ریپورتاژ آگهی
شهر ایور

شهر ایور

ایور از شهرهای پارسی زبان استان خراسان شمالی است. جغرافیا شهر ایور در جنوب غربی استان خراسان شمالی جای دارد و از نظر تقسیمات سیاسی
  • 1400/11/13
  • استان : خراسان شمالي
  • شهر : ایور
  • دسته : شهر-استان
آدرس : جنوب غربی استان خراسان شمالی- شهر ایور
تلفن : 66059000-021

ایور از شهرهای پارسی زبان استان خراسان شمالی است.

جغرافیا

شهر ایور در جنوب غربی استان خراسان شمالی جای دارد و از نظر تقسیمات سیاسی با توجه به انفصال شهرستان گرمه از جاجرم در سال ۱۳۸۸، در بخش مركزی شهرستان گرمه قرار دارد . این شهر در فاصله ۳ كیلومتری شهر گرمه قرار دارد و جاده ارتباطی موجود كه ارتباط بین استان سمنان و خراسان شمالی واستان گلستان را برقرار میسازداز كناره جنوبی آن گذر كرده‌است . شهر ایور در ۳۶ درجه و ۵۸ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۶ درجه و ۱۶ دقیقه طول شرقی و ارتفاع ۱۰۸۰ متری از سطح دریا جای گرفته‌است. این شهر در سال ۱۳۹۱ به عنوان شهر شناخته شد.

در ۱۶۶ كیلومتری جنوب غربی بجنورد مركز خراسان شمالی قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۸۵، جمعیت شهر ۴۰۰۰ نفر بوده است.

این شهر در دوران جنگ ایران و عراق ۱۴ شهید داشته‌است این شهر پس از گرمه مركز شهرستان و شهر درق در رتبه سوم جمعیت در شهرستان گرمه می‌باشد

اماكن عمومی

این شهر دارای ۴ مسجد می باشد كه قدیمی ترین آنها مسجد جامع و بزرگترین آنها مسجد ولیعصر می باشد، دو مسجد دیگر این شهر یكی مسجد امام حسین و دیگری مسجد ابوالفضل میباشد. اكثر مراسمات مذهبی و اجتماعی در مسجد ولیعصر بر‌گزار می گردد.
پیشه و كار

پیشه بیشترمردم كشاورزی و دامپروری و كامیونداری بوده. آب كشاورزی در گذشته از قناتها تامین می‌شود. كارگاههای كوچك زیادی همچون كارگاههای كالای چوبی، كالای فلزی و كالای ساختمانی دارد. در شهر ایور كالاهای گوناگون كشاورزی و دامداری یافت می‌شود.

آب و هوا

شهر ایور به طور همه گیر با توجه به میزان بارندگی‌های سالانه وابسته سرزمینهای خشك می‌باشد و آب و هوای سرد و خشك و نیمه بیابانی دارد. در این منطقه رودخانه همیشگی دیده نمی‌شود و كشاورزی این سرزمین وابسته آبیاری با قنات است. بلندیهای جای گرفته در شمال شهر كه از شرق به غرب در كناره شمال شهر كشیده شده‌است در مواردی بیش از ۲۰۰۰ متر بلندی دارند . با وجود این بخش قابل ملاحظه‌ای از اقلیم این منطقه كویری و استپی است.
پوشش گیاهی

به غیر از درختان ارس (نوعی كاج) كه در كوههای شمالی شهر بطور پراكنده می‌رویند. پوشش گیاهی سرزمین را نیز گیاهانی چون پیاز كوهی، درمنه، خارشتر، بارهنگ، اسپند، قارچ، كما، قیچ، استاقدوس و گزنه و قسنی، كتیرا، گون و غیره پوشش می‌دهد. و در پیرامون شهر درختانی چون طاق و گزو كاج كاشته شده‌است.

حیات وحش

به علت وجود مراتع و جنگل‌ها، زیستگاه حیات وحش در قسمت‌های زیادی از گسترده شده‌است. حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گوركن، خرگوش، روباه، پلنگ، كفتار و بزكوهی، كبك در نقاط مرتع و كوههای گدار گز زندگی می‌كنند.

چشم اندازها و نشانهای گذشته

از چشم اندازهای ایور می‌توان از مسجد جامع، امامزاده و سردابه های تاریخی را نام برد.

مسجد جامع ایور

شماره ثبت در فهرست نشانه های ملی: موقعیت: شهرستان گرمه، شهر ایور مسجد جامع ایور یكی از آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه قلمداد می شود كه در دوره صفوی ساخته شده است. این مسجد كوچك با الگوی ساختمانی گذشتگان و چینه های خشت و گل ساخته شده و سقف آن با مجموعه ای از قوسهای ضربی پوشش یافته است. در وسط بنا چهار ستون درشت چهارگوش وجود دارد كه پایه­های گنبد بزرگ مركزی بر روی آنها قرار گرفته است.

 

شهر ایور-uGxnQbgh4t