ریپورتاژ آگهی
۲۵ تا از بهترین جاهای دیدنی یزد در سال ۱۴۰۱2

۲۵ تا از بهترین جاهای دیدنی یزد در سال ۱۴۰۱2

شهر یزد مانند عروسی در قلب كویر است كه معماری ایرانی را در نهایت ظرافت و زیبایی به تن كرده است. جاهای دیدنی یزد آنقدر متنوع و زیبا هستند كه چشمان مخاطب خود را سیراب كنند.
  • 1402/07/05
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : یزد
تلفن : 66059000-021

۲۵ تا از بهترین جاهای دیدنی یزد در سال ۱۴۰2 + عكس و آدرس

شهر یزد مانند عروسی در قلب كویر است كه معماری ایرانی را در نهایت ظرافت و زیبایی به تن كرده است. جاهای دیدنی یزد آنقدر متنوع و زیبا هستند كه چشمان مخاطب خود را سیراب كنند.

۱. مسجد جامع یزد ، ایوان رفیع جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ

مسجد جامع یزد بلندترین مناره‌ها را در ایران دارد و از نقاط مختلف شهر قابل دیدن است. این مسجد یكی از ارزشمندترین جاهای دیدنی یزد است كه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. مسجد جامع یزد دارای یك ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، گنبدخانه، دو پایاب و یك صحن بزرگ به شكل مستطیل است. مسجد جامع كویر یزد كه شش ورودی دارد، پر از ظریف‌ كاری‌های هنری است كه در هنگام بازدید از این جاذبه نباید از آن‌ها غافل شوید.

۲. امیرچخماق ، یادگاری دوران تیموریان

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگمجموعه امیر چخماق ، مكان‌های دیدنی یزد

مجموعه امیر چخماق میراث گسترده‌ای از معماری تیموریان است كه در بافت قدیمی شهر یزد قرار دارد. امیر چخماق از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است كه ابتدا بخش تكیه‌ی آن و سپس كل مجموعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

میدان امیر چخماق شامل تكیه، بازار، آب‌انبار و مسجد كه هر كدام در نوع خود دیدنی و قابل توجه‌اند. اثری كه به همت امیر جلال الدین چخماق بنا شد در حال حاضر طرفداران بسیاری بین گردشگران دارد.

 

۳. باغ دولت آباد ، از بهترین مكان‌ های دیدنی یزد در بهار

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگآرامش خیال در باغ ایرانی دولت آباد

باغ دولت آباد یزد در قلب خود بلندترین بادگیر جهان را دارد. این باغ كه نمونه‌ای عالی برای باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود در بخش مركزی شهر قرار دارد و از آن جاهای دیدنی یزد است كه نباید نادیده بگیرید. باغ دولت آباد شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار و باغ ناصر است. بنای باغ دولت آباد در دوران افشاریان بنا شد و سپس در دوره‌ی زندیه كامل شد تا امروز محلی باشد برای آوای خوش پرندگان و تسلی بخش روح انسان‌ها.

۴. آتشكده ورهرام ، شعله ای ۱۵۰۰ ساله

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگشكوه معماری و فرهنگ زرتشتی در قلب یزد

آتشكده ورهرام شعله‌ای ۱۵۰۰ ساله را در قلب خود نگهبانی می‌كند. این آتشكده از جاهای دیدنی یزد است كه ورود به آن آداب خاص خود را دارد. زنان و مردان باید در نهایت پاكیزگی و با كلاه و شال سفید در آتشكده ورهرام حاضر شوند. در معماری بنا از جزئیات معماری و فرهنگ زرتشتی الهام گرفته شده است. نقش فروهری بزرگی كه در ورودی آتشكده ورهرام نصب شده است، با انعكاس در آب حوض مقابل، شكوهی خاص به این محیط بخشیده است.

یادگار انجمن پارسیان هند در یزد

این بنا در سال ۱۳۱۳ با كمك‌های انجمن پارسیان هند بنا شد. درختان همیشه سبز سرو و كاج كه در اطراف ساختمان اصلی قرار گرفته‌اند و ستون‌های بلند آتشكده ورهرام از دیگر مكان های دیدنی یزد است.

۵. ساباط های یزد ، مهربانی معماری كویر

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگمعماری مهربان كویر در زیر سایه ساباط های یزد

ساباط های یزد را می‌توان مهربانی معماری كویر دانست كه در جاهای دیدنی یزد نمونه‌های بسیاری دارد. فلسفه‌ی ایجاد این ساباط‌ها كه روی كوچه‌ها بنا می‌شدند، پناه دادن به رهروان گرمازده است تا برای لحظاتی زیر سایه‌های خنك این پوشش، نفسی تازه كنند. ساباط های یزد همچنین در زمهریر زمستان‌های كویر، گرمایی مطبوع زیر حصار خود ایجاد می‌كنند.

ساباط های یزد، محل تولد همدلی‌ها

ساباط ها از جمله جاهای دیدنی یزد هستند كه سبب ایجاد نوعی صمیمت و نزدیكی بیشتر در میان ساكنین كوچه‌ها و محله‌ها می‌شدند. از دیگر ویژگی های خاص ساباط‌های یزد این است كه در كوچه‌های بن بست درهایی زیر این ساباط‌ها تعبیه می‌شد تا امنیت اهالی كوچه تامین شود، كه به آن‌ها در بند می‌گویند.

۶. بازار مسگرها ، راسته‌ی پر سر و صدای سوغاتی

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگصدای خوش هنر مسگری در بازار مسگرها

بازار مسگرها از جاهای دیدنی یزد است كه پیش از هر چیز سر و صدایش به استقبال ما می‌آید. این بازار كه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است میراث تیموریان برای شهر یزد بوده و با۶۰۰ سال قدمت هنوز به قوت خود باقی است. بازار مسگرها مركز تولید و فروش یكی از محبوب‌ترین سوغات یزد است. سرخی چشم‌نواز مس‌ و حركت سریع دست استادكاران كه به هنرنمایی می‌پردازند مارا مجذوب می‌كند.

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ

۷. موزه آیینه و روشنایی یزد ، روایت تاریخ رنگ و روشنی

موزه آیینه و روشنایی یزد یكی از لطیف‌ترین جاهای دیدنی یزد است كه به تاریخ نور و روشنایی در ایران می‌پردازد. این موزه تنها مركز تخصصی در ایران است كه به این موضوع پرداخته و در خانه صراف زاده قرار دارد. در موزه آیینه و روشنایی یزد می‌توانید انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و اشیای برقی را ببینید. اشیایی از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز كه روایان تاریخ چند صدساله‌ی روشنایی هستند.

۸. برج خاموشان

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگخاموشان ، آوای آرام رفتگان زرتشتی

این برج یكی از دیدنی‌های یزد و بخشی از تاریخ پر رمز و راز و آیین‌های زرتشتیان است كه امروزه به یكی از مكان های دیدنی یزد تبدیل شده است. برج خاموشان از دخمه‌هایی است كه زرتشتیان برای بازگرداندن مردگانش به دامن طبیعت استفاده می‌كردند. به این صورت كه پس از مرگ افراد آن‌‌ها را در این برج‌ها قرار می‌دادند تا خوراك پرندگان شوند و سپس هر آن‌چه از استخوان‌هایشان باقی می‌ماند در فضای میان تهی برج‌ها كه استودان نام دارد سپرده می‌شد تا به طبیعت برگردد. برج خاموشان یزد در ۱۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر بر بلندای كوهی قرار دارد.

 

۹. آسیاب آبی اشكذر ، خاص‌ترین جای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگآسیاب آبی اشكذر ، شگفتی معماری در كویر

شاید از ویژگی‌هایی كه آسیاب آبی اشكذر را به یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد تبدیل كرده است بتوان به معماری آن اشاره كرد. مقرنس كاری‌های داخلی، نقش‌های هندسی اطراف دیوار‌ها، آجركاری محوطه اصلی بنا و صحن آسیاب آبی اشكذركه هنرمندی خاصی در خود دارند، مجموعه‌ای بی‌نظیر خلق كرده‌اند.

آسیاب آبی اشكذر، خروشی در دل كویر

از دیگر خاصیت‌های این آسیاب این است كه پایه‌ی فعالیت آن روی آب قرار دارد و ایجاد چنین آسیابی در منطقه‌ای كویری، باعث شگفتی است. این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۱۰. بازار و حمام خان؛ یادگار قارجارها

یكی از جذاب‌ترین مكان‌هایی ‌كه در شهرهای تاریخی و سنتی می‌توان دید، حمام‌های قدیمی هستند كه امروزه با كاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بازار و حمام خانبازار و حمام خان

حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است كه در مجموعه بازار خان وجود دارد و مكانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار می‌رود. قدمت حمام به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و علت نامگذاری حمام به نام «خان»، به دلیل استفاده اعیان و اشراف بوده‌ است. این حمام قدیمی، امروزه به عنوان رستورانی بزرگ و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید در بازار و حمام خان یك گردش بی‌نظیر را تجربه كنید. سپس غذایتان را در حمام خان نوش جان و با یك فنجان كمر باریك چای، خستگی‌تان را در كنید. فضای سنتی حمام و معماری آن خیره كننده و یادآور شكوه معماری سنتی ایرانی است.

بازار و حمام خان یزدبازار و حمام خان یزد
 

۱۱. روستای خرانق؛ روستای ۴۵۰۰ ساله

روستاها همیشه یكی از جذاب‌ترین مكان‌ها برای گردش و كسب تجربه‌های جدید هستند. روستای خرانق، از جمله جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود كه هم زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد، و هم از نظر معادن بسیار غنی است. این روستا در فاصله ۸۵ كیلومتری شهر یزد قرار گرفته و آب و هوای آن بسیار خنك‌تر از یزد است. روستای تاریخی خرانق، در اروپا شهرت زیادی دارد و هر ساله جمع زیادی از گردشگران خارجی به آنجا می‌روند.

دیدنی های یزد | مكان های دیدنی یزدروستای خرانق

مكان‌های دیدنی روستای خرانق، شامل تعداد قابل توجهی از بناها و دیدنی‌ها همچون قلعه خرانق، كاروانسرای خرانق، بقعه مشهدك، پل خرانق مزار بابا خادم و … است. معدن‌های با ارزشی همچون معدن سنگ آهن چادرملو، اورانیم ساغند، باریت، روی و گرانیت نیز در این روستا وجود دارند. منطقه زیبا و محافظت شده دره انجیر نیز جزو جذابیت‌های این روستا شمرده می‌شود و محل زندگی حیواناتی چون كل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوزپلنگ و هوبره است.

۱۲. مدرسه ضیاییه یا زندان اسكندر؛ هشت قرن زیبایی

جاهای دیدنی یزدمدرسه ضیاییه

مدرسه ضیاییه نام یكی دیگر از جاهای دیدنی یزد است كه البته به زندان اسكندر نیز شهرت دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرون هفت و هشت باز می‌گردد و از نظر تاریخِ هنر و معماری، بسیار بااهمیت است.

معماری مدرسه ضیاییه یا زندان اسكندر بسیار قابل توجه است و زیبایی منحصر به فردی دارد. در ساخت این بنای تاریخی، تنها از خشت خام استفاده و با هنرمندی خاصی تزیین شده است. گچبری‌های آبی لاجوردی و طلایی در كنار هم تصویری خیره‌كننده را پیش چشمتان نمایان می‌كند.

بنای بی‌مثال مدرسه ضیاییه یا زندان اسكندر را كه یكی از دیدنی های یزد است باید از نزدیك ببینید و از این حجم هنرمندی و زیبایی شگفت‌زده شوید.

۱۳. مسجد جامع فهرج؛ تنها مسجد به جای مانده از قرن یكم

جاهای دیدنی یزدمسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج یكی از بناهای بسیار كهن شهر یزد است كه قدمت آن به دوران صدر اسلام باز می‌گردد.

این مسجد تاریخی گنبد ندارد و خبری از كاشی‌كاری‌های تزیینی و كتیبه‌ها نیز بر روی آن نیست. بنابراین ممكن است در برخورد اول چندان به مسجد شباهت نداشته باشد. اما سادگی مسجد فهرج و زیبایی خاص آن، باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. از قسمت‌های این مسجد می‌توان به شبستان آن اشاره كرد كه از دیگر بخش‌های مسجد مرتفع‌تر است و زیبایی خیره‌كننده‌ای دارد.

مكان های دیدنی تهرانعكس از سنگ های مسجد جامع فهرج

برای دیدن قدیمی‌ترین مسجد ایران باید به شهر یزد و روستای زیبای فهرج سفر كنید.

 

۱۴. چك چك یزد |از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز

اگر بخواهید به شهر تاریخی یزد سفر كنید، در بیشتر موارد اولین جایی كه برای گردش در این شهر به شما پیشنهاد می‌شود، چك چك است. چك چك یزد یكی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی یزد است كه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌كند.

دیدنی های یزدچك چك یزد

این مكان دیدنی، در شهر زیبای اردكان قرار دارد و زیارتگاه پیروان دید زرتشت است. این زیارتگاه تاریخی و كهن در دل كوه و بر بالای بلندی قرار گرفته و زیبایی آن به حدی است كه می‌توان ساعت‌ها در آنجا ماند.

در ورودی زیارتگاه، یك درخت چنار قدیمی و تنومند قرار دارد كه تصویری دیدنی را در آنجا ایجاد كرده. فضای داخلی زیارتگاه نیز شگفت انگیز و تماشایی است و تجربه رفتن آنجا بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

چك چك یزد در عید نوروزچك چك یزد در عید نوروز

اگر قصد سفر به یزد را دارید، در اولین دیدار به چك چك بروید و از بهترین دیدنی های یزد دیدن كنید!

۱۵. روستای فهرج یزد؛ روستایی در قلب كویر

روستای فهرج یزد

در حدود ۳۰ كیلومتری شرق یزد روستایی دیدنی وجود دارد كه در دل كویر قرار گرفته است. قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد و از نظر زیبایی و مكان‌های دیدنی، بسیار غنی است.

گشت‌زنی در روستا، هم‌صحبتی با مردم خونگرم یزدی و كمپ شبانه در كویر، تجربه‌ای بی‌نظیر و شگفت‌آور است كه با سفر به روستای تاریخی فهرج می‌توانید آن را به دست آورید.

۱۶. كویر كاراكال؛ از جاهای دیدنی یزد

جاهای دیدنی یزد در پاییزكویر كاراكال

سفر به كویر یكی از جذاب‌ترین انواع گردشگری است كه به كرّات مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشك كشور، كویرهای متعددی دارد كه یكی از معروف‌ترین‌های آن، كویر كاراكال است.

كاراكال نام گربه‌ای‌ست كه از دیرباز در این كویر می‌زیسته و علت شهرت كویر كارال نیز به همین سبب است. البته به دلیل نزدیكی روستای صادق آباد به این منطقه، به آن كویر صادق آباد نیز گفته می‌شود‌.

از تفریحات مهم و جذابی كه در این كویر می‌توانید تجربه كنید، باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن‌های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان و پیاده‌روی در نخلستان اشاره كرد.

رقص شن‌های روان، پیوند آبی آسمان با شن‌های كویر، كمپینگ و شب ماندن، تماشای ستارگان در سیاهی شب و زیبایی بی‌مثال كویر كاراكال، باعث شده تا این كویر به عنوان یكی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود، بنابراین تجربه خاص كویرگردی را از دست ندهید.

۱۷. خانه آقازاده؛ خانه بادگیرها |از بهترین جاهای دیدنی یزد در نوروز

مكان های دیدنی یزدخانه آقازاده | خانه بادگیرها

خانه‌های تاریخی، جایگاه ویژه‌ای در میان مكان‌های گردشگری دارند و هر روزه افراد زیادی برای بازدید از این خانه‌ها به شهرهای مختلف سفر می‌كنند.

خانه آقازاده از جاهای دیدنی یزد است كه جزو خانه‌های سنتی و قدیمی این شهر به حساب می‌رود. خانه آقازاده زیباترین بادگیرهای دو طبقه را در خود دارد و همین ویژگی، اهمیت زیادی را به آن بخشیده است.

این خانه در منطقه ابركوه استان یزد قرار دارد و علاوه‌بر قسمت‌های مختلف و دیدنی، دارای رستوران، كافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، حمام، سرویس خواب و همچنین اینترنت رایگان است.

در ساخت بنای این خانه از خشت و چوب استفاده شده و پنجره‌ها و گچ‌بری‌های آن هنرمندانه و ظریف تعبیه شده‌اند.

اگر به خانه‌های تاریخی و كهن علاقه دارید، حتما از خانه آقازاده در استان یزد دیدن كنید.

۱۸. كویر سیاه كوه؛ كویری به شكل هلال ماه

جاهای دیدنی یزد در پاییزكویر سیاه كوه

كویر سیاه كوه از دیگر جاهای دیدنی یزد است كه در میان گردشگرهای داخلی و خارجی، طرفداران زیادی دارد. این كویر در حد فاصل نمكزار و باتلاق قرار گرفته و محیطی زیبا و دیدنی است. نقشه هوایی كویر سیاه كوه می‌گوید كه این مكان شبیه به هلال ماه است و در قوس هلالی آن كوه سیاه كوه قرار گرفته.

اگر تا ۴۰ كیلومتری شما شهر اردكان پیش بروید، می‌توانید كویر شگفت‌انگیز سیاه كوه را ببینید و از سفر به آنجا لذت ببرید.

۱۹. خانه صولت؛ موزه مردم شناسی ابركوه

خانه صولت | مكان های دیدنی یزدخانه صولت

خانه صولت از دیگر خانه‌های زیبا و تاریخی استان یزد است كه با قدمتی به اندازه قاجارها در ابركوه قرار دارد. این خانه دیدنی در حدود هزار متر مربع مساحت دارد و ۱۵۰ متر از این مساحت به حیاط خانه تعلق گرفته است.

معماری زیبای خانه صولت چشم هر بیننده ای را به خودش خیره می‌كند. تزیینات درون خانه شامل ستون‌های گچ‌بری شده هنرمندانه با نقوش زیبای اسلیمی و گل و بوته است. صفه‌های گوشواره‌ای دور تا دور حیاط نیز بسیار جذاب و دیدنی‌اند.

سردر خانه صورت بلند و باشكوه است و با مقرنس‌ كاری‌های استادانه مزین شده. همچنین موزه مردم شناسی ابركوه نیز در این خانه قرار دارد كه شامل بیش از ۵۲۵ شی با ارزش تاریخی می‌شود و بسیار با اهمیت است.

۲۰. خانه لاری‌ها؛ از دیدنی های یزد

خانه لاری‌هاخانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها از خانه‌های مهم و با ارزش شهر یزد و بازمانده دوران قاجار است. این خانه زیبا نیز جزو اولین مكان‌های محبوب در یزد به شمار می‌رود كه اكثر افراد، پیشنهاد می‌دهند كه از آن دیدن كنید.

در خانه لاری‌ها علاوه‌بر زیبایی هنرمندانه و ظرافت معماری، اصول ساخت و ساز آن دوره را نیز می‌توانید به خوبی ببینید. وجود بادگیر، آیینه‌كاری‌های استادانه و گچ‌بری‌های چشم‌نواز، شیشه‌های رنگی و ارسی‌های تماشایی، حانه تاریخی لاری‌ها را به یكی از زیباترین خانه‌های یزد تبدیل كرده‌اند.

۲۱. قنات زارچ

قنات زارچ از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی یزد است. همان طور كه می‌دانید، بسیاری از ما یزد را به قنات‌های خاص می‌شناسیم. یزد یك شهر كویری است. در گذشته دور، برای رساندن آب به مناطق شهری، از قنات استفاده می‌كردند. قنات از زیر زمین عبور می‌كند. به این ترتیب آب به‌هیچ‌وجه تبخیر نمی‌شود و خنك باقی می‌ماند. قنات‌های یزد یكی از عجایب این شهر محسوب می‌شوند. قنات‌های این شهر شهرت جهانی دارند. در آن دوران تصور كنید كه چطور با حداقل ابزار و دانش مهندسی، چنین تونل‌های زیرزمینی خاصی را بنا كردند. قنات‌های متعددی در یزد وجود دارند. بسیاری از قنات‌ها باغ‌های زیبای این شهر را سیراب می‌كنند.

قنات زارچ كه آن را با نام قنات باغ زارچ نیز می‌شناسند، ۷۱كیلومتر طول دارد. در این قنات ۲،۱۱ حلقه چشمه به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید كه قدمت این قنات به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. این قنات یكی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات‌های جهان است. قدمت آن به دوران پیش از اسلام و ساسانیان باز می‌گردد. بد نیست بدانید كه این قنات در فهرست آثار جهانی یونسكو نیز قرار دارد. قنات زارچ در محله كوشك نو واقع شده است. بازدید از آن شما را حیرت‌زده می‌كند و متوجه اوج هنر ایرانیان خواهید شد. بازدید از قنات زارچ را باید حتماً در برنامه سفرتان به یزد قرار دهید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان سید گلسرخ، محله كوشك نو

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۲. خانه هنر یزد

خانه هنر یزد درست در بافت قدیمی این شهر زیبا و كویری قرار دارد. هر گوشه از این شهر را كه نگاه كنید، هنر مردم شهر را نظاره‌گر خواهید بود. خانه هنر یزد نیز یكی از ابنیه تاریخی است كه هنرمندی مردمان این شهر را به اوج می‌رساند. این خانه زیبا در نزدیكی ابنیه تاریخی دیگر همانند خانه لاری‌ها و همچنین مدرسه ضیائیه قرار دارد. تا چهار نسل از خاندان قدیمی ملك‌زاده، در این خانه زندگی می‌كردند. در حال حاضر این خانه به یك مجموعه فرهنگی برای جوانان تبدیل شده است. در حقیقت می‌توان آن را پاتوق كسانی دانست كه به هنر و هنرمندی علاقه دارند.

در این خانه بخشی را به كافه تبدیل كرده‌اند. در این كافه می‌توانید در كنار انواع نوشیدنی‌های جدید همانند قهوه، انواع نوشیدنی‌های سنتی همانند شربت بهارنارنج سفارش دهید و نوش جان كنید. همچنین این خانه بخش‌های متعدد فرهنگی همانند فروشگاه صنایع‌دستی دارد كه شما را سرگرم می‌كند. همچنین انواع نمایشگاه‌های مختلف هنری را نیز در این خانه زیبا برگزار می‌كنند. پس اگر اهل هنر هستید و به‌دنبال جایی برای سرگرمی می‌‌گردید، سری به این خانه بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام، محله‌‌ی فهادان، حوالی زندان اسكندر، جنب مسجد چهل محراب

شماره تماس: ۰۳۵۳۶۳۰۱۷۸۲

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۳. موزه‌ قصر آیینه‌ یزد

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی كاشان است. این موزه در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. خانه‌ای كه موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در آن قرار دارد، یكی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. همان طور كه تصور می‌كنید، این خانه دارای آینه‌كاری‌های زیبا، تزئینات هنرمندانه، درب‌های چوبی، مشبك‌كاری و … است. زمانی كه وارد عمارت موزه‌ قصر آیینه‌ یزد می‌شوید، اصلاً نمی‌توانید چشم از تزئینات و هنرهای معماری بردارید. حتی تماشای تصاویر این موزه نیز قطعاً هر كسی را به وجود می‌آورد. این موزه را می‌توان یكی از زیباترین موزه‌های تمام ایران دانست.

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در فضایی به مساحت ۸هزار مترمربع قرار دارد. در میان این زمین بزرگ، حوضی بزرگ خودنمایی می‌كند و باعث می‌شود تا فضایی باصفا و خنك انتظار شما را بكشد. عمارت یا همان كوشك بزرگی كه در میان باغ قرار دارد، محل موزه‌ قصر آیینه‌ یزد است. بازدید از این موزه یك تیر و چند نشان خواهد بود. اول از همه از تماشای زیبایی تزئینات این عمارت لذت می‌برید و دوم اینكه می‌توانید شاهد آثار تاریخی باشید كه در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه جزو مهم‌ترین موزه‌های یزد است كه حتماً باید از آن دیدن كنید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله كاشانی، روبه‌روی پارك هفت تیر

شماره تماس: ۰۳۵۳۸۲۴۰۰۱۰

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۳ هزار تومان

۲۴. میدان خان یزد

میدان خان یكی دیگر از جاهای دیدنی یزد است. یزد آنقدر زیبایی دارد كه فقط كافیست یك جفت كفش پیاده‌روی پا كنید و در خیابان‌ها قدم بزنید. آخر كدام شهر است كه حتی یك میدان ساده آن نیز یك اثر تاریخی و دیدنی باشد. میدان خان یزد در خیابان قیام قرار دارد. این میدان در اصل بخشی از مجموعه خان محسوب می‌شود. این مجموعه شامل بازار، حمام و خود میدان می‌شود. میدان خان یزد یادگاری از دوران قاجار است. یعنی حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در چهار سوی این میدان می‌توانید شاهد مغازه‌هایی قدیمی با سردرهای هلالی شكل خاص باشید.

بیشتر كسبه این بازار را افراد قدیمی تشكیل می‌دهند. برخی از آن‌ها سالیان سال و نسل در نسل در این بازار مشغول كسب روزی حلال هستند. پس اگر به‌دنبال جایی برای خرید صنایع‌دستی و سوغات یزد هستید، می‌توانید سری به این بازار بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد را در گذشته با نام میدان وقت ‌الساعت می‌شناختند. این میدان هنوز هم یكی از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود. یكی از قدیمی‌ترین و اولین ساعت‌های شهری در این میدان قرار دارد. برج ساعت یزد یك برج خشتی با پلان مكعب مستطیل است. در بالای این برج ساعتی بزرگ به چشم می‌خورد. این ساعت به دست فردی با نام ابوبكر ساخته شده است. او یكی از ساعت‌سازهای بزرگ شهر یزد بود. قدمت این ساعت به دوران قاجار باز می‌گردد. این موضوع نشان دهنده پیشرفته‌بودن شهر یزد در دوران قاجار است.

در ساخت این برج از تزئینات بسیار بی‌نظیر از قبیل تزئینات آجری و كاشی‌كاری‌های استفاده كرده‌اند كه منقوش به خطوط آیات هستند. ساعت این میدان هنوز هم به‌خوبی كار می‌كند. در حقیقت می‌توان گفت كه این میدان به یكی از نمادهای مهم و قدیمی یزد تبدیل شده است و اهمیت تاریخی بسیاری برای مردم شهر دارد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

هتل‌های سنتی یزد

شاید دیدن هتل‌های سنتی در بین جاهای دیدنی یزد كمی عجیب به نظر برسد؛ اما حتی در منابع خارج از كشور كه برای توریست‌ها تعبیه شده است، هتل‌های سنتی جزو جاهای دیدنی این شهر هستند. در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های قدیمی را بعد از بازسازی كامل، به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های سنتی تبدیل كرده‌اند. با انتخاب هوشمندانه یك هتل سنتی می‌توانید در هر لحظه اقامت خود، با فرهنگ مردم یزد بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید كه برخی این هتل‌ها امكاناتی محدود دارند و به این به خاطر حفظ بافت سنتی ابنیه تاریخی است. قطعاً اقامت در ساختمانی كه قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد.