ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ایلام

جاهای دیدنی ایلام

قصد داریم شما را با بهترین و مهمترین جاهای دیدنی استان ایلام و شهرستانهای آن ، همراه با جزئیات مهم و كامل آشنا كنیم. در این مقاله میتوانید از جاذبه های تفریحی و توریستی ، اماكن تاریخی ، سوغات و غذاهای خوشمزه محلی و نیز روشهای مسافرتی به این استان مطلع شوید.
  • 1402/07/04
  • استان : ايلام
  • شهر : ایلام
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ایلام
تلفن : 66059000-021

شهر ایلام مركز استان ایلام ، شهری نسبتا جوان و نوبنیاد میباشد كه به علت زیبایی های طبیعی فراوانی كه دارد عروس زاگرس نام گرفته است. شهر ایلام مهم‌ترین شهر استان ایلام است كه به لحاظ موقعیت سیاسی و بازرگانی محل تردد اهالی استان ها می باشد و بنا به اسناد تاریخی فراوان ، بخشی از كشور عیلام باستان بوده است .
در حال حاضر شهر ایلام به عنوان مركز سیاسی- اداری استان ایلام از شهرهای توسعه یافته غرب كشور است و به لحاظ دارا بودن تفرجگاه‌های جنگلی و آثار تاریخی و باستانی متعدد از زیباترین شهرهای استان نیز محسوب می شود .و تا حدی روبه رونق گام برداشته است.عوامل موثر در پیدایش شهر و چگونگی نامگذاری و
 پیشینه تاریخی در كتیبه های بابلی آلامتو و آلام آمده است به قولی نام آن به معنی كوهستان یا كشور خورشید تابان می باشد .

جاهای دیدنی ایلام-CiJeFXWt05

 طبیعت دیدنی ایلام

مهمترین كوههای این شهرستان كبیركوه است كه از جهت شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده است .
رودهای این شهر عموماً از كبیركوه سرچشمه گرفته و به رودخانه سیمره می ریزند و برخی هم از ایران خارج و وارد خاك كشور عراق می گردند .

 آب و هوای ایلام

در نقاط مختلف به سبب پستی و بلندی زیاد دارای آب و هوای گوناگون است . روی‌ هم‌ رفته شهر ایلام دارای آب و هوای معتدل كوهستانی می‌باشد و اكثر مطلق درجه حرارت حدود ۳۷ درجه بالای صفر و متوسط درجه حرارت ۱۵درجه و حداقل آن ۶ درجه زیر صفر گزارش شده است. شهر ایلام در دره ای كوهستانی قرار گرفته و دامنه های مشجر و جنگلی انبوه منظره جالب توجه به آن داده است .

 رشته كوهها:

  • شره زول : به بلندی ۲۰۵۰ متر و در ۲۳ كیلومتری شمال شرقی  ایلام قرار دارد
  • تواشیرخانی : به بلندی ۱۵۰۵ متر و در ۱۵ كیلومتری ایلام قرار دارد
  • بانكول : به بلندی ۲۳۰۴ متر و در ۱۰ كیلومتری شمال ایلام قرار گرفته است .

 فراورده های كشاورزی :

شامل : گندم جو ذرت صیفی جات سبزیجات و حبوبات سیب گلابی انار انگور هلو و زردآلو می باشد.

 

شهرستان آبدانان

دیدنیهای آبدانان :  مقبره سید صلاح الدین محمد ، قلعه آبدانان

آبدانان در میان رشته كوه‌های زاگرس واقع شده‌ است. شهرستان آبدانان چهارمین شهرستان پرجمعیت استان ایلام و دویست و هشتاد و ششمین شهرستان ایران از نظر جمعیت است.

شهرستان آبدانان

دیدنیهای آبدانان :  مقبره سید صلاح الدین محمد ، قلعه آبدانان

آبدانان در میان رشته كوه‌های زاگرس واقع شده‌ است. شهرستان آبدانان چهارمین شهرستان پرجمعیت استان ایلام و دویست و هشتاد و ششمین شهرستان ایران از نظر جمعیت است.

جاهای دیدنی ایلام-v3uvTDpLIw

جاهای دیدنی ایلام-7D61Fi4SmJ

مقبره سید صلاح الدین محمد

حیات گرامی آن جناب مطابق با شجره پیرمحمد (ع) مقارن با حیات طیبه امام هشتم (ع) بوده است و دوران حیاتش احتمالا بین سده های ۲۰۰الی ۳۰۰هجری قمری بوده كه از اولاد سید ابراهیم ابن امام محمد باقر(ع) می باشد.

جاهای دیدنی ایلام-XyRdDEYsB0

قلعه آبدانان

قلعه در فاصله پنج كیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه‌ای بلند آثار دژ دیده می‌شود كه رودخانه دویرج از كنار آن می‌گذرد..

جاهای دیدنی ایلام-ecAQHCEDRP

شهرستان ایوان 

دیدنیهای ایوان : غار طلسم - آتشكده سیاهگل - امامزاده سید عبدالله - گردشگاه ییلاقی خوران ایوان

غار طلسم ایوان در ضلع شرقی دهستان سراب ایوان در ارتفاعات دَروَن درِیژْ و در بالای كوه مانشت، قرار دارد و به عنوان سكونتگاه حیوانات كوهستان شناخته می شود. این غار در سال ۱۳۶۹ توسط هیأت كوهنوردی استان ایلام و با همكاری امور سیاحتی فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی شد ، جنس سنگ های غار، آهكی است و قسمتی از كف آن خاكی و قسمت های دیگری از آن هم سنگی است.

جاهای دیدنی ایلام-Mxe3VBoYIT 

جاهای دیدنی ایلام-IR7m34lG6K

آتشكده سیاهگل

آتشكده در ساحل جنوبی رودخانه «گنگیر» و با فاصله تقریباً ۷۰۰ متر از آن قرار گرفته‌ است و در داخل دشتی كوچك قرار دارد كه به احتمال زیاد در اطراف این آتشكده، منازل مسكونی زیادی وجود داشته‌ است. زمین‌های حاصلخیز و آبرفتی اطراف آتشكده به احتمال زیاد وقف آن بوده‌ است. این آتشكده دارای چهار دروازه به طرف چهار جهت اصلی می‌باشد و همانند آتشكده دوره ساسانی در شهرستان قصر شیرین است.

جاهای دیدنی ایلام-qkDUEf7VGx

این بنای تاریخی ایوانی مربع شكل به اندازه ۵x۵ متر و ارتفاع حدوداً ۱۰ متر دارد و قطر دیوارهایش یك متر است.

گردشگاه ییلاقی خوران ایوان

این گردشگاه چشمه آبی زلال و درختان كهنسال و قدیمی دارد, هر سال پذیرای دهها هزار نفر دانش آموز در فصل تابستان است. این گردشگاه با امكانات تفریحی و گردشگری جالب توجه یكی از زیباترین و بهترین گردشگاه های استان ایلام است كه در فاصله ۷ كیلومتری شهر ایوان قرار دارد .

جاهای دیدنی ایلام-XY8FBzr8Qj

شهرستان دره شهر

دیدنیهای دره شهر :  پل تاریخی گاومیشان - شهر باستانی دره شهر - تنگ بهرام چوبین - قلعه شیخ مكان - بقعه امامزاده مهدی صالح - آتشكده دره شهر

شهر تاریخی و باستانی دره شهر در ادوار مختلف بارها ویران و آباد شده است .از جمله عوامل ویرانی آن تاخت و تاز سپاهان آشور و عرب‌ها بوده است. و بنابر نظری, دره شهر محل شهر باستانی( ماداكتو) پایتخت عیلامی است. اعلامیان كه در دوره عهد باستان فرمانروای كوه های لرستان بودند؛ دره رودخانه و راه بزرگ ارتباطی منطقه و مرز شمالی را متصرف شدند و اماكن مستحكمی تاسیس نمودند كه ماداكتو پایتخت دوم آنان از آن جمله است. ظاهراً دره شهر اولین شهر عیلامی بوده است كه در حمله آشوربانی ، ویران و مردم آن قتل عام شدند.

جاهای دیدنی ایلام-1ow34hgDbuدر دره سمیره بقایای خرابه‌های عهد ساسانی بجا مانده است. ظاهراً دره شهر در دوره اعتلای هخامنشیان هنوز هم ویران بوده و یا اهمیت گذشته را نداشته است, ولی عهد اشكانیان دوره تجدید حیات آن بوده است كه در عهد ساسانیان نیز مجدداً رونق یافته و آباد گردید. در خرابه‌های دره‌شهر كه بازمانده یك شهر از زمان ساسانیان است, آثار چهارراه‌ها ,كوچه ها و معابر با نظم ویژه‌ای كه در شهر سازی آن دوره معمول بود باقی مانده است. سكه هایی كه در خرابه‌های دره پیدا شده‌اند به خسرو سوم و جانشینان او تعلق دارند . 

جاهای دیدنی ایلام-yyovZ4MEdh

گفته می‌شود كه در دره شهر در هنگام آبادانی متجاوز از پنج هزار خانه داشته، اما در میان خرابه های آن اثری از ساختمانی كه شاید روزی مسجد و یا عبادتگاه دوره اسلامی بوده باشد یافت نشده است. در حال حاضر شهر دره شهر كه در دامنه كبیركوه و در كنار خرابه‌های شهر باستانی دوره ساسانی و رودخانه خروشان سیمره قرار دارد با استعداد كشاورزی و وفور منابع آب غنی ،مراتع سبز و جنگل های انبوه یكی از جاهای باستانی و دیدنیهای مهم استان ایلام محسوب می‌شود .

پل گاومیشان

این پل كه بزرگترین پل تاریخی غرب كشور محسوب می شود از آثار مهم تاریخی شهرستان دره شهر می باشد. این پل در فاصله ۳۰ كیلومتری دره شهر در مرز بین ۲ استان لرستان و ایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده است.
دهانه‌ پل گاومیشان با عرض بیش از ۳۴ متر، بزرگ‌ترین دهانه معماری جهان باستان محسوب می‌شود ، ۱۷۵ متر طول و هشت متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۲۱ متر می‌رسد. 

جاهای دیدنی ایلام-hyQAAu5AZv

تنگ بهرام چوبین

تنگ بهرام چوبین یكی از مهم ترین دره های كم عرض و بسیار مرتفع و استراتژیك در ضلع غربی مسیر جاده دره شهر_ پلدختر است. این تنگه كه آن را شكارگاه بهرام هم می گویند, كه دارای آثار ارزنده فراوان در قسمت ورودی, پیشانی و ارتفاعات است. این مجموعه آثار ارزنده یك قلعه به جا مانده از دوران ساسانی است كه از سنگ و گچ ساخته شده و به ارتفاعات جنگلی كبیركوه در عمق تنگه و مناطق صعب العبور آن ختم می شود .

جاهای دیدنی ایلام-HSijPJwAMF

آتشكده دره شهر

 آتشكده در خیابان نیروی هوایی قرار دارد. این بنا در بین مردم محلی به (طاق) معروف است. اندازه داخلی آن ۳٫۲۰ متر در۳٫۲۰ متر و بلندی گنبد كمی بیش از پنج متر است. این بنا كه از قلوه سنگ و ملات گچ ساخته شده ، مورد مرمت قرار گرفته است. نكته قابل توجه این است كه در منطقه ایلام مقبره های بزرگان در دوران اسلامی نیز با همین نوع معماری ساخته شده اند.

جاهای دیدنی ایلام-qTKtYesvjv

شهرستان دهلران

دیدنیهای دهلران : زیارتگاه امامزاده عباس - غار خفاش - چشمه آب گرم - قلعه شاخ - زیارتگاه سید ابراهیم ، آبشار آبتاف - آتشكده میمه

  غار خفاش

این غار در چهار كیلومتری شمال شهر دهلران در دامنه ارتفاعات سیاه كوه و ۴۰۰ متری غرب تنگ تاپووداخل دره ای با ارتفاع ۶۰۰ متر از سطح دریا واقع شده كه دهانه آن با شعاع حدود ۱۵متر به سمت جنوب قرارگرفته، بطوریكه دورنمای آن از شهر دهلران قابل مشاهده است.

ظاهرا این غار یكی از غارهای تاریخی دوران غارنشینی بشر بوده كه بعدها به زیستگاه خفاشها تبدیل شده است. غار دارای چند ورودی می باشد كه یكی از همه بزرگتر است، راه رسیدن به غار را بومیان منطقه می شناسند و  تابلو یا نشانه ای موجود نیست و در راسته كاری ماجراجویان قرار دارد.

جاهای دیدنی ایلام-8p6xDMuWx7

قدمت غار را بیش از ۱۰ هزار سال میدانند و دمای غار در عمق ۲۰ تا ۳۰ متری به حدود ۴۰درجه می رسد كه با افزایش عمق تا ۶۰درجه هم می رسد. درون این غار كلی قندیل های آویزان شده از سقف دارد كه از مواد معدنی تشكیل شده اند. راه دسترسی به غار خفاش از شمال جاده آسفالته چشمه قیر ، با طی نمودن حدود یك كیلومتر راه مالرو است.

جاهای دیدنی ایلام-fk9TWCNAX9

  قلعه شاخ

این قلعه در ۱۵ كیلومتری شرق شهر پهله و نزدیك روستای سركمر از توابع بخش زرین آباد قرار گرفته است.

با توجه به مصالح بكار برده شده در ساخت آن ( قلوه سنگ و ملات گچ ) ، پلان و نقشه و مقایسه با سایر آثار دوره  مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی بوده است. 

جاهای دیدنی ایلام-bDSsJ1sOYf

   امامزاده سید ابراهیم

در بخش زرین آباد در ۸ كیلومتری شرق شهر پهله و در نزدیكی روستای بردی ، دارای راه دسترسی آسفالته و با قدمتی ۷۰۰ سال پذیرای دوستداران خاندان عصمت و طهارت است. داشتن گنبد دو پوسته از ویژگیهای منحصر بفرد این بنای عزیز و تاریخی است. دارای امكانات اقامتی است و امامزاده سید ابراهیم فرزند بلافصل امام باقر ( ع ) می باشند.

  آبشار آبتاف

این آبشار در مسیر میمه به پهله (مركز بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران) و در نزدیكی روستای زرآب قرار دارد. 

جاهای دیدنی ایلام-cG0liAjwca

شهرستان شیروان و چرداول

  دیدنیهای شیروان و چرداول : قلعه سام - امامزاده عباس - شهر باستانی شیروان

جاهای دیدنی ایلام-X5SCdrpxOi

  شهر باستانی شیروان

این شهر در قرنهای ۵-۴ هجری ساخته شده و در ۱۸ كیلومتری شمال شرقی شیروان و نیز در فاصله ۱ كیلومتری جنوب روستای هنامه قرار گرفته است كه غارهای هنامه نامیده میشود. این خانه ها كه در دل كوه و توسط دست كنده شده اند شامل سه فضاهای مسكونی، انبار و آغل است كه در سه طبقه ساخته شده­ اند. طبقه اول محلی برای نگهداری احشام و طبقات دوم و سوم محل انبار آذوقه و اسكان افراد بوده است.

جاهای دیدنی ایلام-5gp8eudhyQ

 قلعه سام

قلعه سام در روستای چم بور از توابع بخش مركزی شهرستان شیروان و چرداول قرار دارد. و قدمت این قلعه به عهد ساسانیان می‌رسد كه بر فراز یكی از كوه‌های پیرامون روستای چم بور بنا شده و كوه مزبور نیز به نام سام معروف شده است .این قلعه دارای دو برج در شمال و شمال غربی می‌باشد كه ارتفاع هر یك از آنها حدود ۱۲ متر است.

 

جاهای دیدنی ایلام-dv5xTQEQUM

شهرستان مهران

دیدنیهای مهران : قلعه كنجانچم - امامزاده علی صالح - سنگ نوشته عاشوری - مسجد جامع مهران - امامزاده سید حسن - آرامگاه امامزاده سید محمد عابد

  قلعه كنجانچم

قلعه كنجانچم در ۱۵ كیلومتری شمال شهر مهران در منطقه امیرآباد در میان تنگه‌ای موسوم به كنجانچم و در نزدیكی رودخانه كنجانچم ساخته شد. این قلعه در جاده ایلام-مهران در مسیر راه كربلا قرار گرفته است. سابقه قلعه كنجانچم به اواخر دوره قاجار می‌رسد. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به دستور غلام‌رضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شد.
 
قلعه مزبور به قصد سكونت خاندان والی در فصل زمستان ساخته شد كه مقر حكومتی خود را در آن قرار داد و برای گرفتن عوارض و مالیات از آن استفاده كرد.

جاهای دیدنی ایلام-OznFxqtCHn

سنگ نوشته عاشوری

سنگ نوشته آشوری یا نقش برجسته گل‌گل یكی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان ایلام است كه در ۸ كیلومتری شهر ملكشاهی و بر دیوار شرقی تنگ كوچكی كه روستای گل گل در فاصله ۲۵ كیلومتری شهر ایلام در دهانه آن استقرار یافته، قرار دارد. این سنگ نوشته مربوط به زمان آشور بانیپال؛ پادشاه مقتدر آشوری بوده و یادگاری از حمله و تصرف این منطقه توسط سلسله آشوری در هزاره‌های قبل از میلاد است.

جاهای دیدنی ایلام-v1zhythBgl

قلعه امیرآباد 

این قلعه در روستای امیرآباد در كنار راه مهران- صالح آباد قرار دارد و در دوره والیان از سنگ ,آجر ,خشت و گل بنا شده است. آثار به جا مانده از این قلع شامل یك فضای عمومی, تعداد اتاق هر یك به مساحت ۱۲ متر مربع و چند زیر زمین می باشد. وضعیت فعلی بنای قلعه نیمه ویرانه است .

جاهای دیدنی ایلام-9K9hRZAum2

استان ایلام با ۱۹۰۸۶ كیلومتر مربع حدود ۱/۴ درصد مساحت كل كشور را تشكیل می‌دهد. این استان در غرب دامنه سلسله جبال زاگرس در گوشه غربی كشور قرار گرفته است. استان ایلام از جنوب با خوزستان, از شرق با لرستان ,از شمال با كرمانشاه و دارای ۴۲۵ كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق می باشد. سرزمینی كه اكنون استان ایلام نام دارد بنا به اسناد تاریخی فراوان بخشی از كشور عیلام باستان بوده است .

شهرستان های استان ایلام عبارتند از: آبدانان , ایلام, ایوان, دره شهر دهلران ,شیروان و چرداول و مهران

جاهای دیدنی ایلام-3SebYlzIns

جاهای دیدنی ایلام

شهر ایلام در سال ۱۳۰۸ در غرب و شمال شرقی ده بالا و در منطقه ای كه حسین آباد نامیده می شد در جوار ساختمان های بجا مانده قدیم ، ساخته شده و با توجه به سابقه تاریخی منطقه و تصویب فرهنگستان ایران ، ایلام نامیده شد كه رفته رفته بر جمعیت و رونق آن افزوده گشت. در واقع ایلام كنونی در بخش كوچكی از ایلام باستانی قرار دارد كه یكی از بزرگترین تمدن های باستانی در آن پدید آمده است .

جاهای دیدنی ایلام-SD2Qg4etSB

اهمیت و موقعیت شهر ایلام با ایجاد راه ها و اتصال به مراكز شهری مخصوصاً نزدیكی با مرز می باشد و وجود آب و هوای نسبتا مناسب و مساعد و مركزیت سیاسی و وجود موسسات رفاهی بهداشتی و فرهنگی بیشتری نسبت به سایر شهرهای استان ایلام ،موقعیت این شهر را ممتاز می نماید .

 جنگل های اطراف شهر و چشمه های غربی و جنوب غربی شهر ایلام كه باغ های متعددی را به وجود آورده‌اند از گردشگاه‌های تابستانی ایلام به شمار می رود .

دره دالاب - روستای مورت - تجریان دره - ارغوان شلم ، پارك جنگلی ششدار ، تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو  از گردشگاه های دیگر ایلام می باشند .

 دره دالاب

منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ منطقه‌ای كوهستانی از سلسه جبال زاگرس است كه سیمای آن از ارتفاعات خیلی مرتفع و تپه‌‌ماهورهای ناهمگن و دره‌های عمیق تشكیل شده است.

جاهای دیدنی ایلام-Lpl9mxoXhv

 پارك جنگلی ششدار

این تفریحگاه در پنج كیلومتری شهر ایلام و در كنار كوه قلاقیران در مسیر جاده ایلام -كرمانشاه واقع شده و از شاخص‌ترین تفریحگاه های استان محسوب می‌شود .این ناحیه تفرجی به خاطر مجاورت با شهر ایلام و نزدیكی به یكی دیگر از تفریحگاه های زیبای طبیعی به نام منجل مورد استفاده وسیع مردم و دوستداران طبیعت به ویژه در ایام و فصول بهار و پاییز قرار می‌گیرد .در حد فاصل بین این تفریحگاه و ناحیه منجل, چشمه سارها و باغات زیبای سلطان آباد قرار گرفته است .

جاهای دیدنی ایلام-RqFY11Nnr6

 تجریان دره

تفریحگاه زیبا و جنگلی تجریان در فاصله ۲۰ كیلومتری شهر ایلام در مسیر چوار -مورت و بولی  قرار دارد و دارای چشمه‌های آب زلال می باشد. این تفریحگاه در مجاورت تنگ زیبای موسوم به تنگ بهشت واقع شده است. و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه از فصل زمستان تا بهار مورد استفاده قرار می گیرد .

جاهای دیدنی ایلام-rHzgvIlzx6

 تنگ ارغوان شلم

این تفریحگاه تقریبا در فاصله دو كیلومتری شهر ایلام در كنار تونل جدید آزادی واقع می باشد. وجود جنگل انبوه بلوط در دو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای كوهستان و گردشگاه های مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و تركیب رنگ ها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهی مانند گون - طویلك - قارچ و استفاده از گیاهان معطر در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردكان و سورگه صنعت زنبورداری را در تهیه عسل ناب ایلامی رونق بخشیده است.

جاهای دیدنی ایلام-ZsOcnZV5ve

تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو 

این تفریحگاه در مسیر جاده اسلام آباد- ایلام در فاصله ۲۵ كیلومتری شهر ایلام قرار گرفته و دارای جنگل‌های انبوه بنه, زالزالك و بلوط و چشمه طبیعی آب می‌باشد. تفریحگاه دالاو از وسعت قابل توجهی برخوردار است و با توجه به مجاورت با اتفاقات طبیعی و تفریحی و شكارگاه های منطقه و ییلاقی بودن آن ,در بهار و تابستان مورد استفاده دوست دارند و مشتاقان زیباییهای طبیعت قرار می‌گیرد .

جاهای دیدنی ایلام-uByXtT38SL

آثار باستانی شهر ایلام

قلعه والی از دوران قاجاریه - كاخ فلاحتی از دوران قاجاریه - آتشكده متعلق به روزگار ساسانیان -  مسجدجامع - موزه تاریخ - طبیعی ایلام - سنگ نوشته تخت خان - پارك جنگلی چغاسبز - قلعه قیران - غار زینه گان

 كاخ فلاحتی یا كشاورزی

كاخ فلاحتی مربوط به دوره قاجار است و در شهر ایلام ، خیابان آیت الله عبد الرحمن حیدری ایلامی  واقع شده است.كاخ فلاحتی به دستور غلامرضا خان ابوقداره در سال ۱۳۲۶ هجری قمری احداث شد و با توجه به این كه در محوطه سازمان جهاد كشاورزی استان ایلام قرار گرفته بود، به كاخ فلاحتی (كشاورزی) معروف شد.

جاهای دیدنی ایلام-LKnE9DasgK

قلعه والی 

قلعه والی بر روی تپه‌ای به نام چقا میرگ در محل فعلی خیابان پاسداران شهر ایلام واقع شده است .این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و در زمان حكومت محمدعلی شاه قاجار و حكومت والیان محلی پشتكوه و به دستور غلامرضا خان ابوقداره والی لرستان ساخته شده است. وسعت كل این قلعه در ۲۵۰۰ متر, مساحت زیربنای آن ۱۵۰۰ متر ,مربع و حیات آن ۷۰۰ متر است.

اتاق ها و تالارها در امتداد سه ضلع شرقی, غربی و شمالی قرار دارد و از مصالح آجر و گچ و در مواردی سنگ مرمر در ساخت آن استفاده شد شده است. در داخل حیاط این قلعه نیز سنگ نوشته های بلند وجود دارد كه در متن آن تاریخ ساختن آن در زمان  محمدعلی شاه قاجار و غلامرضا خان ابوقداره والی لرستان هك شده بود بر اساس این سنگ نوشته معمار این قلعه حاجی درویش علی كرمانشاهی بوده است. این قلعه از سوی سازمان میراث فرهنگی كاملاً به سبك و سیاق اولیه خود باز سازی شده و به عنوان یك گنجینه فرهنگی برای بازدید عموم گشوده شده است .

جاهای دیدنی ایلام-oad5WAOmwW

جاهای دیدنی ایلام-CfvhqDgCLG

جاهای دیدنی ایلام-BSaA1KeRVz

قلعه قیران 

قلعه قیران بر فراز كوه معروف قلاقیران كه در ناحیه جنگلی بسیار زیبایی به نام ششدار یا شش دان مشرف است, قرار دارد. شكل این قلعه و موقعیت قلعه بالایی آن چشم انداز و زیبایی خاصی را در شهر ایلام به وجود آورده است.

سنگ نوشته تخت خان

سنگ نوشته بر روی سنگی بزرگ به ابعاد ۲ * ۱ متر در محلی به نام تخت خان ۳۴ كیلومتری جاده ایلام -مهران هتاكی شده و مضمون آن در رابطه با تاریخ ایلام و حكمرانان  آن است .

جاهای دیدنی ایلام-lT7WIe19Ta

غار زینه گان

غار شگفت انگیز زینه گان در ۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر صالح آباد و در فاصله ۵۲ كیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این غار بدون سقف كه بیش از یك كیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل های متعدد و آبچك های طبیعی و بسیار جالب می باشد. 

جاهای دیدنی ایلام-8qssXyhSjJ هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است و درحالی كه منطقه صالح آباد درتابستان حدود ۴۰ درجه گرما دارد، اختلاف هوای بیرون غار در تابستان تقریباً ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را غار بهشت نیز می نامند.

آتشكده های استان ایلام عبارتند از :

آتشكده سیكان (چهارطاقی )در روستای سیكان دره شهر مربوط به دوره ساسانی .

آتشكده مهدی‌آباد( چهارطاقی) .

در روستای مهدی آباد دره شهر مربوط به دوره ساسانی .

آتشكده سپاه در زرنه ایوان مربوط به دوره ساسانی .

آتشكده و معبد تاریخی در میمه زرین آباد مربوط به دوره ساسانی .

آتشكده دو طبقه ساسانی در منطقه چرداول نزدیكی سراب گه .

سوغات و غذاهای محلی ایلام

 غذاهای محلی

كشك دو، آش ترخینه، شله، جوجگ او، تماته او، لوبیا پلو، خاینه، قارچك، شله امیری، بابایاری، پرشكه، آب گوشت بامیه، قله ماسوا، سختی، كفته سیرابی، مكش و جگروز
 

جاهای دیدنی ایلام-3094SZXyiv

جاهای دیدنی ایلام-Fr6eNFkYB1

جاهای دیدنی ایلام-WnpFqpLpZg

جاهای دیدنی ایلام-1YZjy5nnEE

سوغات ایلام

بخش شیرینی : 

انواع شیرینی بژی بر ساق، شیرینی كله كنجی، شیرینی كاك، نان ساجی و شله كینه ایلام، شیرینی گمگه و  حلوای بگل كه تركیبی از پودر كشك و خرما است .

جاهای دیدنی ایلام-4HXXoiT9EJ
شیرینی بژی بر ساق تهیه شده از روغن حیوانی ، رازیانه یا زیره ، زعفران و آرد 

جاهای دیدنی ایلام-gKfeb46Tp9

جاهای دیدنی ایلام-EtaxRfmM1i

بخش كشاورزی : كنجد، گردو، سقز محلی از صمغ درخت بنه

بخش دامداری : روغن حیوانی معروف به روغن كرمانشاهی، كره محلی، كشك، عسل كوهی مربوط به مناطق سورگه و شلم

بخش صنایع دستیجاجیم، نمد مالی، گیوه