان بین ۳۷ تا ۴۵ درجه و در زمستان ۲۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد است . میزان رطوبت نسبی در تابستان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد و زمستان ۱۰ تا ۳۰ درصد و میزان متوسط بارندگی در سال حدود ۵۰ میلیمتر می باشد .

پوشش گیاهی جزیره درحدود ۴۵ درصد است،محصول جزیره بیشترغلات وخرما می باشد كه بیشتربا آب چاه آبیاری می شود.مسئولان صنعت نفت جزیره با آب شیرین در جزیره لاوان مبادرت به كشت صیفی جات نموده اند وسبزی مورد نیاز خود را تولید می نمایند…
بطوركلی خاك جزیره لاوان برای كشاورزی مناسب است ولی بعلت كمبود آب شیرین كشاورزی درجزیره محدود است.

 

جزیره لاوان-kpdAwxvpjG

جزیره لاوان-c316P1WsaW

جزیره لاوان-fD6ZwhMJxH

جزیره لاوان-6Hz9IeduCx

جزیره لاوان-TZnIlGEqNf

جزیره لاوان-w03Bby5yR7

جزیره لاوان-rnRgsrBjen