ریپورتاژ آگهی
شهر راز

شهر راز

راز از شهرهای استان خراسان شمالی است كه از توابع شهرستان راز و جرگلان قرار گرفته‌است و در سال ۱۳۸۵، تعداد ۵٫۲۲۷ نفر جمعیت داشته‌است .
  • 1400/11/13
  • استان : خراسان شمالي
  • شهر : راز
  • دسته : شهر-استان
آدرس : خراسان شمالی- ۱۲۰ كیلومتری شمال بجنورد- شهرستان راز و جرگلان
تلفن : 66059000-021

راز از شهرهای استان خراسان شمالی است كه از توابع شهرستان راز و جرگلان قرار گرفته‌است و در سال ۱۳۸۵، تعداد ۵٫۲۲۷ نفر جمعیت داشته‌است .

منطقه راز در حدود ۴۵ كیلومتری مرز ایران و تركمنستان و به مسافت ۱۲۰ كیلومتری شمال بجنورد قرار دارد. راز در زمانهای قدیم جزء سرزمین نساو ابیورد بوده‌است و وجه تسمیه راز نیز به خاطر وجود انگورهای رز بوده[نیازمند منبع] كه در دره‌ای كه در حال حاضر وجود دارد و به گویش محلی به دره رزندر معروف می‌باشد. راز دارای آب وهوای كوهستانی می‌باشد و مردم این شهر در محیطی با درآمد كافی كه از دامداری و كشاورزی و باغات موجود در ابیدر و كشكیدر و ناحیه جنوب غربی كه در زبان رازی به جلگه معروف است زندگی می‌كنند

مردم شهر راز به گویش بومی فارسی خراسان كه در محل «رازی» نامیده می‌شوند سخن می‌گویند.

از لحاظ تاریخی این شهر در دوران مختلف با عوامل طبیعی دچار تغییرات زیادی شده و هر از گاهی عواملی مثل سیل و زلزله بافت شهری و روستایی آن را به هم ریخته و گاهی جمعیت آن در طول تاریخ به ۵۰۰۰۰ هزار نفر هم رسیده‌است.

بیشتر شغل افراد در این منطقه دامداری، كشاورزی و باغداری می‌باشد.

در سال های اخیر و با توجه زیادی كه به این شهر شده است ادارات و سازمان‌هایی مانند هنگ مرزی نیروی انتظامی، بسیج، دانشگاه پیام نور، آتش نشانی، بانك های كشاورزی، صادرات و ملی، آموزش و پرورش منطقه بیمه‌های ایران و معلم نمایندگی‌های خود را در این شهر بنا كرده‌اند كه این امر موجب شده است تعداد كارمندان در راز افزایش یابد.

آداب و رسوم جالب در مراسمات و عروسی‌های محلی كه گاهی مشترك با سایر اقوام استان است نیز قابل توجه است.

 

شهر راز-AZTpncNK2d

شهر راز-OEuVBEd2zw