ریپورتاژ آگهی
شهر آبسرد

شهر آبسرد

آبسرد شهری در حاشیه محور فیروزكوه و قطب بسیار مهمی در گردشگری منطقه شمال شرق استان تهران، كه نیازمند توجه ویژه مدیران و مسوولان فرادستی است.
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : آبسرد
  • دسته : شهر-استان
آدرس : شهر آبسرد، یكی از شهرهای خوش آب و هوای شمال شرق استان تهران است كه در بخش مركزی شهرستان دماوند واقع شده است. این شهر در ۶۵ كیلومتری پایتخت و در حاشیه محور تهران – فیروزكوه قرار گرفته است.
تلفن : 66059000-021

آبسرد شهری در حاشیه محور فیروزكوه و قطب بسیار مهمی در گردشگری منطقه شمال شرق استان تهران، كه نیازمند توجه ویژه مدیران و مسوولان فرادستی است.

شهر آبسرد، یكی از شهرهای خوش آب و هوای شمال شرق استان تهران است كه در بخش مركزی شهرستان دماوند واقع شده است. این شهر در ۶۵ كیلومتری پایتخت و در حاشیه محور تهران – فیروزكوه قرار گرفته است.

قدمت شكل گیری هسته اولیه آبسرد به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش و قدمت محله های مرانك و تاسكین(روستاهای قدیمی) به قرون ششم و هفتم هجری بر می گردد.

* شناخت تاریخچه و علل پیدایش شهر

شكل گیری هسته اولیه روستاهای مرانك و تاسكین نیز به پیش از قرون شش یا هفت هجری بر می گردد. ایجاد روستاهای مزبور نیز ناشی از وجود اراضی زراعی مناسب و مظهر قناتی بوده كه در مركز روستای مرانك ایجاد شده و آب شرب و كشاورزی ساكنان دو روستا را فراهم می كرده است.

از دیگر علل استقرار روستاهای مزبور درمكان كنونی، دسترسی به مراتع غنی واقع در ارتفاعات پیرامونی بوده كه تعلیف دام و توسعه دامداری سنتی را در كنار زراعت و باغداری فراهم می كرده است.

از جمله عوامل اصلی شكل گیری هسته های اولیه شهر آبسرد را می توان در مواردی چون آب كافی برای كشاورزی و سهولت بهره برداری از آن در قالب استفاده مستقیم از رودخانه یا ایجاد قنات، وجود زمین های مرغوب زراعی و باغی، مراتع غنی و عامل فراهم آوردن امكان فعالیت دامداری سنتی دركنار زراعت و باغداری ذكر كرد.

شهر آبسرد در اواخر سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران به عنوان یك نقطه شهری شناخته شد و مساحت این شهر ۹۳۸۱ هكتار است .

آبسرد به شهر گل و گیاه معروف است و دلیل آن دارا بودن پتانسیل بالا، آب و هوای مناسب و وجود منابع غنی آب های زیرزمینی و صدها نهر و چشمه های گوارای شیرین و رودخانه های دایمی و چشمه های آب معدنی در سطح منطقه است.

وجود تولید كنندگان مجرب و كار آزموده با سوابق فعالیت چندین دهه به تولید گل و گیاه، موجب شده علاوه بر اهمیت این صنف در داخل كشور، در صورت ایجاد زمینه مناسب و حمایت های لازم توان رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارا باشد.

در حریم شهر آبسرد ۱۶۰۳ هكتار اراضی زراعی متعلق به كشاورزان وجود دارد كه ۱۰۷۹هكتار آن در محدوده قانونی و ۵۲۴ هكتار آن در محدوده استحفاظی بوده است.

بیشترین اراضی زراعی هر ساله به زیر كشت سیب زمینی و گل و گیاه قرار گرفته و باقی اراضی مزروعی زیر كشت گندم و صیفی جات از جمله كدو و خیار به دو صورت گلخانه ای و هوای آزاد قرار دارد.

شهر آبسرد در صورت تامین برخی نیازهای آن می تواند قطب اساسی و گردشگری در منطقه شرق استان تهران باشد و سالانه میلیونها مسافر را جذب خود كند.

دی و بهمن سردترین ماههای سال هستند و دمای هوا شبها در حدود۷ تا ۵/۸ درجه كمتر از صفر است. دمای روزها نیز از ۱۶ درجه سلسیوس فراتر نمی رود. به این ترتیب ماههای دی و بهمن شهر آبسرد دارای هوای بسیار سرد است.

جمعیت شهرآبسرد در فاصله سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ (۱۰ سال) از ۶۱۵۳ نفر به ۸۹۳۳ نفر افزایش یافته است. تعداد خانوارها نیز در این مدت از ۱۳۱۷ مورد به ۱۹۹۰ خانوار رسیده است. همچنین تعداد واحدهای مسكونی از ۱۱۳۴ واحد در سال ۱۳۷۵ به ۱۷۴۶ واحد در حال حاضر (۱۳۸۵) افزایش یافته است.

به عبارت دیگر، شاخص های مذكور در این سال ها دارای رشدی به ترتیب برابر با ۷۹/۳ درصد، ۲/۴ درصد و ۴/۴ درصد بوده اند.

شهر آبسرد-ADEBmSxMci